Mig apparaat

Het 2 e getal is zwarte pin op top en rode onderaan,dit had ik nog vergeten mee te geven

en andersom moet je oneindig meten, want diodes laten in een richting stroom door. Als dit niet het geval is, is de diode stuk.

Jacques van Montfort

Ja dus linksonder en boven geven aan beide kanten door dus stuk en rechtsonder is goed en rechtsboven weet ik niet zeker.
Klopt dat zo een beetje?
En wat nu? Zijn er vervangende diodes te vinden?

Dat wordt zoeken naar diodes 200A / 70V (Die 200A is een waarde, die ik aanneem. Mijn trafo is nl. 190A. Ik weet niet wat het maximum amperage van jouw lasapparaat is. Je kan ook een blokgelijkrichter kopen ipv. losse diodes, 40 - 70 euro http://www.busscherlassen.nl/315-migmag?p=4

Jacques van Montfort

Er staat op 140 dus dat betekent 150A/70V dan?

Dat lijkt me wel goed. Ik begreep dat je er autoplaatwerk mee last. Dan zit je zo wie zo nooit in de hoge regionen (van amperes)

Jacques van Montfort

Ok bedankt op zoek dus

En dan gaan uitvogelen hoe ik de oude eruitkrijg en de nieuwe erin...

jerome

Golden Member

Maak eens een foto met voldoende licht van die gelijkrichter. Hoeveel diodes per plaat enz..
Ik heb nog een hele kist van die dingen uit afbraak. Heb er al een aantal geschonken en wil dat voor het goede doel nog wel eens herhalen :-).
Het probleem met die kleinere low cost toestellen is steeds dat de gelijkrichter net de lasstroom aankan, maar niet de kortsluitstroom wanneer door spatvorming de contacttip sluiting maakt met de gasbuis. Als de gasbuis het werkstuk raakt gaan de diodes hoog over hun specs en leggen het loodje.
De zwaardere trafo's zijn in staat om de draad van de doorgeslagen diode op te blazen. Waarschijnlijk heeft jouw gelijkrichter 12 diodes aan boord. Niet alle openingen in de koelplaten zullen bezet zijn. Met 16 diodes kom je verder. Een industriële gelijkrichter voor 250A heeft er 36 aan boord voor een monofase.

High met Henk

Special Member

Heb de gelijkrichter van mijn huvema 180 a mig nog liggen. Gratis op te halen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
jerome

Golden Member

Gelijkrichters zijn niet merk gebonden. Dat geldt enkel voor de printplaat en de omkasting. Er zijn gelijkrichters met 1, 2 of 3 centrale bevestigingsbouten. Aantal diodes en centerafstand laten weten. In bijna alle gevallen is er voldoende ruimte om een iets groter model erin te krijgen.

14 op 10 cm groot
1 plaat met 4 diodes
Er is slechts een 4 tal cm plaats tussen de kast en de trafo

Mvg

jerome

Golden Member

Jij hebt dus een trafo zitten met middenaftakking naar massa en 2X enkelzijdige gelijkrichting want die gelijkrichter heeft maar 3 aansluitpunten. Vandaar dat de gemeten spanning secundair zo hoog uitkomt.
Zal eerdaags kijken wat kan.
Mocht ik een forum IT zijn, werd het verplicht dat men "je gegevens" volledig en correct invult! Anders doe je niet mee.

Oei heb ik iets verkeerds gedaan?
Enige wat niet ingevuld was bij mijn gegevens was mijn volledige naam
Heb ik nu wel ingevuld...

High met Henk

Special Member

Voel je niet verplicht..
Ben blij dat het hier niet is..

Zou mij per direct doen vertekken na 17 (bijna 18 jaar) member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoi Henk,

Gelukkig is het dus maar bij mij.
Zou toch jammer zijn na 18 j.

Gr

E

Als ik nu 4 diodes koop kan iemand mij uitleggen welke ik precies nodig heb?
Ik vind er van vishay maar weet niet echt welke Amperes en Voltages ik nodig heb.
Misschien ook ietsje zwaarder zoals Jerome uitlegt.
Of als Henk zijn gelijkrichter bruikbaar is en hem wil opsturen wil ik hem wel overnemen

Mvg

High met Henk

Special Member

ben morgen in werkplaats, zal foto's maken.
Zit nu bijna 300 km van huis (al hele week)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Er staat op 140 dus dat betekent 150A/70V dan?

Dat was je eigen opmerking. Dit is dus het minimale wat je nodig hebt. IK zou gewoon eerst naar die diodes op zoek gaan en kijken wat die kosten. En dan zwaardere opzoeken en kijken wat die kosten en dan zo voor je zelf bepalen wat je ervoor over hebt om naar een zwaarder type te gaan. Als het prijs verschil heel klein dan zal je zeker voor de zwaardere moeten gaan maar op een gegeven moment word het wel steeds duurder.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja ik weet het maar ik zie dat de meeste maar tussen de 35 en 70 A zitten en dat is dan nog voor zwaardere toestellen als de mijne.
Ik heb er wel gevonden van 150A maar die kosten 25 e t stuk.
Of ik kijk verkeerd...of ik zoek de verkeerde

benleentje

Golden Member

In jouw gelijkrichter zitten de diodes per 4 stuks op de plaat. Je krijgt dan 150A / 4 = 37,5A per diode en het zou me dan niets verbazen als er 35A diodes inzitten.

Wat staat er nu precies op de diodes geschreven ik kan het op de foto niet goed zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Dan denk ik zelfs dat het 25A 400V per diode. En dat klopt met wat ik vandaag eerder zei dat ik eerst 35A diodes had verwacht. Maar het is hoewel plausibel toch een wilde gok. Ik heb hier Zelf 400A diodes liggen maar die zijn echt veel groter dan wat jij erop hebt zitten.

Ik zou dan toch voor 70A per stuk gaan kijken tenminste als je het dat waard vind. Ik weet echter niet of je ze per stuk kan vervangen of dat het per 4 stuks moet. Normaal als je de exacte vervanger hebt zou je ze wel per stuk kunnen vervangen maar omdat je wat je nu gaat bestellen anders is zou ik daar niet op gokken. Als er teveel verschil tussen de diodes zit krijg je toch ongelijke belasting per diode waardoor er 1 of meerde weer over belast worden.

Bij diodes zit het verschil hem vooral in de snelheid. Je hebt 2 tijden de tijd die het duurt om van geleiding te gaan sperren. Want dat doen ze niet gelijk maar dat maakt in deze toepassing niet zoveel uit. De andere is de tijd van sperren naar in geleiding komen. en als er dan 1 diode veel sneller is dan de andere dan krijgt die even alle stroom te verwerken voordat de andere gaan meehelpen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok duidelijk. Bedankt.ik zoek die van 70 A.

En het veranderen van de diodes maakt niet uit voor de veranderingen die we aangepast hebben voor de motorcontroller?

benleentje

Golden Member

Nee dat maakt helemaal niets uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zo,het insolderen op de gelijkrichter was goed gelukt.heb ondertussen weer een hele tijd fijn kunnen lassen.
Maar nu heeft de pwm regelaar et begeven.
Ik meet 33 v op zijn ingang maar er komt niks meer uit...
Heb ondertussen al een nieuwe besteld.
Zou wel graag wete wat r nu fout is gegaan.is zo een cotroler door te meten?
Is natuurlijk chinese makelij,...