Accus AAA voor Gigaset C610 - Eneloop en laad patroon?

Arco

Special Member

Ruil de 2 handsets om, dan weet je of het aan de handset of basispost ligt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Stop ik de oplaadbare accu's nadat hij uitgevallen is in een universele lader dan geeft deze zelfs aan dat ze nog vol zijn

Dan zijn de batterijen toch wel defect.
Ze hebben nog een capaciteit van 1mAh ;-(
In je lader op 1 sec geladen en in je dect op 1 sec leeg.
Beste ervaring heb ik met Varta type Phone Power, Ready To Use en Ready To Use Recycle.
Batterijen van dects die enkel van de lader komen om te bellen hebben ook geen lang leven.
.

Ruil de 2 handsets om, dan weet je of het aan de handset of basispost ligt...

Wie weet...

dit klinkt echt als een accuprobleem, toestel gaat over en accuspanning keldert daardoor ( display en speaker aan ), ding valt uit en soms raakt daardoor het basisstation ook compleet van de kaart, die is ineens 1 toestel kwijt. de Ri van de cellen doet het, beter nog zijn de oudere nicd cellen, die gingen heel lang mee. toestellen die amper worden gebruikt hebben het meeste last van gare cellen, constant op de lader staan is gewoon slecht. een klokje ertussen ( als het een losse oplader is ) waardoor de accu's 1x daags voor 4 uur worden geladen is genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

een klokje ertussen ( als het een losse oplader is ) waardoor de accu's 1x daags voor 4 uur worden geladen is genoeg..

Dect simpelweg gebruiken tot enkel het laatste batterijbalkje nog aan is en dan pas de lader op (indien mogeljk) tot ze vol zijn.
Regel die heel de familie volgt (anders niet aan mijn oren komen zagen >:) ) en levensduur Varta batterijen geeft tussen 2 en 4 jaar

Bedankt voor de antwoorden.

Beide sets had ik reeds gewisseld, beide hebben het probleem.
Toestel word echt heel sporadisch gebruikt, mss 12 keer op een jaar, al de rest zit hij gewoon in de lader op te laden.
Als ik de handset gewoon naast de lader leg dan is het risico heel reeeel dat hij er een maand later nog ligt, maar dan volledig leeg.

Ik heb er gisteren eens aan gemeten. Spanning die uit de lader komt is 8V onbelast, op het moment dat hij laad wordt dit tss de 4.5 en 4.9V.

Ik zou een ander toestelletje moeten hebben waar die AAA's in passen om eens te testen hoelang de accuutjes daar in mee gaan.

Anoniem

Toestel word echt heel sporadisch gebruikt, mss 12 keer op een jaar, al de rest zit hij gewoon in de lader op te laden.

Dect weg en vervangen door vaste telefoon :)

Lucky Luke

Golden Member

Oud topic wat ineens weer bovenbubbelt...

In aanvulling op mijn vorige post: inmiddels een jaar lang eneloop Lite in een gigaset dect in gebruik, en ze doen het nog. (In gebruik met veel laden en weinig leegbellen - ik weet dat dat niet ideaal is voor de accu's, maar het gebruikersperspectief is hier belangrijker en mijn ouders willen een volle telefoon, dus zetten ' m al bij 2 streepjes* terug. Prima, dan brengt de goede Sint af en toe nieuwe accutjes... Vandaar dus dat ik weet dat ze er sinds December in zitten...)

Ik heb het idee dat de "gewone" (niet lite) eneloops als ze ouder worden vooral een hoge interne weerstand krijgen, maar verder nog goed zijn. En het dus niet meer zo lekker doen in camera' s etc. maar prima in klokken/thermostaat/kookwekker. (De oude "gewone witte" eneloops die na dagelijks herladen / bijna leeggebruiken het opgaven na ongeveer het gespecificeerd aantal cycli, zit nu al enige jaren in de kookwekker. Niet eens hoeven herladen, dus zelfontlading is nog steeds laag. Maar interne weerstand gaat inmiddels in tientallen Ohms ipv miliOhms.)

Hoge interne weerstand is ook wat ervoor zorgt dat een dect telefoon in standbye het nog prima lijkt te doen op zo' n accu, maar uitvalt zodra ermee gebeld wordt of het ding moet "rinkelen". (Wat Testman al zegt: Ri)


Nonserieus (Maar wellicht niet geheel onbruikbaar):

*)Electronica werkt op streepjes, als de streepjes op zijn, werkt het niet meer en moet je nieuwe streepjes in de accu laden... >:) :P Je hebt voor elk accutype een andere lader nodig, die de juiste soort streep erin laad. Als je de verkeerde soort streep in een accu laad, gaat ' ie stuk :P

Hoe groter de accu, hoe groter de streepjes die erin passen.

Bij een hoge zelfontlading, ontsnappen er stiekem streepjes uit de accu, als warmte.

Bij een hoge interne weerstand, willen de streepjes juist de accu niet meer uit. En bij te weinig streepjes werkt electronica niet meer :P

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 8 december 2019 22:46:24 (11%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb er nu deze inzitten:

link: https://www.conrad.be/p/oplaadbare-aaa-batterij-potlood-panasonic-nimh…

Mss niet echt geschikt voor dect.
Dan mss beter overschakelen op die eneloops (die stiekem ook van panasonic zijn), en er een timer opzetten.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou ze gewoon opgebruiken, tenzij je ze ergens anders in nodig hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De accu's uit de link zijn degene waar ik nu de problemen mee heb, deze zijn +/- een jaar oud.

Arco

Special Member

Dat zijn de oude Sanyo Twicell batterijen, die zijn prima. (normaliter)...

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/wykAAMXQNo5TYVxL/s-l225.jpg

Ik neem aan dat de kwaliteit niet te lijden heeft gehad door de overname door Panasonic... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik deze (wel de AA variant) in mijn fototoestel met een 100% tevredenheidsscore. In de dect toestellen is dit wat minder blijkbaar tenzij dat het laden de doodsteek geeft.
Zou ik deze opnieuw kunnen aanschaffen, gecombineerd met een timer?

joopv

Golden Member

Ik heb een Dect setje gehad met geen of een slecht laad management - dat kon je direct voelen aan de temperatuur van het batterijcompartiment, en indirect aan de levensduur van de NiMH cellen die je er in deed.

De 2 Siemens Gigasetjes die ik nu in gebruik heb blijven koud bij het batterijcompartiment. Wat mij betreft is dat een goed teken. Ik zal vanavond even kijken welke modellen dat exact zijn.

Arco

Special Member

Als je nog een ouderwetse (niet 'denkende') NiCd/NiMH lader hebt, kun je proberen ze daar eens in te laden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com