Philips 55pfl8008k/12

Ik heb een Phlips 55pfl8008k/12 TV welke wel geluid geeft, en ook backlight.
Verder geen enkel beeld (ook geen osd).

Heb de tv open gemaakt, en het heeft een Samsung LTA550HQ25. Dit icm een Tcon board 13Y_SNB240LABC4LV0.0
Deze laatste kom ik gelukkig veelvuldig tegen.

(Volgens deze site betreft deze TV een QFU1.2ELA chassis. Philips Brugge, 2e generatie Fusion chassis.)

Is het aannemelijk gezien de symptomen dat het Tcon board defect is? Bij een defect moederbord verwacht ik ook dt het geluid niet werkt of klopt dit niet?
Eerste stap Tcon vervangen?

maartenbakker

Golden Member

Eerste stap is denk ik meten of de TCON voeding krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tweede stap is om en om bandkabels vanaf Tcon naar beeldscherm los te maken of 1 helft goed beeld geeft.

Dank voor de tips heren! Heb via AliExpress toch ook een tcon bordje besteld. (uiteraard zelfde type, slechts €11,70!, wel 3 weken wachten :( )

Zie de bijgevoegde foto's van tcon, voeding en systeembord... Op welke punten van het Tcon board dien ik de spanning te meten, en hoeveel? (chassis is ground, en dan ergens op een bepaald punt de plus prikken? Hoeveel volt dien ik te krijgen als het correct zou zijn?)

Zal de bandkabels eens losnemen. Elk is voor een helft van het scherm begrijp ik?

Geen beeld, doch wel backlight en geluid is ook een bekende van een loszittende Fusion.
Vaak komt het beeld er na 30 min opstaan wel door.

Dat is trouwens het foutbeeld van de allereerste 8008 die ik met losse Fusion had ;)
Nog nooit een T-Con defect gehad in een QFU

Op 26 november 2019 19:33:07 schreef Beeldbuisje:
Geen beeld, doch wel backlight en geluid is ook een bekende van een loszittende Fusion.
Vaak komt het beeld er na 30 min opstaan wel door.

Dat is trouwens het foutbeeld van de allereerste 8008 die ik met losse Fusion had ;)
Nog nooit een T-Con defect gehad in een QFU

De fusion chip, is dat diegene op het systeembord onder dat grote koellichaam? Begrijp ik dat dat een bekende kwaal is? Opnieuw verhitten zodat de tin smelt en eea weer hecht zou soms helpen?

Das inderdaad die onder dat grote koellichaam. Ze krijgen dat tegenwoordig bijna allemaal.
Er zijn twee mogelijkheden: een goeie en een slechte :-)

De slechte: Je verhit de chip opnieuw zoals je zelf zegt. Wellicht zal het terug werken, doch gegarandeerd maar tijdelijk.
De goede (die toestellen hebben rotsoftware, maar geven een hemels mooi beeld, dus gaat mijn voorkeur naar de goede methode): de chip eraf, reballen en er weer op. Tot slot een vele betere koeling voorzien. Dat stenen koelding laat de chip tot wel 90°C worden, wat echt te heet is.

Met betere koeling en reballing heb je weer een goed toestel dat er volgens mij weer even tegenkan.

Op 26 november 2019 19:56:36 schreef Beeldbuisje:
Das inderdaad die onder dat grote koellichaam. Ze krijgen dat tegenwoordig bijna allemaal.
......

Met betere koeling en reballing heb je weer een goed toestel dat er volgens mij weer even tegenkan.

Klinkt alsof dit het zou kunnen zijn. Zal het ding een dezer dagen eens opnieuw openschroeven en dan die chip en omliggende onderelen eens kritisch bekijken.
Dat reballen is niet iets wat je zomaar even zelf kan....

maartenbakker

Golden Member

Je ziet er niets aan.

Voor een 55" van deze beeldkwaliteit loont het best om nog wat geld uit te geven aan reballen. Bij 40" en kleiner zou je de afweging kunnen maken om te gaan prutsen met warmstoken.

Voor de koeling helpt het al gigantisch om een gat in de achterwand te boren (rondegatenzaag) en daar of een gaasje of een klein fannetje voor te zetten. De fan kun je laten lopen op de 5V van de USB, dan loopt een 12V fan mooi stil.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat een designfout dan zeg, als het ding zoooo warm wordt dat de tin smelt en het ding zodoende lossmelt. Een gat in de achterzijde maken kan zeker een optie zijn. Vind het wel een grote fail van Philips.

Zijn daar adresjes voor, om het ding te laten reballen?

[Bericht gewijzigd door Chrlok op dinsdag 26 november 2019 20:29:06 (13%)

Designfout is het inderdaad; die toestellen vallen als bosjes. Gelukkig dat ze zo'n mooi beeld geven, anders wisten ze bij het recyclagepark niet wat ze zagen...

Het is zo dat, als je hem goed wil hebben, je niet begint te stoken zoals Maarten al zegt, maar meteen gaat reballen. Een maagdelijke print heeft meer kans op succes bij reballing.

Ik kan je van harte Deusjevoo aanraden hier op het forum ook actief.
Doe ik tegenwoordig al mijn BGA stuff heen en die man levert prijs/kwaliteit goed werk.

Het nummer op de t-con 13Y_SNB240LABC4LV0.0 is niet het bestelnummer mocht je daarop gezocht hebben bij Ali. Er bestaat daarmee een kans dat je alsnog geen beeld krijgt.

De fusion chip van de 8008 met slechts 1 lvds kabel wordt een stuk warmer (75 graden en hoger) dan de 6xx8 en 7xx8 serie ( +/- 60 graden) en gaat vaak stuk daardoor. Een 6xx8 of 7008 is vaak nog aan de gang te krijgen, de 8008 serie begin ik al niet meer aan.Temperturen zijn overigens gemeten zonder achterkap.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 november 2019 20:25:39 schreef Chrlok:
Wat een designfout dan zeg, als het ding zoooo warm wordt dat de tin smelt en het ding zodoende lossmelt. Een gat in de achterzijde maken kan zeker een optie zijn. Vind het wel een grote fail van Philips.

Philips had er vaak roostertjes onder en boven zitten voor soort van convectie, maar dat werkte duidelijk niet.

Behalve Philips, hebben veel andere merken met losse BGA's te maken. Samsung is ook een bekende.

Het gaat er niet zozeer om dat hij zo heet wordt dat de tin smelt, maar zo heet dat deze een beetje bros wordt (loodvrij). Dat lukt met 100 graden ook al wel als het maar lang genoeg duurt. Bij elke temperatuurwisseling scheuren vervolgens de tinballetjes een klein beetje dus vroeg of laat beginnen ze met loslaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 november 2019 21:19:50 schreef Beeldbuisje:

Ik kan je van harte Deusjevoo aanraden hier op het forum ook actief.
Doe ik tegenwoordig al mijn BGA stuff heen en die man levert prijs/kwaliteit goed werk.

Dank voor jullie feedback! Eens kijken hoe ik met Deusjevoo in contact kan komen.

Sjee al met al de gehele Philips productie van die TVs zijn al uitgevallen,zonde, beeld was OK!

Nog niet allemaal. Mijn schoonouders hebben er ééntje die nog nooit gehaperd heeft. Als ze thuis zijn staat die te spelen. Urenteller is al klokje rond gegaan :P

zoow?? 100.000 draaiuren?? Dat is knap!

maartenbakker

Golden Member

Ik kan me er iets bij voorstellen. Backlight lekker laag zetten, dan zorgt die alvast niet voor problemen. TV dag en nacht aan laten staan op een plaats met een vrij lage stabiele omgevingstemperatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 november 2019 18:51:43 schreef smd:
zoow?? 100.000 draaiuren?? Dat is knap!

Stond in de zomer op een 1400 uren.
Wetende dat die tv daar van eind 2012 staat. Staat elke avond van 17u tot 0u te spelen.
Zaterdag en zondag van 9u tot 0u. Uitgezonderd de dagen dat ze eens niet thuis zijn. De 1400 uren klopt niet hé.

Ik heb toch al QFU's met dezelfde software gezien waar de teller netjes op bvb 20.000 uur stond.

Bij ons werkt ie al bijna 16000 uur, weliswaar +/_ 1 x per week een harde reset, komt terug met een donkere horizontale balk en daarna weer een tijd goed. Heeft ook een fan in de achterwand. Maar wat een mooi beeld.

Het kan welen boven 20000 uur is netjes voor een HTK TV.

Op 29 november 2019 22:00:23 schreef BenI2C:
Bij ons werkt ie al bijna 16000 uur, weliswaar +/_ 1 x per week een harde reset

Zo? Dan is er toch ook wel iets aan het handje als je hem wekelijks moet resetten.
Nou goed, heb zelf een "leen-tv" staan in de vorm van een 40PFL8008. Enorm gerotzooid geweest met die print, maar Deusjevoo heeft hem terug aan de praat gekregen met zijn soldeerkunsten.

Toen mijn Loewe Individual ook BGA problemen kreeg stond die 40PFL even op zijn plek. Ik heb genoten van het mooie beeld van die Philips, maar hem na een week terug in de opslag gezet.
Zolang je er met een settopbox naar kijkt gaat het nogal. Eens je z'n eigen features gaat gebruiken is het om zeep (vastlopers, herstarten, pfff). Net op die plek ben ik afhankelijk van de interne tuner en CI+

Loewe terug ok, en diens beeld is even goed imo. Voor de SL220 heeft Loewe ook niet zijn beste staaltje software-developement laten zien, maar het is toch stukken beter dan de QFU...

beste forum leden

is er iemand die mij kan helpen aan het schema van de voeding van deze tv

het nummer is fsp194-4fs01

ik zou er enorm mee geholpen zijn

of is er iemand die me kan helpen hoe dit bord gerepareerd kan worden

Beste forum collega's,

Hier heb ik een Philips 55pfl8008k/12
met de symptomen die jullie hier omschrijven. Kan iemand mij helpen aan de contactgegevens van Deusjevoo?

Bij voorbaat dank

Helaas al even niets meer van hem mogen vernemen. Hij heeft al even een mainboard van mij in reparatie.

Mogelijk dat beeldbuisje meer informatie heeft, hij heeft regelmatig contact met hem.