Welke voedingskabel voor oude 8mm projector

Hey,

Onlangs heeft mijn moeder haar oude 8mm projector gevonden. Deze heeft jaren lang (ik gok zeker 20 jaar) op zolder in een doos gestaan. Nu zou ze graag alle oude filmpjes van uit haar kindertijd nog eens terug willen zien. Helaas is de voedingskabel van het apparaat (het gaat om een Bauer T4) nergens te bekennen.

Met sinterklaas/surprise om de hoek leek het mij een leuk cadeau om haar dit te realiseren. Echter ben ik een complete leek op het gebied van alles rond om elektra en bijbehorende terminologie. Het is mij daarom helaas ook nog niet gelukt om zo'n kabel te vinden. Hopelijk kan iemand mij op dit forum vertellen waarop ik moet zoeken :)

Alvast bedankt,

(ik weet niet zeker of deze hier in het correcte sub-forum staat, excuses)

Sem

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hou er rekening mee dat je snaren moet vervangen. Na zo'n lange stilstand, is er grote kans dat er zaken vergaan zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 25 november 2019 20:23:24 schreef sbms97:
...Echter ben ik een complete leek op het gebied van alles rond om elektra

Da's nou jammer, want anders had je gewoon een snoer vast kunnen monteren. Gewoon een oud snoer van bv een PC nemen, connector eraf knippen en met doorvoer naar binnen brengen, en dan solderen. Maar indien geen kennis van zaken, niet doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Misschien toch slimmer om even op C9 snoer te googelen. Best kans dat alle kabels of of haar concurrenten je kunnen helpen.......

Hier heb ik er al een:
https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d54.html#p12533

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 30 november 2019 21:12:34 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

... is die van Arco toch mooi de helft van de prijs ... ;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Kan niet zien of die van Arco echt een C9 is, maar ik vond die van mij inderdaad erg duur. Maar ja, hij is 'zeldzaam'....(?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik hoop voor je dat die Bauer het na die 20 jaar nog doet. En dat de snaren niet in Bauer snaren snot verandert zijn.

Mocht dit wel het geval zijn, dan heb je hier misschien iets aan:

https://winkel.van-eck.net/BT-0735-M.html

Het kost niet de wereld en je hebt weer een goed functionerend apparaat.

fred101

Golden Member

Bij mij (ander merk, weet niet meer wat) waren de snaren nog goed maar viel de spiegel achter de lamp spontaan uit elkaar bij de eerste test. Die lamp worden bloedheet en de spiegel is van kunststof gemaakt.

Dus voor je hem aanzet zou ik hem in ieder geval eens open maken om te kijken of alles nog goed is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Recent heb ik ook alle Super 8 filmpjes uit mijn jeugd terug gevonden. De bijbehorende projector ook wel weer aan de praat gekregen, maar zelfs in volledig donkere kamer was het allemaal maar slecht te zien.
Direct de boel laten digitaliseren bij BMG in A'dam. Heerlijk om eenvoudig door bijna 2 uur aan film materiaal te kunnen spoelen en natuurlijk prima beeld op een moderne grootbeeld-tv!!

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
joopv

Golden Member

Bij ons in de familie waren de filmpjes zelf zowat vergaan. Na digitalisering was alleen in het midden nog iets te zien.

En dan nog - mijn ouders hadden nog nooit gefilmd, dus het filmapparaatje was gehanteerd als een fototoestel. o.a. heel korte shots.

fred101

Golden Member

Dat was hier ook. Er zaten jaren 50/60 films bij die mijn opa gemaakt had. Dat was eigenlijk niet meer dan een aaneenschakeling van "bewegende" foto's En ook daar was alleen in het midden nog wat te zien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 december 2019 13:05:19 schreef fred101:
Dat was hier ook. Er zaten jaren 50/60 films bij die mijn opa gemaakt had. Dat was eigenlijk niet meer dan een aaneenschakeling van "bewegende" foto's En ook daar was alleen in het midden nog wat te zien.

Met drie minuten opnametijd voor vijftien guldens was je vanzelf zuinig met filmen. Video maakte daar een einde aan. Maar 60 minuten kijken naar weinig interessante nietszeggende beelden is vele malen erger als drie minuten bewegende foto's kijken.
Met dia's , na twaalf dozen, "ik heb nog meer dia's hoor......." Spaar me. Een leuk fotoalbum met 50 foto's werkt nog steeds prima.

Tidak Ada

Golden Member

@Buzzy:

Sorteer je dia's tot een aimabele serie (of series) van zeg twee dozen. Dán verveel je je gasten niet. Hetzelfde met foto's voor digitale projectie.

Je publiek hoeft niet ieder steegje, kerkje, bloemetje of borrel van je vakantie te zien.
Maak ook voor je dia's een script en houd je daar aan!

@joopv.
Lange shots zijn het kwaad uit iedere amateurfilm.
3-10 seconden per shot is wel genoeg, liefst vanuit verschillende standpunten en/of uitsneden.
maar voeg ze samen tot de scene, waar het om gaat.Dat geldt zowel voor cinefilm als voor video.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †