Op 7 december 2019 17:03:32 schreef Kruimel:
Ben ik de enige die nog nooit een US plug met een Schuko flens heeft gezien? Volgens mij snappen ze het bij die fabrikant ook niet?.
Waarom? Amerikaanse en Chinese stopcontacten trouwens ook zijn volledig vlak, vorm heeft dus weinig belang en zo bespaart de fabrikant van die snoeren kosten. Niet dom die Chinezen.
Waarom is 110 volt bijvoorbeeld wel mogelijk maar geen 230?Ze zijn grofweg opgebouwd uit een wikkeling,collectoren,borstels...
Er is wel degelijk een verschil bij 230V. Gaat dit ding dan per definitie kapot? Hmmmm.
1) Dit is een seriemotor. De snelheid van zo'n ding is zo hoog omdat die dingen eigenlijk permanent op hol slaan door het gebrek aan belasting. Eigenschap van een seriemotor. Snelheid stabiliseert zich op een bepaald toerental omdat de wrijving op een bepaald moment de overhand neemt. Stroomt stijgt dan, veld neemt toe en snelheid stabiliseert. Bij 230V gaat die heel wat sneller draaien. Is dat echt van die aard dat de lagers en borstels rond je hoofd vliegen?
2) Dit is een seriemotor. Theoretische stroomopname hangt niet af van de spanning maar van de belasting. Het is volgens mij niet zo dat die stroom direct desastreus de hoogte in schiet bij 230V, enkel hoger vanwege die hogere snelheid en dus hogere verliezen.
3) Er zit hoogstwaarschijnlijk een ontstoorcondensator in de handvat. Die moet uiteraard 230VAC zijn. Vanwege standaardisatie is dat waarschijnlijk ook het geval.
Die 3 dingen kan je controleren, zo moeilijk is dat niet. Wat heb je te verliezen, was toch gratis en zo leren wij ook nog eens iets Er zijn hier beslist mensen die over een Rheotor en multimeter beschikken om een proefopstelling te maken. Denk trouwens eerder dat dit apparaat een kortere levensduur gaat hebben ipv direct de vlam erin.
Je kan natuurlijk ook het zekere voor het onzekere nemen en dat toestel gewoon op eBay aan een Amerikaan verkopen. Die gaat zich dan waarschijnlijk afvragen wat die rare Europeaan nu met die stekker heeft aangevangen