(deel van) pcb layout multipliceren in Eagle 5

fatbeard

Honourable Member

Uitleg: ik ben bezig met een testdevice waar 8 identieke circuits op zitten.
't Heeft wat tijd gekost, maar inmiddels is de layout van één zo'n circuit geoptimaliseerd en die layout wil ik graag voor de andere 7 ook hebben. Omdat het nogal klein spul is en de ruimte -zoals altijd- erg beperkt wil ik dat liever niet 'met het handje' doen (zoals ik die wisselsturing heb gemaakt).

Echter: kopiëren van zaken in het board levert de dwingende vraag op om dat in het schema te doen...
Dat gaat: de bijbehorende componenten verschijnen dan -uiteraard!- op de PCB maar op een hoopje en zonder sporen...

Weet iemand een truuk/ulp/undocumented feature waarmee dat mogelijk is?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

:o :o Ik zal het maar houden op een cafeïnedeficiëntie...

|:( Spoortjes kun je dus gewoon kopiëren, netnamen die op een cijfer eindigen worden keurig opgehoogd. Gewoon de origins afzetten...

Ik zou me in een hoekje moeten gaan staan schamen, maar ik heb geen vrije hoeken meer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Maar, dan krijg je dus sporen, die volgens het schema heel ergens anders bij horen, toch? In eagle 9 kan je een "design unit" aanmaken en dan inclusief layout een aantal malen instantieren in je ontwerp. Des noods even kijken of dat lukt in de gratis versie? Daarna moet je wel "save-as-7.x compatible" doen voordat je hem weer in eagle 5-6-7 kan openen. Verder: eerst kijken of het enigszins doet wat je wilt, inclusief de "import" in de oudere versie, voordat je er te veel tijd in steekt: Ik heb de import-in-oudere-versie voor je met 6 getest, maar 5 zou ook moeten werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Ik krijg sporen die (als er geen expliciete netnaam aan hangt) nergens bij horen. Maar het maakt het hele proces wel iets makkelijker omdat ik aan de uiteinden van de sporen kan zien waar de componenten moeten liggen. Wèlke is een ander verhaal, maar met gestructureerd werken kom ik een heel eind, ben inmiddels over de helft.

Zonder verder te testen kan ik je verzekeren dat het met v5 niet gaat werken: v5 gebruikt nog een native binary opslag (die ik -bijna noodgedwongen- aan het nereenigne* ben).
Bij de overgang naar v6 is de .xml opslag geïntroduceerd, die klaarblijkelijk bij v8 zover gewijzigd is dat oudere versies er niet mee overweg kunnen.

*reverse-engineeren

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Volgens mij is het een kwestie van je basis-circuit maken in je board-editor (waar je de PCB tekent) en opslaan.
Daarna : File -> Import -> Eagle Drawing
en je herhaalt het importeren van het ".brd"-bestand zo vaak als je nodig hebt (en je versie toe laat).

Let op : Eagle komt dan nog met een pop-up melding of bepaalde printbanen hernoemd moeten worden, of gewoon aan elkaar geknoopt kunnen worden. Voor Vcc en GND is dat niet erg en soms zelfs makkelijk. Voor de overige die je apart wil aansturen, dien je ze even te hernoemen. En vervolgens ga je de rest van je schema tekenen.
Je krijgt dan allemaal verschillende "bladen" (of ook wel "sheets" genoemd) in je schema-overzicht. Wil je die vervolgens in 1 gezamenlijke sheet hebben, is dat ook wel te doen.
Maar bekijk eerst of bovenstaande, de toepassing is die je zoekt,

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 december 2019 23:00:51 schreef fatbeard:
[...]
Bij de overgang naar v6 is de .xml opslag geïntroduceerd, die klaarblijkelijk bij v8 zover gewijzigd is dat oudere versies er niet mee overweg kunnen.

Volgens mij is de xml wel identiek maar zijn er een aantal zaken toegevoegd die versie 6 en 7 niet kennen en daarop wordt dan een error gegenereerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.