RTV-Drenthe: "Maximale boete radiopiraten flink omlaag"

Dit topic is gesloten

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Het is natuurlijk te verwachten dat het verzet tegen handhaving een 1 op 1 correlatie heeft met de mogelijk opgelegde sancties. Als een crimineel weet dat hij levenslang achter de tralies verdwijnt zullen ze veel meer gemotiveerd zijn extreme tegenmaatregelen te treffen om uit handen van justitie te blijven. Ik keur dat niet goed maar het is een volkomen logische gevolgtrekking.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Ik vind dat " Etherpiraten"op hetzelfde niveau gesteld moeten worden als terroristen..
Alles wat ze doen is zwaar illegaal..en meestal storen ze idd andere diensten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2019 12:37:33 schreef mel:
Ik vind dat " Etherpiraten"op hetzelfde niveau gesteld moeten worden als terroristen..
Alles wat ze doen is zwaar illegaal..en meestal storen ze idd andere diensten..

Gregorius Nekschot kan ik wel regelen. Deal?

EricP

mét CE

Op 5 december 2019 12:37:33 schreef mel:
Ik vind dat " Etherpiraten"op hetzelfde niveau gesteld moeten worden als terroristen..

In het beeld van de overheid moeten dan radio ontvangers ook direct verboden worden. Immers... als encryptie de oorzaak is van terrorisme, dan zouden we zonder radio ook geen last van piraten hebben.
Die bewering snijdt nog meer hout ook!

Ik heb afgelopen week een zak met afval meegenomen van Friesland naar Noord-Holland. Dat is ook zwaar illegaal. Want alleen bedrijven met een vergunning mogen afval transporteren. En die heb ik uiteraard niet. Ik geloof alleen niet dat ik er iemand mee gestoord heb. Wat wil je daaraan gaan verbieden? Vuilniszakken?

Begrijp me niet verkeerd... 'verstoren' is niet goed te praten. Maar om het nou alleen maar te doen omdat het 'terroristen' zijn?

Artikeltje van BenI2C: leuk:

Zo zijn er voorbeelden waarbij illegale zenders het alarmnummer 112 verstoren.

Ik zie ff niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Tenzij je heel GSM eruit drukt...

Voor wat betreft die piloot: je zou je af kunnen vragen of het een piraat is voordat je gelijk die conclusie trekt. Ik zit in de zomer regelmatig in de baltic. Bij het juiste weer hoor je soms de verkeersdienst van de Nieuwe Waterweg, soms wel eens wat van de Thames. Terwijl VHF geacht wordt na een mijl of 30 wel 'out of sight' te zijn. Is het wellicht gewoon een radiostation elders in de wereld waar die frequentie niet voor luchtvaart gebruikt wordt in combinatie met gunstige omstandigheden?

Andere insteek: over een paar jaar zou FM zoals we dat van de radio kennen uit de lucht moeten gaan. Gaan de 'piraten' dan ook digitaal?

Arco

Special Member

Er zijn ergerlijkere zaken die niet of slecht bestraft worden.

Tijd terug zag ik een uitzending waarin iemand voor de 148e(!) keer opgepakt werd voor diefstal.
Werd de volgende dag weer weggestuurd met een 'niet meer doen,hoor...'   ;)

In de achterhoek zaten wel veel gruwelijk slechte MG buizenzenders, die uit minder als 10 onderdelen bestonden met een gruwelijk hoog vermogen.

Dat moet natuurlijk wel aangepakt worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

@Eric P : de luchtvaartfrequenties zijn in de hele wereld exclusief, voor zover ik weet.Juist omdat een vliegtuig hoog vliegt, is de LOS vrij lang..En omdat een vliegtuig erg afhankelijk is van storingsvrije communicatie.
Maar ik denk dat FET hier wel meer over kan zeggen.
Maar met goede propagaties zijn er inderdaad mogelijkheden dat de verschillende diensten elkaar storen, daarom zitten juist aanliggende gebieden op verschillende frequenties.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2019 12:37:33 schreef mel:
Ik vind dat " Etherpiraten"op hetzelfde niveau gesteld moeten worden als terroristen..
Alles wat ze doen is zwaar illegaal..en meestal storen ze idd andere diensten..

