RTV-Drenthe: "Maximale boete radiopiraten flink omlaag"

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 6 december 2019 22:40:20 schreef maartenbakker:
[...]
Niet persé, maar lachen om een duidelijk gebrekkige schakeling, behoort alsnog tot de mogelijkheden.

Laatst kwam er nog iets langs met twee buizen als multivibrator geschakeld. Daar heb ik offline nog hartelijk om staan lachen met iemand die hem ook had zien langskomen.

Of er een goed pi filter op de output zit is zo te zien dat lukt nog wel na >>jaren. Maar uiteindelijk moet de zender op de pijnbank om te testen hoeveel troep er nog overblijft.

Oke, laatste reactie dan nog.

@ flipflop: het technische niveau van de zenders was het mij ook om te doen in deze discussie. Of het illegaal was of niet stond volledig buitenspel.

Het waren anderen die steeds weer het illegale aspect erbij haalden.

@ Tidak,
Links, niet meer dan dat.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 23:45:22 schreef R-Tronic:
Oke, laatste reactie dan nog.

@ flipflop: het technische niveau van de zenders was het mij ook om te doen in deze discussie. Of het illegaal was of niet stond volledig buitenspel.

Het waren anderen die steeds weer het illegale aspect erbij haalden.

Blijft er eindelijk een keer een discussie een klein beetje on-topic, is het weer niet goed ;)

Immers ging de discussie over de maximale boete,vind je het gek dat het legale aspect er dan aan te pas komt? Ik vind jouw bijdrage (invalshoek) aan de discussie niet off-topic, maar je zult moeten accepteren dat het oorspronkelijke topic wel ter sprake blijft komen.

Links? Dat is wel een heel kort en vooral cryptisch antwoord, en dan zul je moeten accepteren dat TA en jij gedoemd zijn om langselkaar heen te praten. Niet alleen TA trouwens, ik snap die opmerking ook niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voordat er een slotje op gaat,
We hadden ooit in Nederland een echte etherpiraat.
Die draaide rommel van Zangeres zonder Naam, Johnny Jordaan eva, maar het betere werk was natuurlijk de bomaanslag op de Mebo II, het schip van een concurrerende etherpiraat. Bull Verweij mag trots zijn op zijn bomaanslag.
Linkje

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 7 december 2019 00:28:09 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

@ Ωπ :
Was dat niet een 'streek' van mede piraat Veronica?

@maartenbakker:
Hoe je het ook bekijkt hij reageerde toch. Ik zal me niet druk over hem maken ;)

Overigens vind ik het irritanter dat er een paar posts terug, politiek in de discussie sluipt.
Dát in m.i. nu net iets wat je op een forum NIET moet doen!

Ik blijf er trouwens bij dat je je gewoon aan de democratisch bepaalde regels hoort te blijven houden. Anarchie is ongewenst. Maar ja piraten waren immers sinds mensenheugenis al anarchisten....

Over and out!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 december 2019 00:36:42 schreef Tidak Ada:
@ Ωπ :
Was dat niet een 'streek' van mede piraat Veronica?

Wie was eigenaar van Veronica?

mvdk

Golden Member

Oom Bull Verweij. Hij wilde met oom aangesproken worden, als je em meneer noemde, dan antwoordde hij: "ik ben geen vertegenwoordiger"

@ Maarten,

Je hebt gelijk, ik ben totaal over de originele discussie heen gewalst. Mijn excuses daarvoor.

Maar hoewel het mij enkel over het stereotype piraat ging en het daarbij horende technisch niveau van de zenders, werd er direct het illegale aspect bij gehaald als wapenfeit. Daar ging het mij niet om.

De discussie liep uit de hand, daar zal ik het maar bij laten.

Tidak maakt zich niet druk over mij en dat gevoel is wederzijds. Je gaat niet iemand (indirect) schizofreen noemen terwijl je diegene nog nooit hebt gezien. Iedereen in zijn waarde laten komt bij hem kennelijk niet voor in z'n skillset.

Ik heb veel respect voor alle mensen hier en dan vooral dat vaste clubje mensen die overal op reageren. Waarom? Omdat ik het zelf niet niet kan. En als iemand iets kan wat ik niet kan, dan heb ik daar altijd respect voor. Daar hoort Tidak ook bij.

Maar zodra je met ziektes/aandoeningen of beperkingen gaat gooien, verlies je dat respect direct. Ook als het niet aan mij gericht is. Schizofrenie is NIET grappig en het gebruiken om kracht te zetten aan een mening is NOT done. Punt.

In een eerder topic heb ik ook al aangegeven dat ik de regels van de maatschappij erg respecteer, maar dat iedereen wel iets heeft gedaan wat niet mocht. In mijn geval is dat een zendertje van overigens 60 watt aanzetten om een paar plaatjes te draaien. In de huidige maatschappij vind ik dat nogal een schril contrast vergeleken bij wat er in dit kikkerlandje gebeurd.

Maar goed, de meningen zijn verdeeld en dat is prima. Agree to disagree zal de oplossing dan zijn denk ik.

Ik wens jullie allen een fijn weekend.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 december 2019 11:31:32 schreef R-Tronic:
Tidak maakt zich niet druk over mij en dat gevoel is wederzijds. Je gaat niet iemand (indirect) schizofreen noemen terwijl je diegene nog nooit hebt gezien. Iedereen in zijn waarde laten komt bij hem kennelijk niet voor in z'n skillset.

Formuleren is een kunst, en als ik teruglees heeft TA dat correct gedaan. Hij noemt jou niet schizofreen maar de gedachtengang (net zoals autistisch soms buiten DSM om gebruikt om een bepaald aspect te benadrukken, niets ten nadele van de patiënten van welke beide groepen ik er ken of heb gekend), en zo je wilt net zo vaag als jouw opmerking over links die ik nog steeds niet kan rijmen.

In een eerder topic heb ik ook al aangegeven dat ik de regels van de maatschappij erg respecteer, maar dat iedereen wel iets heeft gedaan wat niet mocht. In mijn geval is dat een zendertje van overigens 60 watt aanzetten om een paar plaatjes te draaien. In de huidige maatschappij vind ik dat nogal een schril contrast vergeleken bij wat er in dit kikkerlandje gebeurd.

Absoluut, maar nogmaals denk ik dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen voor het volledige stereotype en dat je zelf weet of je ook voor het laatste kleine stukje (technische staat enzo) vrijuit gaat ;-)

Mijn insteek wat betreft overtreden van wetten is dat je dan moet weten wat je doet en waarom het misschien te rechtvaardigen is. De piraten die hier aangesproken worden, weten dat niet of kan het niet schelen. Je hoeft hen niet te verdedigen om jezelf te verdedigen.

Ik hoop dat ik in elk geval mijn standpunt zo nog wat verder heb kunnen toelichten. Ik zie ook wel dat er sommigen ook iets zwartwitter over denken, maar die hebben mijn standpunt bij deze ook tot zich kunnen nemen dus die ga ik niet apart aanspreken ;)

P.S. Ik ben ook actief geweest op de 3m. Een uurtje tot het eind van de straat met een niet goed opgebouwd jostykitachtig zendertje dat zelfs nog van een 'echte' piraat geweest is (van het type idealist met schip).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben zelf zo'n dertig jaar geleden ook actief geweest op 3 meter en 60 cm. Naast het zelf bouwen van de elektronika had ik destijds ook veel plezier in het leggen van verbindingen met andere mensen. Destijds waren de vermogens nog niet zo extreem als nu bij sommige piraten het geval is. Overdag werd het vermogen sowieso laag gehouden om overlast bij de buurt te voorkomen.
Anno nu zijn de meeste ontvangers bekabeld maar met 60 watt kun je behoorlijk wat overlast veroorzaken op portable FM ontvangers in de buurt. Afgezien van het feit dat het vinden van een vrije frequentie op/in de kabel/ether vrijwel onmogelijk is geworden. Als je toch gehoord wilt worden is internet tegenwoordig een populair legaal alternatief.
Maar ik vind de straffen die op dit vergrijp staan wel extreem geworden. Hetgeen dus ook extreme reacties oproept. Zie de Haagse toestanden op dit moment. Hoeveel doden zijn er gevallen door piraterij in vergelijking met overtredingen in het verkeer?

RAAF12

Golden Member

Dat vind ik geen vergelijking en weet niet of die cijfers door de overheid worden bijgehouden door het CBS, politie enz. Zoals al eerder vermeld is ALLE niet gereguleerde zender output in principe gevaarzettend voor de samenleving. Ik ken heel veel verhalen uit eerste hand van een trauma arts die bijna dode cq. zwaargewonde mensen van boorschepen per heli naar het vasteland bracht. Die piloten moeten hun werk efficient doen. Als er dan een droplul met een zendertje aan het klooien is dat misdadig in mijn optiek.

maartenbakker

Golden Member

In tegendeel. Dat lijkt me een zeer nauwkeurige vergelijking. Als ik door rood ga terwijl er een ambulance aankomt heb je dezelfde situatie.

Daar staat tegenover dat niet elke piraat door rood gaat. Alleen degene die buiten de band aan het zenden is. Je lijkt elke piraat over dezelfde kam te scheren. Ik snap dus best waarom R-Tronic een probleem heeft met redenaties zoals de jouwe. Dus zijn we het gezellig met zijn allen oneens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat zijn drogreden als ik het goed onthouden heb uit mijn Usenet tijd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroman is ook een leuke.

Anoniem

Op 6 december 2019 20:02:26 schreef ohm pi:
[...]Tidak heeft een punt. Je overtreedt willens en wetens de wet en je moppert op andere wetsovertreders.

