Een VU meter bouwen

Hallo,
Ik ben van plan een VU meter te bouwen en had gedacht hiervoor het schema van deze site te gebruiken.
Ik weet echter niet waar ik de LM 3915 moet kopen.
Bij Conrad.be vind ik hem niet.
Welke online winkel kunnen jullie me aanraden?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel erg bedankt.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat Conrad de LM3915 niet heeft..

Heb je google al geprobeerd.
Ik vind namelijk een winkel die ze voor relatief weinig aanbied.

Ik heb gezocht op "LM3915 kopen"

[edit] te laat, die had ik ook gevonden, wou alleen geen reclame maken :)

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op woensdag 20 november 2019 12:12:07 (23%)

Koop gewoon een bouwpakketje van Velleman, heb je alles in 1 keer en een mooie PCB erbij...

De Velleman K4306 lijkt me interessant. En in stereo :)
Ik denk dat ik die ga bouwen.
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb zelf deze weten te bemachtigen door de maker te benaderen. Een leuke retro oplossing in een modern OLED jasje. Zelf maken kan ook als je thuis bent in Arduino.

Ongeloofelijk knap gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Groene ridder op woensdag 20 november 2019 17:12:31 (17%)

Ik heb nog een vraagje over de Velleman kit K4306, ook een VU meter:
Voor de aansluitingen voor de bron en signalen zijn er kleine pinnetjes voorzien.
Is het de bedoeling dat je de draden hier rechtstreeks aan soldeert?
Of bestaan hier speciale klemmen voor?

Op 20 november 2019 12:10:09 schreef Groene ridder:
Ik vind het wel een beetje vreemd dat Conrad de LM3915 niet heeft..

Zo gek is dat niet. Er zijn duizenden types opamps op de markt, die kan Conrad (of wie dan ook), onmogelijk allemaal leverbaar hebben.
Je kunt overigens ook best een andere opamp nemen, maar niet een willekeurig andere.

[edit] nav aart hieronder: oh sht, hoe kom ik nou bij een opamp terecht? :-) Anyway, verhaal op zich is nog wel geldig.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 8 december 2019 11:20:29 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een LM3915 is geen opamp maar een log level meet IC voor het sturen van een led bar.
Het was enige decennia terug een heel populair IC, maar ze zijn zo te zien niet meer leverbaar via de normale kanalen.

Dit topic gaat overigens voor een groot deel niet over VU meters in de precieze betekenis, maar over meer algemene audio level meters met minder pecieze ballistische speficiaties, voor andere metingen of "voor de show".

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 november 2019 16:59:01 schreef T-sec:
Ik heb zelf deze weten te bemachtigen door de maker te benaderen. Een leuke retro oplossing in een modern OLED jasje. Zelf maken kan ook als je thuis bent in Arduino.

1 minpuntje. Vanaf 0 had er een rode lijn moeten staan.

Op 8 december 2019 10:50:19 schreef Groene ridder:
Ik heb nog een vraagje over de Velleman kit K4306, ook een VU meter:
Voor de aansluitingen voor de bron en signalen zijn er kleine pinnetjes voorzien.
Is het de bedoeling dat je de draden hier rechtstreeks aan soldeert?
Of bestaan hier speciale klemmen voor?

Hier bestaan vrouwelijke deeltjes voor. https://www.conrad.be/p/vogt-verbindungstechnik-steekschoen-contactopp… Kijk vooral naar de diameter. Er zijn ook andere diameters verkrijgbaar.

off topic: zit vellemann nog altijd te klooien met enkelzijdige printjes en vele te solderen bruggetjes?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 december 2019 11:22:24 schreef buckfast_beekeeper:

Hier bestaan vrouwelijke deeltjes voor. https://www.conrad.be/p/vogt-verbindungstechnik-steekschoen-contactopp… Kijk vooral naar de diameter. Er zijn ook andere diameters verkrijgbaar.

Dankjewel.
Best wel veel wanneer je maar een paar nodig hebt :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Amper 0,06€/stuk excl verzending. Als je ze per stuk gaat verkopen kan je niet eens je orderpicker betalen.

Edit: idd Arco een keer te weinig op de 0 geramd. |:( Dan zou ik eerder het draadje aan de print solderen. Als de steek klopt zet ik eer eerder schroef connectoren of een molex op. Bij de laatste heb je dan weer een goede knijptang nodig. Die kost dan weer net iets meer als 0,06€.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 8 december 2019 12:52:29 (58%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Nee, €0.06 per stuk... ;)
Ik vind dat niks, ik soldeer de boel altijd gewoon direct aan de pin. Veel steviger/kan niet zo gauw losraken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 8 december 2019 12:53:33 (100%)

RAAF12

Golden Member

@Tsec
Heel mooi gemaakt, die OLED meter in de link hierboven, als het dynamisch bereik 40dB was geweest had ik hem direct gekocht!!
https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-whats-difference-between-p…

Anoniem

ik soldeer de boel altijd gewoon direct aan de pin. Veel steviger/kan niet zo gauw losraken.

+1. Een gesoldeerde verbinding is elektrisch de beste verbinding :-)
.
In bijlage met LM3915 wel wat minder bombastisch als in het youtube filmpje ;-)
.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat Conrad de LM3915 niet heeft..

Onderdelen worden obsolete...
Bij Conrad verdwijnen al ff wel meer "gewone" componenten uit het assortiment...
De onderdelenvijver waaruit de particulire hobbyist kan vissen wordt steeds kleiner...

Arco

Special Member

Ik zou geen OLED maar een TFT gebruiken voor een VU meter 'lookalike', veel mooiere dingen mee te doen en brandt niet in.
Nadeel van de OLEDs is ook dat ze er alleen in heel kleine maten en met relatief weinig pixels zijn. (grof beeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankjewel voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat er steeds minder onderdelen verkrijgbaar zijn (of moeilijker).
Zowat alle analoge technieken in consumenten elektronica zijn aan het verdwijnen.

Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan? Volle Uitslag ofzo?

Thevel

Golden Member

Op 8 december 2019 13:04:06 schreef anoniem015:
Bij Conrad verdwijnen al ff wel meer "gewone" componenten uit het assortiment...

Inderdaad, zelfs een BC516 of BC517 staat niet meer in het lijstje... :(

Jeever

Golden Member

Op 8 december 2019 20:19:56 schreef Ex-fietser:
Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan? Volle Uitslag ofzo?

Staat voor 'Volume Unit'.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 8 december 2019 20:19:56 schreef Ex-fietser:
Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan?

Volumr Unit.
Vroeger had het een praktisch nut: Vooral om het juiste opnameniveau in te stellen bij cassette- of bandrecorders.
Nu heeft het meer een nostalgische waarde voor mensen die alle knopjes en lampjes uit de jaren 80 (en 90) missen.