schema check

Arco

Special Member

Ik begrijp het ook niet erg. Wat maakt 't uit van welke led het licht komt???

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 1 december 2019 14:43:15 schreef MGP:
[...]
ik begrijp uw denkwijze niet ;)

mijn vrouw ook al niet :)

de reden dat ik zowel de tsop en de tsal 1 voor 1 actief laat zijn is omdat de TSAL met een kegel kijkt.
stel je voor dat alle TSAL's uit stralen en het voorwerp (groen) voor TSAL/TSOP #5 is. dan word TSOP #5 door TSAL # 5&6 belicht (en wellicht ook nog foor #4).

het is trouwens ook niet zo dat de TSOP voor lange tijd belicht is, dit is maar voor een 5-7 mSec daarna is hij 70-80 msec donker. dus de interne AGC die arco aanhaalde heeft niet veel tijd om bij te regelen.

eigenwijs = ook wijs

Ja ok als je het zo ziet is voor mij goed, ik moet wel zeggen dat het voorwerp in de tekening wel heel klein is tov de onderlinge TSOP afstanden :p

En met die AGC ben je nog niet klaar denk ik, maargoed je weet beter dan wie ook voor wat het moet dienen.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ja het voorwerp is niet goed in verhouding t.o.v. de TSAL/TSOP getekend, het voorwerp is veel groter.

je maakt me een beetje bang met die AGC, ik moet dat dus eens beter bekijken.

edit: de data sheet is hier niet erg duidelijk over wat er nou precies gebeurt (dat is dus wel duidelijk lees ik hier net onder :)). ik zei ergens dat ik maar voor 5mSec een 36 kHz signaal aanbied, maar dat klopt niet, dat signaal kan voor max. 5 sec. op de TSOP terecht komen 8)7

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Er staat duidelijk in de datasheets wat wel en niet mag:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

volgens mij heb ik niet goed voor ogen wat een burst nou precies is.

arco ik heb mijn post hierboven gewijzigd.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 1 december 2019 18:59:35 (25%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Een burst is een 'treintje' van 36kHz clockpulsen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

en cycles is dan 1 periode van die 36 kHz trein (burst).

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

Op 1 december 2019 12:38:11 schreef Arco:
Als je toch een constante carrier wilt gebruiken, neem dan een gewone IR fotodiode...

zo'n foto diode, is het daarmee mogelijk om storende omgevingsbronnen te elimineren. kan dat b.v. in de software ?

verdorie,...ga ik toch nog twijfelen :). maar ja,..als dat tot de juiste keuze leid maakt dat natuurlijk niet uit.

eigenwijs = ook wijs

Een fototransistor zou waarschijnlijk beter zijn, eentje die een kleine openingshoek heeft en met daylight blocking filter zoals een BPV11F ,maar andere typen kunnen ook.

En zoals altijd eerst wat testen doen.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ik heb hier op CO ergens nog een post gevonden van wouter van ooijen, die in mijn ogen toch ook zeer kundig is. en die meent dat je een TSOP wel als lichtsluis kan gebruiken (let wel, de reactie is op die van iemand anders zijn post, in een ander topic).

Wouter van Ooijen

Lees dan de datasheet van een TSOP eens goed door. Je bent nu (voorzover ok je snap) bezig de TSOP buiten z'n normale specs te gebruiken, dan kan je allerlei rare dingen verwachten.

Je moet het IR op X kHz (de freq. van je TSOP) moduleren *en dat signaal weer op bv 1kHz aan/uit zetten*. Aan de uitgang van de TSOP krijg je dan dat 1 kHz signaal (geinverteerd). Voor een lichtsluis 'middel' je de pauzes daar weer uit (met een one-shot ofzo). Dat is de goede manier om een TSOP te gebruiken voor een sluisje.

zo'n TSOP heeft voor mij nog een ander belangrijk voordeel, en dat is namelijk zijn bouwvorm. hierdoor staat hij namelijk meteen goed gericht richting de IR led, en zit stevig op de print. dit in tegenstelling tot de TSAl, die ik haaks om moet buigen en nog moet zien te fixeren. (zo'n foto diode heeft een gelijke bouwvorm.

eigenwijs = ook wijs

Laat mij duidelijk zijn,ik heb er niks op tegen dat je die TSOP gebruikt, het is uw project en uw print is er nu toch voor gemaakt, daar kun je naar hartenlust mee experimenteren, ervaring opdoen is ook belangrijk.

Ik dacht eerst dat je dat al gedaan had omdat, zoals ik al schreef, dat je de 36kHz injecteerde op de collector en de modulatie op de basis, maar dat bleek zo niet te zijn.

Laat u dus niet door ons afleiden, proberen is de boodschap en laat ons iets weten.

Btw: wees een beetje realistisch in uw opstelling qua afstanden en afmetingen anders bedrieg je enkel uzelf.

edit: als ik nog een tip mag geven, gebruik de pwm-pin van elke controller om op de print zelf, die 36kHz op te wekken, dan zit dat signaal niet op uw netwerkkabel.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 2 december 2019 19:51:57 (12%)

LDmicro user.

Deze namiddag heb ik eens een testje gedaan met een TSAL6100 & TSOP4838 1m van elkaar en ZONDER modulatie met 8mA door de TSAL, dat werkt verrassend goed, geen storingen van ruis of iets dergelijk en onder een redelijk felle ledverlichting.

Doe maar verder met de componenten die je hebt, een andere fotocel is niet nodig.

edit: maar gebruik zeker minimum 10mA door de IR diode.

LDmicro user.
trix

Golden Member

bedankt voor de test, de zelfde resultaten als bij mij.

eigenwijs = ook wijs