RTV-Drenthe: "Maximale boete radiopiraten flink omlaag"

Dit topic is gesloten

@ Sine:

Nu daag je me gewoon uit. :o
Nee, als streamer heb je vaak maar 10 of 20 luisteraars, wat in deze tijd al veel is en met een FM uitzending praat je soms over duizenden berichten per weekend.

De "sport" wás altijd de spanning. Weten dat je gepakt kunt worden. Dat ze ineens aan de bel staan.

@GJ_:

Je maakt je dus druk over een piraat die geen belasting afdraagt, maar je maakt je niet druk over een publieke omroep die honderdduizenden euro's belasting per jaar verkwanselt aan staatspropaganda en onzinprogramma's? Ik zal je vertellen dat de meeste van die piraten keihard werken voor hun geld, en daarmee al voldoende belasting afdragen aan de schatkist. Dus dat argument raak kant noch wal.
De artiesten: zelfs de streamers krijgen al korting op hun BUMA-SENA rechten omdat "de artiesten veelal al overleden zijn". Je hoeft geen playlist in te sturen, het word "gegokt" Verder worden de enkele nieuwe nummers die gedraaid worden vaak al van Spotify gedraaid waardoor de artiest netjes betaald krijgt.

Het stadium "licht crimineel" zijn de piraten al gepasseerd. Het is inmiddels een economisch delict, wat hogere boetes en hardere maatregelen mogelijk maakt.

Afijn, met de opmerkingen van afwijkingen en pilletjes is mij duidelijk dat er hierover verder niet serieus gediscussieerd kan worden. Ook wel logisch op een elektronicaforum natuurlijk...

RAAF12

Golden Member

Ga eens in op de veiligheidsrisico's die genoemd worden. Vliegverkeer, politie, militaire drone's binnenkort, ambulance, brandweer, geheime diensten, terreur aanslagen ect. dan is radioverkeer van groot belang en kan mensenlevens redden. Je moet niet willen dat er mensen zijn die de boel verstieren door een stuk draad aan een oscillerende EL84 te knopen. Ik hou ook van experimenteel onderzoek. Maar als er hier iets staat te janken dan gaat er gelijk een scope op en wordt het opgelost. Komt niet verder dan de vier muren. Ik ben ook erg voor het harmoniemodel dat vooral Maarten nastreeft, maar ik ben zelf wat cynischer over de tegenstribbelende medemens als het over de zend'hobby' gaat.
Tokkie's in het wild https://www.dumpert.nl/item/6801753_b150fbec

een publieke omroep die honderdduizenden euro's belasting per jaar verkwanselt aan staatspropaganda en onzinprogramma's?

Liever dat dan die commerciele shit daar, luister ik niet naar. Luister en kijk vanavond eens naar https://www.npo3fm.nl/live bijv. naar https://www.npo3fm.nl/sophie
De andere zenders zijn ook zeker de moeite waard. En na 00.00 zijn ze reclamevrij.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 13:26:18 schreef R-Tronic:

@ maartenbakker:

De prutsers zouden hier niet reageren, want enige kennis opdoen van elektronica zou hun stereotype tegenspreken. Blijft over dat ik mij hier vaak als een van de weinigen aangesproken voel, maar ik bouw dan ook geen zenders. Het gaat mij persoonlijk dan ook om de vooroordelen jegens het stereotype piraat.

Dit zijn echt van die dingen "wie de schoen past, trekke hem aan", dus snap ik nog niet helemaal waarom je je aangesproken voelt. Als je piraat was (maar geen zenders bouwde), dan behoor je kennelijk niet tot de doelgroep waar de vooroordelen voor gelden. Een echte piraat is in mijn ogen een technisch vakman, geen raudouwer met asbestplaten en een zender die over de band fietst - en die zal veel vooroordelen over andere piraten kennen en kunnen bevestigen. De oude romantiek van de piraterij van Ome Klaas op z'n zolderkamertje of een idealist met een zendschip zal niet meer bestaan. Als jij dat was of er een kent moet je het eerlijk zeggen en ik ben er vrij zeker van dat de schoen jou niet zal passen (sowieso omdat je hier leest en reageert).

Op 6 december 2019 13:40:53 schreef R-Tronic:
[...]

Ik durf met strak gezicht te zeggen dat ik mij veiliger voel in een tentfeest met 5000 piraten(liefhebbers) in een weiland die ik totaal niet ken, ook de asbestleggers, dan met 1 onbekende ergens in Amsterdam. Bijvoorbeeld. Want Amsterdam is Nederland en ik zou mij daar veilig en thuis moeten voelen, maar helaas is dat al lang niet meer zo.

Amsterdam is een zelfstandige republiek die niet meetelt als het om publieke sentimenten gaat ;-)

Verder kun je je best veilig voelen tussen raudouwers, ik ook als het zo uitkomt... Maar betekent dat dat ze het goed doen en dat voordelen niet voor hen opgaan? Ik ben het ook niet eens met allerhande dingen die tegenwoordig maar onder 'economisch delict' geschaard worden en snap jouw insteek ook wel, zeker als het gaat om apparatuur die aan alle technische eisen voldoet, maar piraten in het algemeen verdedigen is geen oplossing. Misschien beter om de boetes feitelijk in plaats van economisch te maken. Hoger naarmate er meer mis is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 6 december 2019 13:57:53 schreef R-Tronic:
@ Sine:

Nu daag je me gewoon uit. :o

Neehoor, dat heet, je had hier al eens eerder aangegeven niet tot de club actieve rondvonkers te behoren.

En iets doen 'voor de sport', dan blijf ik bij: "Iedereen heeft recht op een afwijking."

Op 6 december 2019 13:57:53 schreef R-Tronic:
@GJ_:
Je maakt je dus druk over een piraat die geen belasting afdraagt, maar je maakt je niet druk over een publieke omroep die honderdduizenden euro's belasting per jaar verkwanselt aan staatspropaganda en onzinprogramma's?

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Je kunt je prima storen aan beide, niet dat dat verder iets toevoegt aan de discussie of het een het ander opeens zou vrijwaren.

Maar wat ik nu dus niet snap, is dat de piraten die het voor de lol van een signaal in de ether doen, niet doen wat veel andere mensen al doen.

Er zijn ten eerste 100w MG vergunningen die met een goeie antenne de hele provincie door komen. Dat kost je misschien 1000 euro per jaar aan toezichtkosten, vergunningen en elektriciteit. Dat is best op te brengen door een groep die het zich kan veroorloven om een boete te riskeren.
De 1w proppenschieters zijn ook leuk, ik hoor in Zaandam de zender uit Amsterdam die daar met een 5m CB spriet als antenne uitzendt. Niet best want in de stad heb je nu eenmaal bakken ruis, wel hoorbaar.

En ten tweede kan het nóg makkelijker, er zijn diverse aanbieders van kortegolf-zendtijd waarbij je 15 tot 150 euro per uur betaalt (10kw zendertje voor benelux en duitsland, tot de prachtige installaties die voorheen door de duitse wereldomroep werden gebruikt en tot de kust van de VS reiken als je dat zou willen).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2019 13:57:53 schreef R-Tronic:
[....]
De "sport" wás altijd de spanning. Weten dat je gepakt kunt worden. Dat ze ineens aan de bel staan.
[....]

Als je het een 'sport' vind, praat je proletarisch winkelen, op de stoep fietsen, door rood rijden, 160 rijden en dergelijke, ook goed, maar in alle gevallen benadeel je je medemens. Je klaagt over je gemis aan veiligheid, maar je praat het dus ook goed; beetje schizofreen, misschien wil @Sine je nog een goed pilletje aanbevelen.... :+ O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Met te hard rijden of een piratenzender bedrijven, benadeel je alleen de medemens als je het fout doet. Ik zou het in het verkeer ook helemaal niet verkeerd vinden om de mate van gevaarzetting nog wat meer in de boetes te verdisconteren. Doen ze al een beetje; te hard rijden in de bbk of bij werkzaamheden is inderdaad duurder. Bij een piratenzender wordt dat totaal niet gedaan; een nette zender krijgt een complimentje maar wordt alsnog in beslag genomen en de boete is voor een economisch delict. Het hele idee dat de ether tot het laatste dubbeltje geexploiteerd moet worden in plaats van gereguleerd, staat me stevig tegen. Misschien kan ik daar R-Tronic de hand schudden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nouja, een goede omroep-kwaliteit zender binnen de omroepband in de lucht brengen, vind ik een beetje vergelijkbaar met te hard rijden op de afsluitdijk op 'n zondagavond. Dat mag niet, maar het gevaar dat of de overlast die je voor anderen oplevert, is nihil.

Zoveel piraten, zoveel verschillende gradaties van gevaar en overlast.

Als de piraat het dus voor de spanning doet, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat die het spannend vindt vanwege het gevaar.

Om Maarten's berichtje aan te vullen: inderdaad, als je het fout doet, lever je pas het gevaar op. Bij te hard rijden is het al vaak gevaarlijk, trouwens. Op doordeweekse dagen kan je bijna niet te hard rijden en dan nog claimen dat je veilig bezig bent.

Je bent een gevaarlijke idioot als je op de ring amsterdam (of ergens anders in de randstad op een doordeweekse dag) te hard gaat rijden, net zoals je 'n gevaarlijke idioot bent als je zelf een flinke zender in de lucht brengt en die niet controleert op ongewenste signalen.

Als je beoogde frequentie echt leeg is, en je geen overlast veroorzaakt bij luisteraars van een lokale zender ergens verderop, dan ben je gewoon stout, maar geen idioot.

Als je een zuivere zender hebt, en alleen bij een commercieel muziekstation overlast veroorzaakt, ben je asociaal, stout, maar geen gevaarlijke idioot.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

een goede omroep-kwaliteit zender binnen de omroepband in de lucht brengen,

Tja .. alleen hoe kom je aan zo'n zender

Toeval zegt U? ... misschien.
Of zou dat ook iets met een sport zijn?

maartenbakker

Golden Member

Dat zou zomaar kunnen. Dat zijn dan weer vergrijpen waarop je de asociale variant van de piraat goed kunt pakken. Beter dan een economischvergrijpsboete.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 december 2019 17:15:52 schreef Sine:
[...]

Toeval zegt U? ... misschien.
Of zou dat ook iets met een sport zijn?

Ach zoek maar eens op MP, staan er 10tallen van 1 watt tot in de kWs

Als je een werkend exemplaar jat, dan weet je zeker dat hij aan de wettelijke eisen voldoet. Die marktplaatsspullen is natuurlijk afgekeurde of ondeugdelijke rommel.

De zenders zijn inderdaad gewoon te koop. Op marktplaats of via facebook. Als je een beetje de mensen kent die erin handelen, dan heb je dr zo 1. Ze liggen met tientallen op voorraad op de plank. Stuurzenders van 0 tot 300 watt, maar ook eindtrappen van 1 tot soms wel 30 kW.

Zenders die gestolen worden zijn niet alleen een probleem van de legale omroepen. Zelfs bij de piraten die de zenders onbemand wegzetten worden ze gestolen. De mensen die dat doen scharen we onder het grootste tuig in de piratenwereld.

Om nog even terug te komen op Maarten, ik ben in het verleden zeker een zolderpiraat geweest. Ik heb op dit moment ook wel een mast, die nog niet af is omdat andere werkzaamheden voor gaan. Ook een FM antenne hangt aan de schuur en daarmee heb ik al wel getest met een paar wattjes. Maar dat was meer om te spelen met FM soundprocessing.
Ik heb op dit moment andere prioriteiten maar als ik alles gedaan heb, is de kans groot dat ik wel een klein zendertje in huis haal. Niks onbemand, niks verschuilen achter een stream. Word ik gepakt? Jammer, dan is het klaar.
Voor mij persoonlijk gaat het meer om een fijn geluid op de FM krijgen dan de spanning van het gepakt worden.

RAAF12 vraagt of ik in wil gaan op de veiligheids aspecten. Dat is prima en dat kan ik heel kort houden.

Ik stel vast dat er geen enkel verschil is of een gekeurde zender bij een piraat aan staat of bij een legale omroep. Het eeuwige stereotype van Piet Piraat die met een soldeerbout en hakbijl een zender bouwt om vervolgens op alle frequenties te storen is sterk verouderd. Uitzonderingen daargelaten.

Dat is enkel waar het om ging en waarom ik de discussie hierover starte. Of het illegaal is, of waarom men het doet werd er later allemaal bij gehaald.
Je kunt gewoon niet iedereen over 1 kam scheren en je moet altijd iedereen in zijn waarde laten. Dat is 1 van de regels in de "complexe maatschappij" die hier bij een aantal mensen al niet telt.

Hier had ik nog een heel relaas getypt voor Tidak... want mij schizofreen noemen gaat mij te ver. Maar ik heb het verwijderd en ik zal voortaan Tidak links laten liggen, waar die hoort. Meer woorden wil ik aan hem ook niet vuil maken.

Gegroet.

Op 6 december 2019 19:26:03 schreef R-Tronic:
Hier had ik nog een heel relaas getypt voor Tidak... want mij schizofreen noemen gaat mij te ver. Maar ik heb het verwijderd en ik zal voortaan Tidak links laten liggen, waar die hoort. Meer woorden wil ik aan hem ook niet vuil maken.

Gegroet.

Tidak heeft een punt. Je overtreedt willens en wetens de wet en je moppert op andere wetsovertreders.

Op 6 december 2019 19:26:03 schreef R-Tronic:
Ik stel vast dat er geen enkel verschil is of een gekeurde zender bij een piraat aan staat of bij een legale omroep.

Jij focussed in de hele discussie steeds op dat technische nivo van de zenders. Natuurlijk, als je 20k voor een zendinstallatie uitgeeft, dan zal het best goed spul zijn. Professioneel wb kwaliteit. Maar je gaat volledig voorbij aan het feit dat het illegaal is om op zomaar een frequentie te gaan zenden. Het bandplan is in Europa ingedeeld, verdeeld onder de zendgemachtigden. En dat is zodanig gedaan dat men elkaar niet in de weg zit. Als er daartussen een heel stel piraten gaat zitten, dan stort dat systeem in. En dat is ook met een super-duper zender. Met een prut-zender wordt het nog vele malen erger.
Dus, termineren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 19:26:03 schreef R-Tronic:
Om nog even terug te komen op Maarten, ik ben in het verleden zeker een zolderpiraat geweest. Ik heb op dit moment ook wel een mast, die nog niet af is omdat andere werkzaamheden voor gaan. Ook een FM antenne hangt aan de schuur en daarmee heb ik al wel getest met een paar wattjes. Maar dat was meer om te spelen met FM soundprocessing.
Ik heb op dit moment andere prioriteiten maar als ik alles gedaan heb, is de kans groot dat ik wel een klein zendertje in huis haal. Niks onbemand, niks verschuilen achter een stream. Word ik gepakt? Jammer, dan is het klaar.
Voor mij persoonlijk gaat het meer om een fijn geluid op de FM krijgen dan de spanning van het gepakt worden.

Dan lijkt me dat je de schoen inderdaad niet past ;-) De maatschappij zit al te vol met mensen die zich namens een ander aangebrand voelen. Dat discussieert, zonder direct zwarte pieten te willen uitdelen, niet echt prettig.

Hier had ik nog een heel relaas getypt voor Tidak... want mij schizofreen noemen gaat mij te ver. Maar ik heb het verwijderd en ik zal voortaan Tidak links laten liggen, waar die hoort. Meer woorden wil ik aan hem ook niet vuil maken.

Ik heb ook een hele tijd zitten denken over hoe ik het hinken op twee gedachten in jouw bericht precies moest uitdrukken, maar uiteindelijk vond ik het een te klein aspect om op in te gaan. TA dacht daar kennelijk anders over, en aangezien de discussie relatief heftig is, zijn niet alle woorden op een zilveren schaaltje afgewogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Klopt ik heb opzettelijk de verkeerde betekenis van het woord schizofreen gebruikt, zoals dat in de volksmond wordt gebruikt. Ik ben me zeer bewust dat dat de officiële betekenis (DSM-5) niet dekt. Als ik in deze contekst ‘neurose’ of ‘neurotisch’ had geschreven was de bedoeling veel minder duidelijk geweest, hoewel dat correcter zou zijn geweest.
Ik heb R-Tronic ook niet zo genoemd, maar het dubbele van zijn denken.
Het woord schizofreen moet dus symbolisch gezien worden en niet als diagnose of belediging.
Dat R-Tronic zich op zijn lange tenen getrapt voelt is geheel zijn eigen verantwoordelijkheid.

Met excuses aan alle echte schizofrene patiënten. _/-\o_

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 december 2019 11:24:01 schreef grotedikken:
glijden dan langzaam af naar wat men nu reeds een maffiastaat noemt.

Ik vind de vergelijking niet eens zo heel erg verkeerd aangezien de overheid zich ook steeds meer als de maffia gaat gedragen. De burger mag ieder jaar weer meer 'beschermgeld' afstaan aan de fiscus.

This is the world we know best, the world of madness

Mag je dan zelfs nog wel schema's van illegale zenders op internet plaatsen, zoals hier bijv.?

Je moet er echt niet aan denken dat door geouwehoer van piratenzenders doden vallen t.g.v. een slechte illegale zender die het vliegverkeer of hulpdiensten verstoort. En kan zelfs een eenvoudig JostyKit zendertje voor levensgevaarlijke toestanden zorgen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Zenderschema's kunnen geen kwaad, je wordt geacht te weten dat je ze alleen met een dummyload of een vergunning gebruikt, of als dat niet tot de mogelijkheden behoort op een andere relatief verantwoorde manier (bijvoorbeeld als noodzender).

Jostykits, zijn die naar de Johannes Stychting genoemd? :P En ja, als je daar een kachel achterhangt zul je heus wel op een gevaarlijke of hinderlijke manier door de band fietsen.

Het gevaar voor de luchtvaart zit hem daarbij denk ik ten eerste in het wegnemen van redundantie. In plaats van 2 of meer factoren die nodig zijn om een ongeluk te veroorzaken, kan het gebeuren dat er nog maar 1 nodig is. Meestal gaat het goed, maar als het misgaat heeft de betreffende Jost (of Bavo of hoe de lokale inrichting dan ook heet) doden en/of materiële schade op zijn geweten.

Daarom lijkt het me uitermate verstandig om de strafbaarheid van de daadwerkelijke omstandigheden rondom de overtreding te laten afhangen. Fietsen in de luchtvaartband is duurder dan een commerciële zender storen (*) en dat is weer duurder dan de verlichting bij de buren laten branden, zeg maar.

(*) Bij het storen van een commerciële zender zou je misschien wel met civiel recht te maken kunnen krijgen, als dat nodig is om het uit het economisch recht weg te krijgen.

Op 6 december 2019 16:42:15 schreef Ledlover:
Om Maarten's berichtje aan te vullen: inderdaad, als je het fout doet, lever je pas het gevaar op. Bij te hard rijden is het al vaak gevaarlijk, trouwens. Op doordeweekse dagen kan je bijna niet te hard rijden en dan nog claimen dat je veilig bezig bent.

