Advies voor oscilloscoop automotive

Beste forumleden, ik ben op zoek naar een scope om ten eerste meer te leren over de scope en uiteindelijk diagnose te stellen. Deze scope word gebruikt op vrachtwagens en lichte bedrijfswagens.

Ik heb zelf helaas geen groot budget en zou graag van jullie advies willen hebben over de aanschaf van een oscilloscoop. Ik ben deze 2 scopes tegen gekomen:

pico 2204A USB-oscilloscoop 10 MHz 2-kanaals 50 MSa/s 8 kpts 8 Bit Digitaal geheugen (DSO), Functiegenerator, Spectrum-
Conrad: €149,95

Hantek 1008c Automotive Oscilloscoop/DAQ/Programmeerbare Generator Handheld 8 Kanalen USB Oscilloscopen met Zelfontstekings Probe
Aliexpress: €81,10

Of hebben jullie andere suggesties in deze prijsklasse?

Arco

Special Member

Ik zou dan liever een goede gebruikte 'echte' scoop zoeken op Marktplaats o.i.d...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 november 2019 19:47:16 schreef Esni:
...Deze scope word gebruikt op vrachtwagens en lichte bedrijfswagens.

Daar kan ik me nog niet zoveel bij voorstellen. Ik denk dan meer aan een multimeter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop
Waarom zou je daar niks bij voor kunnen stellen? Je kunt er goede diagnose mee stellen of verstuivers van bijvoorbeele een commonrail systeem wel of niet openen, je kunt er in combinatie met eem amperetang en hele snelle diagnose doen of er geen compressie problemen zijn en er zijn natuurlijk.nog tal van voorbeelden waarom de scope een goede toevoeging voor een monteur is.

Het lijkt dat deze toepassing dusdanig ver buiten de elektronische ligt dat daar de nadruk op moet liggen. Een auto-techniek forum is vermoedelijk een betere plaats.
Tenzij TS "compressie meten" en dergelijk kan vertalen in scope specificaties. Een multimeter met scope functie, zoals de aloude scopemeter is qua robuustheid geen raar idee.

maartenbakker

Golden Member

Die tutorials zijn toegespitst op normaal electronicagebruik. Wel handig om het apparaat te leren kennen, maar niet bruikbaar om te beoordelen of een scope goed geschikt is voor het autodiagnosewerk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

om ten eerste meer te leren over de scope

Duidelijke taal, toch?

Ik denk, in tegenstelling tot een zeker VDL bedrijf, dat je beter aan een canbus kan meten met een scope dan met een multimeter.
Men dacht zelfs toe te kunnen met een simpele ledjes "duspol".

Ik gun de topicstarter een beter leven :)
(En lees mee)

Dat kump er noe van....

Op 1 december 2019 13:40:27 schreef Arlina:
Ik denk, in tegenstelling tot een zeker VDL bedrijf, dat je beter aan een canbus kan meten met een scope dan met een multimeter.

Ik denk dat je beter aan een canbus kan meten met een CAN analyzer dan met een scope.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
dijkmane

Golden Member

bij automotive is een handzaam draagbaar apparaat handiger.

een scopemeter zou dan mijn voorkeur hebben.
er komen met regelmaat betaalbare exemplaren voorbij op marktplaats

In no Sense, Nonsense
High met Henk

Special Member

Let even op dat iig de fluke 123 met het display slecht tegen kou kan. Dan heb ik het niet over gebruik tijdens vorst.

Maar kennis had er 1 in elke service bus (3 bussen) 1 nacht vorst en 2 kapot (diagnose door fred 101 gedaan)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een van de dingen is waar je rekening moet houden is dat de scoop differentiaal gescheiden kanalen moet hebben.

Dit ivm bijv meten aan bijv injectoren/verstuivers .

Om sluiting in je pcm te voorkomen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!