Geschiktheid voor 230 volt.

vergeten

Golden Member

Op 9 december 2019 12:43:15 schreef buzzy:
[...]Tja je hebt helemaal gelijk.
Ik wilde ook nog vermelden dat een trafo met een gedeelde wikkeling (1:1), ook bekend staat als een spaartransformator of verhuistransformator. Dat heeft een aantal voordelen ten opzichte van een trafo waar het hele vermogen door heen moet. De kern hoeft maar de helft van het gebruikte vermogen te verstouwen en de draaddikte kan voor de hele winding gelijk zijn. Dat heeft gevolgen voor het gewicht en de prijs.

Dat is de reden dat hij zo heet, (be)spaartransformator :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goedendag allen, bedankt betreffende het meedenken en adviseren,ook dank betreffende de uitnodiging vanuit Mechelen om een en ander uit te testen.Inmiddels heb ik zo een ringtransformator of step up/down trafo aangeschaft.Er werd ook gesuggereerd om de slijptol terug te brengen en een 230 volts exemplaar aan te schaffen,.Ik denk dat het nieuwsgierig zijn en experimenteren een belangrijk deel vormt van het wezen van technische mensen en we daarom allerlei zaken hebben ontwikkeld.Inmiddels heb ik de combinatie uitgeprobeerd en het werkt feilloos,geen brommen,haperen,moeizaam opstarten of iets dergelijks,.Wellicht dat een eventuele temperatuurstijging tijdens 30 graden plus temperaturen in de gaten moet worden gehouden, aangezien de trafo geen geforceerde koeling heeft.Het apparaat is nu bij kamertemperatuur uit geprobeerd en werd niet warm.En het vermoeden bestaat dat het met dergelijke hoge temperaturen weinig gebruikt zal worden aangezien er dan ook tal van andere leuke bezigheden tot de mogelijkheden behoren,. :)

Als apparatuur warmte produceert en die moet naar de omgeving afgevoerd worden, dan ontstaat er een temperatuurverschil tussen het ding en de omgeving. In veel gevallen is dat temperatuurverschil gewoon evenredig met de hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt.

Maar als je nu dus aan het klussen bent in de koude schuur van 10 graden, en je apparaat wordt 50 graden, dan kan je er donder op zegen dat met een vergelijkbare belasting hij in de zomer met 30 graden in de schuur zo'n 70 graden gaat worden. D'r zitten hier geen adders onder het gras.

Wel is het zo dat met gegeven voorbeeld, 50 graden is onder de pijngrens (52 graden als ik het goed heb) en 70 is daarboven: daar kan je je lelijk aan branden.... Maar voor een apparaat is 70 graden zelden "te veel".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Het addertje zit niet onder, maar boven het gras. ;-)
.
Uiteraard zal een machine heter worden in een warme omgeving dan in een koude, maar zo'n simpel lineair regeltje van drie is het ook weer niet.

Alle warmte die opgewekt wordt, wordt aan de omgeving afgegeven, zoniet stijgt de temperatuur totdat dit wel het geval is.

In het apparaat wordt de warmte verspreid door conductie. door luchtspleten en verschillende materialen worden warmteweerstanden ondervonden. Het is ook de warmteweerstand naar de behuizing die bepaalt hoe de temperatuurveloop in de machine is.
De warmteafgifte wordt langs drie wegen bereikt..

Conductie: doordat het een handheld apparaat is speelt dit nauwelijks mee.

convectie: De langstrekkende lucht en vooral de interne ventilator zullen hier de temperatuur bepalen en di wordt ook beinvloed door de omgevingstemperatuur.

Straling. Dit hangt helemaal niet af van de omgevingstemperatuur, maar enkel van de oppervlaktetemperatuur van de machine en de emissiviteit van de oppervlakte.

Uiteraard zal de ventilator het grootste koelingseffect hebben en daarmee zal ook de omgevingstemperatuur een aanzienlijke rol spelen.
Maar het is zeker geen lineair verband zoals jij het stelt. En dan heb je nog de massa van de machine.
Bij gebruik duurt het een hele tijd voor een thermisch evenwicht bereikt is. Dus bij kortdurend gebruik gaat dat sommetje al helemaal niet op.

Op 22 december 2019 17:42:42 schreef grotedikken:
Uiteraard zal een machine heter worden in een warme omgeving dan in een koude, maar zo'n simpel lineair regeltje van drie is het ook weer niet.

Gezien het relatieve kleine temperatuurverschil tussen 10 en 30 graden kan je het eenvoudigst zonder al te grote fouten rew's regeltje volgen. Misschien dat straling roet in het eten gooit, want dat gaat tenslotte met de 4e macht van de absolute temperatuur.