USB preciezie schroevendraaier 12,95 van action, iemand ervaring ermee?

Ik zag vandaag bij de action een mini preciezie schroevendraaier voor 12,95
https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-precisie-schroevendraaier--cacf204…
Iemand toevallig al eentje in huis die ervaringen ervan kan delen?
Lijkt me erg handig voor mijn "geknutsel" met fijne electronica zoals gsm's e.d. Er zitten wel wat weinig bitjes bij maar ze gebruiken 4mm bitjes en daarvan kun je ook voor 2 euro een fijn setje kopen bij de action (die heb ik al, zeker een aanrader voor dat geld)
En hij is klein en portabel om mee te nemen naar iets als een makersspace ofzo.

Zie de berichten hier, en dan met name de ene ervaring van bprosman. Hij zegt een vergelijkbare ervaring te hebben als met zijn eerder aangeschafte Bosch:


Maar die bevalt niet , zeker niet voor het vastdraaien van schroeven, de "slipkoppeling" werkt niet echt.
Losdraaien van veel schroeven bijvoorbeeld uit een behuizing werkt prima.

Ik krijg hem donderdag van de goedheiligman.
Ik ga bij voorbaat uit van "niet erg handig", maar als je de kap van een laptop los moet halen zit je toch altijd best wel even te schroeven. Dat is mijn insteek dus: veel schroeven los moeten halen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Van het weekeinde gekregen van de goedheiligman. Maar nog niet uitgepakt...

Gevraagd met hetzelfde idee als Jochem: je blijft aan het schroeven met een 60"plasma of een laptop...

Ik heb een schroevendraaiersetje met dezelfde bitjes (denk ik, 1,29 of zo Action (link naar nieuwere versie), al 2 keer bithouder met superlijm weer in het handvat moeten lijmen en eerder ooit een set van ~8euro bij Lidl) en ze passen simpelweg niet zo goed als een officieel setje schroevendraaiers (van een beurs, dus ook low budget). Maar toch handig omdat je alles bij de hand hebt.

EDIT: inmiddels opengemaakt en de bits zien er beter uit dan de aangehaalde low-budget Action versies. (o.a. dikte van smalle schroevendraaiers lijkt veel dunner).

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 4 december 2019 21:17:38 (11%)

Sine

Moderator

Zonder ze gebruikt te hebben heb ik bij die dingen iets van: Waarom!?

Ik ben gegarandeerd veel sneller met een gewone schroevendraaier, en het is nou niet alsof die kleine schroefjes heftig vermoeiend zijn.

elmowww

Golden Member

Voor serie assemblage gebruik ik een Hios elektrische schroevendraaier. Dat scheelt veel tijd en moeite.

Maar of zo'n ding van de action werkt? Ben benieuwd..

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Ik heb 2 verschillende gehad, beide zijn zelden gebruikt de kliko in gegaan, omdat de batterij op was... ;)
(voor kleine schroefjes beter een setje 'gewone' schroevendraaiers of 4mm bits kopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Merci voor jullie reacties.
Voor het "grovere" werk zoals tv's gebruik ik een wat groter electrisch schroevendraaier. Ik zou hem dus willen gebruiken voor kleinere electronica. En om mee te nemen. Ik ben meestal niet sneller met de hand als met een electrische schroevendraaier.

Ik schroef bij apparaten altijd met de hand, je voelt beter wat je doet. Zeker bij schroeven die in kunststof gedraaid worden is dat een groot voordeel, het is namelijk beter om in de reeds ontstane inwendige draad de schroef in die draad te draaien dan er tussenin, dat laatste verzwakt de verbinding.

Overigens ben ik nog op zoek naar een complete set kleine schoevendraaiers van echt goede kwaliteit, bestaat dat nog?

[Bericht gewijzigd door Gerard* op dinsdag 3 december 2019 07:47:43 (17%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Op 3 december 2019 07:41:41 schreef Gerard*;

Overigens ben ik nog op zoek naar een complete set kleine schoevendraaiers van echt goede kwaliteit, bestaat dat nog?

Natuurlijk. Ik heb alles van www.pbswisstools.com/nl/gereedschappen/quality-hand-tools/vde-en-elekt… maar bijvoorbeeld Wera heeft mooiere precisie schroevendraaiers.

Juist in die kleine maatjes zijn de goedkopere setjes niet gewoon een "beetje minder" maar juist absoluut bagger.

Ik krijg bij dit soort materie altijd een beetje de elektrische pepermolen gevoelens... Waarom..?
Schaf gewoon een goed setje Facom o.i.d. schroevendraaiers aan waarop een meedraaiende achterkant zit zodat je fijn snel kunt in/uit schroeven.

Anoniem

Sedert ik me realiseer dat de Sint niet uit Spanje komt, maar een vroege Turkse bisschop was met vermoedelijk een grote zwarte snor en stoppelbaard, blijft mijn schoentje leeg. :-)
En maar goed ook.
Ik heb me net als iedereen door de jaren heen vaak laten vangen aan het steeds echter uitziend namaakgereedschap en daar meestal spijt van gehad.
Voor iemand die zeer sporadisch eens wat gereedschap nodig heeft, ok.
Maar voor beroepstechnici enn hobbyisten , no way!

Ik heb al 40 jaar een Blackendekker klopboormachine , maar de professionele versie. Die doet het nog steeds en met de originele kooltjes.
Een 7 jaar geleden kocht ik een boorhamer van Topcraft en de kooltjes zijn al versleten, en de bijgeleverde reserve ook.
Als ik geen passende vind mag ik het hele apparaat weggooien.

Het moeilijke is , vroeger kon een ervaren persoon makkelijk het onderscheid maken tussen kwaliteitsmateriaal en brol. Nu zijn de productiemethodes zo gevolueerd dat zulks veel moeilijker op het zicht te zien is. En ook merken zeggen niet zo veel meer als weleer.
De commercie heeft er alle belang bij om verwarring te zaaien. Komt daar nog eens bij dat je door de voortdurende acties als black friday en vele andere heel goed moet uitkijken wanneer je iets koopt. Kan 20-30% schelen.

De tijd dat tijdens de solden restpartijen van verouderd materiaal verkocht werden aan prijzen die kort daarvoor evenveel verhoogd waren als de gegeven korting is reeds lang voorbij.

Bij schroevendraaiers is er een bijkomend probleem. De veiligheidsdirectieve verplicht de fabrikanten om ervoor te zorgen dat apparaten niet door onbevoegden kunnen geopend worden. Daartoe worden exotische schroefkoppen gebruikt zoals binnenzeskant of torque met een pinnetje in. Daarvoor heb je speciale bitjes nodig en bij schroeven met kruiskop en afgeschuinde kanten zodat je ze niet meer kunt losdraaien lukt het alsnog niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 3 december 2019 10:27:30 (13%)

fred101

Golden Member

Op 3 december 2019 07:41:41 schreef Gerard*:

Overigens ben ik nog op zoek naar een complete set kleine schoevendraaiers van echt goede kwaliteit, bestaat dat nog?

Ik heb een set van Proxxon en Wiha.
Voor speciaal en heel klein heb ik een bit-set van iFixit, echt heel mooi gemaakt spul. Mooie lange slanke bits, gewone bits maar ook vreemde veiligheids bits, speciaal telefoon/laptop bits en zelfs mini dopjes, een flex verlenging (een die ook echt werkt voor dat kleine spul) en magneetkopje. De deksel sluit met magneten en de binnenkant is bruikbaar om de losgedraaide schroefjes te sorteren. De kwaliteit druipt er van af.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Mijn oude Belzer en Facom schroevendraaiers en sleutels heb ik nog steeds.
En de goedkope bitjes die je steeds weer koopt koppen slijten als de pest, veel schroefkoppen zijn tegenwoordig harder dan het gereedschap.

Arco

Special Member

Bij hele kleine schroefjes komt de slijtage ook vaak door gebruik van een niet goed passend bitje...
Het is nu eenmaal moeilijk te zien of een klein schroefje Phillips of Pozidriv is, en of het #0, #00, of #000 is... ;)
(meestal is dat een kwestie van 'proberen of 'ie past'...)_

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik haat reparaties waar iemand al even heeft gekeken en alle schroefkoppen zijn uitgeleuterd en weer veel te strak dichtgedraaid (waarschijnlijk met schroefboor en Chineese bits)

Een ramp zijn de inbus knoppen van oude Tek en HP instrumenten. Dat is een heel klein imperial maatje en die gaan met de juiste maat vaak alleen met wat kracht los. Behalve als iemand dat ooit met metrische maten heeft geprobeerd.

Ik duw een bit in de kop en dan mag ik geen speling voelen. Twijfel ik dan pak ik een loep om te kijken. Je hebt vaak maar 1 kans als het goed vast zit. En met een beroerde bit is dat meestal een gemiste kans ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Vaak zijn kleine schroefjes van beroerde kwaliteit, waar niet één bit echt lekker in past.
Je bent dan wel genoodzaakt om iets te kiezen wat nog enigszins past (met kans op schade van bit en/of schroef...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ja, kapot gedraaide koppen, dat kom ik ook wel tegen en backplates van laptops die 3 verschillende type schroeven hebben, kort, lang, medium.
Overigens een beetje link met zo'n laptop door de douane te gaan. Schroefkoppen met een andere kop zijn hoogst verdacht. Wel mooi dat er steeds meer planes zijn met Wifi aan boord!

Arco

Special Member

Wel mooi dat er steeds meer planes zijn met Wifi aan boord!

Ja,

Stel je voor dat je het een paar uur zonder zou moeten doen... :) :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 december 2019 11:25:56 schreef Arco:
[...]
Ja,

Stel je voor dat je het een paar uur zonder zou moeten doen... :) :)

Wifi met 1 website van de vliegmaatschappij waarop je de krant kan lezen plus allerhande info (lees: reclame) waarop je niet zit te wachten.
Nee, echt Wifi met gewoon internet is voorbehouden aan enkele airliners.

Op 3 december 2019 08:11:56 schreef GJ_:
[...]Natuurlijk. Ik heb alles van www.pbswisstools.com/nl/gereedschappen/quality-hand-tools/vde-en-elekt… maar bijvoorbeeld Wera heeft mooiere precisie schroevendraaiers.

Juist in die kleine maatjes zijn de goedkopere setjes niet gewoon een "beetje minder" maar juist absoluut bagger.

dank je wel GJ, precies wat ik nodig heb.
Inderdaad veel bagger bij de goedkopere setjes, soms ook bij wat minder goedkoop spul. Altijd zo jammer als je een schroefje moeilijk los krijgt en de schroevendraaier niet helemaal lekker past of de punt doldraait of afbreekt. Net zoiets als goedkope spaanplaatschroeven die afbreken als je ze lekker stevig aandraait. Bij Heco heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Aanvulling: Fred101 ook bedankt, ik ga daar zeker ook even kijken.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
RAAF12

Golden Member

Op 3 december 2019 11:25:56 schreef Arco:
[...]
Ja,

Stel je voor dat je het een paar uur zonder zou moeten doen... :) :)

Hmm een paar uur is nog wel uit te houden :-) Richting Azie ect. zijn er wel wat langere vluchten met goede wifi on board. 787, A380 veel 777's ect.
Overzichtje https://www.edreams.com/blog/in-flight-wifi/

Bapaktus

Special Member

Misschien al veel eerder vermeld?
Ik draai altijd het vastzittende boutje/schroefje een héél klein beetje vaster.
En daarna weer terug. Eventuele bramen/vuil of lijm aan boutje of schroefgat draai je dan los.
ruud

Anoniem

Mogelijk een goede tip, moet ik eens proberen.

@roland11 Ik ben ook benieuwd naar die XIAOMI, wist niet dat ze dit ook maakte. Ik kende ze alleen van powerbanks en smartphones. laat je iets weten over je ervaring als je hem binnen en gebruikt hebt?
Ik heb hier alle tips en opmerkingen gelezen en heb toch de schroevendraaier gekocht maar dan wel met in het achterhoofd wat jullie gezegd hebben, met andere verwachtingen en doel.
Dit schroevendraaiertje ga ik voornamelijk willen gebruiken voor als ik apparaten uit elkaar haal om er onderdelen uit te recupereren. (bv een oude scheermachine om motertje te hergebruiken) Dan is het niet zo erg als een schroef kapot blijkt te gaan. En met een electrische schroevendraaitje gaat het toch iets vlotter en gemakkelijker dan met de hand.
Tot nu toe helaas nog niet veel tijd gehad om te knutselen maar dat zal voor na kerstmis zijn.
Ik wil ook goed handgereedschap gaan kopen wat wel binnen mijn budget past. Misschien een ifixit setje bv. Goed gereedschap is toch het halve werk en gaat soms een leven lang mee (mijn oude weller soldeerbout van 1985 die ik gekregen heb van mijn oncle toen ze op zijn werk bij fluke de vuilbak invlogen werkt nog steeds prima)