Beste opleiding/cursus elektrotechniek

Op 3 december 2019 19:41:12 schreef MikeJoow:
Ik zit zelf niet in de nieuwbouw maar ik merk aan mezelf dat ik in de praktijk toch vaak tegen wat zaken aanloop waarvan ik niet precies weet hoe en wat. zeker omdat ik soms ook monteurs moet aansturen is het belangrijk wel te weten waar je over praat.
.... hoe iemand daadwerkelijk is moet toch in de praktijk gezien worden maar dat weet je pas als iemand is aangenomen.

Er zijn natuurlijk andere manieren om dat op te vangen. Goede naslagwerken, adviesbureau, leveranciers van de materialen of systemen of dit forum :) Je hoeft je toch niet te schamen als je iets even moet uitzoeken.

Ik vind het bewonderenswaardig maar wees op je hoede, ik vind dat er een grote hoeveelheid kaf tussen het koren zit. Met de gedachte dat kennis en papieren zichzelf altijd terugverdienen misbruiken een hoop partijen hun opgebouwde naam en laten je hard werken en veel betalen voor weinig resultaat.

Als referentie heb ik het over IT cursussen, LOI en ook mastertrajecten.

Nee dat klopt, maar ik vind wel als ik mensen aanstuur dat ik wel de regels beter moet weten dan de monteurs zelf.
Als ik anders iets ga uitleggen en het klopt helemaal niet sta ik niet alleen voor joker het is ook nog eens zonde van de tijd die er in gestoken is

Op 8 december 2019 17:25:35 schreef MikeJoow:
Nee dat klopt, maar ik vind wel als ik mensen aanstuur dat ik wel de regels beter moet weten dan de monteurs zelf.
Als ik anders iets ga uitleggen en het klopt helemaal niet sta ik niet alleen voor joker het is ook nog eens zonde van de tijd die er in gestoken is

Heb het gevoel dat ik heel negatief ben vandaag, want ik ga jou ook tegenspreken.
Een leidinggevende moet volgens mij niet (altijd) op technisch vlak even sterk staan als de monteurs.
Een leidinggevende moet een team kunnen aansturen en het overzicht behouden.
Ik ga hier niet beweren dat ik een Stertechnieker ben maar mijn baas heeft de helft van de tijd geen flauw idee waarover ik het heb.
Is hij daarom een slechte chef? Nee, hij heeft mensen onder hem staan met de nodige competenties om storingen aan te pakken en projecten uit te voeren.
En zoals ik eerder al eens poste, wil je bijleren, ga eens mee met je monteurs of vraag hen eens raad. Ga je ver mee raken en waarschijnlijk veel respect mee verdienen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik snap zeker jullie standpunt, maar je zit alsnog met het feit dat als je ergens anders wil gaan werken werkgevers toch eerst kijken naar welke papieren je hebt.

Jullie en ik weten allebei dat werkervaring eigenlijk nog veel belangrijker is dan dat ene papiertje maar we weten dat het zo niet werkt in de praktijk helaas.

Niet dat ik een baantjes hopper ben maar naar de toekomst kijken is altijd verstandig en met een MBO3 kom je dan minder ver dan met een MBO4+.

Ik ga ervan uit dat je ouder bent dan 21 omdat je al 5 jaar werkvoorbereider bent. Je zou bij een open dag van een HBO naar binnen kunnen lopen en daar een praatje houden met de voorlichter van elektrotechniek. Deze opleiding worden door de meeste hogescholen die het in hun programma hebben ook in deeltijd of duaal gegeven. De reden dat ik aanraad om naar zo'n open dag te gaan is dat de voorlichter vaak ook over de toelating gaat en deze na een klein gesprekje met je waarschijnlijk al kan zeggen of je het aankan of niet op HBO niveau. De elektrotechniek waar we het hier over hebben is meer in de trend van berekenen van motoren, programmeren van PLC's en een berg wiskunde. Dus niet het simpele aansluitwerk van een wandcontactdoos (niet neerbuigend bedoeld)

Have you debounced your buttons today?

Op 12 december 2019 12:30:35 schreef meetlint:
Ik ga ervan uit dat je ouder bent dan 21 omdat je al 5 jaar werkvoorbereider bent. Je zou bij een open dag van een HBO naar binnen kunnen lopen en daar een praatje houden met de voorlichter van elektrotechniek. Deze opleiding worden door de meeste hogescholen die het in hun programma hebben ook in deeltijd of duaal gegeven. De reden dat ik aanraad om naar zo'n open dag te gaan is dat de voorlichter vaak ook over de toelating gaat en deze na een klein gesprekje met je waarschijnlijk al kan zeggen of je het aankan of niet op HBO niveau. De elektrotechniek waar we het hier over hebben is meer in de trend van berekenen van motoren, programmeren van PLC's en een berg wiskunde. Dus niet het simpele aansluitwerk van een wandcontactdoos (niet neerbuigend bedoeld)

Ondanks hetgene ik eerder al geschreven heb, kan ik me wel vinden in je post.

Zelf heb ik enkel men tso elektrotechniek diploma op zak. (Kan ik niet vertalen naar NL diploma).
Daarin heb ik wel m'n basis FO, PLC, elektronica geleerd. De rest van m'n vakkennis komt voort uit zelfstudie, enkele prima mentors, en hier en daar een opleiding meepikken.
Door omstandigheden er niet toe gekomen om m'n bachelor of master te behalen (en is nu wat te laat). Dus als TS er de inzet voor heeft om opnieuw achter de schoolbanken te kruipen kan ik hem enkel maar aanmoedigen.
Ik ben er nog lang niet van overtuigd dat het extra papiertje je bekwamer maakt, maar het opent de deuren idd wat makkelijker.
(Met alle respect voor de Ir die wel weten waarmee ze bezig zijn ;) )

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lambiek

Special Member

Op 8 december 2019 17:50:59 schreef 60204:
Heb het gevoel dat ik heel negatief ben vandaag, want ik ga jou ook tegenspreken.

Ik jou ook, gedeeltelijk dan. :)

Een leidinggevende moet volgens mij niet (altijd) op technisch vlak even sterk staan als de monteurs.

Nee, je kunt beter met je mond vol tanden staan als je een vraag krijgt. En het is niet alleen naar de monteurs toe, maar ook naar de klant. Een klant zal wel denken als hij te horen krijgt "sorry maar ik weet het niet"

Een leidinggevende moet een team kunnen aansturen en het overzicht behouden.

Dat is zeker waar.

Ik ga hier niet beweren dat ik een Stertechnieker ben maar mijn baas heeft de helft van de tijd geen flauw idee waarover ik het heb.

Dat vind ik niet goed, die hoort ook te weten wat het allemaal inhoud.

Is hij daarom een slechte chef? Nee, hij heeft mensen onder hem staan met de nodige competenties om storingen aan te pakken en projecten uit te voeren.

Is ook weer zo.

@ TS,
Probeer een cursus te zoeken die aansluit bij wat jij doet, elektrotechniek is een heel breed gebied. En kijk waar je interesses liggen en of dat aansluit bij je werk. Dus ga gewoon eens bij opendagen langs en doe daar info op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De wereld van de techniek zit vol met mensen die zichzelf ontwikkeld hebben. Een vooropleiding zou enkel maar de minimale basis moeten verzorgen en aantonen dat je over een bepaald niveau beschikt. Veel autodidacten haken juist af omdat zij zich werkelijk kapot vervelen op een opleiding die gericht is op +σ en -σ
Eén of meerdere mentoren bij een bedrijf zijn meer waard dan welke vooropleiding dan ook. De vaardigheden en ervaring die je daarbij opdoet kunnen enorm bijdragen aan je persoonlijke groei.

This is the world we know best, the world of madness

Ok, nu even niet negatief, (hoewel ik weer in de lappenmand lig) O-)

Even of topic:
Mijn huidige situatie:
Mijn leidinggevende, chef, is even oud als ik. Hij is Ir elektromechanica, ik heb m'n tso elektrotechniek op zak.
M'n coach (huidige term in m'n bedrijf) houdt zich al jaren bezig met de werkverdeling, inkomende opdrachten, grote aankopen, en insourcing van nieuwe technieken.
Hij heeft nog steeds een gezonde interesse qua techniek en probeert zoveel mogelijk op de hoogte te zijn. Langs de andere kant probeer ik zo veel mogelijk op de hoogte te zijn van zijn werkzaamheden, want bij afwezigheid komen de vragen in mijn richting of bij m'n collega's terecht.
Wanneer een klant of leverancier op bezoek komt wordt ik of een van mijn collega's uitgenodigd op de meeting. Daar wordt geen probleem van gemaakt en ook geen doekjes rond gewonden. In beide richtingen geven de "leidinggevende" meestal toe dat de mensen met kennis terzake, (meestal hun werknemers dus) daarover zullen oordelen of eens ter plaatse gaan komen.

On topic: als TS z'n master, (HBO ?), wil behalen? Proberen! En succes!

Mvg

Bart

Edit: @Blackfin, was nog aan het typen maar ik kan je mening enkel bevestigen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lambiek

Special Member

Op 12 december 2019 14:20:36 schreef Blackfin:
De wereld van de techniek zit vol met mensen die zichzelf ontwikkeld hebben. Een vooropleiding zou enkel maar de minimale basis moeten verzorgen en aantonen dat je over een bepaald niveau beschikt.

Daar zit iets in.

Veel autodidacten haken juist af omdat zij zich werkelijk kapot vervelen op een opleiding die gericht is op +σ en -σ

Ik herken mijzelf ook hier in, maar aan de andere kant komt er op HBO en Universitair niveau veel zelfstudie kijken. Dus is een autodidact weer in het voordeel.

Op 12 december 2019 14:23:30 schreef 60204:
Ok, nu even niet negatief, (hoewel ik weer in de lappenmand lig) O-)

Beterschap. :)

Mijn leidinggevende, chef, is even oud als ik. Hij is Ir elektromechanica,....

Maar die zit al een stukje meer in de richting als helemaal geen ervaring in de elektrotechniek.

Hij heeft nog steeds een gezonde interesse qua techniek en probeert zoveel mogelijk op de hoogte te zijn.

Dat is toch ook mooi.

Wanneer een klant of leverancier op bezoek komt wordt ik of een van mijn collega's uitgenodigd op de meeting. Daar wordt geen probleem van gemaakt en ook geen doekjes rond gewonden.

Dat gebeurde bij ons ook, is ook normaal vind ik. Als monteur sta je het dichts bij je project.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Een goede werkgever lijd zelf zijn mensen op! als een bedrijf daar niet in investeert, deur verder gaan. Zelfs meerdaagse opleidingen 2 tot 5 , lunch inbegrepen, verder training on the Job. Bestel materiaal en ga er zelf thuis er lekker mee aan de slag. Er zijn werkgevers die het goed doen! Maar ik heb ook andere ervaringen, de verplichte afschuifpapiertjes certificaten :( De afgelopen tijd ontzettend veel geleerd, nog geen papiertje erbij, maar wel een ontzettende berg kennis, en die haalt niemand mij meer af ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shiptronic: die certificaten hebben vaak ook te maken met wettelijk eisen en het indekken tegen schade, verzekeraars hebben een waslijst met eisen. De koning van de certificaten is zonder meer de overheid, die laten je nog niet eens schijten zonder zonder een certificaat. Helpt dat nu eigenlijk wat? Het zal best helpen om excessen tegen te gaan maar het haalt ook veel gezond verstand weg heb ik het idee.

This is the world we know best, the world of madness