AEG combi magnetron

Is de oorzaak van deze schade een wrakke soldering die steeds slechter werd of ligt de oorzaak ergens anders. Het betreft een AEG Micromat-Combi type BT32CF2.

De pin die helemaal is weggebrand gaat naar het deurslot.

Op de PCB zie je verder geen schade en de zekering is nog heel.

Je kan een oude moederbord van een PC nemen ICM plug van voeding krijg je alles weer OK. Dit komt vaker voor en goed te herstellen. FF te licht ontworpen..

Ik heb er een andere stekker plus voet op gezet (van moederboard PC).
Maar als ik alles weer aansluit, is het display incompleet en onduidelijk. Tiptoetsen reageren, maar je kunt niet zien wat je doet. Programma keuze lichtjes zijn uit.

Er kan nog iets anders defect geraakt zijn door overslag, tsja dan word het meten geblazen. Maar werkt alles verder OK??

Nee, hij doet verder niets. Alleen piepjes bij bepaalde tiptoetsen. In een stand lijkt hij 'aan' te gaan, maar er gebeurt verder niets (wordt niet warm ofzo).

Vrees het ergste voor je processor...

Er zit ook een TOP257MN IC op de print. Kan deze er nog voor gezorgd hebben dat er teveel spanning op de losgebrande soldering kwam? En zou het dan nog zin hebben deze te vervangen?

Heb je een schema van de print? Ik zou de verbindingen van de J6 stekker, zeker waar er brandplekken waren, eens nameten in de print.

peter

Neen schema is er niet van. maar dit is duidelijk een processor issue.Wat je wel kan meten of de spanningen stabiel zijn op de elco's. 5VDC,14VDC etc

Ik heb alle elco's nagemeten. Ze zijn vrij stabiel, varieert bij sommige 1 a 2 V.

Op elco van 16V meet ik 17V
25V meet ik 30V
25V meet ik 10V
16V meet ik 40V
16V meet ik 17V
35V meet ik 13V
35V meet ik 10V
25V meet ik 29V
400V meet ik 685V
op print display zitten nog drie van 35V en hier meet ik 10V, 27V en 10V.

Dit is wat ik zie als ik de spanning erop zet. lichtjes knipperen een beetje en zo nu en dan een piep.

Hmmm,ok een massapunt is doorgebrand, want een lage spanning op een hoge voltage elco of een te hoge spanning op een lager spannings elco.. Processor, word deze heet?? als dat zo is, is het einde helaas...

Nee, aan de microprocessor meet ik geen temperatuur verschil. Wel bij de IC ( TOP257MN) en bij onderdeel op de foto (zit op display print). Ze worden niet heel erg heet.

Dat 74 HC IC hoort nagenoeg niet warmte worden, zelfs niet lauw, die is dus defect en die TOP is spanningsregelaar,dus dat is ook niet geheel juist...