Soundcraft SAC 200

Dag beste leden,

ik ben op zoek naar betere schema's en eventueel BOM lijst, dan dat de fabrikant aflevert, die zijn erg onduidelijk en slechte kopie's.
Ik ben dat ding aan het recappen, maar er is meer aan de hand, de weerstanden rond de opamps NE5532 zijn aan gort. Bedankt.

Die verbrande R72 en R73 is gewoon een defect, dat je eerst moet oplossen. Ook belangrijk, als er een schakelende voeding in zit, controleren of de spanningen kloppen.
Nog niet zo lang geleden meer dan 20 IC's in een mengpaneel van Soundcraft moeten vervangen doordat + en - 15 volt, ruim 30 volt waren. Oorzaak een uitgedroogd elcootje in het regelcircuit van de SMPS.
Soundcraft EFX12

De voeding is externe voeding, en sommige elco's gaven zowat 30% minder capaciteit, deze wordt eerstdaags gerecapped. Er is meer aan de hand dan dat, de onderste printbanen zijn gesinterd en op sommige plaatsen zijn ze echt dun, en sommige echt gebubbeld, slechte kwaliteit voor een merk als Soundcraft, dus nu elk jaar controle, en zoveel mogelijk koeling geven. Er is trouwens al aan gewerkt zoals je kan zien aan de linkse NE5532, dus alles vervangen wat daar rond staat inc de opamps.

30% is niet zo wild. Ik zou hem eerst repareren, meten of hij binnen specificatie te krijgen is, kijken wat de staat van potmeters en schakelaars is en pas daarna overwegen om eventueel meer te doen.

Op het oog (printsporen) heeft hij vochtig gestaan, ik zie goedkope veer-IC voetjes die daar vermoedelijk niet thuis horen en faders die in de jaren '90 al versleten vervangen werden.
Overweeg vooraf goed of het de moeite is, zo een tafel is allicht ook wel te vinden in betere staat.

Op 6 december 2019 16:59:20 schreef Aart:
30% is niet zo wild. Ik zou hem eerst repareren, meten of hij binnen specificatie te krijgen is, kijken wat de staat van potmeters en schakelaars is en pas daarna overwegen om eventueel meer te doen.

Op het oog (printsporen) heeft hij vochtig gestaan, ik zie goedkope veer-IC voetjes die daar vermoedelijk niet thuis horen en faders die in de jaren '90 al versleten vervangen werden.
Overweeg vooraf goed of het de moeite is, zo een tafel is allicht ook wel te vinden in betere staat.

Dat van het vochtige is helemaal waar, had dat al gezien aan de boutjes, die roestig waren, ook de bodemplaat is gecorrodeerd, ik ga inderdaad eerst zien of het de moeite is, anders hoef ik niet alles te recappen, toch zo'n 450 - 500 stuks. De IC voetjes zal ik wel vervangen, dat is de kost niet.

Waarom obsessief gaan 'recappen', is er wat mis met die elco's dan?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
mel

Golden Member

Mee eens met Hunter. waarom zou je willen om alles te vervangen?
Behalve het risico dat je een verkeerd onderdeel monteert, is het een baal werk..
Gewoon de defecte onderdelen vervangen, en dan weer afregelen zodat hij binnen de specs komt.Beter dan de specificaties zal het meestal niet worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Denk dat ik mastermodule laat voor wat het is, en een nieuwe bestel, deze module gaat in de toekomst nog meer problemen geven. De rest van de broodjes zien er veel beter uit. Ik verwacht daar geen problemen en zijn ook veel minder elco's. Dus gewoon vervangen, 5 elco's is geen nu ook niet de moeite.

Dus Aart heeft bij deze gelijk, gewoon een andere (betere) en deze bij het afval.

Groetjes en bedankt voor de bijdragen.

Op 7 december 2019 09:19:58 schreef Hunter:
Waarom obsessief gaan 'recappen', is er wat mis met die elco's dan?

Het zijn Samwha elco's van ongeveer 30 jaar oud.
Is nou niet echt de beste kwaliteit die je kunt vinden.
2 jaar geleden een Delta 200 aangeschaft waarin diverse brakke/gescheurde elco's zaten. daarop de beslissing genomen om ze alle (ongeveer) 500 te vervangen door nieuwe van merken als BC/Rubycon/Nippon Chemicon.

Op 7 december 2019 12:07:03 schreef Knustelsmurf:
[...]

Het zijn Samwha elco's van ongeveer 30 jaar oud.
Is nou niet echt de beste kwaliteit die je kunt vinden.
2 jaar geleden een Delta 200 aangeschaft waarin diverse brakke/gescheurde elco's zaten. daarop de beslissing genomen om ze alle (ongeveer) 500 te vervangen door nieuwe van merken als BC/Rubycon/Nippon Chemicon.

[bijlage]

Je moet beter niet vervangen op aannames, maar op metingen.
Een frequentie sweep brengt al gauw aan het licht of in een kanaal elco's zitten, die geen of te weinig capaciteit hebben.
In een enkele keer wil ik wel hele series elco's vervangen, als daar duidelijk electrolyt van op de print gekomen is. Je hebt dan vaak ook last van wat ik noem spookfouten. Je kunt dan niet echt een defecte component aanwijzen, terwijl spanningen toch niet kloppen, oscillaties optreden etc. Het geleidende electrolyt op de print is daarvan de oorzaak, hoogohmige stroompaden. Voor het terugplaatsen van de nieuwe elco's, was ik een dergelijke print met een warm sopje met afwasmiddel. In bijna alle gevallen waren ook de spookfouten verdwenen.
Om te testen of er zuur op de print zit heb ik altijd een meetinstrument bij me: het puntje van de tong :P

Dat is iets waar we van mening over mogen verschillen. ;)
Ik zie het als groot onderhoud, net als bij een auto.
Daar word ook de olie, bougies, banden, en filters vervangen.
Dit geeft een stuk meer zekerheid op een goed functionerende tafel voor de komende jaren. anders heb je de kans dat over een paar weken er weer een of meerdere elco's uitklappen...
Overigens is dit werk in mijn geval destijds gecombineerd met grondig reinigen van de faders, doorsolderen van de aansluitingen, vervangen dan IC voetjes met veertjes door exemplaren met buscontacten, en nog een paar zaken.

Op 7 december 2019 13:16:51 schreef Knustelsmurf:
Dat is iets waar we van mening over mogen verschillen. ;)
Ik zie het als groot onderhoud, net als bij een auto.
Daar word ook de olie, bougies, banden, en filters vervangen.
Dit geeft een stuk meer zekerheid op een goed functionerende tafel voor de komende jaren. anders heb je de kans dat over een paar weken er weer een of meerdere elco's uitklappen...
Overigens is dit werk in mijn geval destijds gecombineerd met grondig reinigen van de faders, doorsolderen van de aansluitingen, vervangen dan IC voetjes met veertjes door exemplaren met buscontacten, en nog een paar zaken.

Had ik gedaan, maar als de printbaantjes zo slecht zijn, is het echt de moeite niet meer. Ik gebruik voor de grote steeds BC en de kleinere Panasonic. Goed om te onthouden.al worden radiale elco's schaars. Ook de NE5532 DIP opamps worden heel schaars.

"schaars" ? Er zijn er bij een snelle blik in findchips nog tienduizenden op voorraad bij normale leveranciers zoals Farnell en Mouser.

Ik denk ook eigenlijk niet dat de 5532 nog zal verdwijnen, er zijn inmiddels (iets) betere bipolaire audio opamps, maar die zijn minstens een orde van grootte duurder en hebben het risico van mogelijk wèl een korte lifecycle.
Ze zijn ook nog erg robuust, en een modern ontwerp zal vaak SMD zijn.

Op 7 december 2019 18:28:12 schreef Aart:
"schaars" ? Er zijn er bij een snelle blik in findchips nog tienduizenden op voorraad bij normale leveranciers zoals Farnell en Mouser.

Ik denk ook eigenlijk niet dat de 5532 nog zal verdwijnen, er zijn inmiddels (iets) betere bipolaire audio opamps, maar die zijn minstens een orde van grootte duurder en hebben het risico van mogelijk wèl een korte lifecycle.
Ze zijn ook nog erg robuust, en een modern ontwerp zal vaak SMD zijn.

Mja, ik heb geen BTW nummer dus bij Farnell kan ik al niet terecht, en Mouser is duur. Ik heb ze besteld via een Nederlandse Shop, ineens 20 stuks. En meteen HQ voetjes, 100 stuks. Ik krijg hier al wel eens Rodec mixers over de vloer. Waar soms de TL072 en 074 al eens slecht geplaatst zijn, vanuit de fabriek. Kan ik ze meteen een upgrade geven.

Ik vermoed dat de NE5532 nog menig forumlid gaat overleven. net als de 555, de 741, en de 317. meen dat sommige van deze modellen al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw op de markt zijn.

Op de foto's die ik zie zijn vooralsnog geen slechte printbanen te zien, hoezo is dat gekomen dat die dan zo slecht zijn ?

Op 7 december 2019 18:53:06 schreef Knustelsmurf:
Ik vermoed dat de NE5532 nog menig forumlid gaat overleven. net als de 555, de 741, en de 317. meen dat sommige van deze modellen al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw op de markt zijn.

Op de foto's die ik zie zijn vooralsnog geen slechte printbanen te zien, hoezo is dat gekomen dat die dan zo slecht zijn ?

Vooral aan de onderzijde, plus is de print zeer heet geweest op drie punten (waar de NE5532 zitten), net niet gecarboniseerd, op sommige plaatsen zijn de baantjes erg dun, ik zou heel de onderkant kunnen hersolderen, maar ik heb nog werk te doen. oa 400 elco's op de overige broodjes vervangen. En een 60tal weerstanden. Dus even geen zin in dit extra werk. Plus met ouder te worden gaat die print niet verbeteren. Integendeel. Deze mixer heeft in een vochtige ruimte gestaan, dat alles samen geeft de slechte print.

Voor het uitsolderen van 500 elco's en ook nog ic voeten, zou ik voor een doorgemetalliseerde print toch maar een degelijk desoldeerstation aanschaffen, wil je nog een fatsoenlijke print over houden.

Ik heb de boosdoener gevonden, mijn voorganger heeft aan de onderzijde plastic vernis gespoten bij 7 van de 13 modules, met een chemische reactie tot gevolg. de rest van de modules , die zijn nog in prima staat. maar wel een soldeerpunt van Weller naar de haaien. 6€ de vuilbak in pfff. Ik heb de 7 modules gereinigd met kontakt LR, het vernis is er af. Maar de schade blijft natuurlijk, dus idd Buzzy, daar ga ik heel voorzichtig met te werk moeten gaan, trouwens wie gebruikt dat nog vernis? Ik heb het hier wel in mijn collectie, maar eigenlijk maar één keer toegepast, na een testrun gedaan te hebben op een hoekje van die print.

Kan iemand mij aub vertellen, waar het nut van is, om langere pootjes te gebruiken van deze elco, (links bovenaan) zit op al de stereo kanalen zo gesoldeerd? En een rare TR waar de elco is over gemonteerd? . Ook aan de onderzijde zitten er enkele componenten (dubbelzijdige print) Komt zo van de fabriek af.

Op 16 december 2019 10:46:20 schreef GM Tech:
Kan iemand mij aub vertellen, waar het nut van is, om langere pootjes te gebruiken van deze elco, (links bovenaan) zit op al de stereo kanalen zo gesoldeerd? En een rare TR waar de elco is over gemonteerd? . Ook aan de onderzijde zitten er enkele componenten (dubbelzijdige print) Komt zo van de fabriek af.[bijlage]

Moeilijk aan te geven als je het schema niet hebt. Soms is de layout wat ongelukkig en zit er een mechanische component in de weg, of ontbreekt door een tekenfout, of niet volkomen goede werking een extra benodigd onderdeel en dan is een onderdeel met wat langere draadjes handig. Zoniet zou je meteen een printwijziging moeten invoeren. Doorgaans worden dergelijke schoonheidsfoutjes bij een volgende printversie er uit gehaald.

Zit in de weg waarschijnlijk, nu of in het verleden.

Als het niet meer in de weg zit kun je het gewoon weer terug plaatsen of zo laten, niks aan de hand.

RAAF12

Golden Member

Last minute modification, dat komt veel voor bij fabrieksspul, proto>nulserie>productie. Niet alles wordt gedocumenteerd. Dit is nog netjes gedaan, bij Flipse werden er ook onderdelen aan de printspoorzijde opgesoldeerd en banen doorgekrast. Gezien bij oa. het K30 KTV chassis.
Bij kleinere series van prof spul zoals GrassValley video mengtafels zag je de nuance, veel factory selected components... maar dit terzijde...

Het ontwerp is niet helemaal ok, op die plaats zit de VCA fader en misschien wordt het op die plaats warmer en hebben ze de elco verplaatst naar daar? Op het schema is er geen melding van, dus ja last minute mod. Ik heb ook de beslissing genomen enkel die elco's te vervangen die afwijken van waarde, of toch zeker die warm geworden zijn. Vooral rond de NE5532 hebben ze afgezien.

[Bericht gewijzigd door GM Tech op dinsdag 17 december 2019 06:28:00 (28%)