Windstil--Houtkachel--CO gevaar

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Ik heb een CO meter maar ik wil hem testen.
Hoe doe ik dat?
Hij geeft 000ppm aan, en met sigarenrook blijft dat 000. Is dat normaal?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij hoeveel PPM dient deze te melden? Hoeveel PPM CO zit er in sigarettenrook? Ik vrees dat wat rook niet voldoende is. Wel om een rookalarm te activeren.

https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/257118/co-melder-testen…

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 december 2019 01:23:46 schreef Evarist:
Ik heb een CO meter maar ik wil hem testen.
Hoe doe ik dat?
Hij geeft 000ppm aan, en met sigarenrook blijft dat 000. Is dat normaal?

Waarom zou je voor CO-gevaar moeten vrezen bij een houtkachel bij Windstil weer? De trek in de schoorsteen ontstaat door de warmte van de rookgassen en als die warm genoeg zijn zie je, als je de kachel net aangemaakt hebt, de rook netjes omhoog gaan als het uit de schoorsteen komt. Na tien minuten komt er geen rook meer uit de schoorsteen, maar alleen hete gassen, als je tenminste goed droog hout stookt en voor voldoende luchttoevoer zorgt. je hoeft zij een houtkachel niet bang te zijn voor CO-vergiftiging, je rent allang de kamer uit door de rook voordat de CO een rol gaat spelen.

OT:
Het zou heel veel klachten schelen als mensen hun houtkachels op de goede manier stoken.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Of helemaal afschaffen...(fijnstof en dergelijke..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je hebt een punt mel. Op mijn fijnstofsensor kan ik perfect zien wanneer de buurvrouw de kachel heeft aangemaakt en wanneer ze hout bij steekt. Nat, vuil, ... maakt haar allemaal niks uit. Als ze er maar gratis aan kan komen.

@gerard*: toch zijn er jaarlijks 10-tallen CO doden te betreuren bij windstil weer en zeker als er inversie is. Zomaar stellen het kan niet gebeuren, is ronduit gevaarlijk. CO is een reukloze sluipmoordenaar. Als het al een troost mag zijn, ze sterven allemaal met een glimlach om de mond.

Bij CO intoxicatie, zuurstof toedienen en liefst verplaatsen naar een centrum voor hyperbare geneeskunde. De binding van CO aan onze hemoglobine is 250 keer sterker als de binding van hemoglobine en zuurstof.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

misschien kaars en meter onder een omgekeerde emmer plaatsen en wachten tot de kaars uit gaat wegens geen zuurstof meer?

Op 3 december 2019 10:37:28 schreef fablab:
misschien kaars en meter onder een omgekeerde emmer plaatsen en wachten tot de kaars uit gaat wegens geen zuurstof meer?

Een omgekeerde emmer heeft weinig nut.
CO2 is zwaarder dan lucht dus dat vloeit er aan de onder kant uit.
Blijft er alleen stikstof over, en dat wil je niet detecteren.
Gewoon een emmer met de open kant boven.

De standaard CO meters die je kunt kopen blijven 000ppm aangeven zolang de CO waarde onder de 30 ppm is (uit mijn hoofd). Als je de test-knop indrukt kun je naar het 24u gemiddelde gaan welke wel vanaf 1 ppm begint.

Evarist

Golden Member

Op 3 december 2019 05:51:12 schreef buckfast_beekeeper:
Bij hoeveel PPM dient deze te melden? Hoeveel PPM CO zit er in sigarettenrook? Ik vrees dat wat rook niet voldoende is. Wel om een rookalarm te activeren.

https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/257118/co-melder-testen…

Jouw link is duidelijk. Ik zal het straks doen.

Ik wil stoppen met stoken voor 3 redenen.
1. Er ligt veel hout in mijn tuinhuis. Dit moet weg om plaats te maken voor andere dingen.
2. Allicht komt er in België een verbod op houtkachels. Ik wil het hout weg voor het zover is.
3. De kachel is kapot. Het is een plaatstalen kachel met een watermantel. Deze is op de CV aangesloten, maar is nu doorgeroest. Met een ventilator blaas ik de lucht uit de rond de kachel gemetste stenen sierschouw.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Bij opstoken van restanten ga je inderdaad geen nieuwe installatie aanleggen... Voor rendement en fijnstof is een aanjager tegenwoordig dacht ik ook vrij gebruikelijk bij houtkachels. Dan hoef je je ook al geen zorgen te maken over het terugstromen van rookgassen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 december 2019 13:13:09 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 december 2019 07:46:32 schreef Gerard*:
[...]
Je hoeft zij een houtkachel niet bang te zijn voor CO-vergiftiging, je rent allang de kamer uit door de rook voordat de CO een rol gaat spelen.

Ja, zolang er vers hout op de kachel ligt, wat houtgas produceert en met vlam brandt. Niet alle houtgas wordt verbrand, dit geeft de typische houtvuurgeur.

Na een tijdje blijft echter enkel gloeiende houtskool achter, dit brandt zo goed als reukloos en met een flinke dosis CO!

Er zijn al veel doden gevallen door (semi-)binnen te barbecueën op houtskool. In bepaalde contreien ook een populaire zelfmoordmethode.

buckfast_beekeeper

Golden Member

@Evarist: Ik heb hier ook nog hout liggen. Goed droog (>5 jaar) eik, beuk en populier. Ik ga het deze winter ook op gebruiken. De kachel gaat het niet opgeven. Is nog een oerdegelijke gietijzeren geval. 99.9% van de tijd is de verwarming hier elektrisch. Eigenlijk dient die kachel alleen voor de gezelligheid en bij nood. Zoals vorige week 5 uur zonder stroom omdat er gewerkt werd aan de cabine.

2.5µm zie de pieken. Als ik hout riek buiten, dan heeft dat direct effect op de fijnstof meter. Opm tijd in UTC.

10µm idem. 2.5µm is dan nog beduidend ongezonder als 10µm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er is geen enkele correlatie tussen rookvorming en CO-vorming ! CO wordt gevormd als er te weinig luchttoevoer is (typisch bij houtkachels luchtaanvoer knijpen). Je kan met droog hout een hele mooi vuur maken en hopen CO produceren. Als er dan nog een probleem optreedt met de rookafvoer wordt het snel gevaarlijk. CO is kleurloos en reukloos ! De veel geprezen condensatieketel op gas (hermetisch afgesloten verbrandingskamer) blijkt toch voor opvallend veel CO-vergiftingen de oorzaak ! Meestal door recirculatie van verbrandingsgassen en fouten in de afvoer van de verbrandingsgassen. Onderschat dit gevaar niet ! Zie ook : https://www.youtube.com/watch?v=3zqAQgEOyP4

Op 3 december 2019 08:36:13 schreef buckfast_beekeeper:
Je hebt een punt mel. Op mijn fijnstofsensor kan ik perfect zien wanneer de buurvrouw de kachel heeft aangemaakt en wanneer ze hout bij steekt. Nat, vuil, ... maakt haar allemaal niks uit. Als ze er maar gratis aan kan komen.

@gerard*: toch zijn er jaarlijks 10-tallen CO doden te betreuren bij windstil weer en zeker als er inversie is. Zomaar stellen het kan niet gebeuren, is ronduit gevaarlijk. CO is een reukloze sluipmoordenaar. Als het al een troost mag zijn, ze sterven allemaal met een glimlach om de mond.

Bij CO intoxicatie, zuurstof toedienen en liefst verplaatsen naar een centrum voor hyperbare geneeskunde. De binding van CO aan onze hemoglobine is 250 keer sterker als de binding van hemoglobine en zuurstof.

Voordeel van hout boven gas is dat je ruikt dat er rookgassen in de woning komen. Om CO te krijgen moet je onvolledige verbranding hebben, dus is iemand die dat krijgt niet goed aan het stoken. Ik ken iemand die bijna de pijp uitging door een geiser zonder afvoerkanaal in de doucheruimte, ook zo lekker.
Er zouden op school best wat vakken bij mogen: zelf je band plakken, veilige vuurtjes stoken, lekker koken, goed een stekker aan een snoer zetten, enzovoort.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 3 december 2019 15:05:50 schreef subsonik:
[...]
Ja, zolang er vers hout op de kachel ligt, wat houtgas produceert en met vlam brandt. Niet alle houtgas wordt verbrand, dit geeft de typische houtvuurgeur.

Na een tijdje blijft echter enkel gloeiende houtskool achter, dit brandt zo goed als reukloos en met een flinke dosis CO!

Er zijn al veel doden gevallen door (semi-)binnen te barbecueën op houtskool. In bepaalde contreien ook een populaire zelfmoordmethode.

Tegen de tijd dat er alleen nog blauwe vlammen zijn is de schoorsteen zo heet dat alle rookgassen de pijp uit gaan, tenzij de lucht toe- en afvoer niet goed geregeld of gasdicht is. Er is heel veel wat gevaarlijk wordt als je het niet goed gebruikt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Was ik nou echt de enige die dacht dat Ervarist het over een CircuitsOnline meter had ipv een koolstofmonoxide meter?

Om CO van je eigen houtkachel in huis te krijgen moeten er wat dingen mis gaan, zowel de verbranding en daarnaast ook nog een obstructie in je rookkanaal.
Fijnstof/roet komt bij een slechte verbranding (nat hout, hars etc) en volgensmij ook van vuurkorfjes in de zomer. Die verbranden standaard bagger.

Bij Cv ketels komt er een vergiftiging voor wanneer het rookkanaal niet goed is aangebracht, ik meen dat ze nu een sensor verplicht gaan stellen die op dat moment de toevoer afsluit. Is het een idee om hem daar eens in te hangen?

@Brainbox: volgens wiki is CO-gas is fractioneel lichter dan lucht.

Wij stoken in de winter vaak de halve dag (of grootste deel van onze aanwezigheid) de houtkachel en dan slaat de cv af. Aan de ene kant verstook je dan dus geen fossiele brandstof maar je brengt wel gassen in de lucht.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Evarist

Golden Member

@BF-BK. Hoe meet jij fijnstof in de lucht?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 3 december 2019 08:36:13 schreef buckfast_beekeeper:
Je hebt een punt mel. Op mijn fijnstofsensor kan ik perfect zien wanneer de buurvrouw de kachel heeft aangemaakt en wanneer ze hout bij steekt. Nat, vuil, ... maakt haar allemaal niks uit. ...

Op 3 december 2019 08:10:14 schreef mel:
Of helemaal afschaffen...(fijnstof en dergelijke..)

Eens! Ja en als je niet de pech hebt om met de fijnstofmeter de gifstoffen en dus je zorgen concreet te maken : het stinkt gewoon in ons huis door zo'n vent verderop! De dader blijkt olympisch kampioen schoonstoken met een dure kachel en hoge pijp 50m verderop, het stinkt gewoon door de luchtroosters heen, echt asociaal, met windkracht 0 etcetera.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb al zeker 5 jaar een CO alarm in mijn CV ruimte hangen. Daar staat een 40 jaar oude gietijzeren CV-ketel, die tot nog toe steeds bij inspectie blijkt te zijn.
Nog nooit is het alarm in die kast afgegaan (zal vanavond de testknop nog eens indrukken). Alarm is een type dat als beste uit de test van consumentenbond én RIVM kwam; te koop bij o.a. de Action!!!

Zelfde alarm hangt vlak onder de geiser: Géén alarm gehad, ook niet van een na smeulende lucifer :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er zouden op school best wat vakken bij mogen: zelf je band plakken, veilige vuurtjes stoken, lekker koken, goed een stekker aan een snoer zetten, enzovoort.

Vroeger was er een zeer onderschatte opleiding voor. Het heette de huishoudschool. Het zou een goede zaak zijn als dat wat in deze opleiding onderwezen werd weer deels terug zou komen in de bestaande opleidingen. En dan voor alle mensen dus jongens en meisjes. Stomme noodzakelijke dingen als een goede hap eten koken, iets goed en hygiënisch schoonmaken, iets eenvoudigs repareren enz. zou iedereen als basiskennis moeten hebben geleerd.

Wij stoken in de winter vaak de halve dag (of grootste deel van onze aanwezigheid) de houtkachel en dan slaat de cv af. Aan de ene kant verstook je dan dus geen fossiele brandstof maar je brengt wel gassen in de lucht.

Ik vind vuurtjes stoken ook erg leuk net als vuurwerk, onwijs hard rijden enz. Ik denk alleen dat door de enorme grote bevolking van 7 miljard o.i.d voor deze activiteiten niet echt meer kunnen op onze huidig aardkloot. Al die klimaatproblemen zijn voor een groot deel een gevolg van het feit dat we met te veel mensen dit soort van dingen doen.

Ooit waren de grote steden een zeer ongezonde plek om te wonen. Door hygiënische omstandigheden stierven de mensen letterlijk als ratten. Steden konden hierdoor ook niet meer groeien. De oplossing was toen een collectief systeem voor afval verwerking en afvoer zoals riool en vuilnisophaaldiensten en ook uiteraard drinkwatervoorzieningen.

Dit heeft destijds veel mensen (en waarschijnlijk de steden) gered. Nu hebben we een vergelijkbaar probleem maar veel globaler. Te veel van een aantal gassen onze atmosfeer. Er zou dus wereldwijd gestopt moeten worden met het volpompen van de atmosfeer van deze gassen. Of te wel geen verbrandingsmotoren, bbq's, kolen, hout, gas en weet ik veel kachels meer.

In Nederland zou iets dergelijks wel kunnen. Iedereen zou zijn huis elektrisch kunnen gaan verwarmen. De benodigde elektriciteit is dan uiteraard nog wel een probleem. Water-, wind- en zonne-energie kunnen helpen maar zijn onvoldoende. Maar er kunnen wel centrales worden gebouwd die die energie veel efficiënter schoner opwekken dan iemand thuis met zijn cv, kolenkachel, of wat dan ook kunnen opwekken. Ook zal het net een beetje veel moeten worden ge-upgrade. Energie opwekken op zeer grote schaal kan veel efficiënter en zuiniger. En dan is het elektriciteitsnet ook nog eens best redelijk efficient in het transporteren van energie. Een stuk beter in elk geval dan de oude kolenboer die in zijn walmende vrachtwagentje een berg kolen kwam brengen. Ik weet niet hoe efficient het gasnet is, Maar de enorme pompen vragen ook een hoop energie evenals het produceren van het gas. Het wordt helemaal veel als dat gas vanuit Rusland hiernaartoe wordt gepompt denk ik.

Ik denk dat je huis elektrisch verwarmen toch de toekomst gaat worden geen vervuiling als smog e.d. in de steden meer. En ik denk dat het goedkoper kan dan gas. Alleen zullen we daar als land voor moeten gaan.

Ooit lang geleden een week in een vakantiehuis gezeten met een inderdaad gezellige openhaard. Lekker fikkiestoken natuurlijk. Wel met schoon hout trouwens. Maar wat een bende geeft dat zeg. Laag stof op de vloer en alle meubels. Eigenlijk vond ik dat fikkiestoken de volgende dag helemaal niet zo leuk meer. Ik was blij dat ik thuis met een simpele draai aan de CV Honeywell thermostaat een half uur later een lekker warm huis had. Ik hoef om deze reden ook geen haard, of andere kachel met een vuur er in. En als mijn nu net nieuwe CV op is hoop ik kosten technisch over te kunnen stappen naar een elektrisch verwarming systeem. Dan kunnen die grote heetwater radiatoren ook de deur uit. Nieuwe electrische verwarmingen zien er wel erg mooi uit. Er bestaat tegenwoordig zelfs een soort van muurverwarming die je met een kwast op de muur aanbrengt.

vergeten

Golden Member

Op 3 december 2019 19:44:18 schreef MAH:
Was ik nou echt de enige die dacht dat Ervarist het over een CircuitsOnline meter had ipv een koolstofmonoxide meter?

Waarschijnlijk wel :) wat zou die CircuitsOnline meter moeten meten?

@Brainbox: volgens wiki is CO-gas is fractioneel lichter dan lucht.

Op zich klopt dat wel, maar ik ga liever af op de Brandweer ipv wiki!

Bron?    Instituut Fysieke Veiligheid Brandweeracademie, zie bijlage onderaan.

----------- uittreksel.
4.3.1 Basis chemieregels Op het internet en in de algemene publieke opinie is er onduidelijkheid over de dichtheid van CO ten opzichte van omgevingslucht en in hoeverre dit een rol speelt bij de juiste locatie van CO-melders. De vraag of CO zwaarder of lichter is dan lucht is eenvoudig op te lossen met behulp van kennis uit de basis chemie. De moleculaire massa van een koolstofatoom (C) is 12 g/mol, van een stikstofatoom (N) is het 14 g/mol en van een zuurstofatoom (O) is het 16 g/mol. Daarmee is het gewicht van koolstofmonoxide (CO) ongeveer 28 g/mol, van stikstof (N2) ook ongeveer 28 g/mol en van zuurstof (O2) 32 g/mol. Lucht bestaat eenvoudig gesteld voor 79% uit stikstof en voor 21% uit zuurstof. Uit een berekening op basis van deze gegevens blijkt dat CO-gas ongeveer 3% lichter is dan gasvormige lucht (Neil B. Hampson, Courtney, & Holm, 2012).
Vanwege dit lichte verschil zal CO zich eenvoudig en gelijkmatig mengen met omgevingslucht.
-----------

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 december 2019 21:21:03 schreef Ex-fietser:
Maar er kunnen wel centrales worden gebouwd die die energie veel efficiënter schoner opwekken dan iemand thuis met zijn cv, kolenkachel, of wat dan ook kunnen opwekken.

Kolenkachels en dergelijke laat ik even buiten beschouwing. Maar een centrale die aardgas efficiënter gebruikt dan een HR ketel bestaat niet. Wil je efficiënt en schoon elektriciteit opwekken op grote schaal dan kom je onvermijdelijk bij kerncentrales terecht.

vergeten

Golden Member

Op 3 december 2019 21:29:41 schreef KlaasZ:
[...]Wil je efficiënt en schoon elektriciteit opwekken op grote schaal dan kom je onvermijdelijk bij kerncentrales terecht.

Vind je kernafval schoon?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even terug naar de opener ("fijnstof", toch?):
Ik stel stevige vraagtekens bij die hele fijnstofdiscussie. Ooit las ik in het nieuws dat het oplichten van de paasvuren in noordoostnederland en noordwestduitsland stevige pieken veroorzaakte in de fijnstofmetingen tot in noordfrankrijk. Zo, ja, en wat dan nog? Die vuren gaan al zo'n 2000 jaar mee, en al die eeuwen is er de mensheid nog niet van vergaan. Is er dan echt zoveel mis mee?

Of liggen we te meten om toch maar iets te kunnen meten, net zoals de snuffelpalen +/- 1980 waar ik alweer zolang niks meer over verneem? Zijn we/sommigen niet aan het jammeren om toch maar te kunnen jammeren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er zouden op school best wat vakken bij mogen: zelf je band plakken, veilige vuurtjes stoken, lekker koken, goed een stekker aan een snoer zetten, enzovoort.

200% akkoord. Zeg maar: gezond boerenmensenverstand.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit topic is gesloten