MG zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Het leek mij leuk om dit zelf ook eens te proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=bauqmrAIrms
26 : 16
Ik vroeg mij af hoe vies is dit?
Harmonische spiegels hoe je het wilt noemen, hoe vuil is dit?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi rob007,:-)

Dit is "ontwikkeld" door een minibrein |:(

Ja het gaat storen als de hel!
De sturing bestaat uit een blok signaal uit de 4060 en er is maar één afgestemde kring, dan mag je van mij aannemen dat onderdrukking van allerlij signalen uit de 4060 rustig de Ether in worden gepompt.

Werkt het, komt er HF uit rond de 1200KHz en is het moduleerbaar, ik denk het wel, maar super smerig zal het ook zijn.

Oja, "Spiegels" treden op in je ontvanger, maar "spurious signals" zijn ruim aanwezig in de deze random generator! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het filmpje duurt maar 2:44... :?

Maar jo, alweer een piraten bash topic. We hebben er zelfs een onder onze gelederen, hehe

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 7 december 2019 13:46:48 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Spuugt heel wat vuiligheid uit,en niet enkel harmonischen en is onstabiel. En het vermogen is daarbij flink meer dan wat je bij een onschuldig 'jongens en wetenschap ' experimentje tussen slaapkamer en huiskamer verwacht.

Rob, jij had toch ondertussen een zendamateurlicentie? Heb je dan geen voorbeeldfunctie?
En toch nog bezeten van dit soort ondingetjes?
Heb je dan nu geen legale frequenties genoeg ter beschikking dat je nog moet experimenteren op andermans banden?

Ik ken er ook die stiekem hun viskoppen en mosselschelpen in de buurs vuilnisemmer deponeren. Dan stinkt het niet bij hen ;-)

maartenbakker

Golden Member

Holy crap, wat een schema... Zelfs de blokgolf zal er niet zuiver uitkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij is het een klasse-C eindtrapje.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat er bij een nette uitvoering uit komt, mijn ervaring is dat het mee valt.

Leuk idee voor een modulatortje voor binnen je eigen huis, maar niet geschikt om een antenne aan te hangen vrees ik.

Mijn voorgevoel zegt dat het heel vuil gaat zijn. Je hebt namelijk in de eindtrap een soort blokgolf met ruwweg 10% dutycycle.

Je filtering moet dus die smalle puls rechttrekken tot een mooie sinus.

Dat is niet onmogelijk, dat gebeurt in klasse c versterkers ook. Maar je moet dan wel heel erg goed filteren, en ik denk dat 2 afgestemde kringetjes op een ijzerpoederkern onvoldoende is.

Bouw het, zoek een collega amateur met spectrum analyser, en laat het ons weten :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 7 december 2019 17:01:04 schreef Ledlover:
Leuk idee voor een modulatortje voor binnen je eigen huis, maar niet geschikt om een antenne aan te hangen vrees ik.

Vind je? Het geeft toch wel een pak meer vermogen dan een bugje. Het uis duidelijk de bedoeling met dit onding de buurt te verpesten vergasten op heerlijke muziek. ;-)

Mijn voorgevoel zegt dat het heel vuil gaat zijn. Je hebt namelijk in de eindtrap een soort blokgolf met ruwweg 10% dutycycle.

Zal wel zijn, dat ziet een blinde.

Bouw het, zoek een collega amateur met spectrum analyser, en laat het ons weten :)

Mja, maar ik vind het een beetje moeilijk te aanvaarden dat zendamateurs gaan experimenteren met zendertjes buiten de hem toegewezen banden. En dat zijn er ruim voldoende.
Je kunt niet terzelfdertijd soldaat van Oranje én piraat zijn.
En dat het niet deugt weet je zonder het te bouwen ook al.
Waarom zou je het dan doen?

Arco

Special Member

Ik denk dat zelfs een simpele Baxandall converter met maar 6 onderdelen nog een stuk beter signaal zal geven... :)
(alleen de kristalsturing ontbreekt dan...)

https://d1k5w7mbrh6vq5.cloudfront.net/images/cache/dd/69/30/dd6930baa5e49b794f83d27531a63c2f.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2019 17:25:11 schreef grotedikken:
[...] Vind je? Het geeft toch wel een pak meer vermogen dan een bugje. Het uis duidelijk de bedoeling met dit onding de buurt te verpesten vergasten op heerlijke muziek. ;-)[...]
Zal wel zijn, dat ziet een blinde.
[...]
Mja, maar ik vind het een beetje moeilijk te aanvaarden dat zendamateurs gaan experimenteren met zendertjes buiten de hem toegewezen banden. En dat zijn er ruim voldoende.
Je kunt niet terzelfdertijd soldaat van Oranje én piraat zijn.
En dat het niet deugt weet je zonder het te bouwen ook al.
Waarom zou je het dan doen?

