Stoomstrijkijzer Tefal

Heeft hier iemand een idee (link e.d.) waar ik het schema van een stoomstrijkijzer Tefal GV7250 zou kunnen vinden. Tussen haakjes, " Het blijft stomen "
Dank bij voorbaat.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Als het blijf stomen zit klep vast.. staat niet op schema!! ( En is er ook niet)

klinkt als een gevalletje veel te laat ontkalkt, en die ontkalk knop doet geen moer bij geen van die dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Indien het een kalkprobleem is wil een nachtje 'weken' in schoonmaakazijn nog wel eens helpen.

Had ik ooit eens niet gehoord, dat azijn een zeer slecht middel is om te ontkalken? Blijkbaar zou azijn, rubberen ringen enz. aantasten.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Een paar felle tikken op het apparaat of op de klep zelf (als je het apparaat open hebt) maakt de klep soms weer gangbaar en daarna ontkalken met citroenzuur (los kopen of zit ook in de meeste koffiemachine ontkalkmiddelen)

Langdurig laten staan met azijn is inderdaad niet goed voor (kunststof)rubberen ringen, membramen, pakkingen, etc.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Op 6 december 2019 10:53:37 schreef Drambuie:
Een paar felle tikken op het apparaat of op de klep zelf (als je het apparaat open hebt) maakt de klep soms weer gangbaar en daarna ontkalken met citroenzuur (los kopen of zit ook in de meeste koffiemachine ontkalkmiddelen)

Langdurig laten staan met azijn is inderdaad niet goed voor (kunststof)rubberen ringen, membramen, pakkingen, etc.

Ik had de klep rechtstreeks aangesloten op 220v. Een paar maal aan-uit en inderdaad de klep was los. Nu nog ontkalken en we zien wel. Dank voor jullie hulp.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Senseo ontkalker is prima er voor,niet te lang laten zitten en goed doorspoelen!!!

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 6 december 2019 18:53:27 (43%)

Op 6 december 2019 10:35:05 schreef Opabob:
Had ik ooit eens niet gehoord, dat azijn een zeer slecht middel is om te ontkalken? Blijkbaar zou azijn, rubberen ringen enz. aantasten.

Dat is gedeeltelijk waar. Er zijn nl. ringen die daar wel tegen zijn bestand en die worden o.a. toegepast in drukspuiten, die worden gebruikt met daarin azijn als onkruid bestrijdingsmiddel. Maar of afdichtingen van dat soort materiaal ook in jouw strijkijzer zijn toegepast kan ik helaas niet bevestigen.

Op tikken en ontkalken, inderdaad, heeft voor een vijftal minuten gewerkt. Volgende stap, klep uiteen gesmeten, met wattenstaafje en ontkalker gereinigd, de rubber afsluiting gedraaid, zodat er geen vorm( puntje meer was). Opnieuw gemonteerd, heeft een paar minuten gewerkt en opnieuw bleef de klep hangen. Iemand een Idee?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Klepje niet te koop online? of via tefal klantenservice zelf?
Dacht iets van een 25euro ofzo, peanuts.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op zaterdag 7 december 2019 21:50:52 (26%)

1) Als(?) de klep via een relais wordt bekrachtigd, kan ook dit relais blijven kleven.
2) Veertje, dat de stift van de klep terug, duwt iets oprekken (of vervangen door een iets stugger exemplaar. (soms maakt het al uit als je het veertje er andersom in terugzet)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Likje vaseline tussen de rubbertjes?

Op 7 december 2019 22:49:17 schreef maus0611:
Likje vaseline tussen de rubbertjes?

Smeltpunt/-traject vaseline + temperatuur van stoom onder druk >> vaselinevlekken in je strijkgoed!
Hittebestendig siliconenvet blijft beter ter plekke.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Dit was allemaal gebeurt met siliconenvet en een wattenstaafje. Nog een mogelijkheid is, dat de spanring die het klepje op zijn plaats houdt, is losgekomen (te fel dichtgeknepen). Straks terug open doen.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Niet de spanring, ik denk(?!?!?) dat door het ontkalken, wat nog nooit eerder was gebeurt (ontkalker zat toch ingebouwd) veel kalk is losgekomen en zich tussen de rubber van de klep plaatste. Ik heb de ontkalker en het reservoir met azijn gevuld (zit niets van rubber tussen) en ga morgen doorspoelen. Voor zekerheid, toch een nieuwe klep besteld voor een 33€ tegenover een nieuw strijkijzer voor meer dan 250€. De klep mag eventueel terug gestuurd worden; we zien wel.
Ik denk dat de fout is of was dat het kunststof filtertje aan de ingang van de klep verhard en beschadigd was, waardoor stukjes kunststop tussen de klep kwam te zitten. Ten slotte, welke hittebestendige pasta gebruik ik voor de afdichting op de schroefdraad van klep-reservoir?

[Bericht gewijzigd door Opabob op maandag 9 december 2019 11:25:57 (23%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Aan de klep, ontbreekt waarschijnlijk niets, zeker na het ontkalken. Alleen de stenen filter is stuk en zo direct niet te vinden. Riskeer ik zonder filter?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Demi water gebruiken ( of condenswater uit droger filteren) en je heb geen anti kalk staaf nodig

Op 9 december 2019 18:48:06 schreef smd:
Demi water gebruiken ( of condenswater uit droger filteren) en je heb geen anti kalk staaf nodig

Kan jij mijn vrouw overtuigen nadat de verkoper zei, dat dit niet meer nodig was????

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Een paar druppels azijn door 't water roeren en tijdje laten staan. Dat laat de kalk neerslaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 december 2019 15:39:46 schreef Arco:
Een paar druppels azijn door 't water roeren en tijdje laten staan. Dat laat de kalk neerslaan...

Ik heb het wat agressiever aangepakt, een vijftal Cl zoutzuur(20´%) met eenzelfde hoeveelheid water, zonder opwarmen een nacht laten staan. s' anderendaags het vat met volledige waterdruk, doorgespoeld. Testen met staafjes en uitzicht van ingebouwde ontkalker gaven nog een enkel spoor van kalk terug. Nieuwe klep er op, en alles werkt ( ????????) perfect.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Water bevat altijd kalk. Als U water kookt in de waterkoker zit er toch ook kalk in?? Als je kalkvrij water er ingooit , demi water dus, komt er dus toch geen Kalk. Mevrouw van Opabob??

Op 11 december 2019 15:29:56 schreef Opabob:
[...]
Kan jij mijn vrouw overtuigen nadat de verkoper zei, dat dit niet meer nodig was????

Kan zij jou ons overtuigen dat die verkoper er iets van weet dan?

Op 9 december 2019 18:48:06 schreef smd:
Demi water gebruiken ( of condenswater uit droger filteren) en je heb geen anti kalk staaf nodig

Op 11 december 2019 15:29:56 schreef Opabob:
[...]
Kan jij mijn vrouw overtuigen nadat de verkoper zei, dat dit niet meer nodig was????

Laat je vrouw maar lezen dat ik (en vele andere CO'ers) het helemaal met smd eens ben.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 11 december 2019 21:14:39 (42%)