aanpassen onvangstbereik radioscanner

Goedemorgen,
Ik heb een radioscanner van het type GRE PSR 214 op de kop getikt.
Hij kan niet de luchtvaartband ontvangen, maar ik vraag mij af of dat met een simpele ingreep toch te realiseren is. Iemand ervaring mee? En hoe?
Bij voorbaat dank. Zie foto's. Groet Adrie

Hou je er ook rekening mee dat de luchtvaart communicatie in de vhf band
108-137 MHz in AM is. Deze scanner is een FM toestel.

Vrees dat dat niet makkelijker is, dan je eigen luchtvaartontvanger maken.

Van FM naar AM gaat nog wel, je kan vóór de clipper/limiter een aftakking maken zodat je er een diodedetector in kan maken. Op voorwaarde dat de MF versterking en detectie niet in een IC plaats vinden.

Als beunoplossing kan je zien wat er gebeurt als je het klok-kristal een andere waarde geeft. Met wat geluk schuift dan je ontvangstbereik mee, maar de frequenties aangegeven op je display kloppen niet meer en je hebt ook niet meer het correcte kanaalraster.

Misschien zijn er nog andere opties, maar dan moet je ons even van het schema van het apparaat voorzien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Je zou misschien de regelspanning van de VCO via een potmeter moeten laten lopen.Dit eist wel enig trimmmen van de VCO.
En tegenwoordig is het raster van de luchtvaartband iets van 7, zoveel kHz.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Net mijn oude Bearcat weer eens opgedoken, werkt nog steeds prima op luchtvaartband... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met wat geluk schuift dan je ontvangstbereik mee, maar de frequenties aangegeven op je display kloppen niet meer en je hebt ook niet meer het correcte kanaalraster.

Je ingangskringen schuiven waarschijnlijk ook niet mee. Je ontvanger wordt dus ook nog eens zo doof als een kwartel.

Kortom je verpest je ontvanger op deze manier wel heel erg. Als je het goed wilt doen moet moet je zoveel in de ontvanger ombouwen dat je beter een nieuwe ontvanger kunt gaan bouwen.

Bedankt allen. Ik laat het maar achterwege, wordt te veel gedoe denk ik. .Dacht dat het misschien een leuk projectje was voor de kerstvakantie.

Groet!

Hubie

Special Member

Op 23 november 2019 14:45:08 schreef Arco:
Net mijn oude Bearcat weer eens opgedoken, werkt nog steeds prima op luchtvaartband... ;)

[bijlage]

Mooie scanner die ook 'buiten de band' kan scannen.

http://www.cbtricks.com/pub/secret_cb/vol_25/graphics/secret_cb_vol_25…

Arco

Special Member

Er zit nog een 4 bits microcontroller in met een interne cycle clock van maar liefst 100kHz... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

tegenwoordig is het raster van de luchtvaartband iets van 7, zoveel kHz

Eventjes mierenneuken: 8,33 oftewel 1/3 van de vroegere 25 kHz kanaalafstand.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Op 24 november 2019 17:19:46 schreef Arco:
Er zit nog een 4 bits microcontroller in met een interne cycle clock van maar liefst 100kHz... ;)

Toch is dat degelijk spul,heb hier nog een Comtel 101 staan die toch minimaal 35 jaar oud moet zijn.
Staat dag en nacht aan en werkt nog als een tierelier.

mel

Golden Member

Op 24 november 2019 17:30:34 schreef big_fat_mama:
[...]

Eventjes mierenneuken: 8,33 oftewel 1/3 van de vroegere 25 kHz kanaalafstand.

Ja , dat bedoel ik ook... 8)7
Mn rekenmasjien was van slag... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@mel: herkennende grijns :)

V.w.b. het ontvangen van AM-gemoduleerd signaal met een FM-ontvanger: ik herinner me goed hoe we 50 jaar geleden op de luchthaven met een goedkoop fm-transistorontvangertje rondliepen, en afstemden op de spiegelfrekwentie van de tower, dat werkte behoorlijk. Natuurlijk zaten we vlak bij de zender, en misschien zal de goedkope bouw van het ontvangertje ook wel geholpen hebben, maar het werkte toch maar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Flankdetectie , dat werkt ook vrij goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mel, dat is andersom, met flankdetectie zet je een FM signaal op de flank van de doorlaatband van je AM ontvanger.
Dus om FM op een AM radio te ontvangen.