Zo praten alle kleine boefjes hun wangedrag goed. ;-)

Het gaat erom dat om harmonisch samen te leven, je elkaar moet respecteren.
Dus iemand die zich met opzet meer rechten toe-eigent dan ie heeft en zonder met anderen rekening te houden hoeft wat mij betreft niet op sympathie rekenen.
Dan heb ik nog meer begrip voor iemand die een reep pikt omdat ie geen geld heeft om eten te kopen. Radio maken is een luxeprobleem, geen noodzaak.
En dan heb je nog het aspect dat radiofrequenties schaars zijn en niet enkel voor entertainment gebruikt worden.
Er is hier letterlijk meer tussen hemel en aarde dan de meesten vermoeden. Sommige frequenties zijn belangrijk voor het functioneren van onze samenleving. De bekendste zijn de luchtvaart en navigatie.

Het spectrum moet dus beschermd worden tegen onverlaten die zich nergens van aantrekken. Ongeacht of het de verschrikkelijke zwartbaard is, of de eerderde lieve Piet piraat. Wel moet de straf in verhouding zijn met het vergrijp/

Het is allerminst ondenkbaar dat ooit een vliegtuig neerstort vanwege die piraatjes. In het verleden is dit enkele malen nipt voorkomen door snelle interventie van de controlediensten. En dat is geen fabeltje.
Niemand wil een nieuwe bijlmerramp. Toch zeker niet voor wat afgedraaide smartlappen.
Het feit dat sommige piraten met goeie apparatuur zitten en het netjes houden is een zwak argument. Wannneer men ook hier een gedoogbeleid zou voeren, dan loopt het binnen de kortste keren uit de hand en naarmate het aantal van die piraten toeneemt wordt de kans op
een enrstig incident groter en moeilijker op te lossen.
Wie echt grote inspanningen doet om niet tegen de lamp te lopen zoals het op afstand bedienen van de installatie zou extra moeten aangepakt worden.
Ik ben geen voorstander van heksenjacht en overdreven repressie, maar niks doen werkt een complete ontaarding in de hand. Daar zijn al voorbeelden genoeg van

;

Inderdaad is dit een drogreden : een verkeersovertreding is slechts een overtreding met een behoorlijk aantal doden en gewonden als gevolg, illegaal uitzenden wordt beschouwd als een misdrijf (met beduidend minder gewonden en/of doden als gevolg) maar wel veel zwaardere straffen. Tweee juridisch gezien totaal verschillende nivo's van het schenden van de wettelijke regels met bijbehorende straffen. Persoonlijk vind ik de verschillen te extreem vandaar mijn vergelijking. Gaat RAAF er ook vanuit dat heel Nederland volgend jaar maart overdag ook keurig 100 km/h gaan rijden?

Anoniem

Nee, maar men zal wel snel alle flitspalen aanpassen wees daar maar zeker van. Vadertje staat zal de boetes met open armen ontvangen. .
De overheid is plots wakkergeschud door de dreiging van de klimaatverandering. Dergelijke paniekmaatregelen zullen het tij niet doen keren. Als een lawine eenmaal begonnen is, stop je die niet zomaar even.

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, die verkeerdmaatregelen zijn alleen maar om op papier weer bouwactiviteiten mogelijk te maken. De grote winst qua overlastbeperking van stikstofverbindingen is in de veeteelt, land- en tuinbouw en industrie te halen. Dat gaat iets langer duren en veel meer geld kosten (in plaats van eventueel nog wat opbrengen) dus vandaar dat de overheid zich vooral bezighoudt met symbolische oplossingen.

Op 7 december 2019 13:10:42 schreef RAAF12:
Dat zijn drogreden als ik het goed onthouden heb uit mijn Usenet tijd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroman is ook een leuke.

Ik ben redelijk bekend met drogredenen en ben niet echt heel erg een liefhebber van vergelijkingen dus ik maak ze meestal met frisse tegenzin... Maar als je even jouw stukje terugleest over de afgeleide helicopterpiloot dan is dat een veel duidelijker aanwijsbare drogreden (de formele namen zoek ik even niet op, maar 'what if' en 'think of the children' komt me bekend voor).

In dit geval probeer ik met die vergelijking aan de hand van jouw redenering een referentiekader voor gevaar of gevaarzetting te scheppen en dan gaat hij toch best aardig op. "Wat als een piraat een rescuepiloot stoort" "Wat als je een ambulance geen voorrang verleent".

Even los van of je iets een overtreding of een misdrijf noemt, dat is net hoe het in het wetboek terecht is gekomen, het zijn allebei dingen die onwenselijk zijn waarbij een misdrijf vaak ernstiger is (een neergestorte helikopter is gemiddeld inderdaad ernstiger dan een van de weg gereden ambulance).

Gevaarzetting is als je iets doet dat potentieel gevaarlijk is. Op dat moment zelf hoeft er nog niets te gebeuren en het kan zelfs dat de gevaarzetting er niet of nauwelijks is terwijl je wel de bijbehorende overtreding begaat. In het verkeer zie je dat daar in enige mate rekening mee wordt gehouden in de strafmaat, maar bij zendpiraten lijkt dat niet of nauwelijks het geval te zijn - en dat heeft ook redenen die ver voorbij veiligheid gaan, meer op civiel of belastingtechnisch terrein. Ik kan me volledig indenken dat R-Tronic zich daaraan stoort zelfs al heb ik het ook niet zo op zijn argumentatie. Ik stoor me er op mijn eigen manier aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten