Schakelende voeding op gemodificeerde sinus omvormer

bprosman

Golden Member

Op het ApneuForum en de FB groep komt het nogal eens ter sprake dat mensen de 90 Watt schakelende voeding van een CPAP aansluiten op een 12->230V gemodificeerde sinus omvormer. Zelf zet ik het apparaat liever rechtstreeks op 12V (dat kan) maar in hoeverre is dit schadelijk voor je voeding ? Ik merk dat hij het niet echt prettig lijkt te vinden, bromt harder en word ook iets warmer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

bromt de omvormer of die schakelende voeding?

normaal zal een schakelende voeding de AC spanning gelijkrichten en in een grote elco steken. het zou dus geen verschil mogen maken.

het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe gemodificeerd die sinus wel is, als dit gewoon een blokspanning is, gaan de diodes ferme stromen moeten verwerken. ook de primaire elco zal dit niet zo prettig vinden. het brommen kan misschien van een filter komen in het primaire deel.

warmer worden zou in principe niet mogen, tenzij de DC spanning lager is en de voeding harder moet werken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De schakelende voeding bromt en word wat warmer.

als dit gewoon een blokspanning is, gaan de diodes ferme stromen moeten verwerken

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het warmer worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Gemodificeerde blokgolf ;-) generators zijn niet allemaal het zelfde. Sommige zijn trapeze-vormig. Ik heb er een getest waarbij de dutycycle veranderde met de belasting.

Naast de EMI die zo'n ding rondsproeit (voedt er een radio mee en je ontvangt tot over 1 GHz niets meer) is de piek-piek spanning niet gelijk aan die van een sinus. De piek was bij de gene die ik gezien heb tussen de 200 en 240V (lag aan de load) Deze gaan de eerste elco's dus niet tot de gebruikelijke 350V opladen. Dat hoeft geen probleem te zijn maar die elco's zijn niet gemaakt op 50x per seconde aan/uit te gaan (bij lage belasting had een van die dingen een nuldoorgang die dan zo'n 20% van de periode duurde en
Inductieve lasten (gewone trafos) kunnen dan voor bobine gaan spelen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zelf zet ik het apparaat liever rechtstreeks op 12V (dat kan)

Lijkt me de beste oplossing, scheelt je ook twee keer conversie verliezen wat relevant is als je vanaf een accu werkt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een schakelende voeding van 90W richt doorgaans de spanning niet direct gelijk maar heeft een PFC aan boord. Na de gelijkrichter zit dan vrijwel geen capaciteit maar direct een spoel. De gemiddelde stroom door deze spoel wordt zo geregeld dat deze de binnenkomende spanning volgt (en zo netjes een power-factor van vrijwel 1 heeft). Als je hierop een blok-golf aanbiedt zal hij deze proberen te volgen, met vrij grote stappen in stroom tot gevolg. De belasting van alle componenten is dan iets anders dan waarop de converter gedesigned is maar hoeft niet problematisch te zijn. Dat je meer brom hoort is waarschijnlijk door de blokvormige 100 Hz stroom door de spoel.

fred101

Golden Member

Bedankt voor de heel heldere uitleg over die PFC. (in maar 3 regels !! ) Ik kom ze zelf niet veel tegen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Of het echt schadelijk is zou volgens MTBF cijfers te onderzoeken zijn. Je zou de rimpelstroom en opwarming van de elco kunnen meten. Zet er evt een dure long-life elco in. Als dat gebrom binnen gehoorafstand is en storend wordt ervaren zou mijn keuze zijn dat ding eruit te gooien en voor silent gaan. Extra prikkels zijn voor velen onder ons vermoeiend. Hoorbare ventilatoren zijn ook zoiets. Daar kan ik compleet op flippen. Heb een Asus Zenbook hier met passieve koeling. Heerlijk!

Je kunt ook tussen omvormer en schakelende voeding een weerstand en/of spoel opnemen. Daarmee onderdruk je de grote piekstromen en verminder je de opwarming van omvormer en schakelende voeding. De weerstand zou ik berekenen op een waarde waarbij 10% van het opgenomen vermogen in de weerstand in warmte wordt omgezet.