Aafzuigventilator badkamer

Hallo,

De situatie is als volgt.

Er is 1 badkamer.
Deze heeft een enkelpolige schakelaar waar alle verlichting op aangesloten zit. Deze is aangesloten op groep 1.

Er is een slaapkamer deze heeft ook een douche.
Deze heeft een aparte enkelpolige schakelaar ten opzichte van de kamer en 2 spotjes in de douch en zit op groep 2.

Wat is nu de vraag?

Er is een afzuigventilator met perilex aansluitingen N L1 L2 L3.
Wanneer de badkamer schakelaar aangaat moet de ventilator gaan draaien (verlichting gaat dan ook aan). Wanneer de schakelaar van de slaapkamer aangaat moet de ventilator gaan draaien (verlichting gaat dan ook aan).
Wanneer beide schakelaars aan gaan moeten moet de ventilator kunnen draaien.

Ik wil dit oplossen met een Relai schakeling.
Zouden jullie mij a.u.b. hierbij kunnen helpen?

Ik dank jullie alvast voor het na denken en uitwerken.

Fijne avond alvast toegewenst.

Davy

Arco

Special Member

Gewoon 2 wisselschakelaars gebruiken?

http://engineering.electrical-equipment.org/wp-content/uploads/2014/06/Multiway-Switching-A-must-in-modern-electrical-systems-2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten nieuwe schakelaars in. Deze kunnen niet terug gebracht worden naar de winkel. Moet een andere oplossing bedenken. Zat te denken aan een relai schakeling.

Want beiden kamers als de ze verlichting aan is moet de afzuig ventilator het ook doen. omdat ik 2 aparte groepen heb.

Als beide kamers op een aparte groep, dan word het lastig denk ik, omdat je nooit 2 afzonderlijk gezekerde groepen in een doos o.i.d. mag laten samen komen (iemand die er aan klust, weet niet dat het 2 groepen zijn, schakelt 1 groep af en meet toevallig aan het afgeschakelde deel , en krijgt daarna alsnog een opn&*ker, doordat ie an het andere deel zit, ik spreek uit ervaring %$$#@$%).
Dan is misschien een KaKu schakelaar (kan ook een PIR met timer zijn, scheelt weer 2x een handeling) in de badkamer op batterijen en een KaKu schakelaar bij de afzuiger het makkelijkst.

https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/sensoren/awst-6000-…

https://www.klikaanklikuit.nl/nl/amu-500-universele-schakelaar.html

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Over beide lampen een relais zetten, kontakten parallel... https://www.eibabo.nl/finder/installatie-relais-230v-ac-13.31.8.230.43…
Moeilijkste zal nog zijn e.e.a. netjes en op verantwoorde wijze af te werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je hebt ook draadloze oplossingen, sommige afzuigers hebben al een ingebouwde ontvanger.

je kunt de schakelaar ook vervangen voor een werkschakelaar, 2 polig dus. oude wipper er gewoon opzetten. de groep waar de afzuigunit zelf opzit direct de fan laten schakelen en de andere schakelaar een relais laten schakelen die de fan weer schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En als ik nu de badkamer en de slaap kamer op een groep maak bijv groep 1.

Ik maak hiervoor een relai besturing.

gebruik hiervoor 2 relais voor de slaapkamer 1 en de badkamer 1.

Als de badkamer relai inkomt en de slaap kamer relai in komt en deze is aangesloten op de L3 wordt de L3 dan niet overbelast omdat hier een dubbel fase dan op staat?

Arco

Special Member

Het zijn losse relaiskontakten, die hebben niks te maken met de lampgroep waarop de relaisspoel zit...
(zijn gewoon schakelaars)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De schakeling die ik gemaakt in de afbeelding zou dan moeten werken ?

Als je alles op 1 groep zet heb je aan 2 dubbelpolige schakelaars genoeg.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Oké, maar ik maak nu gebruik van relais want dubbel polige schakelaars kopen gaat niet meer want dan zijn de enkel polige schakelaar die ik nu heb overbodig vandaar de relai besturing. Dus het werkt wat ik uitgetekend hebt.