Uiteraard bedoel ik dan 'bouw het met een vermogen van een paar milliwatt' en 'hang hem aan een dummyload en gebruik dan je spectrum analyser'. Meestal doe je je metingen met een spectrumanalyser bij gebruik met een dummyload.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 7 december 2019 17:25:11 schreef grotedikken:
[...]
Mja, maar ik vind het een beetje moeilijk te aanvaarden dat zendamateurs gaan experimenteren met zendertjes buiten de hem toegewezen banden. En dat zijn er ruim voldoende.
Je kunt niet terzelfdertijd soldaat van Oranje én piraat zijn.
En dat het niet deugt weet je zonder het te bouwen ook al.
Waarom zou je het dan doen?

Uit nieuwsgierigheid?

Experimenteren kan geen kwaad, daar heb je een kunstantenne voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 december 2019 17:25:11 schreef grotedikken:
Je kunt niet terzelfdertijd soldaat van Oranje én piraat zijn.

Dat kan heel goed. Onze beroemdste zeeheld Michiel de Ruyter was het allebei. Zeerover in overheidsdienst.

rob007

Yarr, Matey!

Kwist het wel, krijg veel van jullie wel op de kast!
Eerlijk, de vraag was wel gemeend!
Maar zat te denken aan het oscillator deel maar inderdaad word het denk ik dan wel moeilijk,
WAT daarna. ( een IRF830 is wat onzinnig en hoeft voor mij niet! )
Ik heb wel eens meer zoiets als dit gemaakt maar ook dat gebruik ik niet en is weer gesloopt.
Ik vond het leuk om eens te kijken WAT doet het? ( Dus nee niet om mee te gaan zenden! )
dus jaaa ik ben niet het goede voorbeeld en zal dit ook maken, ben gewoon nieuwsgierig wat het doet!
Los van dit:
Zelf heb ik daar wel een kristal oscillator voor met buffertrapjes daar achter en een IRF510.
En ja ik kontroleer het wel, de frequentie maal twee en drie…toch wel bang voor narigheid.
En sorry maar vond het destijds toch leuk dat ik van uit Rotterdam bij Gerrit de Vrolijke mijnwerker binnen kwam met rond de 10…15Watt.
Ik weet het ik weet ut, wat een stouterdje ben ik toch he! ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Ben G.

Golden Member

@KlaasZ ja he, dat waren kapers.

@rob007
Ik ken dat gevoel, Rob.
Ook ik ben begonnen als 14-jarige piraat, heerlijk onbekend met het "smerige" signaal wat je aan de ether zet :)
Ik experimenteer nog steeds op de middengolf -weliswaar met een dummy en zo klein mogelijk vermogen- om te kijken en meten hoe de verschillende componenten zich onder verschillende omstandigheden gedragen.
Het is prachtig om op een buizenradio je eigen stream te horen in de nostalgische geluidskwaliteit uit je jeugd (ik BEN niet oud! :D )

De grap is dat je best veel kan leren van zo'n 'stom' experimentje

Ga maar eens na hoe die eindtrap werkt. Tegenwoordig is zuinigheid van belang. Die BD torren worden met een duty cycle van heel weinig aangestuurd, en dan ook nog met een blokgolf, en ze staan zonder bias. De schakelverliezen in die torren zijn dan erg laag.

Hoe kan je er toch nog een acceptabel signaal uit halen? Dat kan als je de Q van de kring heel hoog maakt en de koppelgraad laag houdt. De koppeling in deze schakeling is niet laag, dus zal het een vuile boel worden, maar in principe kan je de kring 'aanstoten' en hem de sinus 'af laten maken' om het maar simpel te zeggen.

De uitvoering is misschien niet best, maar het principe is daadwerkelijk toegepast.

Wat je dus vooral zult zien als je deze nabouwt, is dat je antenne een zeer grote invloed gaat hebben op je zuiverheid van je signaal. Als je antenne te kort is (zoals gewoonlijk voor een MG piraat want geen reuzenzendmast) zou je 'm zomaar per ongeluk op een harmonische kunnen afstemmen, die vervolgens even sterk is als de grondtoon.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 8 december 2019 00:15:40 schreef Ledlover:
De grap is dat je best veel kan leren van zo'n 'stom' experimentje

kweenie hoor, De grap is dat het stom is om te proberen iets te leren door het fout te doen . Je wordt geen goeie timmerman door te leren nagels inkloppen met een tang.

Hoe kan je er toch nog een acceptabel signaal uit halen? Dat kan als je de Q van de kring heel hoog maakt en de koppelgraad laag houdt.

Grappenmaker, als je de Q van je afstemkring heel hoog maakt wordt de bandbreedte zo smal dat je modulatie er niet meer doorkan.

En dat verhaal van mensen die een zendeindtrap bouwen om enkel op een dummy te testen, dat wordt verteld in piratenkringen om als uitvlucht te dienen als ze betrapt worden. Maar welke idioot trapt nog in dat fabeltje??

fatbeard

Honourable Member

Ik meen dat er reeds meerdere mensen gewag hebben gemaakt van een lage duty-cycle, ik heb 10% voorbij zien komen...
DAT KLOPT NIET, die BD's worden gewoon met 50% aangestuurd: alle deleruitgangen van een 4060 hebben een DC van 50%...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 8 december 2019 01:27:05 schreef grotedikken:
...dat het stom is om te proberen iets te leren door het fout te doen

Volledig mee eens. Je kunt beter met iets beginnen waarvan je denkt dat het goed is, en dat bemeten en optimaliseren naar iets beters. Nu begin je met iets waarvan je van tevoren al weet dat het niks wordt. Daar leer je niks van.

...en dan maar quasi grappig doen omdat je een "boefje" bent. Je pleegt een misdrijf, dat klinkt al heel anders.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 8 december 2019 10:09:27 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Lang verhaaltje kort,
Ik ga niet mijn Dummy load testen ;-)
ik gebruik hem gewoon en ja hoor ik zet als het naar mijn idee acceptabel is zet ik hem gerust op de antenne.
En na een tijdje zal het experimentje uit elkaar gaan, nogmaals ik heb al een (naar mijn idee!) goed werkend zendertje.
Ik ga als ik tijd heb knutselen we zien wel wat het word.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Surprice, surprice. Was te verwachten dat je dat onding zou effectief willen laten uitzenden.

En dan zijn de piraten die er toch in slagen een amateurlicentie
te halen verwonderd dat ze wantrouwig bekeken worden in die middens en moeilijk aanvaard worden.
Echte amateurs, het zijn wel niet allemaal koorknaapjes, houden zich zo goed mogelijk aan een aantal deontologische regels. Respect voor andere gebruikers van het radiospectrum staat daarbij hoog aangeschreven.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat sommigen een amateurlicentie enkel halen als een soort dekmantel en vrijgeleide voor hun illegale activiteiten. Een kapersbrief in de letterlijke betekenis dan.

"Natuurlijk heb ik allerlei antennes en specifieke onderdelen en zenderbouwsels in huis, want ik ben amateur en dat mag.'

Daarbij vergeten ze dat de radioinspecteurs doorgaans geen zuiver administratieve ambtenaren zijn, maar hoogopgeleide radiotechnici
die de al te doorzichtige trucjes allang doorhebben.

Ik ben zeker overtuigd dat lang niet alle piraatjes niets ontziende smeerlappen zijn die geen enkel middel schuwen. Een hobbyist met een bugje is geen misdadiger. Hier gaat het echter om een beduidend krachtiger schakeling waarvan iedereen snapt dat het niet deugt. Dit willens en wetens aan een antenne hangen is niet verantwoord.

Begrippen als crimineel en misdrijf zijn me in veel gevallen wat te radicaal.

Maar men moet ook begrijpen dat radio niet enkel voor het plezier is en dat vele nuttige, noodzakelijke en veiligheidsdiensten daarvan gebruik maken.
Soms moet er ingegrepen worden om het misbruik niet te laten ontsporen, om de rechten en de veiligheid van anderen te beschermen.

Wie bewust zijn gat brandt moet maar op de blaren zitten.

Voor mij mogen de kleine garnalen best met een verwittiging wegkomen. Maarr de echte smeerlappen moeten vervolgd worden tot ze het opgeven. koste wat het kost.

Als de overheid misdrijven gaat gedogen uit onmacht om ze in te tomen, dan is onze hele maatschappij in gevaar en dat gebeurt op andere vlakken die nog veel meer schade toebrengen zoals drugs, steeds meer.

Wist je overigens dat het reeds is voorgevallen dat als de RCD of NCS vaststelt dat een amateur zwaar over de schreef gaat, ze dan de verzoekt om de vergunning in te trekken. En probeer dan ooit nog eens een nieuw examen mee te doen en een nieuwe licentie aan te vragen als in je dossier staat dat je vergunning ingetrokken is wegens wangedrag.

RAAF12

Golden Member

Er kwam hier weer net een medische ANWB heli over die dag en nacht ernstig zieke mensen van de Waddeneilanden naar het MCL middenin de stad vervoeren.
Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als op een cruciaal moment met regen, storm en in de nacht een piraat in zijn (het zijn allemaal mannen) headset begint te bléren. En dit is geen voorbeeld van een drogreden (enkelvoud) Mr. Maarten Bakker.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2019 13:09:40 schreef RAAF12:
Er kwam hier weer net een medische ANWB heli over die dag en nacht ernstig zieke mensen van de Waddeneilianden naar het MCL middenin de stad vervoeren.
Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als op een cruciaal moment met regen, storm en in de nacht een piraat in zijn (het zijn allemaal mannen) headset begint te bléren. En dit is geen voorbeeld van een drogreden (enkelvoud) Mr. Maarten Bakker.

Precies dezelfde drogreden die je eerder gebruikte, maar ik had het klakkeloos een acceptabel argument voor verdere analyse gevonden als je niet zelf over drogredenen begonnen was. Gewoon een kwestie van een klein beetje anders formuleren. Dat was niet echt handig ;-)

@GD ik zou zo'n idioot zijn die de schakeling inderdaad op een kunstantenne test, gewoon om een gevoel te krijgen voor hoe erg hij precies is. Ik zie wel rare dingen in de schakeling maar heb geen emulator in mn hersenen lopen.

Natuurlijk is het wel onverstandig om de schakeling zonder testen op een echte antenne aan te sluiten, als je sterke aanwijzingen hebt dat het signaal niet netjes is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."