Schakelende voeding of voeding met transfo en eindtransistoren

Hallo, had een voeding van velleman, type K7200 0-30vdc 0-10amp welke +- 15 jaren goed dienst heeft gedaan. Hoe noemt dit ? : denk linaire voeding met ringkerntranfo en 5 x 3055 eindtransistor.
Omdat deze toch eindelijk defect is geraakt nieuwe gekocht van 0-30vdc 0-20amp van ook velleman , maar ditmaal een schakelende voeding.
Probleem: als ik vroeger de voeding kortsloot en dan instelde op bv 100mA, en daarna een led van 100mA aansloot (zelfs al stond mijn voeding op 30vdc) begon mijn led op 100mA te branden en zakte mijn spanning automatisch naar bv 3.3 volt van de led.
Als ik dit doe met de nieuwe schakelende voeding (draden kortsluiten en instellen op CC 100mA) draden van elkaar halen en dan de led aansluiten, springt de led direct kapot ( als de voeding op een hogere spanning dan 3.3 volt staat)!
Stroomregeling is te traag denk ik.
Is dit eigen aan schakelende voedingen?
Zelfde met gloeilampjes, lampje eerst defect eer hij begint terug te regelen!
Dank Marc

RAAF12

Golden Member

Vermeld even het typenummer van de nieuwe Velleman voeding.

Heel vreemd, maar dan vooral dat die leds bij de oude voeding goed bleven. Dat kan bijna niet.

Maar het klopt wel dat schakelende voedingen doorgaans veel trager reageren.

Thevel

Golden Member

Het zal waarschijnlijk om deze voeding gaan.
(De TS heeft ondertussen geantwoord, het gaat toch niet om deze voeding)

Het genoemde verschijnsel komt mogelijk omdat er een dikke condensator op de uitgang zit, ongeacht de ingestelde stroom is de lading van de condensator voldoende om een led te laten sneuvelen.

Mijn (veel duurdere) Rigol DP832A heeft dat ook, er zit een 470µF condensator op de uitgang, als ik de voeding instel op bijvoorbeeld 10V-10mA en ik sluit een led aan op de uitgang dan zal de led het niet overleven...

Het hangt ook van de led af. Ik heb laatst geprobeerd om het effect te demonstreren, maar kreeg de gekozen led niet kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb juist eens getest met xpl hi leds welke 1000mA mogen hebben, voeding ingesteld op 100mA (10 keer minder dan de led mag hebben), en 10Volt dc (welke natuurlijk te hoog is) , led aangesloten en pets defect! Vroeger met mijn andere voeding begon de led te branden op 100mA en de spanning werd toen automatisch bijgeregeld tot +-3volt dc.
Raar?

Zo, heb de oude voeding hersteld en nog wat leds kapot gedaan! :D
Zelfde led (1000mA xpl hi) aan oude voeding gehangen (eerst kortgesloten en afgeregeld op 100mA), eerst op 5vdc daarna op 10vdc en daarna op 15vdc. Led heeft het begeven op 15vdc (stroom regelde te traag terug).
Bij nieuwe voeding hetzelfde, en led begaf het al bij 10vdc.
Zal wel normaal zijn dan denk ik.
Stroomregeling zal iets trager werken zekers?

(Kan ik de uitgangselco verkleinen om dit beter te laten werken, of ben ik de voeding dan aan het kapot maken?)
Dank Marc

Op 9 december 2019 00:57:36 schreef deKees:
Heel vreemd, maar dan vooral dat die leds bij de oude voeding goed bleven. Dat kan bijna niet.

Maar het klopt wel dat schakelende voedingen doorgaans veel trager reageren.

Zonder ingreep in de voeding, zit er waarschijnlijk niets anders op, dan eerst zoals gebruikelijk de max stroom in te stellen door de voeding kort te sluiten en vervolgens de spanning van de voeding met het aangesloten testobject, van nul op te regelen tot de gevraagde stroom loopt.
Met een storage scope moet het effect wel zichtbaar te maken zijn. Met een gewone scope ook. Een weerstand die periodiek aan de voeding wordt aangesloten, geeft een herhaald verloop van de spanning.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 9 december 2019 10:35:37 (15%)

Het is NIET de voeding in de link van "Thevel"
Het is een schakelende voeding, zonder zware trafo.

Op 9 december 2019 12:16:53 schreef bonhomme:
Het is NIET de voeding in de link van "Thevel"
Het is een schakelende voeding, zonder zware trafo.

