In mijn garage (privé) heb ik een carosseriehefbrug geplaatst die ik tweedehands heb kunnen bemachtigen. De hefbrug is voorzien van een 230/400V draaistroommotor. Omdat ik in de garage niet de beschikking heb over krachtstroom wil ik de 1,5kW motor aansluiten op 230V enkele fase (lichtnet). Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, maar wel een beetje gezond verstand.
Op dit moment is de motor in driehoek aangesloten via een steinmetz schakeling met een condensator van 60 microFarad. Groot nadeel is het lage aanloopkoppel: De auto wordt wel gelift vanaf de grond, maar halverwege de brug weer opstarten zit er (met belasting) helaas niet in. Dit geeft mij geen veilig gevoel om onder de auto te gaan werken. Ik heb verschillende mogelijke oplossingen in gedachten en hoor graag van jullie welke jullie het meest geschikt vinden en of jullie nog andere ideeën hebben.
1) vergroten van de condensatorwaarde
Het aanloopkoppel zal wat hoger worden, maar de vraag is of deze verhoging genoeg is om de motor met brug halverwege te laten aanlopen.
Ik heb het gevoel dat dit niet of slechts met beperkt gewicht zal werken.
2) frequentieregelaar
Met een frequentieregelaar (1,5 of 2,2 kW?) enkele fase 230V input en 3 fasen 230V output met de motor in driehoek aangesloten.
Dit lijkt mij een mooie oplossing, maar ik zit nog met de aansturing van de motor, die is nu geregeld wordt via een secundair 24V AC circuit.
Mijn idee is om de uitgang van de FO rechtstreeks op de motor aan te sluiten en de ingang van de regelaar aan te sluiten achter de thermische hoofdschakelaar.
Ik wil graag gebruik blijven maken van de bedieningsknoppen die werken op het secundaire circuit. Met deze schakeling wordt o.a. het elektromagnetische daalventiel bekrachtigd. Verder wordt er ook een magneetschakelaar mee bekrachtigd, maar die lijkt me i.c.m. de frequentieregelaar overbodig.
Is het mogelijk om een relais/optocoupler te schakelen met de 24V AC en hiermee een ditigaal 'motor aan' signaal aan de frequentieregelaar te geven? (er vanuitgaande dat de FO de nodige I/O aansluitingen heeft)
3) Druk in hydraulisch circuit tijdelijk verlagen.
Door het daalventiel gelijktijdig met het aanlopen van de motor te bedienen krijgt de motor de kans om aan te lopen. Door daarna het daalventiel weer te sluiten zal de auto weer gelift worden.
Een schakeling hiervoor kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.