Elektrisch oplichtende verf

Beste allemaal,

Weet iemand van de geachte aanwezige hier de naam van wat ik zoek namelijk, verf, lak die door elektrisch aan en uitgezet word.
Ik heb ooit in een autoprogramma deze gezien en sindsdien op zoek , ze hadden een auto embleem op een motorkap gespoten en door de schakelaar om te zetten werd deze zichtbaar en idem voor uit.
Als iemand weet wat ik bedoel hoor ik het graag

Ik ken het niet als verf, maar privacy glass doet iets soortgelijks, dat is transparant als normaal glas of mat/donker als er spanning op gezet wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ook kan is om een temperatuurgevoelige inkt te gebruiken. Op een motorkap van een auto gaat dat min of meer vanzelf. Anders kan je er een elektrische verwarming achter zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 30 november 2019 21:51:53 schreef batjevier:
Beste allemaal,

Weet iemand van de geachte aanwezige hier de naam van wat ik zoek namelijk, verf, lak die door elektrisch aan en uitgezet word.
Ik heb ooit in een autoprogramma deze gezien en sindsdien op zoek , ze hadden een auto embleem op een motorkap gespoten en door de schakelaar om te zetten werd deze zichtbaar en idem voor uit.
Als iemand weet wat ik bedoel hoor ik het graag

Ik zou de producers van CAR SOS(dat is het programma) eens kontakteren, misschien heb je geluk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Op 30 november 2019 21:54:23 schreef SparkyGSX:
Ik ken het niet als verf, maar privacy glass doet iets soortgelijks, dat is transparant als normaal glas of mat/donker als er spanning op gezet wordt.

Bedankt,
Ik dacht dat dat grote LCD schermen waren. Wist de naam niet maar wel benieuwd hoe het werkt. Zal eens op privacy glass zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

't princiepe is hetzelfde als een LCD. Alleen hoeven ze niet 20 miljoen pixels te maken.... 1 is voldoende.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Ja,zo'n gepimpte auto ziet er heel speciaal uit.
Maar los van het feit of je wel van je auto een rijdende kerstboom màg maken, zou dat wel eens moeilijker kunnen zijn dan je denkt.
Ik zou uitkijken in een autoshop naar kant-en-klaar stickers. Misschien zijn die verkrijgbaar.

Als je volledig de DHZ toer opgaat dan zie ik volgende moeilijkheden:

1) De grondstof of verf is extreem duur en vermoedelijk niet verkrijgbaar in kleine hoeveelheden en vanwege de giftigheid bijna zeker niet voor hobby beschikbaar. We hebben het hier niet over 'gewone' luminiscerende verf.

2)Hoe ga je die aanbrengen? Met de borstel zal het resultaat niet fraai wezen en met de verfspuit ga je veel verlies hebben, als dat soort verf al verspuitbaar is met een gewone verfspuit.
Jij lijkt nog erg een beginner en geen ervaren carrossier. Scheelt ook al in infrastructuur..

3) De verf zal voor een auto al bestand moeten zijn tegen de weersomstandigheden.

4) Het grootste probleem is de aansturing. De verf zal hoe dan ook onder een spanningsverschil moeten staan om te kunnen oplichten en uitschakelen. En dit over de ganse oppervlakte. Bij een sticker kan ik me voorstellen dat die uit meerdere lagen bestaat , een geleidende basislaag uit zelfklevend plastic met opgedampt aluminium, dan de speciale verf en daarop een geleidende doorzichtige plastic film en een elektrische aansluiting.
Ik zie niet in hoe je zoiets met stroken verf op je autolak kunt realiseren?

5) Ik heb geen idee hoeveel spanning zo'n elektroluminiscente verf nodig heeft om fel op te lichten, maar het is waarschijnlijk dat de benodigde spanning niet overeenkomt met de beschikbare 12V van je autobatterij.
Dus mogelijk heb je een hogere spanning nodig.
Sommigen hier kunnen uitvlooien wat je daarvoor precies nodig hebt en dat in een aantal gevallen zelfs zelf bouwen, maar kan jij dat ook?
Nu ja, tegenwoordig zijn invertertjes in veel soorten gewoon te koop, maar als je dat ook helemaal zelf wil bouwen vergt dat heel wat ervaring. En het komt er dus nog eens bij. En misschien is de benodigde spanning niet aanraakveilig.

Er is zoveel dat simpel en vanzelfsprekend lijkt maar niet zelf te realiseren valt.
Een polsuurwerk, een smartphone, een memorychip, een paar loopschoenen...
LEDs voor verlichting zijn gemeengoed geworden. En zo simpel. Een kristalletje bestaande uit twee materialen met twee aansluitdraadjes eraan. Maar het productieproces is zo immens complex dat geen mens ter wereld dit in zijn garage of hobbylab kan realiseren.

Lucky Luke

Golden Member

EL wire / EL folie is gewoon te koop, bijbehorende invertertjes ook. Zit ergens rond de 100 VAC.

Volgens mij is er een filmpje van Aplied Science van, waarin ' ie het zelf maakt nee, gewoon koopt. Nouja, ook goed: https://www.youtube.com/watch?v=eUUupR-ongs

EDIT: zelfde spul als waar sine naar linkt, Luminor. Inderdaad verf en bedoeld voor auto' s. Ander principe dan privacy glas / lashelmen / lcd' s, meer een soort kruising tussen glow-in-the-dark en neonlampjes.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 1 december 2019 14:53:27 (14%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KGE

Golden Member

https://www.instructables.com/id/How-to-make-Electroluminescent-EL-Paint/

De truc is om een transparante bovenste geleidende laag te maken.
Met een AC spanning gaat dan de phosphoriserende laag tussen de carosserie en de transparante toplaag licht geven.

Anoniem

We leven nu eenmaal in een tijd dat alles wat kàn geproduceerd worden
ook op de markt gegooid wordt.
Maar om veel zaken te maken zijn vrij complexe productiemethodes nodig. Dat het bestaat, betekent nog niet dat je het zomaar even namaakt in je hobbykamertje. Zeker al niet als je denkt het beter te kunnen en/of goedkoper af te zijn.

Stel dat je aan de verf raakt en een mooi figuurtje kunt spuiten op je lak. Het probleem is dan om een geleidende doorzichtige laag daarboven op aan te brengen en daar een elektrische aansluiting op te realiseren.
Ik kan me niet voortellen dat je een leeuwenkop op je motorkap spuit en daarna gaten door je plaatwerk boort om draadjes door te steken.
En dan moet je de juiste producten gebruiken ,want als de laag bij de eerste regenbui of wasbeurt afpelt heb je er ook niks aan.
Een auto lijkt me een duur object voor experimentjes die waarschijnlijk fout lopen en niet meer te verwijderen zijn.
Eerst goed experimenteren op een stuk afvalplaat en pas tot het echte werk overgaan als je zeker bent van een blijvend en goed resultaat lijkt me onontbeerlijk. Ondoordacht geknoei kan je wagen voorgoed verpesten.
Het veiligst lijkt me toch kant en klare stickers met bijhorende inverter.
Dus in plaats van uit besparingsdrang vanalles over het hoofd te zien, zoals weer en carwash bestendigheid, koop je beter een complete kit waarin alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn.

Er zijn natuurlijk uitzonderlijk bekwame personen met een heel arsenaal middelen ter beschikking die het op you-tube filmpjes voorstellen als poepsimpel, maar doe het maar eens.
Ik kijk ook wel eens op National Geographic naar kunstenaars die van een auto of motor een heel apart ontwerp maken, maar dat is niet weggelegd voor Jan Modaal.
Er is destijds nooit een tv station komen filmen toen ik een bluts probeerde weg te werken met plamuur en een spuitbus. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Eerste probleem zie ik al: het geheel is eigenlijk één grote condensator. Daar zul je een berg ac energie in moeten stoppen om het veld in stand te houden en hoe krijg je het veld egaal....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 1 december 2019 15:35:46 schreef grotedikken:
Stel dat je aan de verf raakt en een mooi figuurtje kunt spuiten op je lak. Het probleem is dan om een geleidende doorzichtige laag daarboven op aan te brengen en daar een elektrische aansluiting op te realiseren.

Hoedoededa:
https://www.youtube.com/watch?v=78iRCkDva00

Een auto is misschien wat hoog gegrepen inderdaad, een vliegtuig is een veel beter plan.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 december 2019 16:15:42 (13%)

Anoniem

Mooi, maar dat zal wel niet door amateurs aangebracht zijn en bij een A350 steekt het op geen paar 100kEu.
Ik wilde alleen maar waarschuwen dat het veel meer inhoudt dan wat verf spuiten zoals de Ts misschien denkt. Hij vraagt namelijk expliciet om de verf.
Ik denk dat voor een hobbyist enkel een compleet DHZpakket haalbaar is.
Zit je nog met een ander probleem. Als je echt overal op je wagen van die oplichtende stroken wil, moet je telkens een draad er naartoe trekken van je voedingsmodule. Niet zo simpel bij een moderne auto zonder de halve bekleding af te breken. En ga je gaatjes in je plaatwerk boren?

Ik geloof dat sommigen wel erg onrealistisch denken.

Arco

Special Member

Ik denk dat het op die A350 alleen als promo is gemaakt.
(ik denk niet dat 't nog werkt op kruishoogte bij -50 graden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Misschien verstoort de inverter van die opdruk wel de boordcomputer en staat ie dààrom zo vaak aan de grond ;)

Op 1 december 2019 18:32:18 schreef Arco:
(ik denk niet dat 't nog werkt op kruishoogte bij -50 graden...)

Zou er op 10.000 meter nog lezertjes zijn?

Tidak Ada

Golden Member

Zou die fosfor dezelfde zijn als die voor katodestraalbuizen wordt gebruikt?
Zo ja dan heb ik nog een pakje liggen (maar dat houdt ik voor mezelf ik ben er iets mee van plan voor de feestdagen) :*

@ Ω π
Ik lees altijd op die hoogte :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 1 december 2019 22:09:57 schreef ohm pi:
[...]Zou er op 10.000 meter nog lezertjes zijn?

Er schijnen wel vogels te zijn die op 10km kunnen vliegen, maar dat zijn niet echte lezers... ;)

Nouja, ook goed: https://www.youtube.com/watch?v=eUUupR-ongs

Afgezien van de de electromechanische skils die deze youtube figuur hier laat zien heeft deze persoon nog wel aardig wat programmeerskills ook. Dat filmpje op dat zelf gemaakte schermpje is echt echt knap werk vind ik.

Hij heeft ook alle gereedschappen tot zijn beschikking. Variërend van microscopen reflow-ovens, airbrush systemen tot aan alle programeertools aan toe. Het bouwen van een inverter die hij nog apart schakelt ook is ook geen probleem.

Iemand die dit allemaal als hobby kan is geen simpele jongen.

Anoniem

Op 1 december 2019 22:20:11 schreef Tidak Ada:
Zou die fosfor dezelfde zijn als die voor katodestraalbuizen wordt gebruikt?
Zo ja dan heb ik nog een pakje liggen (maar dat houdt ik voor mezelf ik ben er iets mee van plan voor de feestdagen) :*

@ Ω π
Ik lees altijd op die hoogte :+

Misschien kun je als alternatief een scoopbuisje op je motorkap monteren. Daar kun je in het donker ook héél aparte figuurtjes op toveren. :-)

KGE

Golden Member

Op 2 december 2019 10:13:29 schreef grotedikken:
[...]
Misschien kun je als alternatief een scoopbuisje op je motorkap monteren. Daar kun je in het donker ook héél aparte figuurtjes op toveren. :-)

Of de hele motorkap in de fosfor zetten en dan een electronenkanon vanaf de bovenstijl van de voorruit er op laten 'schijnen'? :+

Hensz

Golden Member

Hm, een elektronenkanon schiet niet zo ver bij atmosferische druk. Je moet de spanning flink opvoeren, maar ik geloof dat de controle over de elektronen dan ook een beetje zoek raakt.

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Was ook mijn bedoeling niet.

Mijn vraag was of die fosfor voor dat doel bruikbaar zou zijn.
Ik zelf gebruik liever een 365nm UV bouwlampje om mijn festdagengeklieder zichtbaar te maken.....
Dat lijkt te werken :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †