Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2019 12:42:00 schreef mel:
Ik dacht dat het bij DHL naar Aken ging, en daar regionaal verspreid word, Ik woon natuurlijk vlak bij de grens.
Maar hoe ze het doen, doen ze het..Wat wel fijn is van DHL , dat je het transport kan volgen via de code die ze geven.

Ja dat is zo... /ot ik heb laatst even vanaf de snelweg naar je gezwaaid, hitting the road to sunny Spain!

Op 5 december 2019 08:59:43 schreef rew:
[...]Echt niet!

De douane is een luie bende.

Ik denk toch echt dat de douane van redelijk goede wil is. Jaren geleden toen ik nog veel onderdelen kocht uit Amerika, bleef er geregeld wat hangen bij de douane. Althans, zo leek het over te komen. Ook ik ben toen dieper in de materie gaan duiken om het hoe en waarom te achterhalen.
Zoals ik het heb begrepen, is / was er op Schiphol een loods waar het "spul" binnen komt. De loods is als het ware in 2'en geknipt. Het ene deel is formeel van de douane, de andere van PostNL. Spullen komen binnen op rolcontainers in het gedeelte van de douane. Het zijn mensen van PostNL die de inklaringen verzorgen in de douane-ruimte. Omdat alles op rolcontainers binnenkomt, werd er volgens het LIFO-principe (Last In, First Out) gewerkt. Oftewel, de containers komen binnen en de eerste komt tegen de muur aan, de volgende daar voor, enzovoort. Vervolgens wordt er ingeklaard. Dat houdt in dat de container voor aan als eerste werd leeggehaald / behandeld. Zo kon het voor komen dat de eerste container die binnen kwam, niet diezelfde dag werd ingeklaard. Aangezien de volgende dag weer een hele batterij aan rolcontainers binnen kwam, kun je voorzichtig aanvoelen wat er met die eerste container kan gebeuren. Ook gebeurde het wel eens dat een brief of pakje van de rolcontainer af viel. Die wordt dus pas gevonden, als de betreffende container wordt verplaatst. Dit laatste kreeg ik als verklaring waarom ik soms een pakketje pas na vele maanden ontving.

Nu staat mij bij dat er een geheel nieuw sorteersysteem is gekomen op Schiphol. Ik weet niet meer wie dat hier heeft gemeld op CO, maar dat kwam ook vanwege diverse klachten dat de bestellingen zo enorm laat bezorgd werden in Nederland.

Na die uitleg over het LIFO-principe bij het inklaren, heb ik me er bij neergelegd dat enorme vertragingen kunnen ontstaan. Verder ben ik er ook van overtuigd dat DHL en andere vervoerders ook zelf de inklaringen verzorgen, namens de douane. Het zijn bedrijven die beter begrijpen dat snelheid gewenst is, in tegenstelling tot PostNL. Of,. de indruk die ik heb over PostNL : PostNL beknibbelt waarschijnlijk op bekwaam en gemotiveerd personeel. En dat kunnen ze in principe ook doen, omdat ze de enige organisatie zijn in Nederland.

Hetzelfde zie ik met de ontwikkeling van de verzendtarieven : die schieten omhoog, elk jaar en soms elk halfjaar. Het is voor mij een reden om soms even de grens over te gaan. Daar waar ik in Nederland iets van 26,80 EUR moet betalen voor een aangetekend pakketje naar Australie, ben ik in Duitsland klaar voor 7,20 EUR (DeutschePost, Grossbrief International + einschreiben). Ik begrijp niet hoe ze dit verschil tegenover de overheid met droge ogen kunnen verdedigen. Ik heb al jaren het idee dat PostNL de afspraken met de overheid probeert open te breken. Het is net zoiets als met KPN of de NS. Dergelijk bedrijven laat de overheid niet kapot gaan, omdat er vitale zaken gebeuren. En juist dat biedt de ruimte om zoveel mogelijk te "experimenteren" bij dit soort bedrijven.

Oh, en zo kan ik nog wel wat zaken noemen over PostNL waar ik serieuze twijfels over heb. Maar goed, om terug te komen : "douane lui" ? Ja, ze geven het uit handen. Maar het is PostNL die er "rommelig" mee omgaat. Je geeft zelf aan wat je ervaring is bij andere vervoerders, zoals DHL. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de douane structureel onderscheid zou maken in handelwijze (lees : snelheid van afwikkelen) tussen verschillende bedrijven.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
mel

Golden Member

Op 5 december 2019 12:44:04 schreef RAAF12:
[...]

Ja dat is zo... /ot ik heb laatst even vanaf de snelweg naar je gezwaaid, hitting the road to sunny Spain!

Had je beter een bakkie kunnen komen doen ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik wil niet zeggen dat de douane 'lui' is. Als dit al zo overkomt is het waarschijnlijk de keuze van de minister om er niet meer geld voor uit te trekken dat er meer mankracht bij komt of geautomatiseerd kan worden.
Al met al komt er van alles binnen, legaal, illegaal en gevaarlijk en zij hebben de verantwoordelijkheid om de Nederlandse markt te beschermen. Dat is ook iets waard en ze lijken dat serieus te nemen met de beperkingen die ze hebben.
Dat ze lange tijd hebben gewerkt met een LIFO systeem vind ik onbegrijpelijk. Voor zover ik weet heeft DHL een eigen douane centrum, of iets van een eigen systeem waar de douane werkt, dit zorgt voor snellere verwerking. In mijn ervaring heb je dan wel standaard de btw en inklaring erbij die ze bij postnl nog wel eens over het hoofd zien/zagen.
Natuurlijk duurt iedere wachtlijst te lang, maarja, materiaal uit China moet je ook niet bestellen omdat het er dan zo lekker snel is.

@Rew: nog een kleine toevoeging: printf ("Er moet %.2f aan BTW in rekening gebracht worden.\n",
aangegeven_waarde * 0.21 + ca E15 inklaring voor de vervoerder);

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Waar ik al langer mee rond loop : een printje ontwerpen met
- microcontroller
- GPS
- G-sensor
- MicroSD connector
- alkaline batterijen

En op deze manier verzending vanuit China tracken. Ik ben bere nieuwsgierig waar het pakketje dan blijft steken indien de bezorging langzaam gaat. Wellicht dat er onverwachte zaken boven water komen. Maar ja, dan heb je nog iemand nodig die het vanuit China wil / kan versturen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
mel

Golden Member

Dus je wil een beetje geheimagent achtig tracen hoe de reis van dat printje gaat?
Gewoon, maak dat ding en stuur m ergens naar china, zonder port. Dan krijg je m vanzelf terug.Wel met strafport, maar ja :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Nu nog een werkende GPS in een container onder een berg andere paketten

onlangs hf spoeltjes besteld bij ali, heb een puzzel gekregen

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 december 2019 13:34:34 schreef MAH:
@Rew: nog een kleine toevoeging: printf ("Er moet %.2f aan BTW in rekening gebracht worden.\n",
aangegeven_waarde * 0.21 + ca E15 inklaring voor de vervoerder);

Nee, dit was wat de DOUANE richting de vervoerder meldt. Die vervoerder is dan degene die er 14.50 of 17.00 euro bovenop doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En dat terwijl zij er het minste voor doen? Ohja, geld innen en doorschuiven a 14,50 per pakket blijkbaar. Mooie handel!

@oxurane: Je kan wel een gps tracker/logger kopen en vragen of ze die willen activeren voor het versturen? Ik ben bang dat alles kwijt is zodra hij een zeecontainer/vliegtuig/loods oid ingaat maar het blijft wel interessant om te zien wat hij wel oppikt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 5 december 2019 19:07:43 schreef MAH:
Ik ben bang dat alles kwijt is zodra hij een zeecontainer/vliegtuig/loods oid ingaat maar het blijft wel interessant om te zien wat hij wel oppikt.

Het nadeel van aanzetten tijdens versturen is dat de batterij leeg gaat lopen, zeker als de verzending een maand duurt. Ik zat eerder te denken aan een schakelaar, in de vorm van een spijkertje met een veertje uit een balpen er omheen als contactschakelaar. Zodra er contact is gemaakt doordat het pakketje in beweging komt (gooien, schudden), dat de microcontroller via een MOSFET de voeding inschakelt. En hopelijk is er nog net voldoende tijd om via de G-sensor de G-krachten te meten. Vervolgens de GPS module inschakelen en proberen gegevens uit te lezen en weg te schrijven op een SD-kaartje. Daarna kan het geheel weer uitgeschakeld worden tot het volgende moment dat het beweegt.
De meeste tijd ligt het pakketje stil en dan hoeft het ook niet ingeschakeld te worden voor metingen. Zodra het in een container komt, is de meting van locatie niet zo belangrijk meer. Het gaat immers om het traceren wanneer het China verlaat en aankomt in Nederland. Eenmaal in Nederland aangekomen komt het weer uit de container en kan het sporadisch meten weer beginnen. Daarmee heb je volgens mij een redelijk goede indruk hoe dat verzenden nu werkelijk plaats vind (vliegtuig / boot).
En wat -voor mij- nog belangrijker is : waar ontstaat nu die vertraging (en soms schade aan het pakket). Ik vind het wel prettig om hard te kunnen maken of het nou aan de Chinese post, de douane of PostNL ligt: meten is weten.

