Geschiktheid voor 230 volt.

Sine

Moderator

Op 5 december 2019 18:49:22 schreef r-p:
Ik ben toch wel benieuwd hoe je hier aan komt en waarom terugbrengen en eentje van het juiste voltage kopen geen optie lijkt te zijn

Chade in Mina ;)
En ook daar besteld gok ik zo.

Ff op ali grabbelend lijkt het dat je ze voor twee tientjes kunt hebben.

https://www.aliexpress.com/item/32863920221.html

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 december 2019 19:20:37 (19%)

mvdk

Golden Member

Toch wel raar, je kan kiezen: een US of EU plug.

Terug sturen, en eentje met de juiste stekker vragen?
Er kan toch nog niet mee gewerkt zijn?

Edit: zelfs al zou je een nieuwe moeten kopen zonder teruggaaf van deze, dat geklooi met iets ertussen..

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 5 december 2019 19:32:30 (27%)

Sine

Moderator

Jep, voor die prijs koop je geen geschikte trafo.

Twee in serie zetten? :+

Op 5 december 2019 13:46:55 schreef Cyclus:
Dit schept de verwarring,.

Hoezo verwarring? Er staat niet aangegeven wat de benodigde spanning is. Dan kan het dus vanalles zijn. En jij neemt aan dat het dan wel 230 is. Hmm.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 december 2019 19:30:58 schreef mvdk:
.......

Terug sturen, en eentje met de juiste stekker vragen?
Er kan toch nog niet mee gewerkt zijn?

..

Terugsturen naar China met PostNL kost €24,30 voor een pakket tot 2kg. Bovendien heeft hij het aankoopbedrag al terug en mag hij het apparaat houden.

vergeten

Golden Member

Op 5 december 2019 13:46:55 schreef Cyclus:
Dit schept de verwarring,.

Nee hoor je leest tussen de regels dat er meer uitvoeringen zijn.
Het hokje 110 volt had bij jou aangekruist moeten zijn.
Net als de andere van toepassing zijnde gegevens.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 december 2019 19:38:21 schreef Sine:
Twee in serie zetten? :+

Gaat prima!
Maar je moet wel beide mechanisch even zwaar belasten.

Op 5 december 2019 19:08:26 schreef High met Henk:
Lijkt op stiftfrees volgens mij..

Zou best kunnen. Hij heeft de toerentallen van een Dremel maar is daarmee vergeleken zowel fysiek als elektrisch nogal stevig uitgevoerd.

https://www.grandado.com/products/dremel-stijl-480-w-mini-elektrische-…

Dit is inderdaad een zwaardere uitvoering van zo een slijpstiftfrees die dingen zijn erg zwak uitgevoerd met soms slechts een 160 watt motortje,in dien je iets te hard drukt daalt het toerental,vermindert de koeling en ze branden door.Is mij in het verleden ook al gebeurd.Het apparaat wat ik heb aangeschaft is ook geschikt voor het inspannen van zo een soort toerentellerkabel waardoor je op een afstand kunt werken.Mijn vraag is de volgende,wat is in een elektromotor zoals deze de beperkende factor,.Waarom is 110 volt bijvoorbeeld wel mogelijk maar geen 230?Ze zijn grofweg opgebouwd uit een wikkeling,collectoren,borstels en een magneet,.Is de weerstand van de wikkeling te groot voor de grotere hoeveelheid stroom indien een 110 volts apparaat op 230 wordt ingeplugd of zie ik dat verkeerd?Deze slijptollen worden voor zowel de EU als de VS gemaakt en ik kan mij niet voorstellen dat ze twee verschillende toestellen bouwen,afgezien van het feit dat ze met een EU danwel VS steker leverbaar zijn,.

mel

Golden Member

Er is een degelijk verschil tussen apparaten die op 230 of op 110 V werken.De weerstand van de wikkelingen is anders.De dikte van de bedrading kan anders zijn. Het aantal windingen van een wikkeling is ook anders bij de verschillende spanningen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je moet het zo zien. Je maakt een motor geschikt voor 230V. Daar zitten wat "rekendingetjes" in om een geschikte verhouding van de dikte van het draad en de hoeveelheid en zo te krijgen.