Op wie zijn bijdrage reageer je nou?

en ls je nu eens een bleederweerstand op de uitgang hangt zodat die de voeding al wat belast.
je moet bij het instellen van de stroom dan wel rekening houden met die weerstand

of een RC kring achter monteren.
je plugt dan de led op je RC kring, en dan pas het totaal op de voeding hangen.
je krijgt dan een kleine voorschakelweerstand tussen voeding en led, en een condensator die de beginstroom zal opeten

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 9 december 2019 13:14:54 (40%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is NIET de voeding in de link van "Thevel"
Het is een schakelende voeding, zonder zware trafo.

@Bonhomme:

Het kan bijna niet anders dan dat jou oude voeding een hele lage of misschien defecte uitgangs- condensator heeft. Anders sneuvelt je led echt wel.

Dan is het ook nog zo dat een serieregelaar betrekkelijk snel kan reageren. Bij een te hoge stroom begint zo'n regelaar gelijk te knijpen. Bij een schakelende voeding is een betrekkelijk langzaam regelcircuit dat met een pwm signaal de uitgangstuurt. Grote kans dat dat trager reageert.

Edit, Als je oude voeding een shunt regelaar is, is alles helemaal eenvoudig te verklaren natuurlijk.

Arco

Special Member

Switchers hebben uitgangelco's met lage ESR dus er gaat hogere stroom lopen. (de 'oude' velleman heeft een gewone 100uF elco)
Als je een led op de voeding aansluit vormt die zo goed als een kortsluiting (alleen de Vf gaat eraf)
De stroom die er dan kortstondig gaat lopen is hoog; afhankelijk van de spanning, en de ESR van de uitgangselco.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik denk ook dat je oude voeding wellicht een beetje 'wonky' was. Ik denk dat je misschien net geluk hebt gehad dat het ooit goed ging, maar de routine om een LED te testen op >15V op een 10A voeding is wel een beetje een slechte eigenschap, ik denk dat je misschien zelfs wel de eerste bent die ermee weg gekomen is... :P

Schakelende voedingen hebben vaak een grotere capaciteit aan de uitgang om de rimpel te verminderen. De overweging is ook dat ze gebruikt zullen worden voor zware lasten en niet voor delicate elektronica. Door de aanwezigheid van grote inducties zal de stroomregeling wat langzamer zijn, maar als je een LED aansluit is de capaciteit die hem om zeep zullen brengen.

Wil je LEDs testen zou ik een voedinkje bouwen met LM317'tjes. Die kunnen zonder uitgangscapaciteit werken en zijn relatief snel met de stroomregeling. Je kunt daarvoor deze voeding bouwen: LM317 labvoeding en de uitgangscondensator weglaten. Let op, dat kan niet bij elke voeding!

PS Het blijft overigens een slechte praktijk om het zo te doen, LEDs zijn redelijk gevoelig voor mishandelingen als deze (want dat is het er in ontladen van een condensator zeker). Met een serieweerstand aansluiten van de LED is niet in het bijzonder moeilijk en een stuk beter voor de vooruitzichten van je LED.

Ok, bedankt allemaal. Ik bedoelde het niet slecht om te reageren op Thevel, omdat die voeding die hij in de link stuurde niet de voeding was die ik nu heb. Sorry als dit verkeerd begrepen werd.

Waarschijnlijk veel geluk gehad met die oude (+-15jaar) voeding, uitgangselco misschien ook ouderdomsverschijnselen? :)

Ex-fietser : Oude voeding is een velleman K7200 , met 5 van die TIP 3055 in de uitgang, weet niet of dit een shunt voeding is?

Dank Marc

Een goede voeding heeft een eindtrap die ook kan sinken om de Elco te ontladen.
Mijn HP3631A (analoog) en Delta DS 30-5 (geschakeld) houden zowel de spanning als de stroom binnen de ingestelde waarden.

Een voeding met een shuntregelaar is denk ik niet erg waarschijnlijk maar zou kunnen.

Dit is een voeding met een shuntregelaar:
De regelaar zelf zou bijvoorbeeld een zenerdiode kunnen zijn.

Dit is een voeding met een serie regelaar. Dit is ook de meest gebruikelijke variant.

Hier een beschrijving van het verschil tussen die twee:

https://www.audiomagic.nl/shunts.html

Je moet niet te veel aandacht besteden aan het highend audio verhaal. Het verschil tussen een shunt en een serieregelaar vertellen ze wel goed.

De kleine nauwkeurige spanningsreferenties worden vaak als shuntregelaar uitgevoerd. Zoals deze: