schema check

Op 26 november 2019 22:01:35 schreef MGP:
Ik zie nog altijd niet in waarom je zoveel leds gebruikt maar ok... ;)
Je hebt in ieder geval nog heel veel werk.

Op 28 augustus 2018 20:50:53 schreef trix:
word een soort van een scanner. 300x IR led met ontvanger (recht boven elkaar) met een steek van 10 mm.
schuift een voorwerp voorbij, bij elke 10 mm. verplaatsing v/h voorwerp moet de status van alle 300 ontvangers naar buiten worden geklokt in een (voorlopig) Atmega16.
word dus uiteindelijk een bitmap van 300x300 bits (2e 300 is afhankelijk v/d lengte v/h voorwerp)

snelheid is gewoon heel laag te noemen.

Als het voorwerp verschuift heb je maar 1 rij TSOP's nodig + een encoder, zoals een echte scanner.
Het is maar een bedenking en is afhankelijk van de omstandigheden en hoe er moet gewerkt worden.

Zoals het ontwerp nu is zou ik dat niet zien zitten, veel te ingewikkeld en teveel programmatie, om nog niet te spreken over de haalbaarheid door het gebruik van die heel gevoelige TSOP's.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Met een 1k basisweerstand moet er vanuit de 7805 toch al gauw een dikke 4mA per transistor komen. En elke mA = 19mW warmte...
Wat ik nog mis is de spanning van dat 36kHz signaal, maar aan de 30 Ohm collectorweerstand te zien zal dat wel geen 24V zijn.

Uitgaande van 5V voor het 36kHz signaal zal er ongeveer 100mA gaan lopen door die LED, met een BC337 (min. hfe = 100) heb je dan aan 1mA basisstroom genoeg dus een 4k7 basisweerstand voldoet...
Zelf zou ik er FETjes in zetten: geen basisweerstand nodig en geen VCEsat.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
trix

Golden Member

ik ga deze week eens testen met de TSAL6100 IR=led rechtstreeks uit de atmega aan te sturen ik verwacht dat 20 mA voldoende is om 600 mm te overbruggen.

het programmeren is niet zo heel ingewikkeld, niet omdat ik zo'n geweldige programeur ben (verre van dat :) ), maar het is allemaal recht toe recht aan. het is redelijk veel, dat wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook ingewikkeld is.

eigenwijs = ook wijs

Op 27 november 2019 17:54:01 schreef trix:
ik ga deze week eens testen met de TSAL6100 IR=led rechtstreeks uit de atmega aan te sturen ik verwacht dat 20 mA voldoende is om 600 mm te overbruggen..

Met 10mA zul je nog meer dan 5m kunnen overbruggen.

edit: maar ik denk nog altijd dat een TSOP hiervoor niet geschikt is, maar dat zul je zelf wel ondervinden.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 27 november 2019 19:14:30 (16%)

LDmicro user.
trix

Golden Member

zijn er dan betere alternatiefen ?

eigenwijs = ook wijs

Heb je al eens getest vooraleer over alternatieven te spreken?

Je moet eerst weten wat de nadelen zijn bij het gebruik van een TSOP en wat er moet verbeteren of veranderen.
Misschien kan een eenvoudige afscherming al voldoende zijn.

Waarom gebruik je geen IR vlak, zoals een belichtingsbak, met daaronder de ontvangers, dan kun je alle TSAL dioden in één keer in sterkte regelen, je kunt ze meteen ook moduleren indien nodig en door de openingshoek van de straal heb je er zoveel niet nodig.

Ik had een BP104 in gedachte.. en zomaar iets bestellen zonder proefnemingen is enkel goed voor de economie ;)

LDmicro user.
trix

Golden Member

ik heb ze al getest, maar dat was natuurlijk op beperkte schaal. maar de test was meer dan voldoende om van de TSOP overtuigd te zijn.

een vlak, of een bak gaat niet, omdat ik zowel de TSAL's en de TSOP's per stuk moet kunnen schakelen.

helemaal in de basis komt het er op neer dat ik in ong. 5 mS moet zien of er een voorwerp tussen de tsal en de tsop staat.

eigenwijs = ook wijs

Je bent al overtuigd.. dat is dan heel goed nieuws en kun je gewoon verder werken.
Waarom laat je mij dan verder onzin uitkramen? :o
Stond op het punt van zelf eens een test te doen maar dat gaat nu natuurlijk niet door.

LDmicro user.
trix

Golden Member

net nog even een testje gedaan,
de TSAL 6100 met een R van 470 ohm op een output pin van een atmega 16, geeft een stroom van 8,2 mA. deze aangestuurd met 36 kHz.
daar kan ik ca. 900 mm afstand mee halen.

dus eigenlijk geen tor nodig.

edit: 390 ohm ca. 1000 mm

eigenwijs = ook wijs

Is dat een gemoduleerd signaal?

LDmicro user.
trix

Golden Member

niet zeker wat je met gemoduleerd bedoeld, maar het is continu een blokgolf van 36 kHZ met een duty cycle van 50 %.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

TSOP's houden niet van een continu signaal zonder modulatie en/of onderbrekingen. Hun interne AGC regelt de boel dan terug.
(ze zien het continu 36kHz signaal dan als achtergrondruis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat terug regelen, in welk tijds bestek moet je dat zien ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik heb de TSAL 4836 rechtstreek op een input pin, die vraag ik af en stuur daar mee een ander pin als output met een LED.
die gaat minuten lang goed dat ik zeker 100% weet, maar waarschijnlijk nog veel langer.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Die TSOP's zijn ontworpen voor bursts, waarom gebruik je die niet?
(dan werken ze in ieder geval veel betrouwbaarder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

bursts, bedoel je dan een gemoduleerd signaal bovenop een draagfrequentie van 36 kHz ? (MGP, waarschijlijk bedoelde je dit ook met gemoduleerd,....even een black out ;))

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Bursts: (carrier-pauze-carrier-pauze-...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik ga dat eens bekijken. nu werkt het ook, maar hoe betrouwbaarder hoe beter natuurlijk, bedankt.

eigenwijs = ook wijs

Op 1 december 2019 11:57:18 schreef trix:
bursts, bedoel je dan een gemoduleerd signaal bovenop een draagfrequentie van 36 kHz ? (MGP, waarschijlijk bedoelde je dit ook met gemoduleerd,....even een black out ;))

Ja... was bezig met steak friet te maken ;)

Ik ben verrast dat je dat niet wist gezien dat je de 36kHz op de collector injecteerde en de modulatie op de basis, maar het was dus gewoon aan/af ... datasheet niet goed gelezen?

Daarom was mijn eerder statement dat een TSOP niet zo'n ideaal component is omdat je ook het gemoduleerd signaal nog moet herkennen tijdens het scannen van zo'n grote hoeveelheid TSOP's.

Met modulatie moet dat zeker meer dan 90cm ver gaan..maar blijkbaar werkt het naar uw tevredenheid.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Het blijft altijd af te raden om een component buiten zijn operationele parameters te gebruiken, de resultaten kunnen onvoorspelbaar zijn...
(en ook per merk en type verschillen)

Als je toch een constante carrier wilt gebruiken, neem dan een gewone IR fotodiode...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij maakt het zichzelf heel moeilijk, dat voorstel had ik ook al gemaakt maar dat werd afgewezen.
Een constante dimbare IR-belichting + gewone IR diode ontvangers zal veel minder componenten vragen en veel preciezer werken en veel beter te scannen zijn.

LDmicro user.
trix

Golden Member

Op 1 december 2019 12:34:01 schreef MGP:
[...]
Ik ben verrast dat je dat niet wist gezien dat je de 36kHz op de collector injecteerde en de modulatie op de basis, maar het was dus gewoon aan/af ... datasheet niet goed gelezen?

was inderdaad gewoon aan/af, dat moduleren wist ik wel, maar ik kreeg al snel bij testen met de TSOP een goed resultaat, en toen was het een beetje van, goed is goed, want ik had ook nog honderden andere dingen te doen.
o ja,..dat extern aanbieden v/d 36 kHz was nog een beetje uit de tijd dat ik het met 74HC595 schuifregisters wilde maken.

Op 1 december 2019 12:38:11 schreef Arco:
Als je toch een constante carrier wilt gebruiken, neem dan een gewone IR fotodiode...

ik heb toen voor de TSOP gekozen omdat die automatisch storende omgevings IR bronnen wegfilterd,...een zorg minder lijkt mij. ik denk niet dat zo'n foto diode dat ook doet.

Op 1 december 2019 12:43:56 schreef MGP:
Een constante dimbare IR-belichting + gewone IR diode ontvangers

een constante IR-belichting,..ik wil zowel de TSAL's en de TSOP's 1 voor 1 actief laten zijn. dit wil ik omdat wanneer b.v. TSAL (led) 78 schijnt deze niet een TSOP (ontvanger) 77 & 79 triggert. dat dimbare lijkt me wel wat, daar zou je de gevoeligheid mee kunnen instellen, al kan dat ook door een beetje van de 36kHz weg te regelen.

Op 1 december 2019 12:43:56 schreef MGP:
zal veel minder componenten vragen en veel preciezer werken en veel beter te scannen zijn.

nu kan de TSAL met 1x weerstand op de atmega en de TSOP rechtstreeks, minder onderdelen gaat volgens mij niet ;). wat ik hierboven ook aan haalde is dat zo'n diode dacht ik gevoeliger is voor storende omgeving IR bronnen.

eigenwijs = ook wijs

Op 1 december 2019 14:22:05 schreef trix:

een constante IR-belichting,..ik wil zowel de TSAL's en de TSOP's 1 voor 1 actief laten zijn. dit wil ik omdat wanneer b.v. TSAL (led) 78 schijnt deze niet een TSOP (ontvanger) 77 & 79 triggert. dat dimbare lijkt me wel wat, daar zou je de gevoeligheid mee kunnen instellen, al kan dat ook door een beetje van de 36kHz weg te regelen..

Dat doet led 78 sowieso, ik denk zelfs dat 1 led op 60cm afstand aan beide zijden van TSOP-78 meer dan 5 andere belicht om nog niet te spreken over de voor- en achterliggende ,maar aangezien je de ontvangers toch 1 voor 1 inscant om te zien of er voorwerp op ligt, speelt dat toch geen rol.
Tenzij je ze in een buisje steekt en heel precies richt maar waarom zou je dat doen? ik begrijp uw denkwijze niet ;)

Denk eens na, als je een groot vlak hebt dat licht uitzendt en daaronder bevinden zich 300 fotocellen met daarop een willekeurig voorwerp dan kun je toch weten welke vorm dat voorwerp heeft als je de enkel toestand van de fotocellen opvraagt?

LDmicro user.