Lampdimmer 'knippert'

Mijn lamp heeft een ingebouwde dimmer, en in geen enkele stand is die nu stabiel; hij flikkert en dat is irritant.
Ik heb hem open gemaakt en ziet er tamelijk eenvoudig uit.
In eerste instantie verdenk ik de Triac, dit is de BTA08 600B
die is eenvoudig te vervangen.

Maar zijn er nog andere componenten verdacht?
Er zitten 2 condensatoren op
Een grote blauwe, C1: dat is een 47n M250 MKP
en een kleine witte C2: 68nK 100
Dat lijkt me ook een polypropyleen type van 100Volt?
Of is het onwaarschijnlijk dat de C's defect zijn, en moet is alleen de triac vervangen?
Er waren geen soldeer defecten of oververhittingsverschijnselen zichtbaar.
Een plaatje gaat hierbij
Cor

50hz knipper? kan zijn dat die in 1 richting niet geleid?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nee, geen 50 Hz knipper, het is een onregelmatige wisseling van verlichtingssterkte; ook doet hij dat in alle standen van de potmeter, die i al een aantal malen heen en weer gedraaid heb, en dat verandert niets; het is ook niet afhankelijk van de stand van de pot. hij 'flikkert' in alle standen.

RAAF12

Golden Member

Het zijn maar een paar onderdelen, ik gok dat de triac slecht is of de potmeter. Voorspellingen zijn altijd moeilijk te doen. Soms is er op basis van ervaring met meerdere in storing gevallen dimmers een betrouwbare uitspraak te doen wat er aan defect is. Ontbreekt de ervaring dan is in bedrijf meten een oplossing. Heb je geen spul wat geschikt is om aan de 230V netspanning te meten (bijv. meter-oscilloscope) dan blijft passief aan de componenten meten over. Of alle onderdelen vervangen. Dat zal qua prijs duurder zijn dan de dimmer vervangen. Mja, dan is er geen reparatie en geen leermoment.

Arco

Special Member

Je hebt toch niet toevallig de lamp vervangen door een led lamp? (die gebruiken veel minder stroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Misschien gewoon een slecht contact of los draadje in de lampvoet, stekker, ...

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 27 november 2019 12:46:32 (13%)

vergeten

Golden Member

Ter aanvulling op @Arco:
Veel (oudere)dimmers hebben een minimum belasting nodig.
Bij een (te)lage belasting gaan ze dan "raar" doen, wat resulteert in onvoorspelbare lichtvariaties of knipperen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hensz

Golden Member

Kortom: Hoeveel Watt aan lampen heb je eraan 'hangen'?

Don't Panic!

De lampen zijn niet vervangen en ik heb ook geen losse contacten ontdekt.
De lampen zijn 2 x 150 W halogeen staaflampen;
de dimmer is erg specifiek om in deze lamp ingebouwd te kunnen worden.
Ik heb nu de gegevens van de dimmer die is voor 70-300 Watt
dus dat klopt ook.

Het merk is Relco, type 706

Daar zal ik ook eens op gaan Googelen

Edit: is te koop, zo'n 17€ + verzenden.......
De triac kost minder dan 1€ (+ verzenden, van 7€??)

@Raaf :ja, daar ging ik ook van uit, maar dacht dat de Triac het meest verdachte onderdeel zou zijn.En helaas, ik heb geen scope.

RAAF12

Golden Member

Zoiets laten bezorgen door Aliexpress of Banggood? Dat kost geen dr*l en is leuk ook om te bouwen. Het geheel werkt op 9V DC, dat kan een voedinkje of batterijpack zijn. Of een ouwe scope kopen een Hameg 605 of zo. Soms zijn er hele mooie exemplaren met een scherp beeld te koop op MP of een plaatselijke amateurbeurs. Ik kocht er een mét probe voor een grijpstuiver, het enige mankement was een stroef draaiende potmeter.

Duidelijk een XR2206 signaal, zie de bottom of the sinus!

Anoniem

Een eenvoudiger dimmer als dit ontwerp bestaat niet ;)
Misschien eerst de trimmer vervangen.
Deze wordt immers ook mechanisch belast door eraan te draaien zodat daarin ook slecht contact kan ontstaan.
Als er geen onderdelenboer om de hoek zit misschien inderdaad beter gelijk een nieuwe bestellen

2x150W Halogeen, ondanks dat je het dimt wordt er nog behoorlijk wat energie verbruikt.
Kijk eens naar zulks soort ledlampen, heb ik ook werkt perfect zelfs met mijn dimmer.

Mijn halogeen lampen zijn die van 78mm; de vervangende LED lamp is slechts 15 watt, en dan kom je met 2 stuks niet aan de minimum belasting van de dimmer, die moet tenminste 70 Watt bedragen.
Maar bedankt voor de tip, ik kende alleen de types met allemaal afzonderlijke leds, en die zijn nogal lomp van formaat; De COP versie als vervanger kende ik niet, (ook nooit naar gezocht eigenlijk), dus info toch van nut!

Een kennis van mij heeft onlangs zo'n dimmer in China besteld. € 2,85 incl. verzending. En het ding werkte ook nog. Daar kun je je geen al te grote buil aan vallen, dunkt me.

Dat had ik nog niet gedaan Herbert, ik ga eens op zoek; Had al wel gezien dat je daar 10 x de triac kunt open voor minder dan 2$ incl porto!
Zo werkt dat daar.

Op 27 november 2019 13:24:13 schreef Heli:
@Raaf :ja, daar ging ik ook van uit, maar dacht dat de Triac het meest verdachte onderdeel zou zijn.En helaas, ik heb geen scope.

En mocht je toch graag willen onderzoeken waar de storing vandaan komt, vergeet dan ook de diac niet. Deze geeft, zoals je misschien wel weet, de stuurpulsen door aan de triac. Bij gebrek aan een scope kun je deze beide met wat basiskennis en een 12 V batterij (accu), buiten het circuit redelijk goed, functioneel testen.

Als ik 'm zou moeten repareren, dan zou ik ongezien de potentiometer vervangen. Als hij dan nog appelig is, dan wordt het tijd om te zoeken wat er echt mis is.