Directe LED vervanger voor 7W PL-S lamp?

HarmP

Golden Member

Hallo, in onze carport zitten 2 lampen die (met een schemerschakelaar) 's nachts branden. Hier zitten 7W PL-S lampen van het type Philips PL-S 7W/827/2P in (https://www.lighting.philips.nl/prof/conventionele-lampen-en-buizen/co…).

Het armatuur is ook echt alleen geschikt voor 7W lampen: Langere passen er niet in, en mag van het stickertje ook niet...

.

Omdat deze twee lampen samen nog best wat energie verbruiken (zie ook de discussie in https://www.circuitsonline.net/forum/view/123499/1#highlight=g23) zou ik ze liever vervangen door LED exemplaren. Echter, de kleinste G23 'merk' lampen die ik kan vinden zijn langer. Bovendien twijfel ik of een LED lamp goed gaat draaien op de (waarschijnlijk klassieke) vsa.

- Is er een (in vorm passende) directe vervanger voor deze lampen?
- kan ik een LED lamp in dit armatuur plaatsen?

Het vervangen van het hele armatuur is lastig, omdat de VSA waarschijnlijk zonder breekwerk niet te bereiken is.Bovendien moet het maar net passen.

de vsa van dit armatuur zit bovenin het armatuur, dit is een zeer bekend model van lumiance. beugels inschuiven en zo eruit halen, wrs zit het alleen vast in de verf. pl-s lampen hebben maar weinig branduren, een 6000 uur.

ik zou er nieuwe ledarmaturen inzetten, led pl-s vervangers is niks. het gat opmeten en er een nieuwe downlichter inzetten. het bestaande armatuur is een 25 jaar oud, niet op verder gaan borduren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Let op dat het niet vanzelfsprekend is dat een LED-variant ook echt minder gaat verbruiken - een factor 2 moet haalbaar zijn, maar dan moet je er niet op bezuinigen. Een nieuw armatuur is nodig, en je zult sowieso een schemerschakelaar moeten blijven gebruiken.

Ik ga ook even schatten, kijken of bovenstaand een beetje klopt.

Uit het topic dat je linkt, blijkt niet dat het verbruik gigantisch is. Meten is nogal een ingewikkeld verhaal bij dit soort belastingen. Ik denk dat je 2 armatuurtjes samen ruwweg ergens rond 20W uitkomen, misschien een fractie hoger.

Als je 4W LED-armaturen neemt met 80% rendement van de drivers, dan kom je uit op 10W verbruik. Dan zou een factor 2 inderdaad kloppen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 november 2019 20:39:09 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ken het armatuur niet, maar ik heb voor mezelf een keer een Philips armatuur omgebouwd van PL naar led door de vsa eruit te halen en er een E27 fitting in te knutselen, zodat er een normale E27 ledlamp in past. Dat ging allemaal net. Geen idee of je daar de ruimte voor hebt, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Zo'n soort fitting, maar dan bij de bouwmarkt gehaald: https://www.ledsrefresh.nl/nl/fittingen/e27-fitting-aansluiting-zijkan…

HarmP

Golden Member

Bedankt voor de reacties. De beste keuze lijkt dus te zijn: Een downlichter met zaagmaat 150mm, liefst niet teveel (<500lumen) licht, IP44, voorkeur voor ingebouwde driver, en geen Ali spul.

Ik heb al even gezocht, de 150mm zaagmaat met de wens niet teveel licht te geven is een lastige combi. Iemand tips?

een osram ledvance heb je in 150mm, maar is wel 14W, dat is best veel licht, tenzij je er meer hebt zitten en er minder terugzet.

ik heb ook wel van deze downlighters gezet die 9W waren, maar dan is de inbouwmaat ook kleiner.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 25 november 2019 20:43:25 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb sinds kort die PL armaturen vervangen door LED-armaturen. Het verschil is opzienbarend en oogverblindend!! _/-\o_ :)
Ik kocht die LED dingen bij de Praxis voor €5/stuk. in de opruiming.

Lampdirect heeft mooie vervangers, vanaf €10, maar wel duurder dan die €5.

OT
Iemand, die de ouwe PL Armaturen wil hebben?
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 25 november 2019 20:51:12 schreef Tidak Ada:
Ik heb sinds kort die PL armaturen vervangen door LED-armaturen. Het verschil is opzienbarend en oogverblindend!! _/-\o_ :)
Ik kocht die LED dingen bij de Praxis voor €5/stuk. in de opruiming.

Lampdirect heeft mooie vervangers, vanaf €10, maar wel duurder dan die €5.

OT
Iemand, die de ouwe PL Armaturen wil hebben?

/OT

nu die ouwe sox armaturen nog,

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@TESTMAN:
Weet jij dan soms en mooi 590nm LED alternatief?
Moet natuurlijk wèl evenveel of meer licht afgeven en minder verbruiken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 25 november 2019 20:36:20 schreef HarmP:
.....

Ik heb al even gezocht, de 150mm zaagmaat met de wens niet teveel licht te geven is een lastige combi. Iemand tips?

Daarom heb ik ervoor gekozen in mijn bestaande armatuur een E27 fitting te zetten, dan heb je een ruime keuze aan E27 ledlampen die je erin kunt schroeven. Bv 5W, maar je kunt ook naar 3W gaan en variëren van koel wit tot warm wit. Maar dan moet het wel passen.

maartenbakker

Golden Member

@testman: SOX is behoorlijk wat efficiënter dan PL, zeg maar vergelijkbaar met LED dus of je daar echt winst op gaat halen?

@TA: 590nm LED's lijken er genoeg te zijn, maar of je die in de vorm van een fatsoenlijk armatuur kunt krijgen is me ook even de vraag.

P.S. Iets anders waar je in het algemeen op moet letten bij LED-vervangers, is de afstraalhoek. Als die kleiner is dan lijkt het wel feller, maar je hebt dan ook meer schaduwwerking en donkere hoekjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 november 2019 23:04:18 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 november 2019 23:02:57 schreef maartenbakker:
@testman: SOX is behoorlijk wat efficiënter dan PL, zeg maar vergelijkbaar met LED dus of je daar echt winst op gaat halen?

een sox 18E kost tegenwoordig dik 40€, die gaan er dus niet veel meer vervangen worden. en bij de meeste bedrijven waar die dingen hangen maakt de lichtkleur ook niet zoveel uit. met wit licht heb je betere kleurherkenning, dan heb je ook minder lumen nodig.

de hpl 80W is er ook al niet meer, pas uitgerekend wat 1 lamp van 90W voor 10 uur per dag doet in een jaar, tegen de 33W ledvervanger van philips scheelt het 43€ aan stroom per jaar. die heb je er dus zo uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit armatuur is van Sylvania, de Lumiance Insaver 150. Een veel gebruikt downlightarmatuur in de utiliteit.

Als je de kleine kruiskopschroefjes in de 3 half ronde RVS beugeltjes losdraaid dan kun je de beugeltjes naar binnen trekken, het armatuur in.
Hierna komt het armatuur los van het plafond. Om het armatuur er compleet uit te halen moet je het een beetje kantelen omdat er een stik blik met de VSA aan vast zit.

De Insaver serie bestaat nog steeds en inmiddels natuurlijk in de LED versie. De minst sterke versie heeft een 8 Watt COB LED die wel iets feller is dan de 7 Watt PL-S lichtbron met (indmidddels mogelijk) vergeelde diffuse lenskap.
Ik heb enige tijd geleden een serie van deze 7W PL-S Insavers vervangen voor de 8W LED versie en inderdaad vond men de lichtsterkte even wennen maar men wil niet meer terug. Het lichtbeeld is uiteindelijk toch wel erg mooi.
Je hebt de versie met 4000K koel wit licht en de versie met 3000K warm/neutraal wit licht. Beiden rond de €65,00 p/st.

tijd terug nog een plank vol van die dingen geruimd, deels nog nieuw. lag er al 20+ jaar. er zijn meerdere versies van, oa met 2x pl-s 7W en ook verschillende sierringen en kappen. die laatste zijn vrijwel standaard vergeeld met de jaren. hangen ze buiten is de verchroomde rand ook kleurloos geworden. dat is een standaard iets, de europa II van philips die vaker buiten hangen hebben ook geen reflector meer na jaren in weer en wind.

sylvania heeft idd een 150mm vervanger van rond de 60€ de stuk, maar met een 60 lumen/W verhouding mag je wel meer vermogen nemen als de oude lampjes waren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik vind toevallig nog een doos van die LED-downlights van de Praxis, waarmee ik die Luminance dingen heb vervangen.
Ze komen van Xanlite in Frankrijk.

Lichtstroom is 850lm. @12W

Verbruikt dus wat meer dan een 7W PL, maar geeft een pas meer licht en is direct op volle sterkte.
Als je dat dan vergelijkt met die huilbui van zo'n PL-7

Heb verder een 60×60 cm Lichtplaat (18W) in het keukenplafond gemonteerd om twee 18W TL-buisjes te vervangen. 4klm bij 20W! :) Verschil tussen een poolnacht en een zonnige dag in de Sahara.

@maartenbakker:
Ja, 'amber' LED's zat, maar geen armatuur. Heb nu 2 COB-LED strips, maar die vallen wat lichtsterkte betreft tegen en verbruiken samen net zoveel als die ene SOX ;(

@T-sec:
Dat is dan 13× zo duur als die 150mm LED-downlights van XanliteXP® :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;