Philips-Saeco HD8916 - water loopt niet door

Hallo allen,

Ik heb een HD8916 waar het water niet door loopt. Zowel via de zetgroep als via de thee water uitloop doet dit probleem zich voor. Bijgaand filmpje heb ik zojuist gemaakt.

Waterpomp heb ik al vervangen als test, geen effect.

Iemand die me op weg kan helpen?

Alvast bedankt!

Gr.

Rob

Wanneer is de machine het laatst ontkalkt ?
Kalk kan het debiet flink naar beneden trekken ...

Mvg Oswald

Pomp ratelt wel inderdaad. Ontkalken heb ik inderdaad ook gedaan. Helaas geen effect? Elektrische klep misschien kapot?

Heeft iemand een service manual van dit type?

Zet even je mail adres openbaar in je profiel dan komt het doc vanzelf.

Groeten, Ron.

Op 6 december 2019 09:28:56 schreef Rontronix:
Zet even je mail adres openbaar in je profiel dan komt het doc vanzelf.

Groeten, Ron.

Aangepast. Alvast bedankt!

Element verstopt, kan vanalles zijn. Gebruikt je stadwater/kraanwater? laat eens paar keer na elkaar ontkalken met ontkalkmiddel. (geen azijn en bazaar, fles ontkalker kost nog geen euro)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op vrijdag 6 december 2019 18:03:52 (19%)

Slangen los gemaakt en gecontroleerd door middel van druk test of ze open waren. Element gecontroleerd.

Probleem uiteindelijk gevonden. Ulka pomp defect. Ik had deze tijdelijk verwisseld voor een "goede" tweedehandse maar die bleek achteraf ook defect te zijn.

Dank voor de hulp!

Demonteren ,ontkalken en hij doet het weer! Stilliggende pomp raakt verkalkt...

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 10 december 2019 22:23:48 (30%)

Anoniem

Herken het probleem. Heb zelf de HD8917/01. Net daarvoor nog een kop koffie gemaakt en de volgende kop... Niets meer. Beetje water uit stoomuitloop. Exact zoals in het filmpje. Machine 2jr 10 maanden oud. Geen garantie. Kon 20% korting krijgen op een nieuwe aankoop op de Saeco site. ??? Heb testprocedure gestart. Machine uitzetten. Knoppen espresso en menu tegelijkertijd induwen en ingeduwd houden en dan pas weer aanzetten. Na een paar seconden start de testprocedure. Raad iedereen aan om via https://www.manualslib.com/manual/1196636/Saeco-Otc-Series.html?page=2… het Saeco OTC SERIES Service Manual (engels) te downloaden. Daarin staat de testprocedure helemaal beschreven, maar ook de reparatie volgorde en niet onbelangrijk hoe je je machine helemaal uit elkaar kunt halen. Bij mij was de pomp (Defond Phoenix-50 A2P 03) stuk. Veer kapot. Vond op de Berlin Repariert site een foto met een krek op dezelfde plek gebroken veer. Daar gaf men ook aan, dat dit een vaker voorkomend euvel is. Kennelijk kan de veer vanaf zo'n 5000 koppen het begeven. Heb op grond daarvan besloten geen 2e hands pomp te plaatsen. Je weet immers niet hoeveel koppen er al mee zijn gezet. Uiteindelijk een compatibele ULKA EP5GW pomp geplaatst. Alles grondig schoongemaakt. Raad ik iedereen aan. Hij werkt nu weer als een tierelier. Niet dankzij Saeco Philips, maar ondanks. Want hulp daarvan hoef je niet te verwachten.

Lastige machine om te demonteren. Doe mij maar een Jura.

Ik vond ook de EP5GW Ulka pomp. Ik heb besloten om de EX5 te bestellen. Ziet er op het oog wat degelijker uit. Misschien dat iemand de technische verschillen kent?