6V 3A voeding - goed idee?

Hoi iedereen,

We hebben hier thuis zo een luchtpomp liggen om een luchtmatras op te blazen. Daar dit ding op 4 dikke LR20 batterijen in serie werkt (6V) en die batterijen precies altijd leeg zijn, dacht ik om deze te vervangen door een ingebouwde voeding.

Ik heb wat lopen zoeken naar een schema of ik dacht aan een adapter. Maar niet echt een succes momenteel. Kunnen jullie mij helpen met wat ideetjes hoe ik dit aanpak? Ik denk dat het motortje een stoom van boven de 2A trekt. Mijn labo voeding heb ik er al aan gehangen (deze levert maar een 1,5A) en het trok niet genoeg stroom om de motor op gang te houden.

Alvast bedankt voor jullie creatieve ideeën.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) dikke elco of misschien een supercap of misschien klein loodaccuutje (startbatterij brommer?)
2) switchertje bv. rond lm2977, kost geen drol bij de Chinees
3) stekkervoeding bv. 12V/2A

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Trafovoeding is in dit geval beter als een switcher. Die kan veel beter tegen korte piekstromen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, daar heb je wel een punt. Alleen zal een trafovoeding voor 6V= niet zo courant zijn vrees ik. Misschien met een 78x05 en een ferme diode in de massaleiding?

En ook: stroompieken worden toch precies opgevangen door elco/supercap/loodbatterijtje?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 21 november 2019 20:52:47 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Het gaat over een motortje, die hoeft echt geen gestabiliseerde spanning.

Een dikke 5V voeding zal het ook wel doen lekker simpel/goedkoop (pc voeding?)

Anders is een trafo + brugcel meer dan voldoende, als je nog wat spannender wilt doen kan er prima een elco bij.

6V AC gelijkgericht en afgevlakt is zo'n 6,5V DC, moet het prima doen.

Gewoon een acculader nemen met 6 en 12volt of een banden pomp 12 volt die bij veel auto's is zonder reserve band.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 november 2019 20:51:30 schreef big_fat_mama:
Misschien met een 78x05 en een ferme diode in de massaleiding?

Ferm? Ferm??? Voor die 10mA die door de GND pin loopt?

(zet bij het verhogen van de spanning van een 78xx een diode in serie met z'n GND pin. Jij wilde hem geloof ik ergens anders plaatsen, zodat wel een grote stroom nodig is.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, je hebt gelijk, die diode hoeft helemaal zo ferm niet te zijn. Eigenlijk heeft @Sine zelfs nog meer gelijk: er hoeft helemaal geen stabilisator.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Heerlijk al deze antwoorden! Super bedankt voor deze brainstorm.

Werkt deze rechtstreeks op de 230AC? Of moet ik deze naar beneden transformeren?

Of deze schakeling en dan met een 7806.

@Sine: heeft dat ook met bovenstaande schakeling te maken?

Het gaat over een motortje, die hoeft echt geen gestabiliseerde spanning.

Een dikke 5V voeding zal het ook wel doen lekker simpel/goedkoop (pc voeding?)

Anders is een trafo + brugcel meer dan voldoende, als je nog wat spannender wilt doen kan er prima een elco bij.

6V AC gelijkgericht en afgevlakt is zo'n 6,5V DC, moet het prima doen.

@Thevel

Voor een tientje ben je klaar en je hebt power zat:
https://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/m...f-7-5.h…

Dit dacht ik ook al. Maar dan krijg ik het niet ingebouwd. En het is ook fun om zelf je schakelingetje te maken.

Sine

Moderator

Ingebouwd?

Dat gaat je toch al niet lukken. Het alternatief op een switcher is een klassieke transformator. Maar dat is alleen maar groter.

Kruimel

Golden Member

Een trafo is misschien wel handig, direct van het net is alleen te doen als je kan garanderen dat de hele stroomkring geïsoleerd is en is zelfs dan niet optimaal. Ik zou eens kijken naar een kleine trafo van 6V en een brugcel. Als je een thermische beveiliging inbouwt kan je in principe ook wel een trafo gebruiken die lang niet genoeg stroom kan leveren, want trafo's hebben typisch een heel lange thermische tijdconstante. De uitdaging is alleen om een geschikt exemplaar te vinden.

Wat ook kan helpen is eens zoeken naar van die houders die de maat hebben van een D-cel, maar een set AA'tjes kunnen bevatten. Die heb je vaak nog wel liggen, en zeker de Ni-MH's van tegenwoordig kunnen tamelijk grote stromen leveren. Zolang je je matras niet aan het oppompen bent kan je ze voor andere dingen gebruiken.

Iets als dit dus (eBay link):

Sine

Moderator

Een 1,5A labvoeding kakt al in volgens de TS

Een 3A 6V trafo (goed voor een 2A DC) krijg je daar nooit in gefrut.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 22 november 2019 13:50:20 (10%)

Kruimel

Golden Member

Ok, ik had in mijn brainstorm een beetje gemist dat het in hetzelfde compartiment moest, dat is wel lastig ja... Trafo's kan je wel overbelasten, dus een 6V/1,5A trafo is wel te doen voor korte tijd (aannemende dat de last iets van 3A is), maar zoiets op deze maat is een uitdaging.

eBay to the rescue:

https://www.ebay.com/itm/220V-to-5V-AC-DC-3A-15W-Power-Isolated-switch…

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 22 november 2019 14:28:41 (16%)

Dat ding lijkt te voldoen, mits de motor nooit meer dan 3A trekt. Anders grijpt de stroombewaking in.

Dag Kruimel,

Dit lijkt mij wel een goed alternatief dat je hier geeft. Maar ik vind het ook wel verleidelijk om voor dat schakelingetje te gaan. Ik heb het niet zo voor chinese elektronica. Het zou niet mijn eerste keer zijn dat er iets kapot gaat na enkele weken.

Dan toch voor de voorgestelde schakeling gaan met transfo..

[Bericht gewijzigd door Anubis op vrijdag 22 november 2019 21:12:19 (49%)

Kruimel

Golden Member

Geen probleem hoor, ik moet je wel gelijk geven in het feit dat het niet 100% betrouwbare elektronica is altijd. :)

Ik heb zelf ooit eens een pomp gekocht en daar zat een netadapter en een sigarettenplug aansluiting bij, wat best scheelde. Ik geloof dat hij van de Bristol kwam:

Ik heb dan uiteindelijk dat schakelingetje gebouwd dat hier op het forum staat. De pomp trekt een 3,5A bij 6V. Blaast nu heel goed. Alleen wordt de transistor gigantisch warm :-D

Het inbouwen zal ik dus kunnen vergeten, ik ga met koelvinnen moeten werken.

Sine

Moderator

Wat heb je als inkomende voeding?? En welk schema gebruik je?

Er hoeft helemaal geen transistor in namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 december 2019 16:36:31 (14%)

Anoniem

Of deze schakeling en dan met een 7806.

Ik heb dan uiteindelijk dat schakelingetje gebouwd dat hier op het forum staat. De pomp trekt een 3,5A bij 6V.

Er hoeft helemaal geen transistor in namelijk.

78XX is 1,5A dus T1 is nodig voor Iout 3,5A.
T1 heeft een Vce nodig van minstens 3V, dus TS verstookt al zeker 10W.
Met een Rth-ja van 35°C/W voor een TO-3 gaat dat nooit zonder koelvin lukken

Wat heb je als inkomende voeding?

Ook naar benieuwd.

Kruimel

Golden Member

Een motortje draait ook wel op een trafo en een brugcel zonder afvlakking, maar dan moet de spanning op de trafo natuurlijk wel de juiste zijn. Dat scheelt behoorlijk in de dissipatie.

Als ingang heb ik dan maar een transfo gekocht die 4A trekt op zijn secundaire bij 6V.

Ik heb de koelvin van de transistor eens berekend, of toch poging tot. En ik kom en waarde van tegen de 3,5K/W uit. Wat ik toch al wat laag vind. Het zal nogal een koelvin worden.

Komt er nog bij dat ik verwacht dat de diodebrug ook gekoeld mag worden. Dat ding wordt dus ook gloeiend heet.

Thevel

Golden Member

Ik heb de koelvin van de transistor eens berekend

Je gaat er toch geen transistor tussen zetten??

De 6V trafo levert na gelijkrichting (met elco) ongeveer 7V (1,4V brugcel meegerekend), als je 1 of 2 dikke diodes in serie zet zit je op ongeveer 6V.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 1 december 2019 23:57:28 (41%)

Anoniem

op zijn secundaire bij 6V.

Is te laag. Dan heb je ongetwijfeld dips op je uitgangsspanning!!!
Edit: 3,5A en 4700µF afvlak = 7,5V rimpel!

En ik kom een waarde van tegen de 3,5K/W uit.

10W x3,5°C/W = 35°C + 30°C omgevingstemperatuur = 65°C of net nog aanraakveilig

Komt er nog bij dat ik verwacht dat de diodebrug ook gekoeld mag worden. Dat ding wordt dus ook gloeiend heet.

Zonder de laadstroom van de afvlakelco dissipeerd die dan ook 1,4Vx3,5A=5W.
Datasheet lezen :-)

Edit: Tip van Thevel (idem van Sine) +1, ;-)
Laat de dikke seriediode maar weg.
Bij 3,5A heb je al een dikke elco nodig van 35000µF om de rimpel te beperken tot 1V
Misschien toch maar https://www.reichelt.nl/loodaccu-6-volt-4-5-ah-102x70x48mm-lcr-6v-4-2p… en van je huidige componenten een 6V batterijlader maken? :X