Volgens mij is het wel te doen. Ik heb inmiddels al gekeken wat GPS-modules kosten. Ik denk dat ik binnenkort eentje ga bestellen om eens mee te experimenteren.

-= [ EDIT ] =-

Gewoon, maak dat ding en stuur m ergens naar china, zonder port. Dan krijg je m vanzelf terug.Wel met strafport, maar ja

Ehm,. nee, op deze manier krijg je hem niet terug. Ik heb diverse keren een bestelling die richting opgestuurd (met postzegels erop), maar dan zonder telefoonnummer op het adreslabel, van de ontvanger erbij. Dat bleek al een reden te zijn om het niet af te leveren. Maar waar het wel is gebleven ? Geen idee, ik kreeg het niet retour. En dit is een zeer recente ervaring, want 3 weken geleden heb ik het nogmaals verstuurd, maar dan met het telefoonnummer erbij : kwam wel aan.
Wat ik wil aangeven : niet afgeleverd, betekent niet automatisch dat het retour gaat, ook al staat het adres van de verzender er ook nog eens op.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 5 december 2019 23:50:12 schreef oxurane:
[...]

Het nadeel van aanzetten tijdens versturen is dat de batterij leeg gaat lopen, zeker als de verzending een maand duurt. Ik zat eerder te denken aan een schakelaar

-knip-

Zo iets kan volgens mij best een leuk steekproef item opleveren voor een programma als kassa oid. Zo'n honderd random pakjes volgen om te kijken wat het traject is .. :) Alleen vraag ik me af of dit soort actieve componenten door de douane scanners komen in het kader van veiligheid ?

Overigens heb ik inmiddels zelf al m'n china spullen binnen van de laatste maanden. De traagste was er in 32 dagen. Dus alles bij elkaar is de verzend-snelheid hier nog best goed op dit moment.

Verder ben ik ook heel tevreden over de postnl app die na een paar weken gebruik in bijna alle gevallen aangaf wat er die dag ging binnenkomen.

En nog een tip voor de android app gebruikers: je kan doorklikken op de plaatjes en zo inzoomen en in principe alle teksten lezen (zit veel meer detail in dan je in eerste instantie zou denken).

bprosman

Golden Member

Weet niet meer van we de "tip" kwam maar de laatste bestelling gewoon betaald voor shipping. Zo duur is dat ook weer niet. En deze pakjes komen weer binnen rond de 14 dagen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 december 2019 18:27:45 schreef RazeR:
Momenteel een pakketje wat in 5 dagen van China naar Nederlands is gekomen. Maar nu al meer dan een week niet meer van status wil wijzigen (hangt waarschijnlijk bij de douane?).

Kwam er gisteren eindelijk beweging in het pakket. Zou het vandaag afgeleverd worden.
Spontaan het bericht in de app dat het pakket bezorgd is. Ik was thuis. Geen bel gehoord, geen briefje in de bus ook geen pakketje (had ook niet door de bus gepast). Aan PostNL heb je niks. Kan een foutje van de bezorger zijn, wacht nog maar een paar dagen af, etc.
Lijkt mij geen foutje geweest. Lastige is hoe kan ik nu bewijzen dat ik het pakket niet gehad heb. Want de track en trace zegt dat het is afgeleverd. Denk dat de kans dan ook klein is dat ik mijn geld terug kan krijgen via een dispute bij Aliexpress. En klagen bij PostNL kan alleen de afzender.

Je pakket is mss rechtstreeks "geleverd" bij het afhaalpunt? Meerdere posts getuigen over deze praktijk.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 6 december 2019 18:29:53 schreef 60204:
Je pakket is mss rechtstreeks "geleverd" bij het afhaalpunt? Meerdere posts getuigen over deze praktijk.

Het is al een jaar of meer zo dat pakket waar een handtekening voor nodig is wordt afgeleverd op het PostNL punt. (aangetekend óf met track and trace)

Je krijgt daar sowieso het bekende briefkaartje van in je thuisbrievenbus.

Natuurlijk kan er soms wat fout gaan hierin maar geloof mij, dit is zeer zeldzaam.

De meeste fouten liggen dan ook achter de brievenbus. Bijvoorbeeld:Je krijgt een los pakket met folders en raapt bij thuiskomst alles bij elkaar en daarbij zit ook dat kaartje van PostNL. En dan maar klagen dat dat er geen bericht is verstuurd.

I love it when a plan comes together !
RAAF12

Golden Member

Op 6 december 2019 18:56:21 schreef ritmeester:
[...]
Het is al een jaar of meer zo dat pakket waar een handtekening voor nodig is wordt afgeleverd op het PostNL punt. (aangetekend óf met track and trace)
Je krijgt daar sowieso het bekende briefkaartje van in je thuisbrievenbus.

Hier niet. Als ik opgeef dat het naar een afhaallocatie moet gaan ze geen briefje door de bus gooien. Als er niet getekend hoeft te worden leveren ze het bij de buren af als ik niet thuis ben. En brievenbus zendingen van ome ali worden ook gewoon bezorgd. Ik heb geen verdwenen posts of andere ellende O-)

Ik probeerde laatst iets te bezorgen bij iemand die niet thuis was. Briefje in de bus, pakje bij pakketpunt op 200m afstand.

Anderhalve week later krijg ik het pakje weer in m'n postzak met sticker 'NIET AFGEHAALD - RETOUR AFZENDER'. Het afzender-adres was in chinees gedrukt waardoor de sorteermachines 'm blijkbaar terug probeerden te sturen naar het enige leesbare adres wat er op stond, dus dat van de geadresseerde.

Nougoed, toch nog effe m'n best er voor gedaan, weer aangebeld, persoon was weer niet thuis. Gelukkig zetten de chinezen jouw telefoonnummer vaak op het pakje. Gebeld, geadresseerde zou later in de middag weer thuis zijn, en dus heb ik het pakje aan het eind van m'n ronde succesvol bezorgd.

Waarom hadden ze 'm nou niet afgehaald? 'Oh, ik dacht dat ik 'm al had opgehaald, ik heb pas nog een pakketje daar opgehaald'.

User error 8)7 en ik gok er op dat het stiekem best vaak gebeurt.

Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Daar is die postnl app weer heel handig voor. Daar staat meteen in of je wat moet ophalen of niet.
Of dat het bij de buren gedumpt is.

Dat lijkt de laatste maanden steeds beter te gaan functioneren.

Op 6 december 2019 23:12:01 schreef Ledlover:
Ik probeerde laatst iets te bezorgen bij iemand die niet thuis was. Briefje in de bus, pakje bij pakketpunt op 200m afstand.

Anderhalve week later krijg ik het pakje weer in m'n postzak met sticker 'NIET AFGEHAALD - RETOUR AFZENDER'. Het afzender-adres was in chinees gedrukt waardoor de sorteermachines 'm blijkbaar terug probeerden te sturen naar het enige leesbare adres wat er op stond, dus dat van de geadresseerde.

Nougoed, toch nog effe m'n best er voor gedaan, weer aangebeld, persoon was weer niet thuis. Gelukkig zetten de chinezen jouw telefoonnummer vaak op het pakje. Gebeld, geadresseerde zou later in de middag weer thuis zijn, en dus heb ik het pakje aan het eind van m'n ronde succesvol bezorgd.

Waarom hadden ze 'm nou niet afgehaald? 'Oh, ik dacht dat ik 'm al had opgehaald, ik heb pas nog een pakketje daar opgehaald'.

User error 8)7 en ik gok er op dat het stiekem best vaak gebeurt.

Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Ik zou nu graag eens een paar positieve ervaringen geven. (Belgische ervaringen)!

Laatst verwachten we een pakketje uit CN, zou donderdag geleverd worden door DPD, niemand gezien. 's avonds een mailtje, vrijdag levering. Niemand gezien,... Zondag stopt er een wagen voor mijn huis, (valt wel op, heb in een kilometer 1 buur). De bezorger heeft, in z'n vrije tijd, samen met z'n vrouw een rit van 45 min gemaakt omdat het computersysteem van zijn firma hem niet toeliet om naar ons adres te rijden tijdens z'n ronde.
Met leveringen van PostNL heb ik (in België) alleen maar goede ervaringen. Mailtje, zo laat gaan we er zijn... Klopt op tien minuten na.
Bpost, hmm, dat valt tegen. Dit zal een typisch fenomeen zijn denk ik? Staatsbedrijven kunnen zich in het thuisland wat meer veroorloven...

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 23:12:01 schreef Ledlover:
Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Tijdens mijn korte carriere als koerier van drukwerk, was opbellen bij niet thuis of om een bezorgmoment af te spreken, gebruikelijk. Alleen ik reed voor een klein Belgisch bedrijf. Bij PostNL geldt opbellen denk ik als "above en beyond"? Gezien de Chinese vraag om het nummer er standaard op te zetten, vermoed ik dat er veel meer bezorgdiensten zijn die wel standaard opbellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mij hebben ze nog nooit gebeld voor packetten af te leveren.
enkel websites als bol.com heb ik al eens aan de lijn gehad, maar dan zo een centraal calldesk om te laten weten dat de vrachtwagen onderweg was.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Reichelt is ook weer eens langzaam.Zou dat door de feestdagen komen, of omdat ze in Duitsland op vrijdagmiddag niet werken? Of de inklaring duurt lang, kan natuurlijk ook.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..