brushless motor uit laserprinter

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Uit de sloop van een laserprinter heb ik een brushless DC motor met daaraan vastgebouwd het stuurprintje. Het geheel draagt de referentie Nidec 14005536. Op internet staan enkele filmpjes waarin getoond wordt hoe je een vergelijkbare motor in werking zet.

Ik heb een voeding van 14volt en sloot die aan op de +24 en de drie keer GND.
Meting op de +5 levert enkele mV. Ik besluit daaruit dat de motorsturing geen ingebouwde 5V regelaar heeft. Daarom heb ik ook een externe 5V voeding aangesloten.

Na aansluiting meet ik op de start draad enkele mV. Bij verbinding naar de +5V gebeurt er niets. In het Youtube filmpje gaat de motor in werking.

In het geheel ontbreekt me de informatie om verder te kunnen. In tegenstelling tot de demo op internet heeft mijn motor een aansluiting "GAIN". Moet daarmee iets gebeuren om de motor in beweging te krijgen?

Ook de werking van de CLOCK aansluiting is me niet duidelijk. In een andere video heeft iemand die aangesloten op een oscilloscoop en ziet hij iedere omwenteling een puls. Elders wordt die ingang verbonden met een 555 timer om zo het toerental op te leggen.

Wie kan me verder op weg zetten om dit motortje in werking te krijgen?

Op voorhand bedankt,

Eduard

Kijk even wat voor ic's er op de print zitten en zoek daar de datasheet van op.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Eduard2

Golden Member

Dag Hunter,

Je hebt me al wat op weg gezet. De teksten op de onderdelen zijn te sterk verbleekt om ze met zekerheid te identificeren. Drie behuizingen met 8 pennen zijn volgens mij SP8K5; FET transistoren. Het resterende grote ic is wellicht een TB6572AFG. Ik heb de datasheets op internet gevonden. Die laatste controller is een hele brok. In eerste instantie wordt het nu die tekst diagonaal lezen. Als ik al kan gissen hoe de aansluitingen werken dan kan dat volstaan om het motortje te sturen.

Tips over dit soort motor blijven welkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Mouser heeft een duidelijke datasheet van de TB6572AFG.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
dijkmane

Golden Member

welk merk/type laserprinter ?

misschien kan ik je helpen aan het schema ervan

In no Sense, Nonsense
Eduard2

Golden Member

Het merk en type van de printer kan ik niet achterhalen. Voor enkele jaren had ik wat kunststof tandwieltjes nodig. Ik heb die toen uit sloopprinters gehaald. Ook ander materiaal wat ooit bruikbaar kan zijn heb ik toen opzij gelegd.

Intussen weet ik dat de motorprint defect is. Mogelijk is die gesneuveld door het extern aanleggen van 5V. Nu ik de betekenis van de pinnen van de controller ken blijkt dat de 14V voedingsspanning niet op het ic toekomt. Een NPN transistor tussen de printaansluiting en het ic krijgt geen bevel tot geleiding. Ik heb die transistor tijdelijk overbrugd. Als ik de start aansluiting aan massa leg start de motor. Met een blokgolf aan de CLOCK ingang van het printje kan ik het toerental regelen.

Met of zonder externe klok blijft er nog een eigenaardigheid. De motor draait een 20 tal seconden en stopt daarna. Door het startsignaal even te onderbreken herhaalt de werking weer voor een 20 tal seconden.

Het hele gebeuren heeft me al aangetoond dat deze motor niet in aanmerking komt voor de bedoelde toepassing. Volgens het datablad mag de pulsfrequentie maximum 4 kHz bedragen. Daarmee wordt het beoogde toerental van circa 900 RPM niet gehaald. Op zich was dat te verwachten. Het mechanisme in een printer loopt aan een redelijk kleine snelheid.

Vriendelijke groeten,

Eduard

benleentje

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 28 november 2019 17:58:49 (100%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 november 2019 16:01:18 schreef Eduard2:
Het hele gebeuren heeft me al aangetoond dat deze motor niet in aanmerking komt voor de bedoelde toepassing.

Wat is je bedoelde toepassing? Soortgelijke (afmeting) motoren zaten ook in 5 1/4" floppy drives. Daar moet ik er nog een handvol van hebben liggen ergens. Toerental van die dingen is volgens mij 360 rpm?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@benleentje Misschien moet je even de datasheet lezen, en begrijp je dan dat je volslagen onzin geschreven hebt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Ronald45

Golden Member

Wie help je met dit verwijt? Leg dan op zijn minst zelf even uit hoe het dan wel moet.

Ik heb verwezen naar de datasheet, en die is volgens mij duidelijk. Niemand is geholpen met een verwarrend verhaal over een totaal ander type motor. Ondertussen heeft TS ook uitgelegd hoe de driver werkt, dus die snapt het wel.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Eduard2

Golden Member

dag Henri,

Begin jaren 30 verkocht VIRO, het bedrijf van de belgische tv pionier ir. J Van Dijck, televisie bouwdozen Telehor met Nipkov schijf. Ik heb zo'n bouwdoos. De schijf werd via riem en motor aangedreven. Motor en riem maakten geen deel uit van de bouwdoos. Ik bezit die motor niet. Hij moest afzonderlijk worden aangekocht. Zowel ac als dc motoren kwamen toen in aanmerking. De schijf moet iets sneller dan 750 RPM draaien. De riemschijf werd tegen de Nikpov met een instelbare kracht gedrukt zodat die wat kon slippen. Op de as van de Nikpov schijf zat ook een "fonisch rad". Dat is een wiel in zamac met daarop 30 stalen strips. Met een elektromagneet werden die stalen strips even vastgehouden op ritme van een synchronisatie signaal. De slippende koppeling zorgt ervoor dat de Nipkov schijf mooi synchroon met de zender draait.

Ik wil ik de schijf aandrijven tot circa 800 RPM. In eerste fase testte ik de motortjes die in huis zijn. Vandaar de brushless DC motor uit de printer.

Voorlopig zal ik me weinig bekommeren om het exacte toerental. Het fonisch rad wil ik voorlopig niet gebruiken omdat het zamac na 90 jaar zijn sterkte kwijt is. Een microprocessor kan een eenvoudig testbeeld opwekken en bij succes doorgroeien tot een omzetter naar een 30 lijnen beeldformaat.

Vriendelijke groeten,

Eduard