Zoektocht naar Soviet (DDR) vacuümbuis voor alarm?

Een hele goede middag dit is mijn eerste bericht en topic op dit forum ik zag nergens de mogelijkheid om je voor te kunnen stellen dus bij deze. Hallo iedereen! ;)
---

Sinds een tijdje ben ik opzoek naar een vacuümbuis voor een Sovjet GSP-11 automatic nerve agent detector unit. Helaas ben ik de Russische taal niet meester en hoop dat iemand mij verder kan helpen! Zover is dit alles wat ik kon vinden.

Locatie nummber 5

Dit is de buis waarnaar ik opzoek ben

Een afbeelding van een kist met reserve onderdelen waar ook mogelijk wat informatie op staat?

Bekijk vooral deze video!
vanaf minuut 34:00 is de vacuümbuis te zien

https://youtu.be/XOHyjp_WesE?t=2039

maartenbakker

Golden Member

Op de onderdelenlijst van de kist staat op de een-na-onderste regel een "tyratron TG1-0,02/0,(niet leesbaar cijfer)". Dus niet eens een vacuumbuis, maar dat zijn details.

Ik denk niet dat je van dit ontwerp magische eigenschappen moet verwachten. Je voorkomt er niet mee dat je met novitsjok of dergelijke in aanraking komt, en het moeilijkste onderdeel om te pakken te krijgen zal de sensor zelf wel zijn, dus dan kun je het beste zorgen dat je zo'n kist te pakken krijgt of een compleet apparaat.

Als je hobby't in oud oorlogstuig uit die regio, is het wel handig om het Russische alfabet te leren. Valt erg mee, zijn niet veel meer letters dan wij hebben en veel letters lijken redelijk op de onze. Je zult wel het cursieve schrift er ook bij moeten leren, dat is op de onderdelenlijst van de kist gebruikt en kan soms wat verwarrend zijn (een geschreven t lijkt bijvoorbeeld erg op onze m, begrijpelijk als je het ziet maar alsnog verwarrend).

Met het alfabet onder de knie kun je in principe alle onderdelen goed vertalen, omdat de benamingen meestal voor zich spreken.

Je kunt dan ook Google translate gebruiken om belangrijkere stukjes tekst te vertalen, zoals welke stoffen het apparaat detecteert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Google Translate doet het steeds een beetje beter. 1e foto:

Achterzijde van het sensorpaneel

  1. beugel met microschakelaar
  2. overbrenging
  3. aandrijfmotor
  4. nokken van de doseeraandrijving
  5. arm met thyratron
  6. nok van de klemeenheid
  7. lamphouder voor verlichting van de rotameter

Een thyratron dus inderdaad. Al weten we daarmee nog niet zoveel. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
TinusTech

Golden Member

Op 5 december 2019 14:45:09 schreef maartenbakker:
Op de onderdelenlijst van de kist staat op de een-na-onderste regel een "tyratron TG1-0,02/0,(niet leesbaar cijfer)". Dus niet eens een vacuumbuis, maar dat zijn details.

Een thyratron is een thyristor in vacuümuitvoering, dus wel een vacuümbuis.

Arco

Special Member

Nee, geen vacuum...

Russian thyratron TG1-0.02/0.5 tube. Designed to work in rectifying devices, relay and relaxation schemes. The balloon is filled with argon.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 december 2019 14:45:09 schreef maartenbakker:
Op de onderdelenlijst van de kist staat op de een-na-onderste regel een "tyratron TG1-0,02/0,(niet leesbaar cijfer)". Dus niet eens een vacuumbuis, maar dat zijn details.

In de video is te zien dat dat laatste cijfer een 5 hoort te zijn.

Edit: Arco was sneller...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2019 15:11:01 schreef TinusTech:
[...]
Een thyratron is een thyristor in vacuümuitvoering, dus wel een vacuümbuis.

Dat gaat niet werken, in een volledig vacuum valt de triode gelijk weer af dus kan niet als thyristor werken. De thyratronfunctie berust op ionisatie van gas, dat dan in geleiding blijft.

Die video zal ik ook nog bekijken, lijkt me opzich een interessant apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hier een link naar een pagina waar je met cyrillische tekens op Google kunt zoeken http://www.hts-homepage.de/Suchen.html. Je kunt er ook het typenummer omzetten in Latijns schrift.

Daarmee kan je op bijvoorbeeld eBay, naar het buisje zoeken.
Ik kan helaas het typenummer niet lezen op je foto.

Het is vermoedelijk een kleine thyratron (vgl. PL2D21] of een koudekathode schakelbuisje.

edit:
Ah, de link van Arco maakt veel duidelijk. Het is inderdaad een thyratron.

'automatic nerve agent detector' interprteer in als automatische zenuwgas (Fipronil Novistjok???) detector
Het apparaat zou dan een detector zijn voor zenuwgassen.
Kun je een onderdel vinden dat in direct contact met de omgevingslucht staat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Echt werkend krijgen gaat sowieso een probleem worden, al was het maar omdat je de verbruiksartikelen (reagens) niet hebt.

Dit is geweldig dank jullie allemaal! Weer een mysterie armer en een hoop tips rijker :)

Ik heb de GSP-11 op twee dingen na werkend het alarm en de verwarming werken niet. Nu te weten dat het een thyratron is (ben een totaal leek op dit gebied) kan dit met het alarm of de verwarming te maken hebben dat deze het niet doen of beide? Hoe dan ook zal ik kijken of deze thyratron nog ergens te koop is.

Het alarm is een speaker in het filmpje te zien vanaf 17:40
zie https://youtu.be/XOHyjp_WesE?t=1014

En de verwarming is te zien vanaf 19:10
zie https://youtu.be/XOHyjp_WesE?t=1158

maartenbakker

Golden Member

Een thyratron zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het alarm blijvend te laten klinken nadat het apparaat iets gedetecteerd heeft. Gebruik in de verwarming is minder waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nice! Dat zou top zijn. Op ebay verkoopt iemand uit Polen dit typen thyratron dus gelukkig zijn ze nog te vinden

maartenbakker

Golden Member

Daar staat tegenover dat je geen andere aanwijzingen hebt dat de thyratron stuk is. Of ontbreekt hij gewoon?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij ontbreekt inderdaad er zitten wel een hoop reserve onderdelen bij zelfs een gereedschap set nog in gesloten verpakking :9~ alleen geen buizen...

Tidak Ada

Golden Member

Hier kun je ze kopen voor € 0.73/stuk http://www.gstube.com/catalog/?key=TG1-0.02/0.5&bl=&mmm=0&aaa=0&valuta…

Maar bedenk wel dat je de 'heer P' er mee spekt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Slechts 73 cent?
Lijkt me geen geld voor zo'n buisje, kan dat wel kloppen?

Sine

Moderator

Waarom niet?

Er is geen hond die die buisjes gebruikt, en dan worden ze goedkoop :)

Thevel

Golden Member

Het lijkt me toch een bijzonder buisje of vergis ik me.

Arco

Special Member

Ja,

Maar als niemand 't hebben wil kun je er geen topprijzen voor vragen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ze waren indertijd misschien noodzakelijk, maar al de decennia lang achterhaald door halfgeleiders en digitale techniek. Besef dat het niet meer is dan een triggersckakelaar.
De SU heeft enorme suplus aan allerlei dingen uit de vorige koude oorlog en zeker aan buizen. Alle elektronische klokkenbouwers maken daar dankbaar gebruik van (nixie en vfd buisjes, maar ook koude kathode buisjes en dekatrons !!). Blader maar eens op die site.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 december 2019 23:21:58 schreef Tidak Ada:
Hier kun je ze kopen voor € 0.73/stuk http://www.gstube.com/catalog/?key=TG1-0.02/0.5&bl=&mmm=0&aaa=0&valuta…

Maar bedenk wel dat je de 'heer P' er mee spekt...

Ben momenteel met iemand uit Polen via Ebay aan het mailen als dit uitloopt op niks dan is een gokje wagen bij die gstube site maar die site ziet er wel een beetje onveilig uit of is daar goed te bestellen?

Dit buisje is te koop in Duitsland, bij Jan Wuesten. Heb ik vaker veilig buizen besteld.

Piet

maartenbakker

Golden Member

Dat loont in dit geval vooral als de verzendkosten fors lager zijn dan van de concurrentie. Frag Jan zuletzt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Jan Wuesten is een aardige vent, maar zijn prijzen liggen een aantal niveau’s te hoog.
Hij heeft leuk spul als je het nergens anders kunt vinden. Al zijn prijzen zijn overigens ex-BTW !!

Ik heb meerdere keren probleemloos bij GS-Tubes gekocht: Mechanotrons, typissch Russische voetjes en wat nixies.
Houdt wel tekening met verzendkosten, maar die betaal je overal, China soms uitgezonderd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †