RTV-Drenthe: "Maximale boete radiopiraten flink omlaag"

Dit topic is gesloten

Hubie

Special Member

Mmh,ik stap toch liever in een 747 dan een Boeing 737 MAX.
1 ding is zeker,je komt altijd weer op moeder aarde terug.
What goes up must come down. ;-)

Op 6 december 2019 00:14:49 schreef Sine:

Wat zeg je nou ?
'Bijna'? (dus niet helemaal? Of helemaal niet?)
En uit dienst (ook niet, zelfs niet uit productie)
In de oer tijd van de 747 bestond er gewoon al PTFE.

Testman bedoelde waarschijnlijk de 747-100, zoals boven afgebeeld en de allereerste versie was. Daarvan zullen er inderdaad nog maar heel weinig of geen enkele meer van vliegen. Tegenwoordig is men al bij de 747-8 serie.

Arco

Special Member

Ja,

Maar de jaren '70 af te doen alsof het de middeleeuwen waren gaat wat ver... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

@testman

bijna rubber katoen draad

Bedrading kapot op 17:25 https://www.youtube.com/watch?v=ntdfYLmtE1g
De isolatie van de bedrading was idd slecht in de eerste 747's, de verbeterde versie kwam in 2005.
@herbert Die eerste serie staat grotendeels in de Arizona desert.

Hubie

Special Member

Op 5 december 2019 14:48:27 schreef Thevel:
[...]Ook dat moet verboden worden :)

Ach,het kan altijd erger,Jakkes Herpes met het lied Manuela is nog veel ergerderder (soort meervoud van"erger". ;-)
Werkelijk tenenkrommende muziek waardoor je hopeloos op zoek gaat naar een een stukje manillatouw om je eigen te verhangen. ;-)

Hubie

Special Member

Gert T(immermans) Brrr.
Ook zo'n plaatboef. ;-)

Meestal gebeurt dat door onkunde van de zelfbouwende amateur.

En daarmee kun je dus direct niet alle piraten over 1 kam scheren. Ja, er zullen rotte appels zijn, maar de meeste zenden tegenwoordig met zenders waar ze bij de regionale omroepen jaloers op zijn.

Professionele antenneparken van 3000+ euro rechtstreeks af fabriek zijn niet goed genoeg omdat het bij een piraat in de mast hangt?
100 meter mast van een piraat is minder goed dan 100 meter van RTV Oost?
Low Pass Filters die goed genoeg zijn voor 3FM en Skyradio zijn niet goed als een piraat diezelfde zender aan zet? Of is de stroom anders?
Ach, de kabel zit niet vast met buisklemmen maar met tie-wraps. Dat zal het zijn?

Je gelooft zeker ook alles wat je op de NOS hoort?

Trouwens, ik ken een inbeslagname waar men met een zender gebouwd door een zelfbouwer uitzond, en volgens de heren AT zat de zender bijzonder schoon aan de band en zou het apparaat zelfs in aanmerking kunnen komen voor keuring door AT. Zo netjes was de zender gebouwd. Waarom dan inbeslagname? "Je had gewoon pech dat we in de buurt waren". Klaar.

Hier word je als zelfbouwer van zenders direct als onkundig weggezet omdat je niet "professioneel" bent.. Maar alleen als je piratenmuziek draait. Dat vind ik zo enorm denigrerend, verschrikkelijk gewoon.

Je argumenten hangen nog in 1990, het is tijd voor een update.

Muziek is verder een kwestie van smaak, en niet iedereen deelt die smaak.
Piratenmuziek bestaat niet, want het is net wat de piraat draait. De een draait veel jaren 60, 70 en 80 tussendoor en weer een ander draait alleen smartlap. Dat heet een ruim aanbod. Als je het niet horen wil, is de keuze reuze.
Laat iedereen in zijn waarde, en ga niet iets afzeiken wat voor iemand anders wellicht wel veel waarde heeft.

Generaliserende CO-ers... Brrr

Tidak Ada

Golden Member

Je kunt het met de argumenten niet eens zijn, maar ze verstrken de aversie!

Het is en blijft, hoe dan ook, ILLEGAAL

Vergelijk het met "proletarisch winkelen" daar zijn ook groeperingen, die het willen vergoelijken; toch is en blijft het strafbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Los van alle gevoeligheden, kun je niet ontkennen
dat in de hedendaagse complexe maatschappij waar heel veel mensen samenleven op soms beperkte oppervlakte een aantal elementaire regels moeten gevolgd worden om het voor iedereen leefbaar te houden. Wie zich met opzet en volhardend daartegen verzet moet aangepakt worden.
Ik ben voorstander van de stalen vuist in de fluwelen handschoen. Een zachte aanpak die bij volgehouden wangedrag steeds harder knijpt. Uiteindelijk is het de bedoeling het asociale gedrag te stoppen. Niet om met rode wangen af te druipen.

De overheid slaagt daar steeds vaker niet in, en voert dan een slap gedoogbeleid uit machteloosheid.

Zeker landen als Gedoogland waar alles goedgepraat wordt, glijden dan langzaam af naar wat men nu reeds een maffiastaat noemt.
En zoals steeds volgt Belgenland dan met een paar jaar vertraging. Ik denk dat zoiets in Duitsland niet kan.

Dat het illegaal is, heeft niks te maken met onderscheid tussen een legaal en illegaal signaal. Te hard rijden is ook illegaal, dat weet je. Doe je het wel, riskeer je een bekeuring. Maar je kunt niet een deel van de bestuurders scharen onder onkundig enkel omdat ze geen professioneel chauffeur zijn.

De argumenten zijn gewoon over datum. Je gaat ook geen auto uit 2017 beoordelen op de technologische stand van zaken in 1998.

Het woord piraat staat hier synoniem aan onkunde, hoempapa en Henk & Ingrid stereotypen. Ronduit beledigend.

Nogmaals. Laat iedereen in hun waarde, dat doe je normaal op CO ook wel.

Edit:

Trouwens, het onderscheid in illegaal en legaal signaal is bij het AT ook maar een meting en een paar honderd euro voor een evenementenvergunning verwijderd van elkaar. Met dezelfde! zender...

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op vrijdag 6 december 2019 12:09:20 (15%)

@grotedikken:

We hebben het hier over piraatjes die een feestje bouwen en daarbij een zender aan hebben staan. Waarschijnlijk als er nooit iets over bericht word door de vaak negatieve media én je zou gewoon naar je vaste radiostation luisteren, dan merk jij waarschijnlijk niet eens dat het gebeurd.

Dat de hedendaagse maatschappij complex is, ben ik zeker met je eens. Maar of dat nou aan een paar mensen ligt die een zender aan zetten in een weekend...

Als overheid zou ik mij meer druk maken over de zaken die er echt toe doen:
Neem als voorbeeld de kopschoppende bontkraagjes, de vele berovingen, de gelovige haat die Nederland overspoeld, de moorden die tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. De wapens die overal gevonden worden, de drugslabs en ga zo maar door.

Maar nee, waar maakt Nederland zich druk over? Een illegaal signaal in de ether. Maar goed, wat verwacht je dan ook van een overheid die de illusie heeft dat ze "de FM band op termijn gaan uitschakelen".

Ik ga wel grotendeels mee met het argument van R-Tronic. Er spelen verschillende zaken door elkaar:

- Een legale zender mag uitzenden; een piraat niet. Dat zegt niets over de kwaliteit van het signaal of de zender die wordt gebruikt.
- Er zijn piraten met kwalitatief goede zenders en piraten met bedroevend materiaal. De legale zenders hebben waarschijnlijk altijd wel goede spullen.
- Wat zowel legaal station als piraat gemeen hebben is dat de uitgezonden muziek niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Om piraten allemaal op de grote hoop te gooien en te stellen dat ze prutsers zijn, ik denk dat het niet waar is. Tenminste niet op technisch gebied. Dat gezegd, het blijft illegaal en ik zou er niets aan missen als ze allemaal uit de lucht gehaald zouden worden. Maar de publieke omroep zou ik ook niet missen.

Sine

Moderator

Op 6 december 2019 11:57:55 schreef R-Tronic:
Het woord piraat staat hier synoniem aan onkunde, hoempapa en Henk & Ingrid stereotypen. Ronduit beledigend.

Oneens:
De 'niet prutser' (professionele? georganiseerde? piraat) is naar mijn bescheiden mening nog VEEL erger dan ome koos die een plaatje draait op zijn zolder.

Daar moesten ze ECHT hard tegen optreden. Zeker de terroristen die andermans spullen beschadigen de boel met asbest barricaderen en met kW-en staan te blazen.

Daar is anno 2019 (met beschikbare streaming diensten) geen enkel excuus of noodzaak meer voor, opruimen die hap.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 11:57:55 schreef R-Tronic:
Het woord piraat staat hier synoniem aan onkunde, hoempapa en Henk & Ingrid stereotypen. Ronduit beledigend.

Nogmaals. Laat iedereen in hun waarde, dat doe je normaal op CO ook wel.

De echte piraten denken er precies zo over, dus blijft over dat de prutsers zich misschien beledigd zouden voelen. Is dat zo erg?

Op 6 december 2019 12:29:43 schreef Sine:
[...]

Oneens:
De 'niet prutser' (professionele? georganiseerde? piraat) is naar mijn bescheiden mening nog VEEL erger dan ome koos die een plaatje draait op zijn zolder.

Daar moesten ze ECHT hard tegen optreden. Zeker de terroristen die andermans spullen beschadigen de boel met asbest barricaderen en met kW-en staan te blazen.

Daar is anno 2019 (met beschikbare streaming diensten) geen enkel excuus of noodzaak meer voor, opruimen die hap.

Maar nu snap ik waarom R-Tronic een probleem ziet in vooroordelen. De piraten die jij beschrijft zijn de prutsers en niet de professionele piraten. Jouw ome Koos is tegenwoordig de man met asbest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Maar dat de overheid veel te soft is, daar ben ik het mee eens.
Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen er over stoepen fietsen..
Ik kwam eens mn tuinhekje uit en werd bijna overhoop gereden..Weet je wat ze zei:"Kan je niet uitkijken.."...
Dus dat mag dus blijkbaar allemaal..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

@MAarten,

Met ome koos bedoel ik de prutser die 2W ERP maakt om eens wat te stunten, dat die daarmee flink kan storen en andere meuk maakt is ook niet geweldig. En begrijp me niet verkeerd, iemand die dat structureel doet mogen ze ook opruimen.

Maar de grote jongens ('teams' en 'aanhouders' en ... ) bulldozer er over, niet meer over hebben.

GJ_

Moderator

Op 6 december 2019 12:21:10 schreef R-Tronic:
Neem als voorbeeld de kopschoppende bontkraagjes, de vele berovingen, de gelovige haat die Nederland overspoeld

Als jij niet wil dat CO'ers generaliseren als het om piraten gaat moet je het zelf ook niet doen om zaken die volledig off-topic zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 december 2019 20:20:21 schreef Ledlover:
Hij wil zenden op 107MHz, daar stemt hij zijn ontvanger op af.
Hij stemt zijn zender onbedoeld af op 117.7MHz, midden in de luchtvaartband. ... Hij luistert naar een spiegelfrequentie.

Op 107 + 2x 10.7 = 128.4, maar inderdaad, dat kan gebeuren. Als hij geluk heeft, merkt hij: 'hé, mijn zendertje heeft twéé instellingen waarop ik het hoor, en bij de ene instelling is het bereik groter dan bij de andere'.
Maar dit zijn gelukkig vaak maar kleine signaaltjes, en mocht de vlieger al even wat horen, dan drift het (onstabiele) signaal vanzelf wel weer verder. En dit soort proefjes duurt nooit zo lang.

Van 'vettere' zenders zie je vaak dat de eindtrap, of soms een voortrap, staat te oscilleren op een paar honderd kHz of een paar MHz; en niet bepaald sinusvormig. De oorzaak is een slechte opbouw en/of slechte keuze van ontkoppelcomponenten.
De zendfrequentie wordt hiermee dan vrij zwaar AM gemoduleerd. Rondom de bedoelde draaggolf staan er dan op regelmatige afstanden (dus om de paar honderd kHz of om de paar MHz) 'spurious' draaggolven.

Omdat zulke zenders wél wat vermogen maken, en omdat de oscillatie vrij lang ongeveer dezelfde frequentie heeft, blijven de spurious draaggolven ook vrij lang hoorbaar op dezelfde frequentie. Ze kunnen een complete landing of andere manoeuvre onmogelijk maken, meestal resulterend in een 'go around' of andere uitwijkmaatregel.
Als zo'n storing lang genoeg duurt, heeft het zin ernaar te gaan zoeken. Soms localiseren we de bron eerst grof vanuit de lucht (dat kan met ieder vliegtuig(je), met de gewone boordradio; de methode heb ik al eens beschreven), zodat daarna de auto erheen kan om verder te zoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 6 december 2019 11:04:24 schreef Tidak Ada:
Je kunt het met de argumenten niet eens zijn, maar ze verstrken de aversie!

Het is en blijft, hoe dan ook, ILLEGAAL

Vergelijk het met "proletarisch winkelen" daar zijn ook groeperingen, die het willen vergoelijken; toch is en blijft het strafbaar.

`

Bisschop Muskens uit Breda zei ooit dat 'een arme een brood mag stelen' Ik heb hier veel laag vliegverkeer in de nabijheid, heli's die op het dak van het ziekenhuis landen en de F16's van de vliegbasis. Van mij mogen de piraten dan ook zwaar gestraft worden. Niet alleen de spullen afpakken maar bij recidive ook opsluiten en kaalplukken.

