Inter-m pc9335 dual casette deck transformator

Hallo,

Ik heb een probleem met de tranfsformator van dit toestel, deze heeft namelijk een connector in het chassis met een blokje voor 110v en 230v wat je dus kan omdraaien, achterkant 6 amp klemmen waarvan enkele naar de transformator gaan.

Ook 2 fuse houders voor 110 en 230v en vn hieruit vertrekken amp klemmen naar het blokje ernaast

Ik krijg geen spanning naar de transformator dus heb ik het blokje nagekeken en hoe de doorverbindingen hier lopen en volgens mij kan het niet werken en loop de L vn de stekker naar de 110v fuse naar het blokje en dan stopt het daar zonder enige doorveerbinding naar de 230v fuse.

Het servicemanual is hierbij onduidelijk omdat er geen draad kleuren bijstaan.

Ik zit primair met 2 witte draden, 2 zwarte en rode en blauwe draad.

Weet iemand mij te zeggen welke kleuren met de L en N mag verbonden worden zodat deze gewoon op 230v werkt?

De 2 zwarte geven 0ohm als je ze doormeet, de 2 witte ook.

Hoi, Ik kan wat proberen. In mijn praktijk periode kwam ik ook wel eens voor dat soort verrassingen te staan. Op de één of andere manier zal er wel een verbinding zijn van de aansluiting naar de trafo. Je kunt dit nameten met je ohm meter. Wat ik wel vaak tegenkwam is dat de primaire winding van het trafootje onderbroken was. Misschien is dit nu ook het geval. het ding er uit zien te krijgen en nameten is een optie. Succes.

Thevel

Golden Member

Je kunt de bedrading van het 115/230 blokje en de 0,25A zekering laten vervallen, de middelste aansluitingen op de trafo (rode cirkel)verbind je door.
De 0,5A zekering vervang je door de 0,25A zekering.

ik zou eerst maar eens de wikkelingen van het trafootje meten voor dat je gaat solderen om de boel te veranderen en aan te passen voor vereenvoudiging.

Thevel

Golden Member

Thevel

Golden Member

Op deze manier moet het dus aangesloten worden.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 1 december 2019 23:49:51 (14%)

Mooi. Maar hoe kan ik weten welke kleuren en dus welke naar de wikkelingen gaan?

Ik heb dus 2x wit. 2x zwart, rood en blauw

Waarvan de witte en de zwarte volgens mij inwendig doorverbonden zijn aangezien k hierover 0ohm meet, dus wit en wit of zwart en zwar, beide 0ohm

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op maandag 2 december 2019 00:34:12 (55%)

Kan je op de print rondom de trafo lokaliseren wat de primaire kant en wat de secundaire kant is ? Meestal kan je dan op die manier een paar kleuren uitsluiten. Houdt je dan b.v. de witten en de zwarten over dan kan je door ohmse meting bepalen welke van de twee het paar is wat aan elkaar ligt. b.v. de witte. de zwarte zijn dan de draden die aan de buitenkant van de trafo wikkelingen verbonden zijn. begrijp me goed het kan ook andersom zijn. Of zoals ik al eerder melde trafootje uit solderen indien mogelijk. Begrijp wel dat dit tips op afstand zijn en ik niet die print voor me heb enz. Misschien detail foto's ?

De kleuren die ik opnoem zijn de primaire kant, ik zal proberen een foto bij te voegen

Hier een foto van de transfo, de secundaire kant heeft een stekker

ik wil proberen je uit te leggen hoe je dat aan moet pakken. Het beste is om eerst te proberen volgens meting de kleuren een plek te geven. je maakt voor jezelf een tekening gerelateerd aan het schema. Vervolgens ga je ohms meten en probeert dan via de losse draden de wikkelingen te traceren. Even noteren en merken welke kleuren er aan één wikkeling zitten. Je moet er van uitgaan dat de wikkeling met de hoogste ohmse waarde ( weerstand ) de grootste wikkeling is. Volgens het schema zijn er vier draden die aan de trafo zitten Je noemt er zes Ik ga er van uit dat het schema klopt. daarom begrijp ik even niet de zes draden. Volgens mij zou je door meting tussen de draden wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Ik blijf het wel even volgen en wil zonodig wel weer advies geven.

ik wil nog iets toevoegen. Vroeger zag je soms ook nog wel een spanning selector waar 127 volt bij op stond misschien verklaart dat de twee andere draden. Houdt er wel even rekening mee. dus 220/240-110/115-127/130 volt zoals het nu is en vroeger was.

ik zat er over na te denken en wil nog iets toevoegen. Het zou kunnen zijn dat twee van de draden en dan waarschijnlijk de rode en de blauwe aan een thermische zekering hangen die inwendig in de trafo zit. Die zit dan wel in het stroom circuit opgenomen. Via die misschien nu onderbroken thermische zekering werden vaak twee wikkelingen aan elkaar geschakeld of werd hij in serie geschakeld in het primaire circuit. Ook even om rekening mee te houden.

RAAF12

Golden Member

Je hebt een edit knop dan kan je de eigen posting mee aanpassen. Nu schop je de nieuwe post steeds omhoog op de tijdlijn. Maar ik ben het wel met je eens dat een trafo eenvoudig is door te meten. Even wachten en kijken of de geachte TS nog reageert? Het is wel duidelijk dat er een andere trafo inzit dan op het schema staat. Komt voor, sommige apparaten hebben EU/USA/GB/INT versies. Dit lijkt een trafo te zijn met 2 primaire wikkelingen met middenaftakking. Maar meten=weten en gissen=missen (zoals gebruikelijk bij ongedocumenteerd spul)

Kga de wikkelingen eens doormeten, in het ander geval kan ik de transfo nog vervangen, volgens het schema denk ik dat deze 24vac geeft of in de buurt komt omdat er ook een 24vdc aansluiting op het chassis zit, of iets minder dan 24vac omdat de spanning nog wat kan stijgen door het gelijkrichten

Even aan het meten geweest

Rood en blauw OL
Zwart en zwart 0ohm
Wit en wit 0ohm
Wit en zwart OL
Zwart en blauw 41,5ohm
Zwart en rood OL
Wit en blauw OL
Wit en rood 48,8ohm

Volgens mij is er iets mis of ligt de thermische beveiliging eruit als die dat heeft,
De 230v fuse was ook stuk toen ik het eerst nakeek, kan er iets mee te maken hebben.

Heb de transfo eruit gehaald, de draden gaan rechstreeks naar de wikkelingen, er is niets aan te zien