Arco

Special Member

Nee, dat gaat niet.
Je hebt alles aan elkaar getekend, terwijl je zegt dat er twee groepen zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco klopt,

Alleen als ik het nu een groep maak. Gaat het dan wel wat ik getekend heb?

Met 2 relais kun je het oplossen.
[attachment=1]

Gaat ook met 2 groepen. Je laat een relais schakelen door groep 1, deze schakelt vanaf groep 1 de fan in.

Je laat schakelaar 2 vanaf groep 2 een ander relais inschakelen, deze schakelt groep 1. Maar ik zou alsnog gewoon een andere oplossing zoeken..

Op 9 december 2019 19:00:17 schreef Hunebedbouwer:
Als je alles op 1 groep zet heb je aan 2 dubbelpolige schakelaars genoeg.

Dan gaat het licht overal aan als je in één van de 2 ruimtes de schakelaar bediend, of zie ik het verkeerd?

Op 9 december 2019 19:49:03 schreef maus0611:
Gaat ook met 2 groepen. Je laat een relais schakelen door groep 1, deze schakelt vanaf groep 1 de fan in.

Je laat schakelaar 2 vanaf groep 2 een ander relais inschakelen, deze schakelt groep 1. Maar ik zou alsnog gewoon een andere oplossing zoeken..

[...]

Dan gaat het licht overal aan als je in één van de 2 ruimtes de schakelaar bediend, of zie ik het verkeerd?

met 2 groepen en 2 relais loop je toch de kans dat iemand ooit er aan gaat sleutelen, en dan een deel spanningsvrij maakt en het andere niet.
Dus met 2 relais toch alles naar dezelfde groep, dat zou moeten kunnen.
Met dubbelpolige schakelaars kan het ook,m aar waar haal je die met 1
schakelaar?

Maar ik denk dat het met KaKu een stuk makkelijker is dan al die draden trekken.

zit sinds 2009 in de PV.

Gaat dit over een centrale box ventilator 3 standen : pijp ventilator of 2 plafond ventilator?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ja klopt, qua draden trekken is geen probleem moet boven een plafond ( kan overal goed bij komen ) maken moet alles alleen met elkaar verbinden. Ik ga de badkamer en de slaap kamer op een groep zetten en als volgt aansluiten.

Kortom een vergendel schakeling. @hunebedhouwer centraal box ventilator met 3 standen

Arco

Special Member

Ik zie het nut van het K2 verbreekkontakt niet? (het voegt niks toe, alleen extra werk... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 10 december 2019 12:38:27 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vanwaar dat k2 contact in de lijn naar de ventilator? Die schakelt terug voedende spanning naar het relais 1 af?

zit sinds 2009 in de PV.

Deze zorgt ervoor als s1 en s2 bedient zijn er geen dubbele spanning wordt gegeven aan de ventilator. Als ik deze weg zou laten dan krijg ik 2x 230 op de ventilator.

Arco

Special Member

't Zijn kontakten, er komt nergens (op magische wijze) spanning vandaan...
De kontakten schakelen de spanning van de fan; of dat 1 of 100 kontakten zijn maakt geen enkel verschil...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn ook badkamer ventilatoren met een ingebouwde vochtsensor.
Is dat misschien iets?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb er hier een met een losse instelbare vochtsensor. Even voor je gaat douchen opdraaien tot het klikje, daarna terug, dan staat ie op de luchtvochtigheid voor het douchen (hoeft niet elke keer, maar de gewone luchtvochtigheid scheelt nogal zomer en winter), en dan hoor je meestal een klikje als ik net uit de douche kom. Ik heb er wel een schakelaar tussen zitten en hij krijgt pas spanning als ik dat wil (als ik uit de douche ben) ik heb er namelijk een gruwelijke hekel aan, aan doucheventilatoren tijden het douchen. In hotels etc plak ik ze af als ze ongewenst autonoom gedrag vertonen.
Bij mij is dat instelbare deel wel via een trafo en een relais geregeld.

Volgen mij heeft de TS zo geen naloop.

zit sinds 2009 in de PV.