Whirlpool side-by-side koelkast

Wij hebben een (20j oude) Whirlpool side-by-side koelkast. Sinds enige tijd maakt de koelkast een vervelend geluid. Ik vermoed dat het van de ventilator komt, maar weet dit niet zeker. Het is een zwaar brommend / resonerend geluid wat alleen te horen is als de koelkast “aanslaat”. Op het moment dat het geluid begint gaat ook de ventilator draaien. Vandaar de conclusie.
M’n vragen:
- Kan dit ook de compressor zijn? Of slaat die niet gelijk met de ventilator aan…
- Ik ben bij de handyman geweest en daar kost een nieuwe ventilator-motor zo’n € 120,-
Zijn er goedkopere alternatieven?
Uw advies?

Onderstaand de gegevens van de koelkast.
Brand: Whirlpool
Model: 3XARG488G00 / ARG488
Product: Refrigerator
Subtype: Cooling System Icemaking System Dispensing System

Onderstaand de gegevens van de ventilator.
Emerson Part no 2198747
volts 220 60 hz amps 14
watt 20 cl.b cw.le
Model FA33BMJWD- 4227
impedance protected
R.P.M 1350-1450
Air over

p.s.: ik ben geen techneut dus aub jip-en-janneke taal :-)

Bij voorbaat dank
Gr/Rob

de fan kan, maar ook de compressor. kun je de fan niet alleen laten draaien? kwestie van wachten tot compressor aanslaat, 2min laten draaien en dan stekker eruit halen, 5sec uit laten en weer terug steken, compressor kan niet aanlopen door hoge druk en schakelt uit, is het geluid er dan nog wel, is de fan gaar.

lagers van de fan kunnen gaar zijn, of fanschoepen aangeladen met vuil waardoor onbalans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Blokkeer even de ventilator en kijk wat er dan gebeurt. Meestal zijn de lagers van de ventilator wel defect na 20 jr trouwe dienst! Comprssoren gaan over het algemeen niet meer herrie maken, alleen als kast net opstart soms of compressor koud is.

de originele fan is ook niks speciaals, gewoon een 120mm 230V axiale fan erin zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer