WS2812B zonder LEDs

Deze WS2812B ledstrips zijn eenvoudig individueel te programmeren met bijv een Arduino of Rpi: je geeft het lednummer en de gewenste kleur(24 byte data) en dan werkt dat.
Maar deze methode van adresseren en data zou zich ook uitstekend lenen om bijv 200 verschillende functies of eventueel relais te laten schakelen met slechts 3 draadjes.
Bestaat er iets dat op een dergelijke zijze eenvoudig achter elkaar te schakelen is en op eenzelfde wijze te adresseren is en mogelijk ook wat data te laten verwerken? liefst met dezelfde neopixel-library waarbij de kleuren dan een bepaalde output gaan vertegenwoordigen?
Liefst ook nog iets met ongeveer dezelfde kostprijs per segment als zo'n losse WS2812B.
Op die manier zou ik vrij eenvoudig een groot aantal solenoids in een groot vacuumbed kunnen programmeren en aansluiten..

Kees

Arco

Special Member

Die zijn totaal ongeschikt om relais aan te sturen, dus waarom zou je daarmee gaan knoeien?
Neem iets als een MIC5891. Kun je doorlussen en direct relais aan hangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar was ik me van bewust, dat zo'n ws2812 niet bruikbaar zou zijn, maar het systeem van doorlussen lijkt me ideaal. Daarom zocht ik naar een IC dat een dergelijke functie heeft maar dan niet alleen voor een RGB-led..
Ik heb echter al iets gevonden dat de job waarschijnlijk goed kan klaren, mits de te gebruiken relais niet teveel stroom vragen en op een lage spanning werken, of zelfs een optocoupler prima zouden kunnen werken: de WS2811 is een SMD 8-pens IC met drie uitgangen en dat data-in>data-out hebben, ook met de neopixel-library te programmeren zijn. EN ik heb ook al complete units gevonden daarmee... Ik kan hiermee zelfs met 1 IC 3 uitgangen laten schakelen: setPixelColor(N,R,G,B) waarbij N het nummer van het IC in de chain is, voor R,G en B kan ik dan 0xFF invullen om de uitgang naar 0 te schakelen.. iedere andere waarde dan 0x00 zal wel pulsbreedte geregeld zijn, dus die hoef ik niet te gebruiken.
Bedankt in ieder geval voor de tip, maar ik denk dat ik eens met die WS2811 ga experimenteren.. Zeker omdat degelijke kant en klare moduletjes bijna niets kosten..

Kees

Dat gaat niet werken en moet je zo ook niet willen.
De led drivers zijn gemaakt om leds te PWM'en (dus heel snel aan en uit) om zo kleuren te mixen. Dat gaat je relais echt niet willen.
De optie die Arco aandraagt is wel uitermate geschikt. Of elk ander type schuifregister. Dat werkt ook gelijkwaardig als die neo pixels.
Ze hebben een datalijntje een kloklijntje en een latch lijntje. Iets meer als de led's, maar verder wel hetzelfde idee.
In Arduino zijn daar ook vast en zeker genoeg libs voor

elmowww

Golden Member

Met de standaard schuifregisters zit je op 5 lijnen, voeding en 3 en. 74hc595 bijv.

De ws2811 it het wellicht kunnen, maar het is eigenlijk zonde dat je 8 bits gebruikt voor een relays.

An de andere kant, waarom ook niet?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Het voordeel is natuurlijk dat die WS2811 sw-compatible is met de neopixel, en je dus geen software hoeft te maken/zoeken voor een ander chipje.

Dat kan in ontwikkeltijd genoeg schelen om de ongebruikte 7 bits te compenseren.

elmowww

Golden Member

En je zou ook nog eens leuk stroom kunnen besparen door na inschakelen over te gaan op een houdstroom die lager is dan de aantrek stroom.

Ofwel: als je geen problemeen voorziet met leveringen en het ding doet precies wat je wilt krijg je het vast werkend. Wellicht moet er een transistortje tussen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Ik blijf het een heel onfrisse oplossing vinden, en dat alleen om wat programmeerwerk uit te sparen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 december 2019 10:14:44 schreef elmowww:
En je zou ook nog eens leuk stroom kunnen besparen door na inschakelen over te gaan op een houdstroom die lager is dan de aantrek stroom.

leuk! Een programmeerbare buck-converter op basis van een relais en een 3-kleuren led :-)
Alleen nog een condensator toevoegen (die vrijloopdiode had je sowieso al)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoeveel zaken wil TS aansturen? Daar is toch heel snel wat voor geprogrammeerd. Desnoods met een eigen protocol. Met het verzenden van 2 bytes kom je al ver. Wil je het wat storingvrij? Plak er een CRC aan.

Bekijk het DCC protocol dat ook bij modeltreinen wordt gebruikt. Veel over te vinden. Gemakkelijk te decoderen. Een ATtiny is voldoende. Via een transistor een relais sturen of een rechtstreeks een SSR.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

De WS2811 levert 18.5mA, daar komt een solenoid normaal niet echt van in beweging. (of het moet een kabouter-model zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat elmowww de juiste oplossing suggereert: een 74HC595, eventueel in combinatie met een ULN2803A. Die zijn allebei erg goedkoop, en er is makkelijk aan bibliotheken te komen om ze mee aan te sturen. Bovendien kan je er tot 50V mee aansturen in plaats van de standaard TTL niveau's.

De timing luistert ook niet zo nauw als met die WS2811, en als je die per ongeluk eens fout aanstuurt heb je ook niet een PWM op je relaisspoel staan. Je kunt eventueel ook naar een TPIC6A595 kijken, die heeft beide geïntegreerd, maar is wel duurder dan de twee losse chips (zeker als je ze in China koopt, waar de 74HC595 en ULN2803A praktisch worden weggegeven).

KGE

Golden Member

Je koopt voor weinig 8 of 16 'poorts' RS485/Modbus/I2C/RS232/ethernet/wifi stuurbare relaiskaarten op eBay..

voorbeeldje:

https://www.ebay.com/itm/Power-Control-Board-Module-5v-Or-12v-Forarduion-Raspberry-16-Channel-Relay-Kits/293120464121

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 2 december 2019 11:19:09 (55%)

Arco

Special Member

Bij solenoids zijn die relais overbodig...
Er staat trouwens wel wat leuks bij die link, je kunt uit 2 kleuren kiezen: 5v en 12v... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Maar er zit niet echt een seriële interface op, deze vreet gewoon een hoop I/O pinnen als ik het zo zie. Wel opto-isolatie, wat de optie geeft van een gescheiden voeding.

De WS2811 zijn los te koop, 100pcs voor $8.81

https://www.aliexpress.com/item/32997913378.html

Vervolgens een eigen bordje met drie mosfets en vrijloop dioden en je kunt je solenoids aansturen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 2 december 2019 11:37:27 schreef Roland van Leusden:
De WS2811 zijn los te koop, 100pcs voor $8.81

https://www.aliexpress.com/item/32997913378.html

Vervolgens een eigen bordje met drie mosfets en vrijloop dioden en je kunt je solenoids aansturen.

Leuke dingen. Ik heb er wel eens een bus-systeem van gebouwd voor verlichting op een modelspoorbaan. Je kunt zelf je ledjes eraan solderen. Alle soorten verlichting kunnen eraan, seinen, verkeerslichten, straatverlichting, las-effecten enzovoorts. Met software kun je per chipje bepalen wat de verlichting doet.

Relais schakelen zou ik er niet zo snel mee doen, te veel extra componenten nodig.

De solenoids zijn 230V, dus ik stuur ze al aan met een SSR. enige wat er dan aan die chip komt als belasting is het ledje in de SSR, en dat is niet heel veel..
Voor gelijkspanning tot een volt of wat heb ik nog een zak IRFZ44N liggen. vanaf 3,2V op de gate geleidt dat ding. Soms moet ik er nog een transistortje voor zetten om de functie te inverteren.. Mogelijkheden genoeg dus..
En inderdaad als je een treinbaantje hebt met 200+ lampjes is dit wel heel makkelijk bedraden en schakelen.
Op Alie hele "breek" printkaarten voor weinig
Kees

[Bericht gewijzigd door Audiomanics op maandag 2 december 2019 14:38:54 (22%)

Arco

Special Member

Met 200 solenoids is serieel niet erg handig: je moet voor elke kleine wijziging steeds 200 shifts maken...
Daar nog bij genomen dat een stoorpulsje de hele boel kan verstoren. (pulsje meer of minder en je hebt heel andere resultaten plotseling)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

200 signalen parallel gaat je met een Arduino of Raspberry Pi ook niet lukken anders... :+

Je moet er wel zeker van zijn dat je systeem integer is, maar voor het digitale stuk ga ik daar om eerlijk te zijn wel van uit. Die 74HC serie logica is best snel en is niet zomaar van zijn apropos gebracht als je die maar reset voor gebruik. 200 bits opslaan in het RAM en elke keer via een subroutine shiften is toch zo goed als geen werk? Op 5V kan je dat met zo veel als 20MHz klok doen. Er zit ook toegewijde hardware in een Atmega om het per byte te kunnen sturen, die ook wel ondersteund worden door een aantal Arduino bibliotheken.

Op 2 december 2019 14:38:30 schreef Audiomanics:
De solenoids zijn 230V, dus ik stuur ze al aan met een SSR. enige wat er dan aan die chip komt als belasting is het ledje in de SSR, en dat is niet heel veel..
Voor gelijkspanning tot een volt of wat heb ik nog een zak IRFZ44N liggen. vanaf 3,2V op de gate geleidt dat ding. Soms moet ik er nog een transistortje voor zetten om de functie te inverteren.. Mogelijkheden genoeg dus..
En inderdaad als je een treinbaantje hebt met 200+ lampjes is dit wel heel makkelijk bedraden en schakelen.
Op Alie hele "breek" printkaarten voor weinig
Kees

Ok, dat verandert de zaak wel een beetje als je alleen LEDjes hoeft aan te sturen, dan kan je direct een 74HC595 gebruiken (tot 6mA in elk geval). Inverteren doe je wat mij betreft beter in hardware, in het geval van een 74HC595 die een LED aanstuurt kan je nog kiezen of je die aan de positieve of negatieve rail verbindt. Als er een lang stuk draad of connector aan komt zou ik wel aanraden te investeren in beveiligingscomponenten.

Thevel

Golden Member

Op 2 december 2019 11:26:58 schreef Arco:
Er staat trouwens wel wat leuks bij die link, je kunt uit 2 kleuren kiezen: 5v en 12v... ;)

Dat zie je ook bij Alie, voorbeeltje
Ze worden ook geleverd uit Porselein :)

Kruimel

Golden Member

Haha, prachtige vertaling weer! X-D

Wel een handige link trouwens, een setje zeners op voorraad is een verademing. Laatst ook zo een set gekocht van 0,5W exemplaren, tien van elk met een labeltje is toch beter dan elke keer die minuscule tekst te moeten lezen en dan dat 1N-nummer te moeten Googlen voor je de waarde kent (om vervolgens dat met alle te hebben gedaan en niet de juiste waarde te hebben... :'( ).

Bij ali is het zo dat de omschrijving van verschillende varianten default op "color:" staat. Kennelijk niet duidelijk in de interface hoe dat veranderd kan worden. Of de chinezen snappen niet dat daar wat anders dan 'variant:' staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/