Dus alle eigenaren van zonnepanelen, homeplugs, HF-voorschakelapparatuur voor slecht geïnstalleerde halogeenlmpen, etc. meteen naar Guantanamo bay verhuizen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2019 13:39:52 schreef mel:
@Eric P : de luchtvaartfrequenties zijn in de hele wereld exclusief, voor zover ik weet.Juist omdat een vliegtuig hoog vliegt, is de LOS vrij lang..En omdat een vliegtuig erg afhankelijk is van storingsvrije communicatie.
Maar ik denk dat FET hier wel meer over kan zeggen.
Maar met goede propagaties zijn er inderdaad mogelijkheden dat de verschillende diensten elkaar storen, daarom zitten juist aanliggende gebieden op verschillende frequenties.

Ik heb wel zweefgevlogen in Zeeland en op de Waddeneilanden. Dan is er idd al gauw tijdens de lift up een flink bereik. Moet je eens een berg beklimmen met je telefoontje en een Wifi analyser en bijv. de app Network Cell Info op loslaten. Dat is echt lachen wat er allemaal op het schermpje staat...

Btw. Heeft er wel eens iemand tijdens 'V1, rotate' start van een vlucht een navigatie app zoals Tomtom gebruikt? Ik vroeg me af tot welke snelheid die app de snelheid juist weergeeft. Voor het raam zittend zijn er toch wel minstens 3 GPS sats te ontvangen.

Hubie

Special Member

Natuurlijk zijn piraten terroristen,ga maar na,ze draaien muziek van Tante Leen en Johnny Jordaan. ;-) Een ware geseling voor het menselijk oor en brein.Daarbij vergeleken is Guantanamo Bay een gezellig vakantiepark. ;-)

Op 5 december 2019 14:17:31 schreef maartenbakker:
[...]Dus alle eigenaren van zonnepanelen, homeplugs, HF-voorschakelapparatuur voor slecht geïnstalleerde halogeenlmpen, etc. meteen naar Guantanamo bay verhuizen?

Enkeltje Pampus :+

This is the world we know best, the world of madness
Thevel

Golden Member

Op 5 december 2019 14:36:14 schreef Hubie:
ze draaien muziek van Tante Leen en Johnny Jordaan. ;-)

Ook dat moet verboden worden :)

mel

Golden Member

Op 5 december 2019 14:33:37 schreef RAAF12:
[...]

Ik heb wel zweefgevlogen in Zeeland en op de Waddeneilanden. Dan is er idd al gauw tijdens de lift up een flink bereik. Moet je eens een berg beklimmen met je telefoontje en een Wifi analyser en bijv. de app Network Cell Info op loslaten. Dat is echt lachen wat er allemaal op het schermpje staat...

Gezweefvliegt :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 5 december 2019 14:33:37 schreef RAAF12:
[...]
Btw. Heeft er wel eens iemand tijdens 'V1, rotate' start van een vlucht een navigatie app zoals Tomtom gebruikt? Ik vroeg me af tot welke snelheid die app de snelheid juist weergeeft. Voor het raam zittend zijn er toch wel minstens 3 GPS sats te ontvangen.

Een eerste fix krijgen in een vliegtuig is lastig. Maar ik heb gps ontvangst wel eens gelogd. Moet ergens een screendump hebben van een gps tool tijdens het opstijgen van Entebbe, vrijwel exact op de evenaar.

En ook snelheden tot 800km/h gezien op dat tool.

Juist gezien de legale alternatieven als Radio Continue, Radio NL en Studio Den Akker om naar smartlappen en hoempamuziek te luisteren, zijn etherpiraten ook niet meer nodig.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mvdk

Golden Member

Ik ben hier een beetje verdwaald, heb er geen verstand van.
Maar iets begrijp ik niet. Een piloot die op een gegeven moment piratenmuziek hoort, i.p.v. de verkeersleider, en een eindje verder in dat Tubantia artikel gaat het over piraten die uitzenden op dezelfde frequentie als een legaal radiostation, waardoor dat legale radiostation advertentie inkomsten mist. Dat laatste argument is voor mij helder.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe de ontvangst apparatuur in een vliegtuig onderscheid maakt tussen legaal en illegaal uitgezonden signaal.
Iemand die mij verder kan helpen?

Op 5 december 2019 18:06:45 schreef mel:
[...]Gezweefvliegt :P

Bijna goed! Moet zijn: Gezweefvliegd. wg de taalnazi.

Op 5 december 2019 19:49:15 schreef mvdk:
Maar ik snap nog niet helemaal hoe de ontvangst apparatuur in een vliegtuig onderscheid maakt tussen legaal en illegaal uitgezonden signaal.
Iemand die mij verder kan helpen?

Dat doet de ontvanger ook niet. Met de ontvanger stem je af op een bepaalde frequentie. Elke zender op die frequentie wordt door de ontvanger ontvangen. De etherpiraat zendt in dit voorbeeld ook uit op die frequentie. Dus niet alleen op gewenste maar ook ongewenste frequenties. Meestal gebeurt dat door onkunde van de zelfbouwende amateur. Of het kost te veel geld en moeite om een schoon zendersignaal te maken. Iedere (zender)oscillator maakt behalve de grondtoon ook hogere harmonischen. Één daarvan zou in de luchtvaartband kunnen zitten en dat is vervelend voor de vliegers onder ons (behalve natuurlijk als hij/zij van Johnny Jordaan of Tante Leen houdt).

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 5 december 2019 20:10:43 (13%)

Op 5 december 2019 19:49:15 schreef mvdk:
Ik ben hier een beetje verdwaald, heb er geen verstand van.
Maar iets begrijp ik niet. Een piloot die op een gegeven moment piratenmuziek hoort, i.p.v. de verkeersleider, en een eindje verder in dat Tubantia artikel gaat het over piraten die uitzenden op dezelfde frequentie als een legaal radiostation, waardoor dat legale radiostation advertentie inkomsten mist. Dat laatste argument is voor mij helder.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe de ontvangst apparatuur in een vliegtuig onderscheid maakt tussen legaal en illegaal uitgezonden signaal.
Iemand die mij verder kan helpen?

Slecht gebouwde of bediende zenders kunnen signalen genereren die buiten de omroepband vallen. Het verschil tussen een piraat en een legale zender, is dat je bij een legale zender weet dat je de frequentie veilig kan gebruiken, en dat legale zenders in principe altijd een schoon signaal horen te geven doordat ze professioneel ontworpen en geïnstalleerd zijn.

Een optie is dat een piraat zelf een simpel zendertje heeft gemaakt, vrijlopend. Zijn 'monitor-ontvanger' staat vlak naast de zender. Hij wil zenden op 107MHz, daar stemt hij zijn ontvanger op af.

Hij stemt zijn zender onbedoeld af op 117.7MHz, midden in de luchtvaartband. Omdat zijn ontvanger vlak bij z'n antenne staat, hoort hij z'n zender als normaal, en gaat lekker door met plaatjes draaien. Hij luistert naar een spiegelfrequentie.

Verder kan het zijn dat iemand nog een antiek kristalgestuurd ding gebruikt, dat met verdubbelaars en mengtrappen werkt. Als de filtering daarvan slecht afgestemd is, kan een harmonische van een van de oscillatoren per ongeluk in de luchtvaarband terecht komen.

Maar allebei zijn ze vrij vergezocht. Het is best lastig om op de luchtvaart te storen met de gemiddelde FM omroepzender van de gemiddelde moderne piraat.

Wat veel meer gebeurt, is dat AM piraten nét buiten de bekende omroepbanden gaan zitten. Tussen 1600 en 1700 vind je ze veel. Tussen 6300 en 6400 ook. En een forumlid is eens tussen de 3800 en 3900 gaan zitten.
Normaal hoor je daar niets, maar hij is uit de lucht gevist na klachten van de engelse luchtverkeersleiding IIRC. Die bleken daar gebruik van te maken. Als je naar het nationale frequentieplan kijkt, zie je best veel stukjes toegewezen aan luchtvaart, waar je op een normale dag helemaal niets hoort.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 december 2019 19:57:23 schreef ohm pi:
...Meestal gebeurt dat door onkunde van de zelfbouwende amateur.

amateur piraat

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Op 5 december 2019 20:20:21 schreef Ledlover:
[...]

Slecht gebouwde of bediende zenders kunnen signalen genereren die buiten de omroepband vallen. Het verschil tussen een piraat en een legale zender, is dat je bij een legale zender weet dat je de frequentie veilig kan gebruiken, en dat legale zenders in principe altijd een schoon signaal horen te geven doordat ze professioneel ontworpen en geïnstalleerd zijn.

Een optie is dat een piraat zelf een simpel zendertje heeft gemaakt, vrijlopend. Zijn 'monitor-ontvanger' staat vlak naast de zender. Hij wil zenden op 107MHz, daar stemt hij zijn ontvanger op af.

Hij stemt zijn zender onbedoeld af op 117.7MHz, midden in de luchtvaartband. Omdat zijn ontvanger vlak bij z'n antenne staat, hoort hij z'n zender als normaal, en gaat lekker door met plaatjes draaien. Hij luistert naar een spiegelfrequentie.

Verder kan het zijn dat iemand nog een antiek kristalgestuurd ding gebruikt, dat met verdubbelaars en mengtrappen werkt. Als de filtering daarvan slecht afgestemd is, kan een harmonische van een van de oscillatoren per ongeluk in de luchtvaarband terecht komen.

Maar allebei zijn ze vrij vergezocht. Het is best lastig om op de luchtvaart te storen met de gemiddelde FM omroepzender van de gemiddelde moderne piraat.

Wat veel meer gebeurt, is dat AM piraten nét buiten de bekende omroepbanden gaan zitten. Tussen 1600 en 1700 vind je ze veel. Tussen 6300 en 6400 ook. En een forumlid is eens tussen de 3800 en 3900 gaan zitten.
Normaal hoor je daar niets, maar hij is uit de lucht gevist na klachten van de engelse luchtverkeersleiding IIRC. Die bleken daar gebruik van te maken. Als je naar het nationale frequentieplan kijkt, zie je best veel stukjes toegewezen aan luchtvaart, waar je op een normale dag helemaal niets hoort.

Dat klopt als een zwerende vinger.
Met name rond 3900 KHz zit veel AMS luchtvaart radio verkeer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeronautical_mobile_(R)_service
Onder andere ACARS(een soort Packet Radio voor luchtvaart verkeer)
Korte bursts met 1200 Bd.

Hoe maak je een HF antenne in een gesloten alu doos zoals een Boeing 747? is dan de eerste vraag die bij mij opkomt.

Arco

Special Member

Hoe maak je een HF antenne in een gesloten alu doos zoals een Boeing 747? is dan de eerste vraag die bij mij opkomt.

Overzicht van alle antennes... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Tja,logisch natuurlijk,aan de buitenkant van de vliegende alu doos.

https://en.wikipedia.org/wiki/ACARS

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 6 december 2019 00:03:30 (27%)

en dan heeft een 747 nog bijna rubber katoen draad aan die antennes zitten, dat type toestel is bijna 50 jaar oud, het laatste toestel is onlangs uit dienst gegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Wat zeg je nou ?

'Bijna'? (dus niet helemaal? Of helemaal niet?)
En uit dienst (ook niet, zelfs niet uit productie)

In de oer tijd van de 747 bestond er gewoon al PTFE.

Dit topic is gesloten