Off-topic: ik heb gemerkt dat je in het weekend juist veel beter moet uitkijken voor acties van niet al te ervaren chauffeurs. Ik ben verder wel iemand die stevig doorrijdt en soms zelfs wel eens te hard, maar kan me beroepen op een redelijk veilige staat van dienst. Geen verkeersequivalenten van asbestplaten of uitzenden in de luchtvaartband zeg maar. Met de antistikstofverbindindingenneerslagsmaatregelen (de bekende tentententoonstelling is er niets bij) zal dat misschien iets erger worden, al verwacht ik dat ook alleen op zaterdag mensen zich daar wat van gaan aantrekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 december 2019 22:24:37 schreef dawmast:
Mag je dan zelfs nog wel schema's van illegale zenders op internet plaatsen, zoals hier bijv.?

Tuurlijk. Kunnen wij lachen over de gebrekkige schakelingen. :-)

Op 6 december 2019 22:24:37 schreef dawmast:
Mag je dan zelfs nog wel schema's van illegale zenders op internet plaatsen, zoals hier bijv.?

Je moet er echt niet aan denken dat door geouwehoer van piratenzenders doden vallen t.g.v. een slechte illegale zender die het vliegverkeer of hulpdiensten verstoort. En kan zelfs een eenvoudig JostyKit zendertje voor levensgevaarlijke toestanden zorgen?

Het publiceren van zulke gegevens is gewoon legaal, daarnaast vallen er geen doden door illegale zenders maar het kan wel super hinderlijk zijn voor de betrouwbaarheid en het optimaal functioneren van systemen. Het is ten alle tijden verboden om radiogolven te genereren boven de maximale limietwaarden. Op de meeste frequenties is die limiet zo laag dat het feitelijk gewoon verboden is daar enige energie te genereren. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken, mensen moeten zich bewust van zijn hun beperkingen en de gevolgen van hun handelen.

Op 6 december 2019 22:32:35 schreef ohm pi:
[...]Tuurlijk. Kunnen wij lachen over de gebrekkige schakelingen. :-)

Kan jij altijd aan het schema zien dan of de schakeling een zuiver signaal kan genereren?

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 6 december 2019 22:34:53 (11%)

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

@dawmast

Je moet er echt niet aan denken dat door geouwehoer van piratenzenders doden vallen t.g.v. een slechte illegale zender die het vliegverkeer of hulpdiensten verstoort. En kan zelfs een eenvoudig JostyKit zendertje voor levensgevaarlijke toestanden zorgen?

Een ziekenhuis aanvliegen in de nacht met een heli wat middenin in een stad ligt is geen sinecure. Hoge gebouwen zijn gemarkeerd met rode lampen. Dat vergt concentratie van de vlieger en als er dan storing door de headset komt is dat gevaarlijk. Dat is een voorbeeld. Maar overal in den lande kunnen zich situaties voordoen waardoor illegale zenders voor ongelukken kunnen zorgen.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

maartenbakker

Golden Member

Kan jij altijd aan het schema zien dan of de schakeling een zuiver signaal kan genereren?

Niet persé, maar lachen om een duidelijk gebrekkige schakeling, behoort alsnog tot de mogelijkheden.

Laatst kwam er nog iets langs met twee buizen als multivibrator geschakeld. Daar heb ik offline nog hartelijk om staan lachen met iemand die hem ook had zien langskomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 6 december 2019 22:40:48 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 december 2019 22:33:03 schreef Blackfin:

Kan jij altijd aan het schema zien dan of de schakeling een zuiver signaal kan genereren?

Als je een schema en een printontwerp hebt, kan je voor een FM band omroepzender wel een beetje bedenken of ie stabiel gaat zijn danwel over de band gaat fietsen, voldoende harmonischenonderdrukkign heeft enzovoorts.

Vrijlopende oscillatoren op die frequentie zijn sowieso lastig stabiel te krijgen. Je kan wel voldoende filteren om te voorkomen dat je harmonischen uit gaat stralen.

http://sm0vpo.altervista.org/tx/sparky.gif

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit topic is gesloten