Lybardo LED dimmer doorgebrand

Na half jaar probleemloos werken, is mijn Lybardo dimmer doorgebrand. Geschikt voor dimmen LED-lampen en gebruikt voor dimmen van 6 dimbare LED-lampen a 5W. LED-load dimmer 5-150W.
Ik heb de dimmer geopend en zie een geblakerde weerstand. (Linksonder de zilveren streep is de weerstand geblakerd) De vragen die mij stel: is de weerstand de boosdoener/zwakke plek? Oorzaak hiervan? En inschatting van kans dat dimmer na vervangen van de weerstand weer werkt?

denk eerder enkeltje kliko, en een goede kopen. die halfgeleiders erlangs kunnen ook een optater hebben gehad. componenten zijn C keuze spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De weerstand fungeert als zekering als er wat mis gaat. Is dus niet de oorzaak.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Garantie claimen of komt van ome Ali of zo?
Zo ie zo electronica nooit in de kliko gooien, dat weet testman al te goed ;) Als je weg gooit in een wecyclebak (NL) of recupelbak (be) gooien die je tegenwoordig op veel plekken vind zoals locale supermarkt of containerpark. Of afgeven bij een electronica winkel of bv HEMA, nemen ook kleine electronica aan.
Of richting een bevriende hobbyist voor onderdelen te hergebruiken

Thevel

Golden Member

Heb je de weerstand gemeten? (moet 1Ω zin)
I.p.v de kliko kun je de weerstand vervangen, de kans is klein dat de dimmer het weer doet maar je weet nooit... en zo'n weerstand kost geen drol.

Sine

Moderator

Op 30 november 2019 17:55:48 schreef testman:
denk eerder enkeltje kliko, en een goede kopen. die halfgeleiders erlangs kunnen ook een optater hebben gehad. componenten zijn C keuze spul..

Knap dat je dat zo kunt zien van dat enkele fototje.

Dit is overigens een serie dimmer, tenzij er met belasting of bedrading iets niet lekker is verwacht ik daar niet zo'n remspoor.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 december 2019 17:26:35 (18%)

RAAF12

Golden Member

Het is mogelijk de dimmer te retourneren en garantie te claimen. Een dimmer mag niet na 6 maanden defect raken volgens de EC. Hier staan de gegevens van de dimmer https://thepowergeneration.nl/shop/verlichting/dimmer/led-dimmer-lybar…
Zelf repareren kan natuurlijk ook als dat het doel is maar je hebt betaald voor een goed werkend exemplaar.
edit @brains had dat al eerder vermeld.