Windstil--Houtkachel--CO gevaar

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 december 2019 21:38:39 schreef vergeten:
[...]
Vind je kernafval schoon?

@vergeten:
Je vergeet dat het volume van die gassen bij gelijke druk niet gelijk is, dus je theorie gaat niet op.

Waarom adviseert de brandweer om bij brand bij voorkeur over de vloer te kruipen? Juist, om die CO te vermijden. (en omdat het daar koeler is).

Kernafval is volkomen steriel, dus schoon >:) De straling is niet vies, alleen maar gevaarlijk :+ maar met de juiste omgang hanteerbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@BFM de wereld veranderd natuurlijk en op dit moment lijkt de rek er uit te zijn met het oog op de natuurlijke compensatie van onze aardbol. Dus ja, ik vind het een beetje kort door de spreekwoordelijke bocht dat we ook al 2000 jaar geleden vuur hadden en dat geen problemen opleverde.
En over je tweede punt, mijn collega is er nog altijd heilig van overtuigd dat ze om dit soort (en andere) redenen de dienstplicht nooit hadden mogen afschaffen.
De opening was hoe genereer je een meetbare hoeveelheid CO, geen fijnstof trouwens.

Op 3 december 2019 21:28:33 schreef vergeten:
[...]
Waarschijnlijk wel :) wat zou die CircuitsOnline meter moeten meten?

Nou, daar was mijn nieuwsgierigheid dus geboren.

@Ex-fietser: je hebt het nu inderdaad over het verplaatsen van de uitstoot. Een gascentrale zit op de 45? procent efficiency, als ik dat verbrande gas, dat elektriciteit is geworden dan nog weer moet omzetten in warmte gaat er ook wel erg veel verloren. En blijft dat het op dit moment nog altijd fossiele brandstoffen zijn in een energiecentale.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 december 2019 20:25:19 schreef Evarist:
@BF-BK. Hoe meet jij fijnstof in de lucht?

De eerste heb ik gekocht wegens tijdsgebrek.
Linkje. Ik heb nu een ESP met antenne. De firmware zit er in, het is nog even wachten op de SDS011 en de temperatuur/rel vocht/baro module BME280. Alles is wel te vinden op ali.

Resultaten kaart https://maps.luftdaten.info/#11/50.8075/5.0171.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hoeveel van de mensen die reageren, gaan er eigenlijk op de fiets naar hun werk?

We staan massaal in de file elke dag omdat het leuker is om 60km verderop te gaan werken dan iets in de buurt te zoeken. En dan mogen die paar mensen geen houtkachel stoken?

Ik stoor me mateloos aan de CV van de buren eigenlijk, die hoor en ruik ik. ;)

Jinny

Golden Member

Ik ga tegenwoordig regelmatig met het vliegtuig naar mijn werk.... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

@BFM en MAH:
Het is niet alleen de sterke groei van de populatie, maar ook dat die grote populatie nog eens een grote aanslag pleegt op het deel van de natuur dat voor de compensatie zorgt i.c. de ontbossing verkleint de afbraak van CO2 -> C + O2.

@ maus0611:
Ik fiets nooit naar m'n werk, want ik werk niet meer :+
Verder merk ik dat jij ná de crisis van de jaren 80 op de wereld bent gekomen en dus ignorant bent over het feit dat je geacht wordt werk te accepteren op een reisafstand van >1uur. Dan leer je wel de snelste manier te kiezen en dat is niet het OV!! Dáárom zijn velen ongewild de auto in geduwd, zeker als dat werk ook nog eens niet met het OV is te bereiken.... (Jinny was me voor :+)

P.S. Ik vind hout stoken lekker ruiken, doet me denken aan de jungle kampementen, die ik heb gehad O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 december 2019 22:11:53 schreef maus0611:
...En dan mogen die paar mensen geen houtkachel stoken?
Ik stoor me mateloos aan de CV van de buren eigenlijk, die hoor en ruik ik. ;)

Het gaat er niet om waar jij je aan stoort. Het gaat om gezondheid van mens en dier. Als je een buur hebt die dagelijks hout stookt, dan adem je dagelijks vieze lucht in, en daar ga je eerder dood van. Bij een CV op gas is dat echt minder ernstig, tenzij je boven de pijp gaat hangen.
Wb vergelijking met paasvuren: dat is maar 1 dag per jaar, en dat maakt het ook weer veel minder erg.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 3 december 2019 22:39:31 (23%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 december 2019 22:37:51 schreef flipflop:
[...]
Wb vergelijking met paasvuren: dat is maar 1 dag per jaar, en dat maakt het ook weer veel minder erg.

Tenzij je de gloeiende as op je knikker, auto/fiets, huis, of in je tuin krijgt... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 december 2019 21:38:59 schreef big_fat_mama:
...Die vuren gaan al zo'n 2000 jaar mee, en al die eeuwen is er de mensheid nog niet van vergaan. Is er dan echt zoveel mis mee?
...

De mensheid had het ook prima gedaan met 2 pakjes sigaretten per dag vanaf je geboorte. Voor mensen in de binnensteden zit er echt een serieus gezondheidsgevaar aan. Daarbij komt nog dat er ook talloze mensen direct last van houtrook hebben. In de binnenstad leven scheelt zomaar een paar levensjaren. Daar kan je lang leven de lol grapjes over maken maar voor sommigen pechvogels is dat dus 10 jaar eerder dood en daarvoor nog veel ziek.
Fijn om te weten dat een houtkachel in de straat voor zo'n 100 dagen per jaar hetzelfde effect geeft. In de zomer kan je 'gelukkig' tetegenwoordig vrolijk verder met tuinkachels, vuurkorven, langzaam barbecuen, vuurgestookte heetwaterbaden of gewoon 6 oliefakkeltjes op het balkon.

Op 3 december 2019 22:11:53 schreef maus0611:
.. mogen die paar mensen geen houtkachel stoken?
...

Een avondje houtkachel is vergelijkbaar met een dieselbusje half Europa door en dat laatste is meestal nog een vorm van nuttig en niet 4 maanden continu op meters afstand van de ramen van kinderslaapkamers.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 3 december 2019 23:03:05 (12%)

waar vind ik al die wijze info dat het zo vervuilend is?

Op 3 december 2019 22:35:44 schreef Tidak Ada:
Ik fiets nooit naar m'n werk, want ik werk niet meer :+
Verder merk ik dat jij ná de crisis van de jaren 80 op de wereld bent gekomen en dus ignorant bent over het feit dat je geacht wordt werk te accepteren op een reisafstand van >1uur. Dan leer je wel de snelste manier te kiezen en dat is niet het OV!! Dáárom zijn velen ongewild de auto in geduwd, zeker als dat werk ook nog eens niet met het OV is te bereiken.... (Jinny was me voor :+)

Ik werk dus bewust hier vlakbij, en hoe graag ik ook ergens anders zou willen wonen, ik wil perse niet met de auto naar het werk.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, jij hebt de keuze, die hebben velen niet gehad en hebben daarbij een gezin te onderhouden.

Bofkont!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 december 2019 21:29:41 schreef KlaasZ:
[...]Kolenkachels en dergelijke laat ik even buiten beschouwing. Maar een centrale die aardgas efficiënter gebruikt dan een HR ketel bestaat niet. Wil je efficiënt en schoon elektriciteit opwekken op grote schaal dan kom je onvermijdelijk bij kerncentrales terecht.

Nadat ik de laatste keer in de reactorruimte van een kerncentrale was geweest (Taiwan) moest ik mijn Fluke van 1000 usd daar achterlaten als "nuclear waste". Hoezo schoon?
En 6 uur nodig hebben op het terrein van de centrale om uiteindelijk een job van 5 minuten te kunnen verrichten zou ik niet bepaald efficiënt willen noemen.

Kernenergie kent een aantal doden per petawatt-uur dat vergelijkbaar is met dat van windenergie. Er sterven minder mensen door (inclusief tsjernobyl!) dan voor zonne-energie. Ik speculeer dat het komt, doordat er regelmatig mensen van het dak vallen bij het installeren, en de opbrengst veel kleiner is dan van een kerncentrale.

En jammer van die fluke, maar de opbrengst van een kerncentrale is zó ontzagwekkend groot, dat het toch een zeer schone energiebron is, ondanks de verliezen/overhead.

Allicht is het niet efficient (in kerncentrales zit je met hetzelfde probleem als met andere thermische centrales - het opwekken van stoom en het aandrijven van turbines is gewoon niet heel efficient), maar het is wel de enige schone manier die we hebben om op een kalme koude nacht de basis-stroomvoorziening te kunnen garanderen. Wij hebben immers geen waterkracht-opties zoals Noorwegen en sommige andere landen hebben.

"Schoon" definieer ik als 'stoot geen/minder fijnstof of andere vervuilende stoffen uit bij normaal gebruik'. Uit die koeltorens van kerncentrales komt niets anders dan waterdamp.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 december 2019 23:35:03 schreef herbert116:
[...]
De laatste keer dat ik in de reactorruimte van een kerncentrale was (Taiwan) moest ik mijn Fluke van 1000 usd achterlaten als "nuclear waste".

Ik denk dat iemand in Taiwan toe was aan een nieuwe Fluke >:)

vergeten

Golden Member

Op 3 december 2019 21:57:54 schreef Tidak Ada:
[...] @vergeten:
Je vergeet dat het volume van die gassen bij gelijke druk niet gelijk is, dus je theorie gaat niet op.

Het is niet mijn theorie maar van de brandweer academie!
Het enige wat de brandweer (pers)voorlichters/woordvoerders fout doen is bij elke brand, van vermoedelijk elektrische oorsprong, melden dat het door kortsluiting komt.

Waarom adviseert de brandweer om bij brand bij voorkeur over de vloer te kruipen? Juist, om die CO te vermijden. (en omdat het daar koeler is).

NEE, hoofdzakelijk omdat het daar koeler is, hete lucht stijgt immers ook als het vermengd is met CO.

Kernafval is volkomen steriel, dus schoon >:) De straling is niet vies, alleen maar gevaarlijk :+ maar met de juiste omgang hanteerbaar.

Gevaarlijk voor duizenden jaren ja :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Evarist

Golden Member

Op 3 december 2019 22:11:53 schreef maus0611:
Hoeveel van de mensen die reageren, gaan er eigenlijk op de fiets naar hun werk?

Ik. Na lange tijd werk ik weer terug. Net als een stuk hout. Dat begint ook na een tijd te werken.
Ik ga met een elektrische brommer werken in een instelling voor armoedebestrijding.

Op 4 december 2019 00:47:41 schreef vergeten:
Gevaarlijk voor duizenden jaren ja :(

Tot... een ingenieus persoon dit weer gaat opstoken in een moderne kerncentrale.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 4 december 2019 01:50:59 (23%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 4 december 2019 01:48:35 schreef Evarist:
Tot... een ingenieus persoon dit weer gaat opstoken in een moderne kerncentrale.

Zo is het! Helemaal mee eens! Laat ons nageslacht maar de rotzooi opruimen die wij gemaakt hebben. Als ze daarin niet slagen (gebrek aan ingenieuze personen), jammer dan.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 december 2019 00:22:14 schreef ohm pi:
[...]Ik denk dat iemand in Taiwan toe was aan een nieuwe Fluke >:)

Dat was eigenlijk het tweede dat in me opkwam ;-) Het eerste was de vraag hoe dat gemeten was en of het ding niet ontsmet kon worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 december 2019 22:11:53 schreef maus0611:
Hoeveel van de mensen die reageren, gaan er eigenlijk op de fiets naar hun werk?

We staan massaal in de file elke dag omdat het leuker is om 60km verderop te gaan werken dan iets in de buurt te zoeken. En dan mogen die paar mensen geen houtkachel stoken?

Ik stoor me mateloos aan de CV van de buren eigenlijk, die hoor en ruik ik. ;)

In België ben je als werkloze verplicht elke job te aanvaarden binnen een straal van 60km met een maximale pendeltijd van 4 uren. Ik zou graag het openbaar vervoer nemen naar mijn werk. Het kan gewoon niet. Moet ik om 6:00 beginnen, dan moet ik de laatste trein nemen in het station en ergens onderweg slapen op een bank. Moet ik werken tot 22:00? Dan moet ik slapen op het werk. De laatste trein, 2km van mijn werk, vertrekt om 21:57.

Probleem is ook dat het bij velen een en en verhaal is. En zich verplaatsen met de wagen en die houtkachel. Na 20 jaar bakkerij weet ik wat (fijn)stof doet met je longen. Ga ik nu een rondje lopen en kom ik in de walm van een houtkachel is het lopen voorbij. Dan is het wandelen geblazen.

Op 4 december 2019 02:17:35 schreef ohm pi:
[...]Zo is het! Helemaal mee eens! Laat ons nageslacht maar de rotzooi opruimen die wij gemaakt hebben. Als ze daarin niet slagen (gebrek aan ingenieuze personen), jammer dan.

Wat gaan we voor de rest tegen het nageslacht vertellen? Sorry dat we jullie bossen hebben omgehakt? Sorry dat we alle fossiele brandstoffen hebben opgemaakt? Sorry dat we van de oceanen een plastieksoep hebben gemaakt? Gaan we dan een verhaaltje vertellen dat begint met 'Heel lang geleden, toen er nog ijs was op de noordpool, toen was er ook nog iets wat ze bossen noemden. En in die bossen daar leefden eekhoorntjes. .....'

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hoeveel van de mensen die reageren, gaan er eigenlijk op de fiets naar hun werk?

Yep, ik ga met de fiets en dan met een spinazie fiets ook nog.

En ik heb wel drie auto's waarvan een paar oude die dus erg weinig kilometers maken.

Nog een voordeel van de energie collectief in het groot opwekken, en dan elektrisch naar de gebruikers sturen is dat het als land eenvoudiger is om te kiezen voor andere vormen van opwekking. Je hoeft alleen de centrales te vervangen door een andere soort. Komt er nieuwe efficiëntere vorm van energie opwekking dan is het makkelijker om om te schakelen.

Ik heb nog altijd een schoorsteen in mijn huis.Ik heb hem zelf nog nooit gebruikt maar altijd het idee dat ik hem gebruiken kan in noodgevallen ofzo. Maar eigenlijk is dat gewoon onzin. De langste stroom uitval ooit is nooit meer dan een halve dag geweest ofzo. En het gebeurt heel erg weinig. Mocht het gebeuren en het is winter dan gaan we gewoon lekker op tijd naar bed en er is nog wel ergens een camping gaspitje te vinden voor een warme hap.

Het energie/klimaat probleem los je niet op door in je eentje zuinig te gaan lopen doen. We moeten dat als mensheid collectief allemaal doen. Dus Jan de Nederlander die zijn kampvuurtjes stookt zou daarmee moeten stoppen. Helemaal omdat hij dat eenvoudig kan. Maar ook die arme herder in Iran die 's ochtends zijn vuurtje stookt voor zijn warme bak koffie. En helaas heeft die herder geen alternatief voor dat vuurtje en moet die maar geen koffie meer drinken. Dat is op zijn zachtst gezegd niet eerlijk. Het zou mooi zijn als daar een knappe oplossing voor zou komen.

Maar de posting ging over een CO meter. Er moet wel voldoende CO zijn natuurlijk. En rook hoeft niet ook CO te zijn. En de brandweer kruipt vanwege de warmte over de grond. Die hebben normaal gesproken ook ademlucht bij zich en hebben geen last van de CO. Een beetje vuur is echt heel erg extreem heet. Je gaat ook zonder dat het je gezegd is wel op de grond liggen hoor.

Ooit bij een hoogoven in het buitenland een klus moeten doen. Bij inspectie van de werkplek bleek daar 800ppm !!! CO te hangen. Mijn persoonlijke meter is zo ingesteld dat die afgaat bij 25ppm. En dan is het normaal gesproken inpakken en meteen weegwezen en de juiste personen waarschuwen.

Mijn meter ging toen af maar kon de enorme hoeveelheid niet meten en ging in de error stand. Een collega had een ouder model van een ander merk en die gaf de 800ppm aan. Die kon blijkbaar nog wel meten waarbij je je kunt afvragen hoe goed die meting dan nog gaat. Kortom we liepen naar die ontzettend lekkende hoogoven en maakten gelijk rechtsomkeert toen de meter begonnen te gillen. Ik was toen erg blij met die meters. We kwamen dus nog niet eens dichtbij de hoogoven en maten al zeer extreme waarden.

Misschien een rare tip voor de TS. Een groot bord bonen en uien eten en dan een grote wind in je CO meter laten. Dan gaat je CO meter vrijwel zeker af. Waarschijnlijk niet door de CO maar in een wind zitten nog wat andere aromatische stofjes waar de meter door kruis detectie ook op reageert. Een collega flikte ooit zoiets en zijn meter is toen drie dagen van slag geweest en moest opnieuw worden gekalibreerd.

Sine

Moderator

Op 4 december 2019 06:53:20 schreef Ex-fietser:
[...]

Maar de posting ging over een CO meter.

Dat zou je anders niet zeggen als je het topic leest.

Kunnen we de discussie in die richting houden?

Het maatschappelijke / energie techinsche / ... is best interessant, maar niet voor dit topic.

mel

Golden Member

Die collega is zeker nu in verregaande staat van ontbinding? O-)
Maar, er bestaan toch testflessen/spuitbussen voor? De nieuwe co meters zullen ook wel getest moeten worden..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 4 december 2019 07:42:09 (46%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 december 2019 21:57:54 schreef Tidak Ada:
Kernafval is volkomen steriel, dus schoon >:) De straling is niet vies, alleen maar gevaarlijk :+ maar met de juiste omgang hanteerbaar.

Historisch is de kans dat er wat serieus fout gaat met een kerncentrale iets van 1:10000 per jaar. Redelijk safe, toch? Het enige is dat er 450 kerncentrales zijn wereldwijd, dus we doen zo'n 450 van die jaren ieder jaar. Dan gaat er dus ieder 22 jaar een keer wat serieus mis met een kerncentrale. En met serieus mis bedoel ik dingen als Tsjernobyl en Fukushima. Tot Tsjernobyl dachten we dat dat ontwerp niet helemaal handig was, maar dat het hanteerbaar en beheersbaar was met de juiste procedures. Tot op die ene dag. Dat kerncentrales tegen aardbevingen moeten kunnen is al jaren bekend. Zeker in Japan. Tot dat op die ene dag in maart 2011 bleek dat ze daar prima tegen de aardbeving konden, maar helaas niet tegen de gevolgen van een tsunami.

Kerncentrales zijn veilig genoeg dat je er naast kan wonen en dat het nauwelijks invloed heeft op je levensverwachting. Maar op een planeet als geheel veroorzaakt het gemene wereldwijde vervuiling door de incidenten waarbij eea op een onverwachte manier mis is gegaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Op 4 december 2019 08:50:32 schreef rew:
Historisch is de kans dat er wat serieus fout gaat met een kerncentrale iets van 1:10000 per jaar. Redelijk safe, toch?

Probeer dat de mensen eens te vertellen. Een kerncentrale heeft de minste doden per opgewekte MW. Veel minder dan andere vormen van energieopwekking.
Iemand, een groot politicus, zou moeten opstaan en op populistische wijze (dat is nu toch al mode) eens duidelijk uitleggen dat wij dat nodig hebben en er weinig gevaar is.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dit topic is gesloten