Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

Op 23 november 2019 13:12:16 schreef r-p:
Alles is de week erna binnengekomen, dus zeg maar een maand. Vind ik redelijk acceptabel. Bij tot ~10 kalenderdagen krijgen ze 5 sterren, bij een maand nog maar 3.

Ik denk dat dit onaardig is tegen de chinezen. PostNL weet dat we hier discussies hebben over hoe lang post-uit-china wel niet duurt. Veel van dat soort post komt in bulk naar NL en dan aan postnl om het binnen een dag bij jou te bezorgen.

Alleen omdat ze weten dat jij denkt dat post uit china soms lang duurt houden ze de post-uit-china apart en bezorgen die "als er tijd over is". Zo kan het weken (of soms MAANDEN) blijven liggen voordat het bezorgd wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ik denk dat dit onaardig is tegen de chinezen.

Inderdaad kunnen zij daar weinig aan doen. Ik ga er van uit dat ze eerlijk zijn in wanneer ze zaken ook op de post gooien. Want ook die melding duurt wel eens een dag of 2. Als het dan aankomt, en het is wat ik besteld heb (en werkt) is het voor mij 5 sterren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 november 2019 15:45:42 schreef rew:
[...] Veel van dat soort post komt in bulk naar NL en dan aan postnl om het binnen een dag bij jou te bezorgen.

Dat mag dan wel waar zijn wat briefpost betreft maar dit topic gaat over pakketpost. Dus de NL douane komt dan in de 'loop' en dat betekent extra dagen zo niet weken, voordat het is ingeklaard en bij PostNL aankomt. Niet veel op een totaal van 6 weken, maar "het telt wel op". Vandaag zelf ook wat ontvangen; 43 dagen. (via Hongkong)

Sine

Moderator

Vergeet niet dat de 11.11 acties nu ook beginnen door te druppelen. Dat zal zowel in China als hier voor wat oponthoud zorgen.

Het was hier al eens gepost geloof ik:
https://www.youtube.com/watch?v=zjdpz05u2DY

Op 23 november 2019 16:15:02 schreef herbert116:
Dus de NL douane komt dan in de 'loop' en dat betekent extra dagen zo niet weken, voordat het is ingeklaard en bij PostNL aankomt.

PostNL heeft voor een pakketje (wat lang duurde) verklaard: "Het ligt bij de douane, we kunnen er niets aan doen, douane is traag". Dat kan je accepteren of je kan op onderzoek uitgaan. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb de douane gebeld. De douane zegt: "We hebben GEEN RUIMTE" om een stapel pakketten op te slaan. Zo werkt het niet. We hebben geen ruimte, het KAN gewoon fysiek niet bij ons liggen.

Dan weet je, 1 van de twee liegt alsof het gedrukt staat. Maarja, wie moet je geloven? Ik ben geneigd om de douane te geloven.

DHL klaart mijn pakketjes ALTIJD dezelfde dag nog in. De douane als overheidsinstantie kan toch niet tegen DHL zeggen: "Sure, jullie krijgen garantie dat het altijd binnen een dag ingeklaard is", terwijl ze tegen postNL zeggen: "ach sorry, maar soms duurt het gewoon 2 weken, nee sneller kan echt niet". Dus wederom een hint dat PostNL liegt alsof het gedrukt staat.

Verder kan je er donder op zeggen dat als de tracking laat zien: "maandag bij postnl, vrijdag gesorteerd, donderdag in uitlevering, donderdag afgeleverd"... dan gaan mensen zeuren waarom ze er zo lang over gedaan hebben. Ze hebben dus geleerd om de boel pas voor het eerst te scannen als ze "binnenkort tijd hebben om het te verwerken".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de douane geen plaats??? daar geloof ik dan NIKS van.
k heb al een paar keer brieven gehad van de douane dat ik een aankoop moest bewijzen. meestal kreeg ik 3dagen later het pakketje aan.
echter bij 1 pakket heeft het MAAANDEN geduurd voor de douane het vrijgaf, was een cadeau van de familie van mijn vrouw, en aangezien ik dus geen aankoop of betaal bewijs had, hebben ze dat packet vastgehouden en onderzocht (baby kledij voor de geboorte van de dochter).

tegen dat we het pakket hadden, was de kledij te klein

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

En/of de dochter voorspoedig gegroeid.... :+

Toch had ik in de tijd dat ik veel elektronisch glaswerk uit de US inkocht het minste problemen met de combinatie USPS en Post-NL.
Andere diensten als UPS en DHL waren ook strikter met inklaring en andere belastingen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 24 november 2019 12:29:37 (72%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Weet iemand eigenlijk de precieze officiële spelregels rond de china brievenbus post die niet in de brievenbus past? Formeel zou het niet moeten kunnen (38 x 26,5 x 3,2 cm is de eis). Maar wat is in de praktijk precies het traject wat zo'n ding aflegt? Postnl lijkt geen telefoonnummer meer te hebben om te bellen (alleen een chatbot op de site waar je niets aan hebt) en de postbezorger en mijn postpunt hadden ook geen eenduidige antwoorden.

Voorbeeld: Ik verwacht een ebay china brievenbus pakje dat naar schatting 15x15x25 cm is (lijkt me eigenlijk te groot voor in een fietstas). De app gaf aan dat het waarschijnlijk in NL is (geen foto maar een pictogram, ongeveer 1 wk geleden). Qua traject ga ik uit (maar kan het fout hebben) van NL douane, postnl sorteercentrum (hier komt denk ik de app melding vandaan), bezorger, mijn huis. Echter het ding zit blijkbaar ergens vast in de keten en ik heb het nog niet ontvangen. Nou beweert een postbezorger hier dat het vanuit het sorteercentrum direct doorgaat naar de afdeling pakjes als het te groot is, op het postnlpunt beweren ze dat als het bij hen uitkomt (via de bezorger of soms direct) er altijd een bericht in mijn bus ligt (en zo niet is het er niet en doen ze niets) en een andere bezorger gaf aan dat het ook tijdelijk op de plank kan blijven liggen (in een bezorgopslag) of misschien gewoon retour is gestuurd vanwege de afmeting (en zelf dacht ik toen; of iemand heeft het gewoon mee naar huis genomen, is toch bijna niet na te gaan).

Veel antwoorden, en weinig duidelijkheid. Iemand een idee hoe het nou echt zit?

flash2b

Special Member

Volgens mij gaat als het te groot is, door naar de afdeling pakketten. Dan moet het een 3S nummer krijgen, maar dat kan wel even duren zeker met de drukke tijd nu. Dit is mijn ervaring en is mij al een paar keer overkomen.

Wat ik hier lees is een mix van beleid en realiteit. Postnl zal altijd van het beleid uit gaan terwijl de realiteit anders is.

Ik had bijvoorbeeld ook een groot nederlands pakket gekregen via een afhaal locatie, terwijl er nooit iemand aan de deur is geweest en ook geen kaartje in de bus is gedaan.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 30 november 2019 12:28:58 (41%)

Te grote pakketjes kunnen gewoon met de brievenbus-bezorger mee gaan. Ik heb iedere dag wel een te groot chinapakje. Meestal 1 of 2 per wijk. Daar wordt niet specifiek een 3s code aan gegeven.

Recordgrootte is tot nu toe een klein formaat schoenendoos... Maar in ieder geval worden overmaatse "brievenbus"pakketjes gewoon bezorgd. Meestal zijn dat pakketjes met kleding en plastic chinapakjes. Doosjes gaan meestal met de pakketbezorger mee.

Houd er wel rekening mee dat het als het via de brievenbus-postbode komt, dat het maar 1x wordt aangeboden. Het wordt niet vastgehouden en de volgende 2 dagen nog een keer aangeboden!
Als het niet past en je bent niet thuis, dan gaat het direct naar het pakketpunt waar ze het 7 dagen vasthouden. Uiteraard wel met een briefje.

Het wordt niet vastgehouden of teruggelegd op de lokale depots van waaruit de postbodes vertrekken. Dat mag niet, en er is geen plek voor.
Hooguit dat het een enkele keer gebeurt met een pakketje dat in de juiste wijk beland is, maar in de verkeerde tas gestopt is - dan kan het wel gebeuren dat het voor een collega wordt achtergelaten die de volgende dag het pakje bezorgt. Maar da's niet de normale gang van zaken. In het ergste geval wordt het pakketje dan op zaterdag achtergelaten en op dinsdag alsnog bezorgd.

Overigens heb ik een maand geleden een boel dingen besteld. Twee pakjes waren er in 2 weken, 2 andere in 3-4 weken, en een paar moeten er nog komen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fatbeard

Honourable Member

Op 23 november 2019 13:46:23 schreef 60204:
Verpakken kunnen ze wel die Chinezen.[...]

Tsja, dan heb je mazzel gehad. Bestelde drie klokbinnenwerkjes met wijzers, hadden ze de boel in de beruchte grijze zakken gestopt.
De binnenwerkjes werken wel, maar de wijzers waren nauwelijks van wokkels te onderscheiden:

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Ik laat het tegenwoordig gewoon via DHL komen. Dan weet je tenminste DAT het gewoon aankomt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
flash2b

Special Member

Ja.. mijn Conrad bestelling was ook vertraagd zag ik in de App.

Momenteel een pakketje wat in 5 dagen van China naar Nederlands is gekomen. Maar nu al meer dan een week niet meer van status wil wijzigen (hangt waarschijnlijk bij de douane?).

Ja hier hetzelfde helaas, maar daarvoor maken die paar uurtjes storing niet uit
Sinds de 22e november ligt mijn pakket in Luik waar het heel stilletjes blijft liggen, zal ook wel voor de controle zijn.
Hoewel ik op tijd was met bestellen had ik hier niet op gerekend natuurlijk maar of dit vaker voor komt weet ik niet want zo vaak bestel ik niet. Misschien doen ze in deze tijd extra controle in verband met vuurwerk?

Wel vraag ik me af hoe groot de opslag daarzo moet zijn want wil je een redelijke steekproef voor 2+ weken op slaan, dan heb je toch een behoorlijke loods nodig!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2019 12:26:26 schreef flash2b:
Ik had bijvoorbeeld ook een groot nederlands pakket gekregen via een afhaal locatie, terwijl er nooit iemand aan de deur is geweest en ook geen kaartje in de bus is gedaan.

Ik heb vandaag een 4 kilo NL pakket opgehaald bij PostNL die werken met CEVA Logistics uit Den Haag. Gisteren kon ik nog wijzigen dat het niet naar mijn huisadres maar bij een afhaalpunt werd afgeleverd. Track en trace werkte prima. Ze geven twee data om op te halen. De eerste (vandaag) lag op de route van de besteller dichtbij huis.

mel

Golden Member

Bij mij belt de bezorger, van DHL dit maal, slechts 1 keer..
Ik was boven bezig, eer ik beneden was was de bezorger al in geen velden of wegen te bespeuren...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 december 2019 18:27:45 schreef RazeR:
Momenteel een pakketje wat in 5 dagen van China naar Nederlands is gekomen. Maar nu al meer dan een week niet meer van status wil wijzigen (hangt waarschijnlijk bij de douane?).

Echt niet!

