Op 5 december 2019 08:59:43 schreef rew:
[...]Echt niet!
De douane is een luie bende.
Ik denk toch echt dat de douane van redelijk goede wil is. Jaren geleden toen ik nog veel onderdelen kocht uit Amerika, bleef er geregeld wat hangen bij de douane. Althans, zo leek het over te komen. Ook ik ben toen dieper in de materie gaan duiken om het hoe en waarom te achterhalen.
Zoals ik het heb begrepen, is / was er op Schiphol een loods waar het "spul" binnen komt. De loods is als het ware in 2'en geknipt. Het ene deel is formeel van de douane, de andere van PostNL. Spullen komen binnen op rolcontainers in het gedeelte van de douane. Het zijn mensen van PostNL die de inklaringen verzorgen in de douane-ruimte. Omdat alles op rolcontainers binnenkomt, werd er volgens het LIFO-principe (Last In, First Out) gewerkt. Oftewel, de containers komen binnen en de eerste komt tegen de muur aan, de volgende daar voor, enzovoort. Vervolgens wordt er ingeklaard. Dat houdt in dat de container voor aan als eerste werd leeggehaald / behandeld. Zo kon het voor komen dat de eerste container die binnen kwam, niet diezelfde dag werd ingeklaard. Aangezien de volgende dag weer een hele batterij aan rolcontainers binnen kwam, kun je voorzichtig aanvoelen wat er met die eerste container kan gebeuren. Ook gebeurde het wel eens dat een brief of pakje van de rolcontainer af viel. Die wordt dus pas gevonden, als de betreffende container wordt verplaatst. Dit laatste kreeg ik als verklaring waarom ik soms een pakketje pas na vele maanden ontving.
Nu staat mij bij dat er een geheel nieuw sorteersysteem is gekomen op Schiphol. Ik weet niet meer wie dat hier heeft gemeld op CO, maar dat kwam ook vanwege diverse klachten dat de bestellingen zo enorm laat bezorgd werden in Nederland.
Na die uitleg over het LIFO-principe bij het inklaren, heb ik me er bij neergelegd dat enorme vertragingen kunnen ontstaan. Verder ben ik er ook van overtuigd dat DHL en andere vervoerders ook zelf de inklaringen verzorgen, namens de douane. Het zijn bedrijven die beter begrijpen dat snelheid gewenst is, in tegenstelling tot PostNL. Of,. de indruk die ik heb over PostNL : PostNL beknibbelt waarschijnlijk op bekwaam en gemotiveerd personeel. En dat kunnen ze in principe ook doen, omdat ze de enige organisatie zijn in Nederland.
Hetzelfde zie ik met de ontwikkeling van de verzendtarieven : die schieten omhoog, elk jaar en soms elk halfjaar. Het is voor mij een reden om soms even de grens over te gaan. Daar waar ik in Nederland iets van 26,80 EUR moet betalen voor een aangetekend pakketje naar Australie, ben ik in Duitsland klaar voor 7,20 EUR (DeutschePost, Grossbrief International + einschreiben). Ik begrijp niet hoe ze dit verschil tegenover de overheid met droge ogen kunnen verdedigen. Ik heb al jaren het idee dat PostNL de afspraken met de overheid probeert open te breken. Het is net zoiets als met KPN of de NS. Dergelijk bedrijven laat de overheid niet kapot gaan, omdat er vitale zaken gebeuren. En juist dat biedt de ruimte om zoveel mogelijk te "experimenteren" bij dit soort bedrijven.
Oh, en zo kan ik nog wel wat zaken noemen over PostNL waar ik serieuze twijfels over heb. Maar goed, om terug te komen : "douane lui" ? Ja, ze geven het uit handen. Maar het is PostNL die er "rommelig" mee omgaat. Je geeft zelf aan wat je ervaring is bij andere vervoerders, zoals DHL. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de douane structureel onderscheid zou maken in handelwijze (lees : snelheid van afwikkelen) tussen verschillende bedrijven.