NOS: "'Schade en storingen bij bedrijven door slechte kwaliteit stroom'"

@testman: Iedereen die wel eens een LAN-party georganiseerd heeft weet dat je PC's met een ongeaarde verdeelstekker moet aansluiten ;)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 november 2019 23:47:26 schreef blurp:
@testman: Iedereen die wel eens een LAN-party georganiseerd heeft weet dat je PC's met een ongeaarde verdeelstekker moet aansluiten ;)

Aardlekautomaten C16/300mA (bedrijfspand) doen het ook goed. O-) Tot er een partytone lamp ploft en naast de aardlekautomaat ook maar gelijk de hoofdautomaat van desbetreffende verdeler meeneemt. |:(

Maar even zonder gekheid, afgelopen weken heeft een collega van mij met twee hardnekkige Reznor luchtverwarmingen lopen kloten en zelfs na een stapsgewijze orgaanroof uit een wel werkende heater geen ontsteking te krijgen. Uiteindelijk heb ik de collega er toch van kunnen overtuigen om eens een scheidingstrafo te gebruiken om vervuilde netspanning buiten te houden en jawel hoor bij de eerste poging gelijk in bedrijf. :D

De power analyzer heeft nog niet aan desbetreffende verdeler gehangen maar denk dat ik dan bang ga worden van de harmonischen op de nul, afgelopen zomer is namelijk heel veel led geplaatst en daar zal ook heel goed de oorzaak kunnen liggen.

of de lage impedantie van je scheidingstrafo helpt je juist. veel lange dunne leidingen helpen niet bepaald als je een piekstroom wilt starten. of je gebrek aan aarding achter de trafo, soms alleen stekker van toestel draaien en de ontsteking werkt al.

@ blurp, er zat een alamatje op die groep, maar er zitten alleen pc's op die wandgoot. er hoeft dus geen aardlek op die groep te zitten. echter is het berekend op de helft van dat aantal voedingen, maar men heeft de indeling van die ruimten naar eigen inzicht gewoon uitgebreid. ook zijn er diverse wcd's geschakeld, dus ik zie dit probleem nog terugkomen. dat wordt opsplitsen wrs want de aardlek zal men niet op willen geven daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Een scheidingstrafo heeft maar een heel beperkte invloed op netvervuiling; het zal wel met de aarding te maken gehad hebben. Bij CV-ketels moet je soms de steker omdraaien i.v.m. de vlamdetectie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@EL83: Scheidingstrafo kan nog wel eens capacitatief zijn voor netvervuiling. Dan fietst het er nog harder doorheen dan de 50Hz.

@testman: Was het aardlek of inschakelstroom wat de alamat deed trippen?

Heb ook wel eens meegemaakt dat er zoveel PC's (en oude meetapparatuur) op een groep zat dat de groep na stroomstoring niet meer in wou, en pas nadat 2/3e van de stekkers eruit was, de groep weer ingeschakeld kon worden.
Daarna zonder problemen alle stekkers 1 voor 1 teruggestoken, en alles werkte weer als vroeger.

In dat geval helpen ongeaarde verlengsnoeren niet, en moet je gewoon terug naar smeltzekeringen :-)

@Testman,
per IEC regels mag je 3,5 mA aan lekstroom per eenheid door je Y-Condensatoren hebben, dit geldt voor je PC, elke monitor, printers etc. etc.
Met een paar PC's kan je aan je 30 mA zitten, het is niet zo vreemd dat je aardlek je niet lief meer vind :P

P.s,je, in grote flats met kantoren vind je zonder problemen tussen de 50 en 70 Ampere aan lekstromen in de PE leiding.
HHelaas moet ik erbij vermelden dat de netkwaliteit dan al erg ver te zoeken is.
Bij ons op het kantoor falen wij de harmonischen wetgeving tot de 29e harmonische met ongeveer 6 Volt aan fluctuaties in de sinus (Ik heb een gloeilamp getest op netspanning)

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 26 november 2019 19:55:38 (42%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

ik zit nog te twijfelen of het aardlek of overstroom was, immers ging het ding er met de helft ook nog uit, na alles eraf te hebben gehaald bleef deze wel in. de truc met heel rustig de knop omhoog doen hielp ook niet, doorgaans is dat genoeg om een pieklast toch ingeschakeld te krijgen.

het is nog goed gegaan, en zo niet zal het opsplitsen worden. helaas komt diezelfde situatie daar meermaals voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer