dimmer veroorzaakt sluiting andere groep

Ik heb een kast gemaakt, daarom de dimmer gedemonteerd. Nu de dimmer teruggeplaatst (bedrading zelfde manier terug), klapt een andere groep eruit is ook een andere fase (lamp blijft aan). Dimmer eraf geen sluiting. Nu denk ik aan menging van groepen maar waarom werkte dit voorheen dan wel?

Het is overigens echt sluiting de automaat klapt uit, de aardlek niet.

Gewoon eerst die dimmer even apart testen met een netsnoer en een simpele lamp erbij. Werkt alles ok?

Dan is er toch echt ergens een bedradingsfout gemaakt.
Indien antwoord nee, dan is de dimmer stuk, ook dit kan door verkeerde bedrading zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Dimmer stuk kan bijna niet, dan blijft de lamp aan ofwel uit, maar dat kan nooit sluiting veroorzaken.

Ik heb hoger in een verzameldoos de draden gekoppeld met een lasklem. Gaf geen probleem. Daarna weer dimmer erop ook geen problemen meer. Begrijp er niks van. Zit me ook niet lekker dat het sluiting maakte op een andere groep.

vergeten

Golden Member

Inderdaad, wat je beschrijft dat er gebeurd hoort niet te kunnen, goede gedachte.
Groepen horen gescheiden te zijn.
Ook 2 groepen in een lasdoos mag niet.

(je per zou per vergissing van de ene groep de fase en van de andere groep de nul kunnen gebruiken voor een verbruiker.
Als er dan een aardlek zit gaan beide groepen meteen uit, mits ze ieder een eigen aardlek hebben.
Zitten de "vermengde" groepen op dezelfde aardlek dan gebeurt er niets.)

Dus is er n.m.i. echt wat mis met de bedrading ergens.

Als het echt volle sluiting is komt er meestal ook een lichte knal op de sluitingsplek wanneer je dat aansluit.
Er loopt dan heel even een veelvoud van 16 ampere aan stroom.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Fase en nul van 2 verschillende groepen gebruikt???
vraag is alleen of dit kan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Lag aan de koolstofmonoxide meter waar de stekker van de ketel op zit die er tussenuit gehaald en probleem verholpen. Die had ik gelijk eraf gehaald tijdens de sluiting. Was ik vergeten.

Dit kan als het achter 1 aardlek zit / er geen aardlek schakelaar is.
Zolang je vanaf een fase door een last naar een neutraal voert loopt er stroom en werkt het.
Een nul van groep 1 werkt hetzelfde als een nul op groep 2, als je dit met een aardlek probeert, dan schakelt hij het net af omdat er geen gelijke stroom loopt in de fase en de neutraal.
Dit omdat de aardlek niet weet of een gloeilamp, een lekstroom of U de last bent.
Bij ouderwetse netten, gaat het pas uit bij meer dan de zekering waarde, dus op zich is het een verbetering.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Anoniem

Wat zou er eigenlijk gebeuren als per vergissing de nul ergens in de installatie met de aardingsgeleider doorverbonden wordt? Of een flink lek tussen nul en aarde?

Volgens mij in eerste instantie niks. de aarde en nul staan in principe op hetzelfde potentiaal. Er zal dus geen verschilstroom door de aardlekschakelaar vloeien die hem doet uitslaan.

Vervolgens test je de aardlekschakelaar met het knopje. die zal gewoon functioneren , dus denk je dat is ok.

Dan sta je met blote natte voeten op de grond en raakt de fase aan.
Er zal een stroom door je lichaam naar de aarde vloeien.
Het pad van de aarde naar de nul via je eigen aardpen lijkt me veel korter dan tot aan het transormatorhuisje. Gezien de stroom die vanaf de fase door je lichaam gaat terugkeert naar de nulgeleider zal er geen verschilstroom of toch een veel kleinere zijn, en aardlekschakelaar zal niet werken. Of tenminste een stuk ongevoeliger worden.
Dus je test de aardlekschakelaar en denkt veilig te zijn, terwijl dit niet het geval is.

Zie ik iets over het hoofd?
Sorry, maar ik stel tegenwoordig steeds meer zaken in vraag die ik altijd als vanzelfsprekende gevonden heb. Begin van seniliteit of van wijsheid?

Op 29 november 2019 20:06:38 schreef grotedikken:
Volgens mij in eerste instantie niks. de aarde en nul staan in principe op hetzelfde potentiaal. Er zal dus geen verschilstroom door de aardlekschakelaar vloeien die hem doet uitslaan.

Nou, die gaat er wel degelijk uit. Als je achter de aardlekschakelaar aarde en nul verbindt zal een deel van de retourstroom door de aardleider lopen, dus buiten de aardlekschakelaar om. Ik test zo wel eens of de aarde van een wcd goed is aangesloten, gewoon in de wcd aarde en nul verbinden met een meetsnoertje en dan patst hij er zo uit. Er moet op die ALS dan wel wat belasting zitten.

Anoniem

Mogelijk, ik heb hier een oud net zonder nul dus kan ik het niet proberen. Maar al geloof ik je, het klinkt niet logisch.

Als je binnenshuis de nul met de aarde verbindt, zal de retourweg van de stroom via de nul iets in de orde van 0.05 Ohm op haar weg naar het sterpunt van de transformatorcabine tegenkomen . Die staat dan parallel met pakweg 10 Ohm aardverspreidingsweerstand. Er zal dus slechts 0.5% van de retourstroom door de aardgeleider vloeien.
idd, als er 10A belasting opstaat, zal je dan ca 50 mA verschilstroom krijgen en slaat de aardlek uit.

Maar als er geen grote gebruikers opstaan krijg je volgens mij toch een situatie waar de gevoeligheid van de aardlek sterk vermindert en dus geen veiligheid garandeert.

Even enkel over onrechtstreekse aanraking, volgens mij kan er zelfs dan nog geen foutspanning voorkomen die mogelijk, ernstig, gevaar oplevert?
De spanning op de massa van het toestel is dan toch afhankelijk van de foutstroom over de N (O,05 Ohm)?

[Bericht gewijzigd door 60204 op vrijdag 29 november 2019 20:57:37 (27%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Tuurlijk niet.
Mijn punt is, als je met zo'n sluiting tussen aarde en nul zit, dat je dat niet meteen zal merken als er op dat circuit geen grote verbruikers in gebruik zijn. En zeker al niet, als de sluiting niet volledig is.

En als je in zo'n situatie dan de fase zou aanraken op blote voeten, dat dan het grootste gedeelte van die stroom de kortste weg zal volgen, namelijk door de vloer naar de aardpen van je woning en dan door de nul terug naar het sterpunt van de wijktransfo. De aardverspreidingsweerstand tussen je blote voeten en de wijkransfo aarde is een pak groter omdat de afstand tot je eigen aardpen enkele meters is, en tot aan de wijktransfo enkele honderden meters.

De verschilstroom die door de aardlekschakelaar zal vloeien is dan slechts een fractie van de stroom diedoor jouw lijf vloeit.
Dus zal de aardlekschakelaar niet bij 30mA afslaan , maar bij een veel hogere stroom, wat dus niet beschermt tegen dodelijke elektrocutie.
Daar is een groot risico op bij meer dan 50mA via het hart.

Ik kan je enkel maar voorstellen even de proef op de som te nemen. Sluit achter je differentieelschakelaar de N en PE eens kort. Ik denk dat je er zelfs met minimale belasting vlug uit zal gaan.
Hoe je met blote natte voeten rechtstreeks aan een fase kan hangen, dat ligt wss aan de installatie?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Geachte moderator, dit topic hoort niet in het HF-forum thuis, maar in het High Voltage forum. Wat heeft een dimmer met hoogfrequent te maken, tenzij die op de radio stoort.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
RAAF12

Golden Member

Op 29 november 2019 20:06:38 schreef grotedikken:
Zie ik iets over het hoofd?
Sorry, maar ik stel tegenwoordig steeds meer zaken in vraag die ik altijd als vanzelfsprekende gevonden heb. Begin van seniliteit of van wijsheid?

Ik hou wel van vrijdenkers. Dat zijn vaak de creatieve geesten die de mensheid verder brengen. Benjamin Franklin werd op de lagere school al aangehaald als een jonge onderzoeker die goed bezig was. Alleen zei de onderwijzer er wel bij dat je beter niet zelf een vlieger kon oplaten tijdens een blixem en donderbui.

mel

Golden Member

De aardlekschakelaar, beste GD, werkt als een verschilstroomdetector.
De stroom die door de ene fase vloeit, moet ook terug komen via een andere ader, en als de heen, en teruggaande stroom gelijk is, dan is er geen lek. Als het anders is, dan tript de ALS gewoon.
Daarom MOET een beveiligde groep altijd de 2 draden aangesloten hebben achter de Aardlekschakelaar.In ieder andere situatie gaat het dus niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@GD,
Ik geloof niet dat je daar zorgen om moet maken. Meestal of altijd zal de aardlek er wel uitspringen, wat KlaasZ al genoemd heeft.
Mocht de spanning op de nul precies evengroot zijn als de spanning op de aarde, dan blijft deze wel in. Raak je op je blote voeten per ongeluk de fase aan, dan zal er een stroom van de fase naar de aarde lopen. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat alle stroom via jouw aardleiding weer teruggaat naar de nul en vanaf de nul naar de centrale.
De stroom vanuit jouw voeten verspreidt zich in alle richtingen door de aarde. Door de aanwezigheid van de aardpen zal een klein gedeelte van de stroom naar de aardpen aangetrokken worden en door de nul teruggaan. Ik verwacht niet dat dat veel is. Ik ken helaas veel te weinig van veldentheorie om uit te rekenen hoeveel stroom van je voeten terugkeert naar de aardpen en hoeveel van de stroom direct naar het oneindige (= centrale) gaat. Hoe dichter je bij de aardpen staat, des te gevaarlijker wordt het.

Hubie

Special Member

Op 30 november 2019 07:11:47 schreef dawmast:
Geachte moderator, dit topic hoort niet in het HF-forum thuis, maar in het High Voltage forum. Wat heeft een dimmer met hoogfrequent te maken, tenzij die op de radio stoort.

Goedkope okkie wokkie dimmers zijn altijd HF :(

Op 29 november 2019 20:37:10 schreef grotedikken:
Als je binnenshuis de nul met de aarde verbindt, zal de retourweg van de stroom via de nul iets in de orde van 0.05 Ohm op haar weg naar het sterpunt van de transformatorcabine tegenkomen . Die staat dan parallel met pakweg 10 Ohm aardverspreidingsweerstand. Er zal dus slechts 0.5% van de retourstroom door de aardgeleider vloeien.

Hangt ook van de inrichting van het net af. Ik heb weliswaar een eigen aardpen, maar de netbeheerder levert mij ook een aarde. In de huisaansluitkast zitten die hard aan elkaar. De retourweg via de aardleiding heeft dus vrijwel dezelfde impedantie als de nulgeleider.

Maw heb jij dus een TNS aansluiting?
In dat geval klapt de differentieelschakelaar er bij de minste belasting direct uit als de N en PE na de ALS met elkaar zouden zijn verbonden.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik moest even zoeken wat TNS ook alweer betekent, maar inderdaad, dat is het. Een schemerlampje laat de ALS er al uit vliegen als je nul en aarde met elkaar in contact brengt.