Aarde zonnepanelen en aardlek

KGE

Golden Member

Op 26 november 2019 09:38:28 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan volgens mij alleen als de min van het paneel aan aarde ligt, het kan natuurlijk zijn dat zoiets in de omvormer gebeurt. Al verwacht je eigenlijk dat zoiets gescheiden is.

Veel omvormers zijn tegenwoordig 'transformerless' wat er op neer komt dat de nul van het lichtnet rechtstreeks aan de panelen vast zit.

Ok,

En mag de aarde van de 2.5mm2 van de aparte groep gebruikt worden? 6mm2 even door trekken word lastig.

Het word waarschijnlijk een 300ma type b ALA of extra 300ma tybe ALS als hier ruimte voor is.

Ik las ergens dat panelen niet geaard hoeven worden omdat deze intern niet aan de dc draden verbonden zijn.

Op 26 november 2019 09:38:28 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan volgens mij alleen als de min van het paneel aan aarde ligt, het kan natuurlijk zijn dat zoiets in de omvormer gebeurt. Al verwacht je eigenlijk dat zoiets gescheiden is.

als er ergens een schroef door een draad zit, of een stekker niet goed is gemonteerd en deze (gesmolten) hangt tegen het frame, of een doorgesleten draad hebt tegen het frame, (ik heb ze in 10+ jaar full-time PV allemaal een of meerdere keren gezien) dan heb je al feest. Meestal heb je dan een isolatiefout (geeft de omvormer aan, maar de spanning bijft er natuurlijk gewoon op staan, behalve bij SE), en dat is dan al het teken dat je van de aarde + en - af moet blijven.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 26 november 2019 10:26:23 schreef Alienbliep:
Nou niet wat betreft of er een ALS moet- of ALA gebruiktmag worden.
Hoe te aarden etc.

Als je huis nog opgeleverd met worden, neem ik aan dat het nieuwbouw is.
Als daar niet in de MK is aangegeven dat de waarde van de aarde kleiner is dan 1 Ohm, (heel soms word de aarde door de netwerkbeheerder geleverd zag ik laatst), dan moet je uitgaan van max. 166 Ohm aarde circuit, en dan moet je een ALS / ALA hebben van max. 300mA. Of je omvormer met een 30 mA overweg kan staat in de handleiding.

Aarden die je dus met 6 mm2 (aarde moet meetstal net zo dik zijn als de max. aderdoorsnede en dat is bij PV meest 4 of 6 mm2) en die moet dus officieel direct naar de MK, maar zoals beschreven is dat vaak een hoop gedoe, dus kiezen er een hoop voor omdat naar de werkschakelaar te brengen en daar natuurlijk ongeschakelt aan te brengen op de aarde die van de MK komt. (even een warteltje 12 met moet in de werkschakelaar, en daar een juiste lasklem plaatsen waar je de 6mm2 en de 2,5 mm2 fgoed in kan plaatsen, en dan deze met en kort stukje op de doorverbinder zetten.)

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 26 november 2019 23:24:09 schreef andre1973:
als er ergens een schroef door een draad zit, of een stekker niet goed is gemonteerd en deze (gesmolten) hangt tegen het frame, of een doorgesleten draad hebt tegen het frame, dan heb je al feest.

Je geeft het zelf al aan, maar dan is er iets aan de hand. Normaal gesproken moet dat niet kunnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 november 2019 09:25:04 schreef Lambiek:
[...]
Je geeft het zelf al aan, maar dan is er iets aan de hand. Normaal gesproken moet dat niet kunnen.

veiligheids aarde is altijd voor als er wat aan de hand is volgens mij.
Als er nooit wat aan de hand zou zijn hoef je uit veiligheids overweging niet te aarden. Bij bepaalde panelen en voedingen is aarden wel noodzakelijk, maar dan heeft het aarden een andere functie.

zit sinds 2009 in de PV.

Ik heb even een foto gemaakt van de meterkast.
Via de ribbelslang zit het enkele epc direct op de kwh meter en dan op de hoofdrail voor de aardleks denk ik.

Veel ruimte is er niet over voor een extra aardlek of groep.
Dus het zal een losse pv verdeler worden.
Moet de aansluiting vanaf de pv verdeler dan direct tussen de hoofdschakelaar en aardleks gemononteerd worden?

De zonnepanelen zijn onderweg.
Moet er direct naast de omvormer ook een hoofdschakelaar of mag deze bedrading direct zonder lasdoppen of verbinders in één keer naar de aardlekautomaat?

Shiptronic

Overleden

Op 19 januari 2020 12:19:43 schreef Alienbliep:

Veel ruimte is er niet over voor een extra aardlek of groep

Je kan een Alamat nemen dat verliesstroomschakelaar en automaat ineen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja in de groepenkast komt een alamat. 16a 300ma heb ik besteld.
Mag deze onder op de 1 van de andere 3 aardleks worden aangesloten met de fase en nul? En welke draaddikte moet ik gebruiken 6mm2? Massief /flexibel. Kamrail?

Mijn vorige vraag duidde op zolder naast de omvormer. Daar heb ik nu de draad rechtstreeks vanaf de meterkast liggen met 2.5mm2 moet hier nog iets tussen?

Shiptronic

Overleden

Ik zou beginnen met investeren in adereindhulzen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Opgelost alles 10mm2

Ik neem aan dat 2,5mm2 vanaf de meterkast 12 meter tot aan de omvormer geen probleem is?
Het word 3600wp
Wat betekend dat kapje over aardlekautomaat. Of hij afslaat op aardlek of overbelasting?