Ontsteking heteluchtkanon

Dag slimme mensen,

Ik ben een oude dieselkanon aan het aanzwengelen, deze deed na een reiniging van de leidingen het gelijk.

Na dat ik alle panelen terug had geplaatst, deed het niks meer. De motor draait erg langzaam en bromt. Het betreft een éénfase motor met condensator. Na verloop van tijd springt hij ook in de thermische beveiliging.

Nadat ik de motor eraf had gedraaid, en rechtstreeks op het net had geplaatst, functioneerde deze gelijk prima! Na het terug monteren op het kanon weer niet, dit gaf mij de aanleiding om de ontsteking los te koppelen.

Waarom? De ontsteking wordt in serie gevoed met de motor. Vanuit de ontsteking loopt er ook een dikke kabel naar de motor toe.
Na loskoppelen van de ontsteking, functioneerde de motor weer goed.

Samenvattend:

Eénfase motor functioneert prima, mits de ontsteking niet is aangesloten. Vanuit ontsteking loopt een kabel naar de motor. Wat is er aan de hand met de ontsteking of motor?

Arco

Special Member

Merk en/of type en/of foto... (zonder kristallen bol kom je anders niet ver... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry, zal de situatie wat verduidelijken met foto's. Heb niet heel veel verstand van types en dergelijke.

Ik heb hier foto's van de motor en ontstekingstransformator. Staat geen merk op de ontstekingstransformator.

Zoals je kunt zien loopt er een oranje kabel, vanuit de ontsteking, de motor in.

Anoniem

Effe fantaseren:
Motor moet draaien anders geen ontsteking
Ontsteking werkt op 115V
115V komt van hulpwikkeling/condensator motor
Ontsteking is defect waardoor hulpwikkeling of condensator is kortgesloten en motor dus niet aanloopt.

maartenbakker

Golden Member

Of condensator is gaar waardoor hij de motor nog wel trekt maar niet de motor en de ontsteking. Ik zou op zijn minst even de capaciteit nameten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oké,

Klinkt allemaal logisch.
Hoe meet ik een condensator of deze nog juist is?
Z'n ontsteking is deze ook gemakkelijk door te meten?

Anoniem

Handig als je multimeter een capaciteitsmeting heeft...
.
Anders condensator in serie zetten met een gloeilamp
Nauwkeurig stroom in de kring en spanning over de condensator meten zodat je XC kunt berekenen.
Dan is C = 1/(2.3,14.50.XC)
Straks zelf eens testen of dat wat bruikbaars oplevert :-)
Edit: startcondensator 10µF, multimeter 10,00µF, berekening 10,056µF
.
HS transfo mag logisch gezien niet 0Ω doormeten
Voor testen is variac handigste met ontsteking in serie met lamp
Of ergens een 220 naar 110 trafo
Edit: als het de condensator niet is zal het de ontsteking wel zijn

maartenbakker

Golden Member

Of de condensator testen door vervanging. Bij een oude en zwaargebruikte condensator is dat geen heel slechte gok.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is de motor alleen voor ventilator of tevens brandstof inspuitpomp?
Als de brandstofinspuiting een aparte motor is, zal de ventilator pas inschakelen bij een bepaalde temperatuur om geen koude lucht te blazen. De ventilator kun soms zomers gebruiken om te ventileren.
Zit er niet ergens een schema buiten of binnen op de beplating?
Merk en type is al eerder gevraagd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Met de ontsteking bedoel je denk ik de brander automaat, hier zit meer in als alleen de ontsteking; oa een maximaal en regel thermostaat en na een paar ontsteekpogingen schakelt hij zich zelf uit,

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo hallo,

Motor betreft ventilator en vacuümpomp tegelijkertijd.
Ik ga denk ik de condensator eens doormeten, wanneer deze stuk is, is het nog de moeite om het te repareren. De ontsteking wordt al een duurder grapje. Aangezien deze petroleumkachels zeer weinig kosten, is de keuze daarin al gauw gemaakt.