Duitse laspost die een Neutre op aardniveau vereist

Hallo. In een gebruikersmanual van een duitse laspost (electronisch TIG toestel) zie ik staan: Alleen gebruiken op een 2 geleider 1-fasensysteem waarbij geaarde neutraalgeleiders gebruikt worden. Ik vraag me af of het belgisch net een geaarde N heeft? en zoniet, is er een oplossing. Toestel verbruikt 16A AC (200A DC).

Gewoon aansluiten op fase, nul en de aardaansluiting. Waarschijnlijk een wat google achtige vertaling

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ook Belgie heeft een geaarde Nul.
Ook in de 3 fasen 130/230V netten waar je dus 230 Volt hebt tussen 2 fasen heeft een geaarde Nul. Die nul gebruikt je meestal niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Is het niet zo dat op de N in Belgie spanning kan zitten?

Ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Je hebt sowieso een geaarde voeding, (net).
Wat bedoel je met spanning op de N?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

bij oude krachtnetten met 230V tussen de fasen is de aarding rond 115V, ofwel 0 potentiaal. de nul wordt echter niet gebruikt, de 230V komt van tussen 2 fasen..

hier in NL zit de aarde afhankelijk van het stelsel aan de nul in de hoofdkast, maar meer als 50V verschil tussen aarde/nul hebben andere stelsels hier ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat voor kabel zit eraan? Hoe zit die aangesloten in het apparaat? Zit er een stekker (contactstop) aan de kabel? Hoe zit die aangesloten?

Op 26 november 2019 19:57:37 schreef testman:
bij oude krachtnetten met 230V tussen de fasen is de aarding rond 115V, ofwel 0 potentiaal. de nul wordt echter niet gebruikt, de 230V komt van tussen 2 fasen..

hier in NL zit de aarde afhankelijk van het stelsel aan de nul in de hoofdkast, maar meer als 50V verschil tussen aarde/nul hebben andere stelsels hier ook niet.

Dag @testman, zover gaat mijn kennis over de netstelsels wel, maar toch bedankt voor de uitleg. ;)
Tot voor kort had je hier zelfs nog enkele (heel oude) netten, 3 x 230V in driehoek. Dus met een geaarde fase.

Ik vroeg me af waarom TS meent dat er in BE spanning op de N aanwezig zou zijn?

Sowieso ga je in veel gevallen tussen N en PE iets van spanning meten, afhankelijk van de bekabeling, belasting...

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 26 november 2019 20:12:07 schreef 60204:
Tot voor kort had je hier zelfs nog enkele (heel oude) netten, 3 x 230V in driehoek. Dus met een geaarde fase.

Die bestaan nog, alleen heel zeldzaam

Ik vroeg me af waarom TS meent dat er in BE spanning op de N aanwezig zou zijn?

Waarschijnlijk omdat een van de fasen in zo'n net meestal blauw is, alleen is dat geen nul.

Dus N kan evengoed nog rood zijn? ;)
Hoop dat we niet weer vertrokken zijn voor een sessie topic info raden. O-)

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik mat ooit (jaren geleden) 60V op N tov een aardingstaaf en hoorde zeggen dat zit kon variëren, doch dat spanning Neutraal-Fase steeds +-230V bleef. Stekker is een gewone 2 pins met aarding (geen randaarde). (Stekker kan niet geopend worden (=ingegoten) en laspost evenmin gezien garantieperiode)

[Bericht gewijzigd door patpin op dinsdag 26 november 2019 22:50:20 (18%)

Op 26 november 2019 22:44:00 schreef patpin:
Ik mat ooit (jaren geleden) 60V op N tov een aardingstaaf en hoorde zeggen dat zit kon variëren, doch dat spanning Neutraal-Fase steeds +-230V bleef.

Dat is veel te hoog, een teken dat er iets niet klopt met de aarde, met de meting zelf ofwel zit je een onwaarschijnlijk hoog lek dat de aardlekschakelaar al lang had moeten uitvallen.

Op 26 november 2019 22:53:54 schreef New Beetle:
[...]Dat is veel te hoog, een teken dat er iets niet klopt met de aarde, met de meting zelf ofwel zit je een onwaarschijnlijk hoog lek dat de aardlekschakelaar al lang had moeten uitvallen.

wrs zat er helemaal geen aardlekschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 26 november 2019 21:23:53 schreef 60204:
(...)
Hoop dat we niet weer vertrokken zijn voor een sessie topic info raden.
(...)

Ben er bang voor. Hoe ziet een "gewone" geaarde stekker zonder randaarde er dan uit?

Ah, intussen druppelt er nog wat info binnen.
Aan patpin: om wat voor apparaat gaat het? Merk, type?

En in die gebruikersmanual, staat daar niet in hoe het apparaat van binnen aangesloten is?

Het gaat dus niet om een antiek ding. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met lasmachines, maar bij die ouderwetse dingen zat meestal de aardaansluitklem nabij de klem waar de kabel naar het werkstuk op aangesloten werd. Daar kon je een verbinding maken, zodat je werkstuk meegeaard was. Het maken van die verbinding is ten sterkste af te raden, voor je het weet fikt je installatie uit.
Het waren die gedachten dat ik in m'n eerdere post die vragen stelde.

Edit:

Op 26 november 2019 22:53:54 schreef New Beetle:
[...]Dat is veel te hoog, een teken dat er iets niet klopt met de aarde, met de meting zelf ofwel zit je een onwaarschijnlijk hoog lek dat de aardlekschakelaar al lang had moeten uitvallen.

Of ergens een losse nul.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 26 november 2019 23:04:24 (15%)

Dergelijke hoge spanning op de N doet mij ook vermoeden dat er een probleem met de nulgeleider is, was.
Een slechte aarding merk je pas bij een isolatiefout of massasluiting.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 26 november 2019 23:02:57 schreef mvdk:
[...]

Edit:[...]
Of ergens een losse nul.

of gewoon een last tussen fase/aarde ipv fase/nul. tijd terug nog gehad bij een bedrijf waar een nieuwe kast inkwam, na vervanging knalde de gang groep er meteen uit. na wat uitzoeken bleek dat men 20 jaar eerder de wieland stekker van de verlichting verkeerd had aangesloten, er zaten 6 armaturen doorgelust via die stekker, belasting tussen fase/aarde op een TT stelsel. en er zijn nog gebouwen zat waar geen aardlek inzit. je kunt de aarding van een hele rij huizen omhoog gaan trekken met een rotte boiler oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 november 2019 23:02:57 schreef mvdk:
Hoe ziet een "gewone" geaarde stekker zonder randaarde er dan uit?

Nou gewoon, een stekker met penaarde. De pen zit dan in de wandcontactdoos, en komt in een bus in de stekker.

mvdk

Golden Member

Op 26 november 2019 23:49:29 schreef KlaasZ:
[...]
Nou gewoon, een stekker met penaarde.

Sorry Klaas, dat ik weer die hoender z'n hol uitdruk. Ik vermoedde ook wel zo'n penaarde steker, maar TS heeft het nadrukkelijk over "geen randaarde". Maar als ik google op "penaarde steker" dan zie ik allemaal stekers die zowel met een wcd met pen als met ra overweg kunnen. Dus dacht ik dat het misschien over een exoot ging.

GJ_

Moderator

Op 26 november 2019 20:12:07 schreef 60204:
Tot voor kort had je hier zelfs nog enkele (heel oude) netten, 3 x 230V in driehoek. Dus met een geaarde fase.

In Belgie kun je nog 3x230V netten vinden, volgens mij wel met geaard sterpunt. In veel driehoeksnetten zie je de aarde ook halverwege een fase.

Op 27 november 2019 00:07:00 schreef mvdk:
Maar als ik google op "penaarde steker" dan zie ik allemaal stekers die zowel met een wcd met pen als met ra overweg kunnen. Dus dacht ik dat het misschien over een exoot ging.

Ik kom vaak in België en daar zie ik ook veel penaardestekkers zonder randaarde. Bij onze zuiderburen zijn dat helemaal geen exoten.

fatbeard

Honourable Member

:+ En ik maar denken dat het om een duitstalig persoon ging met onredelijke eisen richting energieleverancier (ik las lastpost: nog geen koffie gehad).

Wel curieus, een duits apparaat met een aangegoten belgische stekker (die je ook in frankrijk vaak tegenkomt).
Maar omdat die stekker bij onze zuiderburen gangbaar is kun je aldaar ook een verloop bekomen naar een standaard schuko-contact. Die verlopen bestaan overigens in beide richtingen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

TS heeft die verloop helemaal niet nodig want hij zit in België.
Het enige waar hij mee zit is dat de handleiding aangeeft dat de nul aardpotentiaal moet hebben. In België is dat lang niet overal het geval. Ik snap alleen niet waarom die eis wordt gesteld. Ik zou het navragen bij de fabrikant.

Het staat er inderdaad. Maar ik snap nog steeds niet waarom dat is.
De stekker is een exemplaar dat zowel voor penaarde als voor randaarde geschikt is. Dus met je opmerking dat het geen randaarde is heb je ons op het verkeerde been gezet.

Je kan het apparaat ook in Nederland toepassen. Maar in NL is geen vaste regel waar de fase en de nul in de wandcontactdoos zitten. En je kan een stekker ook zonder meer andersom steken. Dus ja, ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Gewoon insteken en lassen met die kar.

sorry voor die randaarde..
Heb aan toestel gemeten: Tussen aardpen en N of F: beide oneindig ohm.
Chassis toestel wel verbonden met aardpen zoals het hoort.
Ik vraag me af hoe het net is in Duitsland. Daar is geen probleem met het toestel (het werd door verkoper getest). Het is gemaakt voor de duitse markt. Weet iemand of ginder de N en de F op een specifieke zijde van de stekkerdoos zitten en of de N geaard is?