Stel nu dat ik vraag om die motor geschikt te maken voor 115V. Wat jij dan doet is dat je alle wikkelingen de draad precies in het midden doorknipt en dan die weer op de ingang aansluit. Dus 1---2*3----4 is je wikkeling, voor de 230V versie zit de boel bij 2*3 gewoon aan mekaar, maar je knipt tussen 2 en 3 de boel door en verbind 1-3 en 2-4.

Nu loopt er dubbel de stroom bij de halve spanning. Maar de wikkeling heeft eigenlijk niets in de gaten. Liep er eerst 1A door de hele wikkeling, loopt er nu 2A door de contacten, maar nog steeds 1A van 1 naar 2 en 1A van 3 naar 4: voor de motor geen verschil.

Dus dit is de "upgrade" van een 230V motor naar 115V. Als je dit bij het ontwerp al weet dan kan je de boel zo maken dat je makkelijk de 230V of de 115V variant kan maken: Het aansluit blok doe je zo:

code:

1 3
4 2

Op 1-4 moet je zowiezo je voeding aansluiten en dan kan je 2-3 doorverbinden voor de 230V versie of 1-3 en 2-4 om de 115V versie te maken.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 7 december 2019 13:09:29 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 december 2019 13:05:54 schreef rew:

Dus dit is de "upgrade" van een 230V motor naar 115V. Als je dit bij het ontwerp al weet dan kan je de boel zo maken dat je makkelijk de 230V of de 115V variant kan maken: Het aansluit blok doe je zo:

code:

1 3 
4 2

Op 1-4 moet je zowiezo je voeding aansluiten en dan kan je 2-3 doorverbinden voor de 230V versie of 1-3 en 2-4 om de 115V versie te maken.

Dat wordt een interessante uitdaging voor een seriemotor met collector...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 december 2019 19:38:21 schreef Sine:
Jep, voor die prijs koop je geen geschikte trafo.

Twee in serie zetten? :+

Misschien een 400 -> 230 trafo uit de industrie, voor de hobby niet heel insteressant, dus misschien ergens voor een appel en een ei op te halen? Dan zit je op 130V

Kruimel

Golden Member

Ben ik de enige die nog nooit een US plug met een Schuko flens heeft gezien? Volgens mij snappen ze het bij die fabrikant ook niet helemaal... :?

@Cyclus: Ik heb wel een 2x50V/5A trafo te leen zou je willen experimenteren met inschakelstroom en dergelijke, moet je wel in de buurt van Mechelen (België) wonen.

Dat was mij idd nog niet opgevallen! Heb deze in ieder geval nog nooit gezien. Dit doet me wel afvragen of de info op de machine wel klopt??

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 7 december 2019 13:05:54 schreef rew:
Stel nu dat ik vraag om die motor geschikt te maken voor 115V. Wat jij dan doet is dat je alle wikkelingen de draad precies in het midden doorknipt en dan die weer op de ingang aansluit. Dus 1---2*3----4 is je wikkeling, voor de 230V versie zit de boel bij 2*3 gewoon aan mekaar, maar je knipt tussen 2 en 3 de boel door en verbind 1-3 en 2-4.

Dit serie/parallel schakelen is een beproefd principe, o.a. toegepast bij de veldwikkelingen van shunt motoren, afhankelijk van het soort voeding – spanning/stroom – dat beschikbaar is voor de bekrachtiging maar ik zie hiervoor geen praktische toepassing bij een rotor wikkeling.

Op 7 december 2019 17:03:32 schreef Kruimel:
Ben ik de enige die nog nooit een US plug met een Schuko flens heeft gezien? Volgens mij snappen ze het bij die fabrikant ook niet?.

Waarom? Amerikaanse en Chinese stopcontacten trouwens ook zijn volledig vlak, vorm heeft dus weinig belang en zo bespaart de fabrikant van die snoeren kosten. Niet dom die Chinezen.

Waarom is 110 volt bijvoorbeeld wel mogelijk maar geen 230?Ze zijn grofweg opgebouwd uit een wikkeling,collectoren,borstels...

Er is wel degelijk een verschil bij 230V. Gaat dit ding dan per definitie kapot? Hmmmm.

1) Dit is een seriemotor. De snelheid van zo'n ding is zo hoog omdat die dingen eigenlijk permanent op hol slaan door het gebrek aan belasting. Eigenschap van een seriemotor. Snelheid stabiliseert zich op een bepaald toerental omdat de wrijving op een bepaald moment de overhand neemt. Stroomt stijgt dan, veld neemt toe en snelheid stabiliseert. Bij 230V gaat die heel wat sneller draaien. Is dat echt van die aard dat de lagers en borstels rond je hoofd vliegen?

2) Dit is een seriemotor. Theoretische stroomopname hangt niet af van de spanning maar van de belasting. Het is volgens mij niet zo dat die stroom direct desastreus de hoogte in schiet bij 230V, enkel hoger vanwege die hogere snelheid en dus hogere verliezen.

3) Er zit hoogstwaarschijnlijk een ontstoorcondensator in de handvat. Die moet uiteraard 230VAC zijn. Vanwege standaardisatie is dat waarschijnlijk ook het geval.

Die 3 dingen kan je controleren, zo moeilijk is dat niet. Wat heb je te verliezen, was toch gratis en zo leren wij ook nog eens iets >:) Er zijn hier beslist mensen die over een Rheotor en multimeter beschikken om een proefopstelling te maken. Denk trouwens eerder dat dit apparaat een kortere levensduur gaat hebben ipv direct de vlam erin.

Je kan natuurlijk ook het zekere voor het onzekere nemen en dat toestel gewoon op eBay aan een Amerikaan verkopen. Die gaat zich dan waarschijnlijk afvragen wat die rare Europeaan nu met die stekker heeft aangevangen :)

mel

Golden Member

Ik denk dat deze stekker er speciaal voor is, om via een trafo, of een ander soort apparaat aangesloten te worden.Daarom past hij dus niet in een "normaal"WCD.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat zou erg onlogisch zijn. Wat is het nut van zowel gaten voor penaarde als een uitsparing voor de randaarding op zo'n speciale stekker? Zelfs zonder enige uitsparing krijg je die platte pennen nooit in een Europees stopcontact.

EDIT: Ik denk trouwens dat die stekker vanwege zijn afmetingen voor problemen kan zorgen in meervoudige stopcontacten. Ook hier heb je bij bepaalde type stekkers en adapters soms last van dat "ruimte" probleeem.

maartenbakker

Golden Member

1) zou best kunnen
3) als hij gestandaardiseerd is, kan hij ook weggestandaardiseerd zijn

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je ergens een flinke ringkerntrafo hebt liggen, met een gedeelde primaire wikkeling, 2x 110V, dan zet je de windingen in serie en sluit hem aan op 220 volt op de aftakking en een van de uiteinden staat dan de halve voedingsspanning, 110 volt.
Het machientje nooit een normale steker aan zetten. Het wordt dan zeker een keer op 220 volt aangesloten en dan is het snel einde verhaal.
Ook een trafo uit een sloopversterker met bijv 2x55 volt kun je gebruiken.

Kruimel

Golden Member

Hoeft geen ringkern te zijn natuurlijk, dat werkt met elke trafo. De windingen moeten elk 2,5A aan kunnen, dus voor duurgebruik is een ~500VA trafo vereist, maar voor korte perioden kan je met een kleinere trafo toe (ik zou niet veel lager gaan dan 225VA als je meer wil doen dan testen).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 8 december 2019 23:37:25 (14%)

Op 8 december 2019 22:33:35 schreef Kruimel:
Hoeft geen ringkern te zijn natuurlijk, dat werkt met elke trafo. De windingen moeten elk 2,5A aan kunnen, dus voor duurgebruik is een ~500VA trafo vereist, maar voor korte perioden kan je met een kleinere trafo toe.

haakjes vergeten (ring-)kern

De haakjes moeten dan om "ringkern" niet alleen om ring.

> Als je ergens een (ringkern) trafo hebt liggen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 december 2019 23:01:25 schreef rew:
De haakjes moeten dan om "ringkern" niet alleen om ring.

> Als je ergens een (ringkern) trafo hebt liggen.....

Tja je hebt helemaal gelijk.
Ik wilde ook nog vermelden dat een trafo met een gedeelde wikkeling (1:1), ook bekend staat als een spaartransformator of verhuistransformator. Dat heeft een aantal voordelen ten opzichte van een trafo waar het hele vermogen door heen moet. De kern hoeft maar de helft van het gebruikte vermogen te verstouwen en de draaddikte kan voor de hele winding gelijk zijn. Dat heeft gevolgen voor het gewicht en de prijs.