De douane is een luie bende. Die gasten doen helemaal niets. Ze verlangen van de transporteurs dat die digitaal aangifte doen. En dan draaien ze een programmatje:

code:


    if (aangegeven_waarde < 22) {
       printf ("U mag de zending zonder kosten invoeren!\n");
    } else {
       printf ("Er moet %.2f aan BTW in rekening gebracht worden.\n",
                aangegeven_waarde * 0.21);
    }

Daar mee kunnen ze er echt duizenden per seconde afhandelen. Geen enkel probleem. Daarnaast zullen er steekproeven zijn.

Het kan zijn dat PostNL die aangiftes moet prepareren en digitaal moet aanleveren. Dat kan best effe duren.

Merk op dat in de afgelopen 20 jaar ALLE belasting aangiftes naar de nederlandse overheid gedigitaliseerd zijn. De overheid heeft door dat het veel efficienter is om gewoon de boel per computer te regelen. Hun werk wordt eenvoudiger, het kost de "klant" tijd om de boel in de computer in te voeren.

Mijn bestelling uit china is op het postagentschap aangekomen. Of ik het binnen 7 dagen wil ophalen... Dat briefje krijg ik 10 dagen later. Is het net een dag eerder het retourproces ingegaan. PostNL heeft mijn adres netjes op dat kaartje afgedrukt, maar uit de stickers blijkt dat ze hem "verkeerd gesorteerd" hebben o.i.d.

Op 4 december 2019 19:11:16 schreef MAH:
Wel vraag ik me af hoe groot de opslag daarzo moet zijn want wil je een redelijke steekproef voor 2+ weken op slaan, dan heb je toch een behoorlijke loods nodig!

Als je iedere dag 10000 pakketjes "ter controle" aanwijst, maar je kan er per dag maar 9000 verwerken, dan zit je met een "achterstand" van 1 volle dag na 10 dagen. En dat kan je nooit meer inhalen. Dat wordt alleen maar erger. De enige manier om zo'n tent te runnen is om gewoon te steekproeven wat je kan verwerken.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 5 december 2019 09:04:18 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Op ZML werd gemeld dat er 70.000 'pakketjes' uit China per dag aankomen in Nederland. Ook zijn de meeste <22€.

De douane doet idd steekproeven, het afdragen van kosten/heffing doet de transporteur.

Dat dingen lang kunnen duren komt meestal door pieken en ondercapaciteit.

Zoals ik al eerder vermelde gaat het met AliExpress Standaard shipping lekker snel laatst weer 9 dagen doorlooptijd na verstuur bericht uit China.

ook raar dat sommige Banggood pakjes uit Bangkok komen ipv uit China ?

flash2b

Special Member

Banggood verstuurd ook soms via Laos (Lao Post) en als je geluk hebt komt het ook aan. Mijn ervaring is 50/50 met deze verzending.

De grotere/duurdere pakketjes sturen ze via GLS. Het duurt een paar weken en dan plots begint het pakketje in Belgie op loopafstand van het Farnell-magazijn en is dan in een dag hier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2019 08:40:32 schreef mel:
Bij mij belt de bezorger, van DHL dit maal, slechts 1 keer..
Ik was boven bezig, eer ik beneden was was de bezorger al in geen velden of wegen te bespeuren...

Dat is idd een nadeel dat die jongetjes wel Speedy Gonzales lijken, ik ben meestal uithuizig en laat het grote spul naar een afhaalpunt brengen. Soms zijn ze er niet zo blij mee bijv. als het een zware auto loodaccu is. Die dure start/stop accu's zijn in het buitenland veel goedkoper.
De routering snap ik vaak niet, spul komt uit een magazijn in midden Duitsland, gaat naar Noord Frankrijk en dan naar Noord-Nederland. Blijkbaar zit daar een belangrijke hub.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 december 2019 12:01:56 (13%)

mel

Golden Member

Ik dacht dat het bij DHL naar Aken ging, en daar regionaal verspreid word, Ik woon natuurlijk vlak bij de grens.
Maar hoe ze het doen, doen ze het..Wat wel fijn is van DHL , dat je het transport kan volgen via de code die ze geven.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..