@ Sine:

Het barricaderen met asbest is ook gewoon buitensporig en dat is niet goed te praten. Het "kat en muis" spelletje heeft in dat geval wel gewerkt. Het doel was om de inbeslagname uit te stellen, en daar de heren AT niet met asbest mogen werken, moet er dus eerst een oplossing gevonden worden. Terug naar de vergadertafel dus. Ondertussen is alle asbest + de hele zendinstallatie weggehaald door de piraten zelf, dus wat dat betreft is er niks afgebroken of vernield. Maar uiteraard word het asbest verhaal breed uitgemeten in de media en alle verhalen over een torenkraan zonder banden, of een bult zand die de weg blokkeert hoor je niks van. Want o wee, straks gaan de mensen het romantiseren en dan moet het weer worden gedoogd.

Dat Ome Koos de zolderpiraat er niet meer is, is grotendeels juist te danken aan de keiharde aanpak. Door de vele inbeslagnames en hoge boetes zijn ze in teamverband gaan zenden. Meer geld, meer middelen en zodoende is dit zo uit de hand gelopen.

Je kunt zo hard schreeuwen als je wilt, maar verdwijnen zullen ze niet. Het enige wat de overheid kan doen, is hogere boetes uitschrijven of zelfs gevangenisstraffen. Voor een zender... denk er eens over na. Een moordenaar word haast nog lichter gestraft.

Streamen doen er al zoveel, dat is niet leuk meer. Best ironisch trouwens, omdat de meeste grote piratenstations juist streamen vanuit hun studio. De "onbemande" zender staat dan kilometers verderop en je blijft persoonlijk buiten schot. Tuurlijk, je loopt het risico dat ze tienduizenden euro's aan apparatuur meenemen. Als je dat er voor over hebt, kun je nagaan dat de hobby diep geworteld zit.

Je ziet, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als sommige mensen in Nederland zo'n doorzettingsvermogen en eensgezindheid zouden hebben, zou de maatschappij al heel wat minder complex zijn.

@ maartenbakker:

De prutsers zouden hier niet reageren, want enige kennis opdoen van elektronica zou hun stereotype tegenspreken. Blijft over dat ik mij hier vaak als een van de weinigen aangesproken voel, maar ik bouw dan ook geen zenders. Het gaat mij persoonlijk dan ook om de vooroordelen jegens het stereotype piraat.

Omdat de "echte" piraat hier niet reageert, wil dat niet meteen zeggen dat mijn (of een andere) mening niet gedeeld word. Wellicht kan iemand anders het wat makkelijker van zich af laten glijden...

@ 6502:

Je slaat de spijker op de kop.

GJ_

Moderator

Volgens mij zijn de grote piraten geen hobbyisten meer maar gewoon professioneel. Waarbij ze de wet overtreden, op zich niet zo boeiend, af en toe voor gevaarlijke situaties zorgen, belasting ontduiken (da's ook mijn geld dus) en de rechten van de artiesten vergeten af te dragen. Als je dat professioneel doet is dat eigenlijk toch licht crimineel gedrag of ben ik nou abuis?

Sine

Moderator

@R-Tronic
Een technische noodzaak is er niet (meer) maar streamen is 'niet leuk' want dat doet iedereen al?

Dus de 'sport' (!?) is het kat en muis spel? 8)7

Of ik snap het niet, of het is niet helemaal waar ..
In het eerste geval: Iedereen heeft recht op een afwijking, en wellicht zijn daar best goede pilletjes voor.
In het tweede geval: Wat GJ zegt

Op 6 december 2019 13:16:03 schreef GJ_:
[...]Als jij niet wil dat CO'ers generaliseren als het om piraten gaat moet je het zelf ook niet doen om zaken die volledig off-topic zijn.

Ik was niet diegene die de maatschappij erbij haalde. De bedoeling was om enigszins te relativeren waar we het hier over hebben...

Je kunt niet ontkennen dat Nederland in vele opzichten harder is geworden, radicaliseert en dat de Nederlandse normen en waarden ernstig vervagen. Wie vertrouwt er nog een onbekende op straat?

Ik durf met strak gezicht te zeggen dat ik mij veiliger voel in een tentfeest met 5000 piraten(liefhebbers) in een weiland die ik totaal niet ken, ook de asbestleggers, dan met 1 onbekende ergens in Amsterdam. Bijvoorbeeld. Want Amsterdam is Nederland en ik zou mij daar veilig en thuis moeten voelen, maar helaas is dat al lang niet meer zo.

Verder heb je gelijk, het word off-topic. En dat is mijn schuld, ik moest zonodig weer in de bres springen voor het stereotype.

Ik wil best verder discussiëren, maar het zal wel een slotje worden :)

GJ_

Moderator

Op 6 december 2019 13:39:35 schreef Sine:...en wellicht zijn daar best goede pilletjes voor.

Als ze die dan maar niet bij prutsers halen maar bij een goede hobbyist is er niks aan de hand.

Dit topic is gesloten