Oscilloscoop,SDS1072SLD met kortgesloten ingangen

Hallo,
Ik heb de ingangen van mijn oscilloscoop kortgesloten en krijg allelei rommel op mijn scherm.
Als ik aan mijn mijn regelbare voeding meet is dit nogal verwarrend.
Is dit normaal.
En is er iets aan te doen.
Mans

Mans

Ha MansTrein,

Dat lijkt mij niet normaal..... aan de andere kant met een kort gesloten ingang kan je verder toch niets meten ;)
Ik ga er van uit dat als je aan het meten ben je dezelfde troep ziet.
Is dit ook het geval als je de ingang open laat ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Ook niet onbelangrijk: Hoe en waarmee heb je de ingangen kortgesloten?

Ja ik zie deze troep ook als ik aan het meten ben.
Mans

Mans

Ik heb de probes kortgesloten.
Mans

Mans

Op 1 december 2019 17:12:33 schreef MansTrein:
Ik heb de probes kortgesloten.
Mans

Sluit de ingang eens af met een BNC shunt ?
Als je twee probes met elkaar "kortsluit" kun je rommel verwachten.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 1 december 2019 17:20:57 (16%)

Op het 2mV bereik lijkt het mij niet zo vreemd, als ik op mijn oude Rigoltje (DS1042C) kijk is de ruisvloer op het gevoeligste bereik, ook 2 mV, ongeveer gelijk.
Termineren met 50 Ohm of niet maakt hier niet zo veel uit (geen BNC short in de buurt).

Ik heb helaas geen bnc short.
Mans

Mans

Als je gewoon het aardkabeltje aan de punt hebt gehangen heb je een hele mooie loop antenne.
Als je dan ook nog even een tl bak of een inductieve last uitzet dan krijg je dit soort van storingen.
Ik heb bij het schakelen van valves wel eens 75 Volt gezien met een "Kortgesloten" probe.
2 mV zou ik me geen zorgen over maken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik maak mij er geen zorgen over.
Maar als ik aan mijn regelbare voeding meet wil ik wel weten wat komt er uit mijn voeding en wat van mijn scoop.
En dat is niet mogelijk.
Hebben dure oscilloscopen dit verschijnsel ook.
Mans

Mans
fred101

Golden Member

Als je de probes kort-sluit door het aardklemmetje aan je probe punt te hangen en de scope op zijn gevoeligst dan hoor je rotzooi te zien. Je hebt zo een mooie loopantenne. Ik doe dat meestal om te zien of bv een oscillator werkt zonder hem te belasten.

Als je het zelfde ziet bij het meten zelf dan doe je iets fout (meestal qua groundclip) of er staat geen signaal op een hoog impedant punt.

Hoeveel rotzooi je scope zelf oppikt of produceert meet je niet zo en hoeveel dat mag zijn staat in de specs. Sommige scopen scoren daar heel hoog, andere heel laag.

Als je met metingen bezig bent waarbij je in het mV zinvolle dingen wil meten dan stel je erg hoge eisen aan de scoop en is deze Siglent niet zo direct de eerste keus (eerder de laatste ;-) net zoals je een 6,5 of 7,5 digit meter neemt als je zinvol aan microvolts wil meten)
Mijn R&S is 10 bit en heeft een heel "schone" ingang. De 1mV/div is een echte versterker stand. Bij veel goedkope scopes is de hoogste versterking 5mV en melken ze daaruit de 1mV stand welke dan min of meer onbruikbaar is tenzij je naar signalen kijkt die schermvullemnd zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 1 december 2019 17:49:26 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Een niet geaard stopcontact en op dezelfde groep waar dimmer of schakelende voeding op draait wil ook wel eens rommel geven.

Ik heb de bnc ingang met een draadje kortgesloten en dan wordt het een heel stuk rustiger.
Geen uitschieters meer en alles blijft binnen 2 millivolt.
Dus mijn probe is een antenne die heel veel rommel oppikt.
Komt dit door slechte probes of is hier wat anders aan de hand.
Mans

Mans
RAAF12

Golden Member

Siglent SDS 1072SLD dat typenummer komt me niet bekend voor.

Een probe pikt altijd wel wat storing op in een made man noise omgeving.Over scope's en probe's is veel te lezen. Het is ook een mooi onderwerp omdat het erg tot de verbeelding spreekt, dat elektrische signalen nu ineens zichtbaar worden. Als jonge onderzoeker zonder budget bouwde ik zoiets zelf, geinspireerd door schema's van de buizen scopes van Hameg en de transistor Philips kit. Quakkelstein leverde een nieuwe DG7-6 buis, helaas zonder voet en mu scherm... Als je de Engelse taal machtig bent is er veel moois op Youtube te zien. Zoals bijv. filmpjes van Agilent

https://www.youtube.com/watch?v=DNXPpkgiCLQ

Play list https://www.youtube.com/playlist?list=PLzHyxysSubUmxGOMVpiKLxouweh2AAl…
Als je de scope probe in de buurt van een 230V storingsbron houd (TV-LED lamp-oplader-koelkastcompressor-monitor ect) zal je meer frutsels zien op het scherm.

elmowww

Golden Member

Het is verstandig om af en toe aan je meetapparatuur te twijfelen, maar als dat te vaak zo is is er toch iets mis ;)

Ik gok dat je meet in een "vervuilde" omgeving: je pikt ergens iets op. Tijd om draadloze apparatuur en elektrische apparatuur uit te zetten.

Of juist te gaan zoeken emt je probes:
Zet je trigger zo dat ie alleen triggert op die rare pakketjes die je ziet. Komt dat vaak voor of af en toe? Dan kan je met je probe zoeken waar het signaal vandaan komt.

Als je die pieken meet en ze zijn er niet, dan is er iets mis met je scoop/probe. Maar waarschijnlijk zijn ze er wel, en meet je ze daarom ook. Hopelijk is het instraling via je ground kabeltje op je probe, en niet direct op je kabels of zelfs in je scoop: een ideale meetopstelling meet énkel hetgeen je aansluit, en trekt zich van de omgeving niets aan. Als de omgeving teveel invloed heeft, wordt het lastig ondercheid te maken tussen je meting en je omgeving.

Je kan dat natuurlijk testen:
- Zoals aangegeven een "dopje" (terminator) op je scoop ingang. Is het dan weg?
- Je probe aansluiten en direct kortsluiten met een stukje blank draad. En dan écht direct: om je tip wikkelen en direct naar de aarde in een paar mm. (geen lusje). Weg?

Als je het in beide gevallen niet wegkrijgt is het wellicht problematisch. Echter is een normale scoop niet vaak in gebruik om 2mV/div te meten. Je zou dan ook nog een 1:1 probe kunnen pakken.

* Het lijkt wel of je bijv datapakketjes ziet. Zijn de pulsen altijd even lang, en zie je een correlatie met aanwezigheid van een apparaat van het een of ander?

* Wees voorzichtig met de connectoren aan je meetapparatuur. Kan je beter geen draadjes inproppen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Semtexx

Golden Member

Volg de autocalibratie eens.

Ik had laatst ook iets soortgelijks. Ik heb alle zelfcalibratiestappen doorlopen op de scoop en goed was het.

Arco

Special Member

Ik vind het niet echt verontrustend op een 2mV bereik... ;)
(mijn scoop geeft op zijn gevoeligste 20mV bereik aanzienlijk meer troep te zien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben veel wijzer geworden.
En bedankt voor alle informatie.
Mans

Mans
RAAF12

Golden Member

Amper wat zien op het gevoeligste bereik met de potmeter open gedraaid. Deze scope is natuurlijk geaard via de netstekker. In het prutshok is wat meer storing waaronder een loupelamp met ronde TL buis. En een netstroomgevoede Wattmeter.

edit: Betere 'meting' en nu triggert ie wél...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 7 december 2019 02:58:00 (12%)