Miele 5973 deur opent niet meer (deurrelais oké)

Hoi mensen,

Wat een leuk en interessant forum is dit! Tijdens mijn zoektocht naar oplossingen een paar keer hier terecht gekomen. Helaas kom ik zelf niet verder, en een kapotte wasmachine is in een jong gezin toch een groot probleem :-) Hopelijk kom ik via jullie verder zonder een monteur te hoeven inschakelen.

Er is een beetje voorgeschiedenis, ik weet niet of het hiermee verband houdt maar voor de volledigheid schrijf ik dat hieronder. Maar nu is het probleem dat de deur niet meer open gaat. Wel met de noodvergrendeling natuurlijk maar niet met het slot zelf. Die heb ik getest op de stroom en dan functioneert het elektroventiel prima die het slot eraf trekt (klinkt net zo vertrouwd als mijn Marklin spulletjes trouwens :) ).

Ergens in de aansturing van de schakelaar naar de printplaat naar de deurrelais gaat dus iets niet goed. Maar hoe kan ik dat meten? Ik heb het schema wel maar heb wat praktische hulp nodig. De binnenkomende 230V gaat naar de aan/uit en deur schakelaar met 2 bruin/witte draden, en er komen ook weer 2 bruin/witte vandaan die naar de printplaat gaan. Daarnaast zit een stekker met 3 paarse draden die naar de deurrelais gaan. Ik wil testen of de gewenste spanning komt als ik op de deur knop druk, maar hoe doe ik dat met mijn multimeter?

Overigens als ik de deur in het slot druk, en als ik hem met de noodvergrendelijk weer open doe, hoor ik beide keren op de printplaat een relais klikken.

Het langere verhaal qua historie: de wasmachine is nu 11 jaar oud en onder garantie zijn jaren geleden de motor en kabelboom een keer door Miele vernieuwd. Toen zat er aan de NTC weerstand voor watertemperatuur een niet passende stekker en heeft de monteur afgeknipt en originele stekker weer bevestigd. Dit is helaas niet zo degelijk, want het draadje is al een keer van de NTC stekker afgescheurd en toen heeft Miele onder garantie een nieuw stekkertje geplaatst. Afgelopen week was die weer draad weer van de stekker, maar omdat ik geen nieuw stekkertje had heb ik die verbinding gesoldeerd. Dat heeft een paar weken gehouden maar nu afgelopen week was dezelfde van de 2 zwarte draadjes weer van de NTC stekker af.

We zagen altijd als dit gebeurde dat het water niet opwarmde en het programma veel te lang duurde. Echter, nu stond het water in de machine tijdens programma te koken en het stoom kwam eruit. De machine was ook loeiheet! Dus snel toen we het zagen programma afgebroken en met koud water gespoeld. Maar wellicht heeft dit nu schade gemaakt aan printplaat ofzo waardoor de deur geen open signaal meer krijgt bij het drukken op de knop? Verder hebben we de wasmachine overigens niet meer getest (gebeurde gister ochtend).

Het gaat trouwens om dit NTC stekkertje: https://www.onderdelenexpert.nl/miele-stekker-3-polig-ntc-wasdroger-79…
Heb ik daar nog een speciale tang nodig voor bevestigen draadjes daar aan?

je hebt er een tang voor nodig, maar ik zou de draden ook gewoon op de juiste plek solderen, kort stukje soepele draad nemen en wago soepel lasdopje ertussen, dan kan de print er nog uit als nodig is.

als je het deurrelais wel hoort denk ik eerder dat er iets anders aan de gang is, draadje gebroken door het open halen steeds wrs. het relais kan ook los in de soldeer zitten, dat komt er ook vaker uit na slepen met machines of ander bewegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe kan ik dat met een multimeter controleren?

Ik zal de draden zelf even doormeten of die goed zijn, wat kan verder nog?

update: heb de draden/stekkers gemeten en allemaal 0,000 weerstand, die zijn dan goed toch? Wat kan ik nog meer doen? ik wil zien waar er vanaf die printplaat de juiste signalen komen, maar hoe? Die stekkers zijn ook niet zo dat ik in aangesloten toestand gemakkelijk de multimeter erbij tussen kan steken, hoe moet je dat dan doen?

[Bericht gewijzigd door Gurby op zondag 24 november 2019 15:25:59 (58%)

Stuurrelais wil nog wel eens begeven, maar ook beschadigde printsporen door water is mogelijk als de complete print in voorfront zit. Meet de schakelaar door tot aan print, is goed te volgen. Als de draden constant begeven is het vaak door rotte schokbrekers en gezien leeftijd is dat wel mogelijk ICM jong gezin. Komt niet zo vaak voor!

Dankjewel voor je reactie.
Hoe zou je die schakelaar precies doormeten?

Er gaan 2 zwarte draadjes heen en zodra je de gele knop indrukt moet deze kortsluiten.

Plaats hier anders eens wat foto's van.
Print al nagezien?