OBD in Fiat Ducato (nogmaals)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In mijn Fiat Ducato (bouwjaar 2012, 3.0 diesel) heb ik een ELM327-clone aangesloten, en ik kan die prima uitlezen met een Raspberry, waarop een python-scriptje, dat bouwt op een obd-specifieke library. Enige struikelsteen was dat, bij het inpluggen van de ELM327, deze weliswaar wordt herkend door de Raspbian, en een entry bijkrijgt in /dev , maar deze entry is niet voor alle gebruikersaccounts toegankelijk. Eenmaal ik het scriptje onder 'root' lanceerde was alles perfect.

Maar: met die obd-library kan ik, als ik het goed begrijp, enkel de standaard OBD-parameters uitlezen, die waren toch door de Europese regelgeving opgelegd? Ik wil echter vooral de tellers kunnen resetten van "onderhoud" en "oliewissel", dit zijn kennelijk Fiat-specifieke parameters en daar lijk ik niet aan te kunnen met die library.

* Heb ik dat goed begrepen?
* Hoe kan ik wel aan de Fiat-specifieke parameters, meer bepaald die twee tellers? Ik kan met minicom oid recht op de ELM connecteren, maar wat dan? En let wel, ik wil ze niet alleen kunnen lezen, ik wil ook schrijven.

NB lang geleden (2013) stelde ik al gelijkaardige vragen, ene Paul Welther heeft toen gepost "In dit geval handiger om Fiat ECU Scan te gebruiken" maar kan dat, onder Raspbian?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Hier staat ook e.e.a over de ELM in een Ducato. Als er Fiat software in zit zal het niet zo makkelijk zijn die te reverse engineeren en in de Raspberry te zetten. https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8431750&start=56 Gebruikers die dingen kunnen resetten. Is het noodzakelijk een Raspberry te gebruiken?
ot/
Ik gebruik voertuigspecifieke software en daar kan ik alles mee wat de garage ook kan. Uitlezen en wegschrijven via een BT, WiFi verbinding of kabeltje. De laatste vind ik het makkelijkste werken. En er zijn gratis Android app's die kunnen lezen en schrijven.
Wat ik wel eens mis is het directe downloadlijntje van de ingenieurs in Beieren die de software updates verzorgen. Maar ach, life sucks and then you die!

Op 30 november 2019 11:12:43 schreef big_fat_mama:
Ik wil echter vooral de tellers kunnen resetten van "onderhoud" en "oliewissel", dit zijn kennelijk Fiat-specifieke parameters en daar lijk ik niet aan te kunnen met die library.

Als het alleen maar gaat om het resetten van onderhoud en oliewissel. Ik weet bijna wel zeker dat je dit handmatig kunt doen zonder tester. De procedure weet ik zo niet uit mijn hoofd maar Google is een grote vriend in deze.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wel, zo zat het in mijn achterhoofd ook. Maar ik heb me al suf gezocht op het www (ofschoon niet met de tools van de genoemde smerige commercant) en niets gevonden.

Inderdaad vond ik enkel verwijzingen naar fiatecuscan, ik ga die in arren moede toch maar installeren op de windows-pc van op kantoor.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 1 december 2019 08:55:25 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

er zijn zat tools die ook op die ELM kunnen connecteren. kan je met torque (android app) niks vinden om te resetten?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 30 november 2019 11:12:43 schreef big_fat_mama:
[...]

NB lang geleden (2013) stelde ik al gelijkaardige vragen, ene Paul Welther heeft toen gepost "In dit geval handiger om Fiat ECU Scan te gebruiken" maar kan dat, onder Raspbian?

De ELM327 presenteert zich als seriële poort voor zover ik weet, dus als je met 'Fiat ECU Scan' dit kunt opvragen/resetten zorg dat je kan meeluisteren op deze seriële poort en laat hetzelfde riedeltje commando's daarna door de Raspberry uitvoeren :)

Zie ook: https://www.google.com/search?q=sniffing+serial+elm327

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, aan dat soort hacking had ik ook al gedacht. Het is wel wat ingewikkelder want mijn ELM-327-clone heeft een USB-converter ingebouwd. Dat is niet onoverkomelijk, maar er gaat meer tijd en moeite in kruipen dan ik er thans kan/wil aan besteden. Prioriteiten, weet je wel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Zoals eerder genoemd, kan Torque dat niet? Ik gebruik het om errors te resetten, maar uitschakelen van die onderhoudsmeldingen zal ook wel kunnen.
Ik krijg in mijn C5 regelmatig uitlaatgas meldingen (bekend probleem, is nogal precies afgesteld en geeft bij de geringste afwijking al meldingen)

Veel korte stukjes rijden, of verkeerde motorolie (10W40 i.p.v. 5W40) is al genoeg voor uitlaatgas errors.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Torque" is mij onbekend, ik heb weliswaar een slimfoon met Android maar gebruik die, behalve om te bellen en te sms'en, slechts voor een enkele applicatie (SkyDemon, vliegnavigatie en -planning).
Ik zou dan ook al met de Blauwe Tand moeten gaan werken, lijkt me, en ook dat is terra incognita voor deze ouderwetseling :)
Op een keertje toch eens bekijken, wie weet... als ik ooit eens vijf minuten tijd heb ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

quote van dit forum bevestigt dat het met een apparaatje moet en niet met een toetscombinatie (da's in mijn Clio) moet. Althans, het gaat over olie/service reset, en ik neem aan dat ze daar hetzelfde bedoelen als jij.

"Staat inderdaad in autodata dat het met service app gedaan moet worden."

Misschien hoeven ze de service melding niet in het open gedeelte van OBD te gooien omdat het een 'extra' herinnering is (o.i.d.). Dat zou ik overigens niet taktisch vinden, je zou dan een tweede waarschuwing sneller over het hoofd kunnen zien.

[offtopic]
Als ik even mag spuien: Onlangs is er een man veroordeeld omdat hij een alarm negeerde. Uitendelijk kreeg hij een ongeluk. Nou, in dat geval mogen ze de lampjes en waarschuwingen welleens standardiseren... De foutlampjes in mijn auto houden zijn niet louter rood (gelijk stoppen) of oranje (doorrijden naar garage) aan... Onmiddelijk stoppen of doorrijden naar de garage wordt door kleur, symbool, combinatie met andere lampjes, knipperen of continue branden of geluidssignaal aangegeven... Je hebt dus in de praktijk de manual nodig om te kijken of je door moet rijden of moet stoppen.
[/offtopic]

Op 1 december 2019 16:02:22 schreef necessaryevil:

Misschien hoeven ze de service melding niet in het open gedeelte van OBD te gooien omdat het een 'extra' herinnering is (o.i.d.). Dat zou ik overigens niet taktisch vinden, je zou dan een tweede waarschuwing sneller over het hoofd kunnen zien.

OBD in dit geval eigenlijk EOBD is een standaard die alleen maar om emissie wetgeving in het leven is geroepen. Alle emissiegerelateerde foutcodes moeten via het EOBD protocol uitgelezen kunnen worden. Een service interval valt daar niet onder. Het MIL (malfunction indicator light) "lampje" hoeft alleen maar aan te gaan bij een fout waarbij een verhoogde kans op schadelijke uitstoot kan ontstaan.

Bij een aantal merken wordt de service indicatie niet eens in het motormanagement bijgehouden maar bijvoorbeeld in het instrumenten paneel.

RAAF12

Golden Member

Op 1 december 2019 16:02:22 schreef necessaryevil:
De foutlampjes in mijn auto houden zijn niet louter rood (gelijk stoppen) of oranje (doorrijden naar garage) aan... Onmiddelijk stoppen of doorrijden naar de garage wordt door kleur, symbool, combinatie met andere lampjes, knipperen of continue branden of geluidssignaal aangegeven... Je hebt dus in de praktijk de manual nodig om te kijken of je door moet rijden of moet stoppen.
[/offtopic]

/OT
Mwa, autoboekje er even op naslaan? Zal wel merkafhankelijk zijn. DSG lampje is wel leuk, dat gaat even knipperen en dan past die de tractie aan. Leuk als je bijna van de weg geblazen wordt door de sterke Mistral wind aan de Mediterane kustlijn, een paar weken terug geleden daar gereden. Zo'n katalysator melding (gele lamp) en gonggeluid kreeg ik ooit ook wel bij korte stukjes rijden. De oplossing was toen, even contact af en dan was het een tijd weg. Varieerde ook met het weer, alleen bij temperaturen lager dan 5 graden. Nu met de nieuwe injectors penbobine's er op is dat verleden tijd.

Warning lamps: https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNTb-akTUvOWbv9JMxM-Wwe73LI5LQ…

/OT

Toch is Bluetooth niet zo moeilijk op een smartfone, veel apps werken ook met een wifi verbinding, het hangt van de app af die je wilt gaan gebruiken. Voor app's die met een kabel werken zijn er verloopkabels en verloopjes van micro/mini/USB-C en vice versa.

RAAF12

Golden Member

Zoiets dus. Komt wel uit NL maar ik meen dat BE ook Hema's heeft. Met of zonder warme halve worsten :-)

€7

Shiptronic

Overleden

Op 1 december 2019 17:55:30 schreef RAAF12:
[...]

Toch is Bluetooth niet zo moeilijk op een smartphone, veel apps werken ook met een wifi verbinding, het hangt van de app af die je wilt gaan gebruiken. Voor app's die met een kabel werken zijn er verloopkabels en verloopjes van micro/mini/USB-C en vice versa.

LET OP !! ! ; Als je dat probeert met zo'n aangevreten stuk fruit gaat dat niet lukken. Apple staat geen Serieleverbinding over Bluetooth toe, heeft mij een keer een dag gekost (incl. compleet OS vernieuwen, op aangeven van Apple, die konden mij niet verder helpen, later online de oorzaak gevonden :( ) Het kan wel, maar dan moet je de WiFi variant gebruiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor de bezorgdheid, @ship, het punt stelt zich niet. De basis zal altijd Linux zijn, in een of andere vorm, een gevirtualiseerde windhoos daarbovenop wil ik dan nog net tolereren; verder hoeft de multicultuur voor mij niet te gaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord